Gå til innhold
Hundesonen.no

Vårt whippet kull.


Mari_Anne
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg er ganske ny på forumet, men fikk lyst til å lage en "tråd" om whippet kullet vi venter. 
Tispen heter Tappinski's Run For The Mill (2 x CK på utstilling) og EUW15 Nord uch Kathstone's A Sunday Smile. Både Sandy og Marco, som de kalles til daglig, er øyenlyst u.a.
Vi har stor tro på kullet, og gleder oss noe enormt! :D Det blir ultralyd om to dager og jeg krysser fingrene for at det er noen små der. Det ser slik ut på Sandy, som er blitt veldig trøtt og rolig :).

Kullet er ventet 05. mars. Jeg oppdaterer mer etterhvert.

(Fotograf av Marcos bilde: Jessica Bolander)

Sandy_profil.jpg

Marco profil.jpg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

En stund siden sist oppdatering, men nå er det noen spennende dager hos oss :D Sandy er kommet til dag 60 i drektigheten. Tempen er gått ned til 37,4. Men jeg antar den kanskje skal ytterligere ned før det regnes som ordentlig temp.fall. Noen som vil gjette kjønn og antall? ;-) 

DSC_1432.JPG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, der så det fullt ut!

Rocket tok min "idealkull"-modell, så da får jeg gjette på åtte - fem tisper og tre hannhunder.

For en som ikke er vant til å tenke fargegenetikk i sitt oppdrett - hvordan er spådommene for en slik fargekombinasjon du har gjort her? Har de samme bunnfarge, men at faren er tigret (eller hva det heter for whippet), eller er det større forskjeller?

Lykke til med fødselen!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SFX skrev:

Oj, der så det fullt ut!

Rocket tok min "idealkull"-modell, så da får jeg gjette på åtte - fem tisper og tre hannhunder.

For en som ikke er vant til å tenke fargegenetikk i sitt oppdrett - hvordan er spådommene for en slik fargekombinasjon du har gjort her? Har de samme bunnfarge, men at faren er tigret (eller hva det heter for whippet), eller er det større forskjeller?

Lykke til med fødselefødsele

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kjennes veldig fullt ut. Nesten en magisk følelse å kjenne alle de små valpe-bevegelsene :-) 

Jeg er veldig spent på fargene, men tror de fleste vil bli varianter av brindle med hvitt. Sandy er den eneste i sitt kull som er fawn, de andre er brindle. Pappaen til dette kullet har kun brindle søsken, og brindle har lett for å "slå gjennom". Men det finnes mange ulike brindle -varianter også, og så håper jeg på at det blir noen fawn. Ellers er ikke farge det viktigste for meg. Håper bare fødselen går greit og at valpene er friske og livskraftige :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager at jeg er litt sen til å oppdatere. 

Fødselen dro ut i langdrag. Det tok lang tid fra fostervannet gikk til første valp kom. Jeg ringte derfor vakthavende veterinær (den som hadde vakt var typisk nok en times kjøring unna) og vi skulle få komme. Men akkurat da vi skulle ut i bilen fikk jeg se i snuta på den lille, og snart var det født en vakker, liten gutt :). Jeg ringte veterinæren og avlyste ankomsten vår, for jeg trodde at når førstemann vel var ute, ville resten komme som perler på en snor. Dette skjedde ikke. Sandy hadde rier, men det var likevel ikke fremgang i fødselen. Jeg hadde løpende kontakt med veterinæren. Da det begynte komme grønne flytninger, tok jeg umiddelbart kontakt med veterinær igjen, og fikk beskjed om at nå var det bare å komme seg avgårde. Midt på natta måtte Sandy og den lille nyfødte ut på en times biltur. Jeg rakk jo tenke noen "worst-case-scenario" på veien opp og veien føltes uendelig. Men vi kom omsider frem og det ble raskt bestemt keisersnitt. Det gikk heldigvis veldig bra! :) En valp hadde ligger helt på tvers og gjort at alt stoppet opp.

Det var hele 9 valper inne i magen til Sandy (inkl. den som ble født hjemme), slik at det var vel MegaMarie og SFX som kom nærmest i antall da de gjettet 8. Toril var nok nærmest i gjettingen når det gjelder kjønnsfordeling, for det ble mange gutter. 7 flotte gutter og 2 nydelige jenter har vi å glede oss over :heart:. Fargene er ulike varianter av fawn og brindle. I begynnelsen hadde Sandy litt lite melk. Det er nok ikke så rart mtp at det ble en lang og slitsom fødsel som endte i keisersnitt. Men melkeproduksjonen har tatt seg opp veldig nå og alt ser heldigvis bra ut med både mor og barn :)

IMG_7963.JPG

IMG_7967.JPG

IMG_7974.JPG

IMG_7978.JPG

IMG_7985.JPG

IMG_7988.JPG

IMG_7998.JPG

IMG_8003.JPG

IMG_8005.JPG

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...