Gå til innhold
Hundesonen.no

Fellesdekk klasse 2


lykkelig
 Share

Recommended Posts

Nærmer seg debuten i klasse 2 lydighet med unghunden min på 2 og halvt år. De 3 siste gangene vi har trent fellesdekk har jeg begynt å få en hund som setter seg opp hun forflytter seg ikke. Jeg går tilbake og legger henne ned noen ganger kommer jeg frem fra gjemmestedet mitt også og sier ligg og da adlyder hun med engang. Men som sagt dette er en øvelse som hun kan og vi har tidligere fått 8,5 opp til 10 i denne øvelsen i klasse 1. 

Jeg klarer ikke bestandig å være like rolig selv om jeg vet at jeg bør. For jeg har en hund som melder seg ut med engang jeg blir for hard. Men som sagt debuten nærmer seg og mer og mer konkurranse nerver får jeg. 

Hvordan kan jeg gå frem for å trene på øvelsen og få henne trygg igjen her? Har brukt eldstemann som er veldig stødig på fellesdekk for å trygge henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg belønner når hun legger seg og før jeg går ifra. Trener jeg bare fellesdekk med den andre hunden min kommer jeg frem litt innimellom og belønner at hun ligger og går ifra igjen. 

Trener jeg med andre ligger hun ut tiden sin også belønner jeg ved siden av henne før oppsitte. Jeg kommer ikke tilbake inn i mellom for jeg er litt redd for å ødelegge for de andre. 

Belønner også oppsitte med å rygge bakover og leker med henne og frigjør henne. 

Når hun setter seg opp sitter hun rolig men hun kikker veldig etter meg i den retningen der jeg forsvant. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke trent oppsitt, og ikke løst henne ut med lek. 

Kun belønne rolig og lenge mens hun ligger. Stryke henne mens du gir henne godbiter eller lar henne slikke i seg et eller annet. Belønn dobbelt så lenge som du pleier, minst, men du skryter med rolig stemme. Belønn så lenge at hun bare ligger rolig og koser seg og nesten har glemt at hun måtte ligge ganske stille og vente først, så tar du rolig på båndet og sier kom e.l. 

Slik trente jeg da jeg måtte bestå 5 min fellesdekk m/skjult fører og forstyrrende hund etter 2 min. Når du trener med andre, så snakk med de på forhånd og avklar at det er greit for dem at du gjør som du vil med din hund. Så lenge de ikke er i en startfase bør de bare se på det som en god forstyrrelse. De konsentrerer seg om sin hund, du om din. Tiden økte jeg veldig gradvis. Og jeg sluttet med å komme frem og gå bort og belønne, det eneste jeg gjorde var å komme frem og rose. Beting rosen til belønningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd med omvendt lokking? Hunden din kan jo i utgangspunktet fellesdekk, så det eneste du ønsker å endre er oppsitten hennes. Omvendt lokking kan kanskje gi henne det fokuset hun har behov for, noe hun må konsentrere seg på, slik at hun ikke setter seg opp :)

Eneste grunnen til at jeg ikke har stilt med min pelsdott er nemlig pga fellesdekken. Meget urolig og utålmodig liten sak som ikke helt ser poenget med å ligge der i en evighet. Men ved å legge en godbit (leke ble for sterk) et stykke foran henne, så har hun fått et helt annet fokus og vi er kommet mye lenger enn noen gang før :) Venter på lov til å få ta godbiten, fremfor å lure på hvor jeg er blitt av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omventlokking blir en hjelp du senere må slite med å ta bort. 

Når hunden setter seg opp etter en viss tid så kan hun jo egentlig ikke fellesdekk. Hun kan det i to min når du står rett fremfor henne. Det er mye vanskeligere å ligge lengre, og at du forsvinner. Jeg ville begynt med å gå delvis skjult, og derfra kan du rose henne (med stemmen). Etter en stund går du tilbake og belønner som jeg skrev istad. Utvid tiden gradvis, og varier tiden. Og tren hver dag, gjerne to ganger om dagen! Men bare en dekk om gangen. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo nesten få trent med andre som ikke er din hund også(og det har du jo), men samtidig få belønnet før hun reiser seg for å bygge trygghet i den nye øvelsen. Det er tross alt ganske stor forskjell på at du står synlig og at du er i skjul. Spør de du trener med, og kjør dekk sammen med de som er stødige nok til at det går bra at du går frem å belønner under veis :) Om hun reiser seg så kan det også være et godt poeng å slutte å ta oppsitter etter dekken, ihvertfall en stund, og belønne ned at hun ligger. Med godbiter, lek eller begge dele :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo at hun kan fellesdekk for 1 og halvt år siden bestod hun jo appellen i NRH som beskrevet skjult fører 5 minutter. Men så hoppet jeg av fra NRH for jeg som fører var ikke klar for det. 

Har også bestått ferdselsprøven og da la hun jo også mens jeg stod med ryggen til og en annen hund gikk programmet. 

I hele høst har vi trent fellesdekk i hall med andre og da har jeg gått ifra. Det har gått helt fint. 

Men det er de siste gangene kom vel egentlig etter at jeg trente fellesdekk ute når det var kaldt. Mulig at det ble for kaldt og hun har hele tiden vært slik kan en øvelse godt og jeg har trent på andre øvelser også plutselig tar vi frem øvelsen igjen og hun kan ikke gamle øvelsen så godt igjen. Det å gå tilbake i øvelser hun kan er ikke noe nytt lengre.

Men har fått mange tips nå så får teste de ut og se litt hvordan det fungerer. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg svaret av instruktøren min hvor feilen ligger og hva jeg kan gjøre videre. 

Jeg har trent mye avstand klasse 2 øvelsen der jeg har belønnet oppsitte og jeg har belønnet mye oppsitte i fellesdekken. 

Må gå litt tilbake og belønne at hun ligger avstand 5 meter og øk gradvis. Gjøre henne trygg igjen på øvelsen. Ikke belønne oppsitte i fellesdekk men frigjøre bakover. Godt å ha noen i rundt seg som kjenner både meg og hunden min godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...