Gå til innhold
Hundesonen.no

Endelig!


Hundeelskeren

Recommended Posts

jeg liker personlig Jack`en best da :)

men du må jo se på hva du er ute etter; jacken trenger mere aktivitet enn tibben, tibbens pels er litt mer stell med, tibben kan være reservert overfor fremmede, men bare til de blir kjent med de. jacken kan ha mye jaktinstinkt (hvor mye varierer veldig fra individ til individ)

(dette er hentet fra norgeshundeportal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei alle der ute :( Det er en stund siden jeg har vært her.... men nå har Mamma endelig sagt JA til å få hund!!!! Men jeg er ikke helt sikker på om jeg skal ha en tibetansk spaniel valp eller en jack russsel da.

Så jeg lurte bare på hva dere synes er best? hihi ;)

Det handler vel ikke om hvilken raser som er "best", men om hvilken som passer best til deg og ditt bruk. :( Tibetansk spaniel og jack russel terrier er jo to ganske forskjellige raser, med forskjellig opprinnelse. Tibben er vel opprinnelig en tempelhund, som skulle gå opp på templene i Tibet og varsle når det kom inntrengere og skremme vekk onde ånder(?) Rett meg gjerne hvis jeg tar feil ;) Mens JRT'en er opprinnelig en jakthund, noe som igjen tilsier at den har en god del mer jaktinstinkt enn tibben. Terriere er også kjent for å være "skarpere" i gemyttet, de har kanskje lettere for å glefse og den slags. De er også veldig aktive og kjappe hunder, som nok krever noe mer enn tibben. Tibben er en mer avslappet og avbalansert rase, som tar livet mer med ro. Den er en selskapshund. Men tibbene er også ganske sære av seg, de er ikke de mest lettlærte og de kan være vanskelig å lydighetstrene. De har ganske lett for å stikke av, og trenger en del trening for å kunne være løse og komme på innkalling. Dette gjelder kanskje også JRT?

Dere må gjerne rette meg hvis jeg har skrevet noe feil altså, jeg bare skriver som jeg har blitt fortalt av oppdrettere og hundeeiere av disse rasene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:) Ja jeg er enig med deg.. hehe Jeg tror en rolig avslappet hund passer best, men samtidig har jeg også lyst på en som har litt fart... HAr du papillon? De er vel søte da! Hvordan "gemytt" har den da?

Ja, det beste er kanskje å tenke litt på hva som passer deg best i lengden. Greit at det kan være gøy med en med litt fart i, men er du villig til å ta den ekstra jobben som følger med det resten av dens liv? Eller vil du heller ha en som takler litt mindre trim?

Jeg har papillon ja, og de er vel en av de mest aktive miniatyrhundene. De har også en tendens til å ha litt skarpt gemytt, og de vil gjerne bestemme. De er veldig smarte, og dermed lærer de også unoter like fort som det du gjerne vil lære den. Papillon er kjent som mini-border collie, og det navnet bærer de med rette (i alle fall min som er av agility-linjer). De er aktive både inne og ute, og de vil gjerne finne på sprell. Jeg vil ikke anbefale deg en papillon, hvis det du vil ha er en rolig og avbalansert hund. Da ville jeg heller kjøpt en tibbe, for de kan godt være aktive hunder de og, og de vil gjerne ha lange turer og trening, men de liker også godt og sløve. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...