Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger ny pc raskt - noen tips?


Petra
 Share

Recommended Posts

Beklager om dette blir dobbeltposting. Jeg skrev et innlegg i stad men nå finner jeg det ikke igjen. PC'n min har fått seg en trøkk og gått helt berserk. Den er for gammel til at det er noen vits i å reparere, så jeg trenger en ny. Det haster, for jeg har en oppgave som skal leveres om få dager, så jeg håper noen kan hjelpe meg i jungelen.

Kriteriene mine er: må kunne leveres innen maks tre dager (eller være på lager, selvfølgelig). Den må takle tung bilderedigeringsprogrammer, og dermed ha masse ram og godt nok grafikkort og skjerm oss til dette (og jeg aner ikke hva som er godt nok...). Den skal ikke ha win8, og ikke touchskjerm. Ellers er jeg åpen for alt. Vekt og utseende er irrelevant.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Windows 10 er ok? Pris?

Nå skal jeg gå mot alle mine instinkter og foreslå Mac. Kun fordi du sier bilderedigering!

Men hvis du kommer med max pris så har jeg en datanerd sittende rett ved siden av meg som allerede sitter og surfer etter ny pc til jobb. Så han finner sikkert noe som funker fint for deg også uten problemer :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, beklager, jeg så ikke svaret ditt før nå! Regner med at datanerden din er ferdig med letingen sin?

Er veldig usikker på pris. Jeg er så lite oppdatert på spesifikasjoner at jeg ikke aner hva som må til. Under 10.000 hadde vært fint om det er realistisk, men ikke noen absolutt grense. Max 15000, kanskje?

Jeg gamer ikke, og trenger derfor ikke noe som fungerer til det.

Er ikke fullt så skeptisk til Mac som før, men det er jo så dyrt hvis man vil ha litt størrelse på skjermen. Bør vel ha en 15-17 tommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Petra skrev:

Oi, beklager, jeg så ikke svaret ditt før nå! Regner med at datanerden din er ferdig med letingen sin?

Er veldig usikker på pris. Jeg er så lite oppdatert på spesifikasjoner at jeg ikke aner hva som må til. Under 10.000 hadde vært fint om det er realistisk, men ikke noen absolutt grense. Max 15000, kanskje?

Jeg gamer ikke, og trenger derfor ikke noe som fungerer til det.

Er ikke fullt så skeptisk til Mac som før, men det er jo så dyrt hvis man vil ha litt størrelse på skjermen. Bør vel ha en 15-17 tommer.

Han har ikke stått opp enda, men letingen fortsetter nok etterpå :P 

Du vil vel kanskje få bestilt noe nå på morgenen? 

Jeg er ikke helt sikker på hva du faktisk må ha, men minst 8GB ram, og en kjapp ssd er vel garantert noe som trengs når en jobber med litt tyngre programmer. Gjerne også dedikert grafikkkort?

Selv har jeg hatt mac en gang og det er ikke en data for meg, men til bilderedingering så har jeg intrykk av at mac er overlengt det beste. 

Sånn ellers vet jeg at en kompis som jobber med blant annet bilderedinger bruker en HP. Lurer på om det kan være denne: https://www.dustinhome.no/product/5010885891/envy-15 han har kjøpt. Han har en svindyr ekstern skjerm i tillegg og har nok oppgradert med mer ram hvis jeg kjenner han rett, men det ser ut til å være noe som funker ok :) 

HP er ihvertfall gode maskiner når en kommer forbi disse billige maskinene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn et godt ord for Mac, selv om det kan trenge noe tilvenning avhengig av hvordan man tar nye ting som person :) Til bilderedigering er Mac suveren! :thumbsup: Kan legge til at jeg har min Mac på snart 5. året og den holder seg like pigg og rask. Stappfull er den og, så den imponerer stort! Driver ikke bilderedigering selv, men har flere bekjente som har hatt mye med det å gjøre. :) Alle er kjempefornøyd med Apple. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svarene!

Jeg skal ta en titt på HP etterpå.

@tutle: Jeg har som sagt tenkt litt på Mac, men er det slik at man absolutt bør ha retinaskjerm til redigering og slik? Jeg orker ikke de aller minste skjermene, og en 15.6 tommers retinaskjerm koster jo fra 20.000 og oppover. Synes dette blir litt i overkant dyrt. Bildene jeg tar er såpass amatørmessige at det er vanskelig å forsvare en så dyr maskin til å leke seg med :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Ville sett på Lenovo, her er det f.eks en ThinkPad E550 med i7, FHD skjerm (15.6), 8Gb ram (plass til en 8Gb ekstra), 192GB SSD, 2 GB dedikert minne og preinstallert win7pro som er et veldig bra OS.

http://www.multicom.no/lenovo-thinkpad-e550-i7-5500u-(no)(a)/cat-p/c/p8310760

Den er på lager hos leverandøren dems, som bare dropshipper pc'n direkte til deg uten å gå via lageret til Multicom, = 2-3 dager levering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...