Gå til innhold
Hundesonen.no

Høner - kva krever dei?


Bellare
 Share

Recommended Posts

Sidan vi har kjøpt oss eit lite småbruk som vi snart flyttar inn i, så leikar eg litt med tanken på og kanskje skaffe meg nokre høner med tida. Dei som selger har nokre høns og duer, så sånn sett er det vel greit tillaga. Men eg anar ingenting om kva dei trenger av fôr, område ute og inne, stell eller kor store utgiftspostar dei er.
Det einaste eg i grunn ønskar meg frå hønene, er sjølvsagt egg :P 

Så er det nokon her inne som har informasjon på området? :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lært noe siden jeg begynte på landbruksskole i høst, så kan alltids spy ut litt generell info :P

Vi har lært at de i hovedsak deles inn i tre hovedgrupper og at det er viktig med riktig høns etter behov. De tre hovedgruppene er da store raser, lette raser og dvergraser.

Bor man i tettbygd strøk bør man ha en liten eller en rolig rase, da de er mindre plasskrevende. Eksempler på raser kan fås hvis du vil ha :) 
Hvis man vil ha en hane kan det være greit å ha en med en lyd som ikke bærer så langt. 

Tunhøns er vel kanskje det som er mest aktuelt for deg? Isåfall så er det fullt mulig å ha høns som går løs på dagtid hvis man har plass. Hønene går som regel ut når hønsehuset blir åpnet, og inn når det nærmer seg kveld(dette er de veldig flinke på å regulere). Utehøns bør være av raser som har mulighet til å smette unna rovdyr og som er flinke matletere. Forslag på raser kan fås her også ;) 

Veldig få hønseraser er forplantningsdyktige, dette er avlet bort etter rugemaskinen kom. Høner har et veldig godt utviklet språk, med mange trekk som betyr forskjellige ting og som varsler om ting. Hønseflokker har et sterkt hierarki. Opp til ca 20-25 høner er strukturen stabil, en ideel flokkstørrelse for mange er 1-3 haner og opp til 10 høner(avhenger av hanene). 
Innsetteing av nye høner eller haner vil alltid medføre slossing, hanene sloss ofte til en dør. Nye høner bor tilvennes i et bur ved siden av de andre hønene et par dager før den slippes inn for at flokken skal venne seg til den nye. Hvis man slipper nye høner inn etter at flokken har vaglet seg/lagt seg vil det ofte være lettest, da hønene sjeldent gidder å stå opp for å krangle og når de våkner neste morgen så er den nye der. 

Ang egg:
Noen høner begynner å spise egg og det starter ofte med at de får knust et egg i en verpekasse(pass på mykt underlag i verpekassene og sjekk de jevnlig). Minst en verpekasse per tredje høne, og de må være i samme høyde. Krusegg legges ofte inn for at hønene skal lære seg at egg ikke kan ødelegges/hakkes på. Krussegg er noe som ligner på egg, men som er helt hardt. 
Mange høner har forresten verpepauser hvor de nesten ikke legger egg i opptil en måned. Det var igrunn det jeg kom på i farta :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Nathalie98 skrev:

...

Tusen takk for informasjonen :D

Er ute på landet, og 150 meter -ish til den eine nærmaste naboen som er der. Så lyd trur eg ikkje blir noko problem, men hane vil eg helst ikkje ha. For mykje bråk for min del der, trur eg :P 
Tenkte sånn ein 4-5+ høner, som då blir slept ut/inn frå løa og uteplassen dei får, som då blir gjerda inn. Ellers blir dei vel garantert knerta av Cat, som blir gåande mykje laus. Og så er der vist ein del rev i området... Tar gjerne i mot rasar som kan passe her :)

Om man kjøper eit par høner som tidlegare har gått saman, då må dei vel ikkje tilvennast på nytt, sjølv om det er ein ny plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bellare skrev:

Tusen takk for informasjonen :D

Er ute på landet, og 150 meter -ish til den eine nærmaste naboen som er der. Så lyd trur eg ikkje blir noko problem, men hane vil eg helst ikkje ha. For mykje bråk for min del der, trur eg :P 
Tenkte sånn ein 4-5+ høner, som då blir slept ut/inn frå løa og uteplassen dei får, som då blir gjerda inn. Ellers blir dei vel garantert knerta av Cat, som blir gåande mykje laus. Og så er der vist ein del rev i området... Tar gjerne i mot rasar som kan passe her :)

Om man kjøper eit par høner som tidlegare har gått saman, då må dei vel ikkje tilvennast på nytt, sjølv om det er ein ny plass?

De rasene som ble nevnt på skolen som gode tunhøns er rhode island red(stor rase), jærhøns(lette raser), dansk landhøns(lette raser), skånsk blomme, andre landhøns, svensk dverg og hollandsk dverg. De kommer jeg på i farta :)

Flytting av høner kan jeg lite om, mener å huske noe om at flytting kan stresse opp evt hakkeatferd, så det er viktig å følge med sånn at man kan flytte vekk hakkeren eller offeret. Et godt gjerde høres ut som en god ide, evt grave ned litt under bakken så andre dyr ikke kan grave seg inn? Akkurat dette følte jeg meg litt på viddene når det kommer til :P 

 

Duer kan du forresten fore på hønsefor, ellers kan jeg lite om duer ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg henta meg industrihøner i april som skulle gasses, de legger godt med egg og er takknemlige for ett nytt liv ;) kan være et tips hvis du har noen som driver med eggproduksjon i nærheten, de fleste er glad for å gi eller selge (jeg betalte 15 kr per høne) når tiden for å bytte alle ut er kommet. Hønene er da bare 1 1/2 år gamle men da tar de en liten vernepause (myting) og etter den legger de ikke ett egg om dagen så da er de ikke lønnsomme bok lengre. Men de legger fortsatt rikelig med egg (noen legger enda ett om dagen etterpå selv etter myting) :) mine er veldig trivelige, ikke er de så store at de tar mye plass heller :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Edit: krever ikke så mye, mine får skjellsand og hønefor fra Felleskjøpet. Nytt vann hver dag. Rugekasse. De er glade i matrester. Tilgang til strø å bade seg i. Og en vagle å sitte på når kvelden kommer :) var det jeg kom på i forbifarten iallefall! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååh blir helt syk av denne tråden, ønsker meg fryktelig høns igjen :wub:  Jeg hadde frittgående mixer av store raser. Mista desverre et lass med kyllinger og den flinkeste høna til rovdyr etter at jeg måtte ta hanen min pga støy. Før det mista jeg ingenting. 

 

Hååper det kan bli høns på meg igjen etterhvert, men akkurat nå strekker ikke kapasiteten til så kaninene jeg allerede har får førstepri. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lillekrapyl skrev:

Lurt med nettingtak ja. Vi mistet noen til rovfugl før vi fikk tak.

Då blir det kanskje litt stort, sånn eg ville ha det. Då får dei klare seg på det området som allerede er tillaga, som i bunn og grunn er svært for nokre få høns det også :P

Men kva rasar er å anbefale? Greie, håndterbare høner som legger egg.

Og kva utstyr trenger dei eigentleg? Kor mykje fôr pleier det og gå på 5-6 stykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...