Gå til innhold
Hundesonen.no

Erstatning ved HD?


Helianthus
 Share

Recommended Posts

Ja, det tror jeg er ganske vanlig blant seriøse oppdrettere. Hvor mye tror jeg varierer veldig, både med tanke på den enkelte oppdretter og kulturen i rasen. Det pleier å være spesifisert i kontrakten.

Noen får penger tilbake definert ut fra hvilken grad hunden får, noen får gratis valp ved et senere kull, noen får levere hunden tilbake mot at man får igjen det man betalte for den. Noen gir kun kompensasjon ved sterk grad.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig har jeg ikke inntrykk av det er, akkurat. Selvsagt er det noen som har egne ordninger med rabatt på neste valp, verdi av røntgen tilbake, refundert deler av kjøpssummen ved kun E-hofter osv. 

HD er jo ikke akkurat 1+1=2. Ettersom både arv og miljø spiller inn, så er det jo ikke ene og alene oppdretters ansvar :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, maysofie skrev:

Vanlig har jeg ikke inntrykk av det er, akkurat. Selvsagt er det noen som har egne ordninger med rabatt på neste valp, verdi av røntgen tilbake, refundert deler av kjøpssummen ved kun E-hofter osv. 

HD er jo ikke akkurat 1+1=2. Ettersom både arv og miljø spiller inn, så er det jo ikke ene og alene oppdretters ansvar :) 

En hund vil ikke utvikle HD med mindre den er genetisk disponert. Man kan selvfølgelig forverre tilstanden ved å gjøre feil ting (tykk hund, lite mosjon, feil type mosjon, belastninger mm.), men en hund som ikke er disponert for HD vil aldri bli røntget med HD:E med forkalkninger.

Om man får noe erstatning eller ikke vil jeg anta at er dekket i kontrakten. Noen oppdrettere dekker kanskje det forsikringen ikke dekker, evt tilbyr ny hund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Helianthus skrev:

Så bra! Har du i kontrakten, @2ne?

Ja. Det er mye HD på mellompuddel, så jeg betaler valpekjøperne tilbake en tusenlapp når de HD-røntger også, så jeg forhåpentligvis får en god oversikt over HD-forekomst på mine linjer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke akkurat ordlyd, men det var ihvertfall kompensasjon på hd på min første hund (malamute), tror det var standard kontrakt fra skk. Mener det var det på nr to også (også malamute), nkk kontrakt. Varga har jeg ikke noe sånn kontrakt på, Vims har heller ikke det og Tai er frirøntget før kjøp. Aner ikke om det var tilført på eget initiativ eller om det var en del av den ferdige kontrakten. Mener det var forskjellig beløp ut i fra grad, halve valpesummen tilbake ved sterk hd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Helianthus skrev:

Er det vanlig at valpekjøpere får erstatning/kompensasjon når det viser seg at hunden de kjøpte har HD? I så tilfelle, hva slags?

Har du pratet med oppdretteren din, da? Jeg tenker en erstatning vil være naturlig ved sterk/invalidiserende grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri opplevd på mine raser. Alle vannhundoppdrettere (med respekt for seg selv) røntger, og det er sjeldent C-hofter går i avl. Så lenge begge foreldre er fri kan jeg ikke helt se at refusjon er fair - man veit aldri mer enn hva foreldrene selv viser av helse på forhånd. Så nei, jeg er ikke vant til at det refunderes for HD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen klausul som går på hd, men en om ny hund dersom den jeg har ikke oppfyller forventningene i forhold til arbeidsegenskaper, som jo blir påvirket av en hd-diagnose - egentlig både med og uten symptomer. 
Uansett hva som skjer så er det ikke så aktuelt å importere en ny valp med alt det medfører av oppbevaring fra 8-16 uker osv., og det føles ikke rett å kreve noe all den tid hunden har livsforsikring. Da blir det jo både i pose og sekk ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...