Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan deler dere 20 kg blokk med vom?


Malamuten
 Share

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe 20 kg's blokker som ikke er oppdelt fordi det er en god del rimeligere og med 3 hunder begynner det å gå med litt, men jeg må si jeg ser mørkt på oppdelingen. Jeg vet bare at jeg hadde store problemer med å få del opp en fryst 5 kg pølse for lenge siden, men mulig jeg var uheldig med den? Husker jo at NP var så greit å dele opp, dypfryst blokk, sette øks nedpå og slippe ei slegge på å vips så bare sprakk den. Relativt enkelt å bestemme str på bitene også, men det var ikke erfaringen jeg hadde med vom pølsa.. Pølser er jo greit å tine litt i kjøleskap også fryse ned resten, men 20 kg blokk får ikke plass i kjøleskapet og å tine den helt blir mye gris ser jeg for meg.. Så, hva gjør dere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orkar ikkje den saginga lenger, grisete blir det også når man kun har ein liten veranda og stå på. Så her har vi gått over til å sette blokka til halvtining i dusjen, så delar vi med kniv der. Enkelt og veldig greit å porsjonere ut i posar. Og så er det berre å spyle vekk søl :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Jeg kjøpte elektrisk sag på Jula jeg :)

Synes bladet er littegrann for kort, så må ut og få tak i et større sånn at det går helt gjennom. Men med riktig verktøy er halve jobben der. 
Har lyst på bordsag, men vet liksom ikke hvor den skulle vært.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter blokken i dusjen 5-6 timer, deles så med kokkekniv i ønsket størrelse. Gjør det samme med 5kgs pølsene, men de trenger ikke ligge mer enn en times tid før de enkelt deles med kniv. Pølsene kan eg ta frossent også, dersom været er ok. Står da ute og deler de med håndsag. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun 20kg blokker, og har forsøkt utallige metoder for oppdeling (div elektriske sager, håndsag, kniv, øks). Øks er UTVILSOMT det beste, en litt stor tung øks er supert! Halvtiner blokken ute (når det er kaldt, i dusjen) og deler den i seks/åtte deler med øks (ute). Det blir ikke veldig fine blokker, men lite gris og tar meg kun ca. 1 minutt å gjøre dette (blokken deler seg ofte etter 1-2 slag med øksen). Klipper opp posen og bruker denne som underlag - lar hundene "rydde opp" etterpå. Jeg legger dem så i poser og hiver i frysen.  Har en lufttett boks i kjøleskapet hvor jeg har vommen - når jeg deler i seks deler varer hver bit i 4-5 dager, dette går helt fint i et kaldt kjøleskap. Arthur spiser ca 1 kg om dagen - sånn at du kan sammenligne hvilken str. du trenger på dine blokker :)

Hvis du vil unngå blodgris når blokken tiner - tre en bærepose utenpå bunnen (de fra bunnpris er store, og passer perfekt). Det blir alltid litt gris når jeg tiner ute fordi de ***** kattene våre river hull i plasten for å smugspise vom :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*

Hvilken V&H er det dere kjøper når dere lar de tine en stund? 
Nå har jeg hatt den med laks, men den blir veldig fort grisete synes jeg. Skulle den stått på badet 5-6 timer eller ligget fremme ute så hadde det blitt helt opptint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest *Kat84*
5 minutter siden, Meg skrev:

bruker både den med laks og den uten, hundene foretrekker den uten laks. lar ikke blokka tine på badet, og ikke så mye at den begynner å renne. Noen timer i romtemperatur så er den lettere å dele. dens skal ikke tine helt.

Nei, det er liksom det. Jeg synes den med laks er så mye mykere og tiner fortere enn den andre. Men jeg har ikke kjøpt 20 kg blokk av den andre enda altså, så kan være at det er noe forskjell der mellom blokker og pølser. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, *Kat84* skrev:

Hvilken V&H er det dere kjøper når dere lar de tine en stund? 
Nå har jeg hatt den med laks, men den blir veldig fort grisete synes jeg. Skulle den stått på badet 5-6 timer eller ligget fremme ute så hadde det blitt helt opptint. 

Nr 33  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eloise skrev:

Denne tråden, altså. Ser for meg Alvira i dusjen med øks. :ahappy:

De jeg handler fra sager opp blokken i 1 kgs biter for et tillegg. Blir likevel billigere enn å kjøpe pølsene.

1 time siden, Eloise skrev:

Denne tråden, altså. Ser for meg Alvira i dusjen med øks. :ahappy:

De jeg handler fra sager opp blokken i 1 kgs biter for et tillegg. Blir likevel billigere enn å kjøpe pølsene.

Hahahahaha! Jeg tar med meg blokken ut å deler den der altså, dusjen er ikke stor nok :no:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd bordsag, men det ble mer vasking enn det var verdt arbeidet. Øks funket knall :) Jeg tok først en håndsag og lagde hakk som passet til størrelse på de bitene jeg ville ha. Plasserte øksa godt i hakkene og brukte en gummihammer på øksa. Veldig lettvint :) Pappa delte lett uten hverken sag eller hammer, men han har litt større kontroll på øksa enn meg og treffer likt uansett [emoji38]

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har sånn mentalldel på benken ved vasken. legger den oppå der til den er halvtint, og kapper den opp i stykker på ca 1 kg med en skarp kniv.  Legger stykkene i vanlige fryseposer, og fryser de ned på nytt.

Jeg tror ikke det er farlig å tine det opp litt, og å fryse det igjen. Mtp at bikkjene eter kattedritt om de får lov, så dør dem nok ikke av at fòret har vært fryst mer enn en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke så bekymret for hundene, men jeg synes det blir så mye gris. Å tine i kjøleskap  er kjekt for da tines den jevnt hele veien gjennom og er fortsatt hard og tørr, null søl, men ikke like hard som når den er dypfryst. Men i romtemperatur så blir de jo bare helt mushy utenpå og steinharde inni og det er jo nesten verre for når man prøver å ta i da så kliner man jo bare utover det som er tint? Tror jeg skal forsøke med øks og slegge på dypfryst blokk. Er ikke så glad i elektriske skarpe ting men om øks ikke duger så får E kjøpe en sag. ? takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Malamuten skrev:

Nei, jeg er ikke så bekymret for hundene, men jeg synes det blir så mye gris. Å tine i kjøleskap  er kjekt for da tines den jevnt hele veien gjennom og er fortsatt hard og tørr, null søl, men ikke like hard som når den er dypfryst. Men i romtemperatur så blir de jo bare helt mushy utenpå og steinharde inni og det er jo nesten verre for når man prøver å ta i da så kliner man jo bare utover det som er tint? Tror jeg skal forsøke med øks og slegge på dypfryst blokk. Er ikke så glad i elektriske skarpe ting men om øks ikke duger så får E kjøpe en sag. ? takk for svar.

Ikke lurt med øks på dypfryst blokk - da spruter det biter med vom overalt! :P Snakker av en dyrkjøpt og grisete erfaring her :P Det beste er å halvtine, trenger ikke vente til den blir veldig mushy utenpå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Alvira skrev:

Ikke lurt med øks på dypfryst blokk - da spruter det biter med vom overalt! :P Snakker av en dyrkjøpt og grisete erfaring her :P Det beste er å halvtine, trenger ikke vente til den blir veldig mushy utenpå :)

Selv om man setter øksa nedpå å slår med slegge på øksa som står i ro? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Malamuten skrev:

Selv om man setter øksa nedpå å slår med slegge på øksa som står i ro? 

Vi bruker øks på fryst blokk, blir minimalt med søl (og det lille som blir spiser hundene opp) og blokka deler seg litt av seg selv :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fant en metodet som funker fjell. Ikke mye gris i det hele :)

Vi har hammer og huggjern. Med litt mannskrefter der går det lekende lett på garasjegulvet. Tiner ikke noe som regel. Av og til har den ligget i bilen en time på vei hjem før vi deler opp. Med en gang tininga begynner så blir det gris. 

Fort med hammer og huggjern :) ikke problem i det hele tatt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...