Gå til innhold
Hundesonen.no

Töfra Erik I1, lundehund / islandsk fårehund


bardmand
 Share

Recommended Posts

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I går kom endelig Erik hjem! Han er fra det andre kullet i Norsk lundehund klubbs krysningsprosjekt, som man kan lese om her: http://lundehund.no/index.php/krysningsprosjektet Erik og broren Emil

I dag har Erik hilst på gamlemor whippet. Litt bjeffing til å begynne med, men de fant fort tonen. Når været er som nå, er whippeten mest interessert i å ligge under dyna uansett. Så det ble bare jeg,

Gradestokken viser -15. Vi har vært ute en sving, men det er nå godt inne :-) Sent fra min E5823 via Tapatalk

Posted Images

1 time siden, Sanne skrev:


Hva synes Lina om han? :) 

Jeg synes Gullet har blitt ganske gammel det siste året :( Hun synes nok han kan bli litt slitsom av og til, men hun gjør ikke noe vesen av det. Og så glimter hun til og leker med ham :) Spesielt nå nylig under løpetida :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bardmand skrev:

Jeg synes Gullet har blitt ganske gammel det siste året :( Hun synes nok han kan bli litt slitsom av og til, men hun gjør ikke noe vesen av det. Og så glimter hun til og leker med ham :) Spesielt nå nylig under løpetida :D

Aaaw :heart: Men Gullet er vel faktisk ganske gammel nå, er hun ikke? Vanvittig kjipt når man begynner merke at de er gamle... Vi ser det samme med gamlefar her i huset :( 

Sånn ellers var det Lina lundehund jeg mente altså :D For jeg gikk ut i fra at Gullet likte han, siden de sover sammen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg begynner visst også å bli gammel... Lina, jo de trives i lag, men hun synes vel også han kan være litt plagsom innimellom. Men det er vel litt som forventet ☺ Synes faktisk hun har blitt mer tolerant overfor Gullet også siden vi fikk Erik i hus. Før krevde hun større avstand når hun hadde en godbit eller en god liggeplass ?

Sent fra min E5823 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Lenge siden siste oppdatering, ser jeg :-)

Erik er nå snart ni måneder, og vekta har ligget stabilt på ca. 10,6 kilo et par måneder allerede. Så jeg tror kanskje ikke han blir så himla mye større. Og det er helt greit :-)

Det er fremdeles mye lyd i gutten. Spesielt når han ser andre hunder. Han vil så gjerne hilse på alle, og kan ikke skjønne at det ikke lar seg gjøre. :-/

Av og til får han hilse og leke, og da blir han veldig, veldig glad :-) Jeg synes han er ordentlig flink å tilpasse seg forskjellige hunders lekestil og størrelse. Jeg er ingen ræser på actionbilder, men her er nå noen glimt av Erik med noen av sine lekekamerater:

 

Nabohunden Tiko, en yorkshireterrier (på en våt dag)

erik_tiko_zpsgjsovrlz.jpg

Engelsk setteren Sarek:

erik_sarek_zpsgt9aruyf.jpg

Borzoien Noomi:

erik_noomi_zpssez8c9ai.jpg

Den islandske fårehunden Birta og shih tzuen Mippy:

erik_birta_mippy_zpsgyuqdosu.jpg

 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var Erik og lundehunden min, Lina to av flere demonstrasjonshunder for deltakerne på kynologikurs. Oppgaven kursdeltakerne fikk, var å beskrive hundene de fikk presentert, uten tanke for eventuelle rasebeskrivelser. Jeg vil tro det var både spennende og lærerikt for deltakerne å se forskjeller og likheter mellom lundehund og prosjekthund, og det var også super miljøtrening for hundene. Det var et litt for spennende miljø til at ikke Erik måtte vise fram stemmeprakten sin en del, men det roet seg noe etter en stund, da. 

Her finner man noen bilder av Erik:

Og her noen av Lina (joda, hun er litt rund, men ikke fullt så smellfeit som hun ser ut på noen av bildene): 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Erik har vært i Lofoten på lundehundtreff og mønstring av prosjekthunder. Der traff han broren Frøy for første gang siden januar.

Frøy er noe mindre og mer lundehundlik enn Erik, ellers har de temmelig mye felles. Og veldig fine er de, begge to :-)

erik_frøy.jpg

erik_frøy2.jpg

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I helga var det perfekt lys, jeg hadde en kortklipt plen og medhjelper, og klar for å ta et skikkelig fint oppstiltbilde av Erik. Og så kom det ei katt :-( 

Ja, ja, da vi hadde fått roa han sånn nesten ned, så ble dette resultatet. Litt "smilende", men ellers OK, kanskje, for en hund som ikke akkurat er utstillingstrent. 

13653457_10154215599566006_3652309691264292549_o.jpg

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Erik har nå fylt 14 måneder. Etter høstens felling begynner voksenpelsen å komme:

erik_14_mnd_zpskcl50ghe.jpg

Han begynner også å få voksne interesser ;-) Heldigvis er samboeren Lina snart ferdig med løpetida si nå, men litt godt lukter hun ennå:

voksne_interesser_zpsm2ucpqmk.jpg

Og han begynner å oppføre seg en aaaanelse mer voksent i korte glimt ... 

erik_14_mnd_sitt_zpsj0ml6itn.jpg

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle hyggelige kommentarer!

33 minutter siden, Poter skrev:

Han er så fin! Jeg er helt fasinert over hvor vakre hundene i krysningsprosjektet blir! Det blir interessant å se hvordan de blir fremover!

Ja, nå er det nylig født to andregenerasjonskull, det kommer forhåpentligvis snart ett til + en ny førstegenerasjonskrysning. Vi kommer til å trenge en del valpekjøpere etter hvert, og jeg hadde jo syntes det var fryktelig moro om flere fant veien til folk på Hundesonen :-) 

Det står mange nyheter her:

http://lundehund.no/ 

Og de som ønsker seg valp, kan lese mer og registrere seg her:

http://lundehund.no/index.php/krysningsprosjektet/onsker-du-krysningsvalp 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Ååh skulle ønske det var "rasen" for meg, for de er vanvittig fine :wub: 

 

Tja, tror du ikke de kan være det, da? Hva er det du tenker ikke passer deg?

De burde i hvert fall være vel så godt tilpasset klimaet i Nord-Østerdalen som de du har ;-) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, bardmand skrev:

Tja, tror du ikke de kan være det, da? Hva er det du tenker ikke passer deg?

De burde i hvert fall være vel så godt tilpasset klimaet i Nord-Østerdalen som de du har ;-) 

 

Haha ja klimamessig så treffer de vanvittig mye bedre enn korthåret saluki og basenji. :lol:  

Men jeg ønsker meg mer førerorientert enn det jeg har, noe som kan gjøres relativt trygg på sau og kan gå mye mer løs i skog og mark enn det de jeg har kan (mine er løs hver dag på gården når sauene er på innmark, og det går fint, men jeg går ikke tur i skogen med dem løse, kun på oversiktlige områder, eventuelt en og en løs). Der tror jeg kanskje ikke lunde/buhund treffer helt mål? Pluss at jeg er allergisk mot bjeffing/lyd :aww: 

Jeg ønsker meg og en hund som er mye mer omgjengelig eller hvertfall mildere disponert enn basenjien mot andre hunder, uansett kjønn, der funker vel den mixen greit? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...