Gå til innhold
Hundesonen.no

Töfra Erik I1, lundehund / islandsk fårehund


bardmand
 Share

Recommended Posts

Erik på tur i skogen i dag, med selen han har arvet fra lundehunden min :-) Litt stor, men han vokser nok fort i den. Full fart i skogen, men ganske flink å følge med og komme på innkalling. Dessuten synes jeg rett og slett han har ganske så velutviklet motorikk og tilpasser seg føret ... forsiktig på isen! Han og Lina lundehund blir stadig mer komfortable i hverandres selskap. Nå utsatte vi introduksjonen av whippeten en dag til. Ikke fordi vi må, men fordi vi kan. 

 

harness.jpg

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I går kom endelig Erik hjem! Han er fra det andre kullet i Norsk lundehund klubbs krysningsprosjekt, som man kan lese om her: http://lundehund.no/index.php/krysningsprosjektet Erik og broren Emil

I dag har Erik hilst på gamlemor whippet. Litt bjeffing til å begynne med, men de fant fort tonen. Når været er som nå, er whippeten mest interessert i å ligge under dyna uansett. Så det ble bare jeg,

Gradestokken viser -15. Vi har vært ute en sving, men det er nå godt inne :-) Sent fra min E5823 via Tapatalk

Posted Images

6 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

12-13 kg som voksen hannhund er jo det en shibahannhund stort sett veier. Helt perfekt, med andre ord! :) Han er kjempefin. Jeg liker godt at han er så mørk. 

Takk skal du ha! Ja, jeg tror muligens han blir enda en god del mørkere også. Lundehundvalper pleier i hvert fall å bli det når de får voksenpelsen. Han vil nok få noe lengre og kraftigere pels enn en lundehund også, og det vil ytterligere bidra til en mørkere farge pga. større andel sorte spisser. Han er genetisk sett en korthåret hund, altså, men pelsen på korthåret islandsk fårehund kan variere en hel del i lengde, og er nok uansett litt kraftigere enn lundehundpelsen (etter å ha vært på Island i januar, kan jeg skjønne hvorfor!)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har Erik hilst på gamlemor whippet. Litt bjeffing til å begynne med, men de fant fort tonen. Når været er som nå, er whippeten mest interessert i å ligge under dyna uansett. Så det ble bare jeg, Lina og Erik som ruslet oss en tur i skogen. Full fart, og veldig moro! 

lina_erik_skogen_lite.jpg

erik_lite.jpg

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Rocket skrev:

Vanvittig nydelig! :wub: Hvordan syns du gemyttet er ifht ren lundehund til nå? Er vel ganske ung enda, men er vel gjerne småting som kanskje skiller seg ut? 

Takk! Tja, jeg synes det er litt vanskelig å si. Har egentlig aldri hatt lundehundvalp i den alderen han er nå selv. Jeg fikk jo også oppleve de to brødrene sammen på Island, og det var en viss forskjell på de to. Broren orienterte seg nok litt mer mot mennesker, mens Erik er en litt mer selvstendig type, som også er veldig, veldig glad i andre hunder ;-) I lek med de andre hundene mine minner han veldig om valpene i kullet min lundehund hadde i 2014. Han leker mye med labbene, litt som en katt, og det er ikke så uvanlig for lundehunder. 

Og så er det dette med forventninger da, de har jo en tendens til å bli selvoppfyllende profetier ;-) Jeg er forberedt på at han vil få litt mer motor enn den jevne lundehund, og så langt kan jeg vel se tendenser til at det stemmer. Men han har absolutt en avknapp også, og den skal vi ta vare på ;-) 

Islandske fårehunder kan og skal ha en del lyd. Det kan lundehunder også, men i litt andre situasjoner, og foreløpig kan det se ut til at han arvet litt fra den islandske siden, men så er han ung, og han har vokst opp blant islendinger. Vi har allerede begynt å jobbe med å holde det på et akseptabelt nivå, så får vi se hvor godt det lykkes. Spesielt fremmede hunder vil han gjerne "snakke" litt til :-( 

 

 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Poter skrev:

Virker som de blir veldig vakre disse prosjekthundene! :ahappy:

Det har du jammen rett i ;-) Og selv om ikke det er noe mål i seg selv, så tillater i hvert fall jeg meg å nyte synet av den fine valpen min :-)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, bardmand skrev:

Det har du jammen rett i ;-) Og selv om ikke det er noe mål i seg selv, så tillater i hvert fall jeg meg å nyte synet av den fine valpen min :-)

Ja, det skader jo ikke om de er pene i tillegg :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Shlush skrev:

Flere bilder :-D :-D får nesten lyst på en slik prosjektvalp selv!!

Jeg har i hvert all inntrykk av at de som har valgt å gå inn som eiere har vært veldig fornøyde så langt. Det gir en ekstra dimensjon til hundeholdet å være med på en sånn dugnad, synes jeg. Nå vokser det ikke prosjektvalper på trær, selv om det i kommende generasjoner nok blir en hel del flere valper som trenger dedikerte eiere. Man kan melde sin interesse via et eget skjema på klubbens hjemmeside, og der kan man også antyde når det eventuelt passer best å få valp: 

http://lundehund.no/index.php/krysningsprosjektet/onsker-du-krysningsvalp 

 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en håpløs fotograf, men jeg klarer ikke å la være å dele ... Prøver å få tatt bilder av Erik sammen med de andre hundene, men jeg får være glad om jeg får én hund til å se normal ut i gangen ;-) Og det er ikke riktig tid til lange fotoseanser i denne kulda. 

frossenfoss_lite.jpg

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi rakk en liten luftetur etter jobb før mørket falt på. I dag viste Erik forresten at han kan akkurat samme lek som lundehunden Lina, nemlig tampen brenner for én. Den lekes slik: Finn en skatt i skogen. Bein og klover etter elg, f.eks. Bær skatten et stykke, triumferende. Gjem den og gå videre. På vei tilbake leter du den opp igjen. Repeat. 

duo_sne_lite.jpg

trio_sne_lite.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Sanne skrev:

Han er så vanvittig vakker! :heart: Har du tenkt deg til trondheim i en gang i løpet av neste tiden eller?:innocent: 

Takk, takk! Jeg synes også han er flott. En nokså annen type enn Banzai og søsknene, og ganske mye større og kraftigere enn broren også. Hadde jeg bare sett sporene i snøen etter ham, vet jeg ikke hva jeg hadde sett for meg, de er svære! 

Ingen konkrete planer om noen tur til Trondheim akkurat nå, men det blir nok! Skal si fra, jeg! :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...