Gå til innhold
Hundesonen.no

Töfra Erik I1, lundehund / islandsk fårehund


bardmand
 Share

Recommended Posts

I går kom endelig Erik hjem! Han er fra det andre kullet i Norsk lundehund klubbs krysningsprosjekt, som man kan lese om her: http://lundehund.no/index.php/krysningsprosjektet

Erik og broren Emil Frøy ble født 13. september i fjor hos Monika Dagný Karlsdottir, kennel Töfra på Island. Pga. de absurde reglene for import av hund fra Island, fikk jeg ikke hente ham før nå. Heldigvis har han fått en aldeles utmerket oppvekst hos sin oppdretter og mannen hennes, som begge er svært kunnskapsrike når det gjelder hund generelt, og islandsk fårehund spesielt. 

Bildet av Erik er fra Gardermoen. På familiebildet er Erik den med ett øre ned. Den trikolor islandske fårehunden er mora, den fantastisk morsomme Ísrima Ljúfa Loppa, og lundehunden er faren, Eriksro Bright Profastur, en av to lundehunder på Island. 

Så langt har Erik vært et svært positivt bekjentskap, og jeg gleder meg ordentlig til å bli enda bedre kjent med ham :-)

familiebilde.jpg

gardermoen.jpg

  • Like 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I går kom endelig Erik hjem! Han er fra det andre kullet i Norsk lundehund klubbs krysningsprosjekt, som man kan lese om her: http://lundehund.no/index.php/krysningsprosjektet Erik og broren Emil

I dag har Erik hilst på gamlemor whippet. Litt bjeffing til å begynne med, men de fant fort tonen. Når været er som nå, er whippeten mest interessert i å ligge under dyna uansett. Så det ble bare jeg,

Gradestokken viser -15. Vi har vært ute en sving, men det er nå godt inne :-) Sent fra min E5823 via Tapatalk

Posted Images

16 minutter siden, Pringlen skrev:

Søt sak :)

Men nå må jeg spørre; hvorfor er dette kullet laget på Island? Var det den mest perfekte islandshunden opp mot lundehund, liksom? De se jo mindre "lundete" ut enn buhund x-paringen?  

http://lundehund.no/index.php/om-norsk-lundehund-klubb/ras/934-nytt-fra-krysningsgruppa her kan du lese litt om det i alle fall :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så innmari beundringsverdig av lundehundklubben å gjennomføre dette prosjektet, og blir så glad for at de blir positivt møtt av bidragsyterne de trenger! :)  Valpene blir jo helt nydelige også. :wub:

Veldig stas med enda en krysningsvalp, men hva skal vi kalle denne, da? Han er jo ingen blundehund? :icon_confused:

:lol:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mud skrev:

Så vakker! :wub:

Hvorfor er det så strengt å importere fra Island? 

De er jo så ekstremt strenge på import inn i landet , at man skulle tro det gikk greit andre veien?  

Takk skal du ha! Jeg skal ikke prøve å gå ned i detaljene på regelverket, men det handler nok i bunn og grunn om byråkrati og internasjonale avtaler og hva både norske og islandske myndigheter velger å prioritere. Reglene vi har i dag er nok enkle å håndheve for myndighetene, men steller det til for oss andre :-( 

 

1 time siden, Pringlen skrev:

Søt sak :)

Men nå må jeg spørre; hvorfor er dette kullet laget på Island? Var det den mest perfekte islandshunden opp mot lundehund, liksom? De se jo mindre "lundete" ut enn buhund x-paringen?  

Takk skal du ha!

Kontakten med oppdretteren ble opprettet før de nye reglene. Utvalget islandske fårehunder er naturlig nok større på Island, og både Loppa og oppdretteren passet prosjektet godt :-) Det er mulig man kunne finne to ubeslektede og passende islandske fårehundtisper med villige og egnede eiere til prosjektet her i Norge, men alt i alt tror jeg det var verd den lille ekstra innsatsen og ventetida å gjøre dette samarbeidet med Island. Den islandske kennelklubben er også en liten og forholdsvis lite byråkratisk organisasjon som har vært veldig imøtekommende. 

1 time siden, SandyEyeCandy skrev:

Jeg synes det er så innmari beundringsverdig av lundehundklubben å gjennomføre dette prosjektet, og blir så glad for at de blir positivt møtt av bidragsyterne de trenger! :)  Valpene blir jo helt nydelige også. :wub:

Veldig stas med enda en krysningsvalp, men hva skal vi kalle denne, da? Han er jo ingen blundehund? :icon_confused:

:lol:

Takk skal du ha, så moro å lese! Kjært barn har mange navn - bastard, krysning, prosjekthund ... Blundehund er et morsomt og lettvint ord, men noen av oss er nok litt ukomfortable med at det kan smake litt av "designerhund" - og det er de så definitivt ikke. Til daglig blir det nok helst bare Erik ;-)

49 minutter siden, Pringlen skrev:

X-reg. lundehund ;) Det er det den er...

Ja og nei. Jeg ville aldri kalle ham lundehund. Det kommer vel litt an på hvordan man definerer rasebegrepet også. En ting er hva han er registrert som. Prosjekthundene blir jo registrert som lundehund i DogWeb, men mer pga. begrensninger i DogWeb enn noe annet. Registreringsnummeret viser at de ikke er lundehunder, og de kan heller ikke brukes i avl utenom de kombinasjonene NKK godkjenner. Han er og blir en krysning i mine øyne, kanskje man bare må innse at man får ta "langversjonen" om man nå ikke bare kaller ham Erik ;-)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Pringlen skrev:

X-reg. lundehund ;) Det er det den er...

 

Akkurat nå, bardmand skrev:

Takk skal du ha, så moro å lese! Kjært barn har mange navn - bastard, krysning, prosjekthund ... Blundehund er et morsomt og lettvint ord, men noen av oss er nok litt ukomfortable med at det kan smake litt av "designerhund" - og det er de så definitivt ikke. Til daglig blir det nok helst bare Erik ;-)

Hvis det ikke var åpenbart, så var det altså en spøk at jeg etterlyste en tilsvarende morsom betegnelse på fårehund/lundehund-blandingene. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SandyEyeCandy skrev:

 

Hvis det ikke var åpenbart, så var det altså en spøk at jeg etterlyste en tilsvarende morsom betegnelse på fårehund/lundehund-blandingene. :P

Jo, for all del! Jeg har jo også inntrykk av at folk her inne forstår prosjektet som det skal forstås. Men "der ute" er det en del misforståelser og forestillinger som gjør at vi faktisk må være ganske bevisste på hvilke ord og begreper vi bruker. Jeg bruker nok helst "prosjekthund" selv, men det er jo litt lite spesifikt, da. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går var en spennende dag for Erik, da fikk han møte den nye samboeren Lina, lundehunden. Lina trenger litt tid for å bli trygg på nye hunder, men hun innså ganske fort at dette var en nokså harmløs skapning, som kanskje til og med kan være litt morsom å leke med. Siden Lina er den hun er, venter vi til i dag med å introdusere det siste flokkmedlemmet, whippeten Gullet, men det har jeg vanskelig for å tro skal by på større problemer. Her et bilde fra i går kveld. Akkurat nå er Lina og Erik temmelig jevne i størrelse (ca. 8 kilo) - det skal bli spennende å se hvor stor Erik blir. Har selv tippet 12-13 kilo, men vi får se, da. 

sofa.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, MaritaS skrev:

Så utrulig skjønn og elsker dette prosjektet! Kanskje jeg må ha en lundehund en gang. 

Har Erik "nok" tær? Gleder meg til å se hvordan han blir når han vokser til! 

Erik har faktisk mer enn "nok" tær for en førstegenerasjons prosjekthund. Han er den eneste så langt som har fullt sett ekstratær på alle fire poter. Det er nok fordi det er anlegg for polydaktyli hos islandsk fårehund også, de skal jo ha doble sporer bak. Ekstratærne foran hadde nok ikke imponert en utstillingsdommer, men de er der. Og de på bakføttene synes jeg slett ikke er verst. Det er nå uansett ikke så viktig på dette stadiet i prosjektet. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...