Gå til innhold
Hundesonen.no

Töfra Erik I1, lundehund / islandsk fårehund


bardmand
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Raksha skrev:

Haha ja klimamessig så treffer de vanvittig mye bedre enn korthåret saluki og basenji. :lol:  

Men jeg ønsker meg mer førerorientert enn det jeg har, noe som kan gjøres relativt trygg på sau og kan gå mye mer løs i skog og mark enn det de jeg har kan (mine er løs hver dag på gården når sauene er på innmark, og det går fint, men jeg går ikke tur i skogen med dem løse, kun på oversiktlige områder, eventuelt en og en løs). Der tror jeg kanskje ikke lunde/buhund treffer helt mål? Pluss at jeg er allergisk mot bjeffing/lyd :aww: 

Jeg ønsker meg og en hund som er mye mer omgjengelig eller hvertfall mildere disponert enn basenjien mot andre hunder, uansett kjønn, der funker vel den mixen greit? 

 

Lyd kan de ha, kanskje spesielt min Erik, men det får han nok helst fra den islandske siden.

Lundehunder går ofte veldig greit med andre dyr. Min Lina bryr seg verken om sau eller rein. Men Erik stoler jeg ikke helt på, nei. Han vil nok jage om han ser dem, om ikke så langt. Men normalt har han ikke særlig stor radius heller, og jeg opplever ham normalt som mer førerorientert og lærevillig enn Lina lundehund. 

Jeg opplever prosjekthundene som sosiale og omgjengelige. Erik hadde en liten disputt med broren sin da de møttes som "tenåringer" i sommer, men det ble raskt enige igjen, og ingen sure miner etterpå.

Ett av kullene som nylig er født nå, er ikke så langt unna deg, da ;-) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I går kom endelig Erik hjem! Han er fra det andre kullet i Norsk lundehund klubbs krysningsprosjekt, som man kan lese om her: http://lundehund.no/index.php/krysningsprosjektet Erik og broren Emil

I dag har Erik hilst på gamlemor whippet. Litt bjeffing til å begynne med, men de fant fort tonen. Når været er som nå, er whippeten mest interessert i å ligge under dyna uansett. Så det ble bare jeg,

Gradestokken viser -15. Vi har vært ute en sving, men det er nå godt inne :-) Sent fra min E5823 via Tapatalk

Posted Images

32 minutter siden, bardmand skrev:

Takk for alle hyggelige kommentarer!

Ja, nå er det nylig født to andregenerasjonskull, det kommer forhåpentligvis snart ett til + en ny førstegenerasjonskrysning. Vi kommer til å trenge en del valpekjøpere etter hvert, og jeg hadde jo syntes det var fryktelig moro om flere fant veien til folk på Hundesonen :-) 

Det står mange nyheter her:

http://lundehund.no/ 

Og de som ønsker seg valp, kan lese mer og registrere seg her:

http://lundehund.no/index.php/krysningsprosjektet/onsker-du-krysningsvalp 

Det hadde vært veldig gøy å kunne delta på den måten i prosjektet! Men som Raksha er jeg ikke glad i lyd, så da går det vel ikke helt. Men tror de kunne gjort susen som besøkshund! Særlig eldre tror jeg ville satt pris på den typen hund. I hvilke situasjoner lager de lyd, egnentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Poter skrev:

Det hadde vært veldig gøy å kunne delta på den måten i prosjektet! Men som Raksha er jeg ikke glad i lyd, så da går det vel ikke helt. Men tror de kunne gjort susen som besøkshund! Særlig eldre tror jeg ville satt pris på den typen hund. I hvilke situasjoner lager de lyd, egnentlig?

Det kommer jo litt an på hvem de slekter mest på. Buhundblandingene er ikke så veldig bjeffete, og heller ikke broren til Erik. Men mens Erik bjeffer mest på sånn som beveger seg ute + fremmede hunder, vil lundehunden Lina være den som varsler først her hjemme. Og jeg tror vel kanskje at bjeffingen fra islandshundssiden vil roe seg litt i kommende generasjoner. 

Det er mange som faller for Erik, ja. "Han ser jo ut som hunder så ut før," er det noen som sier :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, bardmand skrev:

Lyd kan de ha, kanskje spesielt min Erik, men det får han nok helst fra den islandske siden.

Lundehunder går ofte veldig greit med andre dyr. Min Lina bryr seg verken om sau eller rein. Men Erik stoler jeg ikke helt på, nei. Han vil nok jage om han ser dem, om ikke så langt. Men normalt har han ikke særlig stor radius heller, og jeg opplever ham normalt som mer førerorientert og lærevillig enn Lina lundehund. 

Jeg opplever prosjekthundene som sosiale og omgjengelige. Erik hadde en liten disputt med broren sin da de møttes som "tenåringer" i sommer, men det ble raskt enige igjen, og ingen sure miner etterpå.

Ett av kullene som nylig er født nå, er ikke så langt unna deg, da ;-) 

Hmm høres ikke så dumt ut da egentlig. Lyden er definitivt et minus. Men kompromisser må man jo alltid ta.

Er heldigvis ikke aktuelt med ny hund på noen år, så får eventuelt vente til de har kommet litt lenger. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erik er en av de fineste hundene jeg vet av (sånn utenom Basselusken naturligvis). Herlighet han er så flott:wub::wub: 

Jaa til flere sonenfolk med prosjekthunder! :D Hadde jeg hatt mulighet så hadde jeg tatt begge Banzai sine + avkom etter Ruska og Erik :lol: Og neste kull bu/lunde som kommer etterhvert også ja! :lol: Nei... Det får vel holde med en bassesønn inntil videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
6 timer siden, Heidihj skrev:

Nydelig! Jeg hadde også veldig lyst til å gå opp der i dag, men måtte snu på tur i dag fordi jeg egentlig har pådratt meg influensa.. Håper vi kommer oss på turer senere denne uka. Dette været er bare så deilig!

Ja, vi må jo komme oss ut sammen snart :-) Har vært så hektisk, bare, det blir alltid veldig på-sparket-turer her. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...