Gå til innhold
Hundesonen.no

Kom i form 2016


MonicaT
 Share

Recommended Posts

  • Svar 1.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Noen dager..... 

I dag løp jeg årets første 5km i ett, uten noen gåing   Etter den tyngste bakken tok jeg et par steg, da hadde jeg puls på 195 og følte jeg skulle dø, men tok fatt i meg selv og fortsatte å løpe

Topptur på meg i dag. 2,5 km rett opp og belønninga var en helt utrolig utsikt. Førde er ikke så aller verst snøfritt og i oppholdsvær   Bilde fra samme turen i fjor;

Posted Images

Fy fader det var hardt å løpe i går! Jeg gikk på en kjempesmell og klarte ikke å slå tiden min fra i fjor :(
Jeg veksler mellom å være skuffet og sint på meg selv og ha lyst til å aldri løpe igjen og å være ekstremt motivert for å trene masse... Vanskelig, ass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Annegru skrev:

Fy fader det var hardt å løpe i går! Jeg gikk på en kjempesmell og klarte ikke å slå tiden min fra i fjor :(
Jeg veksler mellom å være skuffet og sint på meg selv og ha lyst til å aldri løpe igjen og å være ekstremt motivert for å trene masse... Vanskelig, ass..

:hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos kiropraktor denne uken, da fysioterapeuten min ikke fikk meg bra igjen, og hun ville da henvise meg til kiropraktoren som hun bruker. Knakk litt opp nederst i ryggen og fikk blant annet en 7 cm lang nål inn i rumpemuskelen :lol: Skal tilbake neste uke. Nå er jeg faktisk dritt lei! Trente knebøy på mandag og det gjorde ting 10 ganger verre. Har smerter når jeg går på tur av og til nå.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipt @MegaMarie, god bedring videre. :)

------

Frustrert..

 

Fysio gjorde meg hundre ganger verre sist jeg var der. Sykt deprimerende. Har senebetennelse pluss betent/irritert/fastklemt nerve i begge armene. Behandlingen gjorde senebetennelsen bedre men nervene har bare klikket. En uke siden nå, og det begynner å bli litt bedre. Venstre armen er nesten som den var før behandlingen, høyre er fremdeles ganske ille. 

Frustrerende med nervesmerter for vanlig smertestillende  (voltaren, ibux, paracet, etc) hjelper ikke på smerten. Stikking, prikking, nåler, kribling, strømfølelse, skarp verking, nummen... Om noen stryker meg et sted på armene føles det som om jeg får tusen nåler stukket i huden gjerne et annet sted på armen... Kan ikke hvile armen komfortabelt noe sted heller...

Hatt det i 2 mnd nå og føler egentlig bare fastlegen knytter det til senebetennelsen (selv om jeg føler denne ikke er problemet). Men når jeg leser på nettet er det to separate ting, og jeg har alle symptomer på avklemt/irritert ulnar nerve i albue og kanskje også håndledd (begge armer). Blir ikke nerven bra innen 3 mnd må det opereres for å ikke få permanent nerveskade står det på nett... Gruer meg nesten til å bestille ny time for jeg følte at jeg ikke ble tatt helt på alvor sist :( Venter på innkallelse til ultralyd av håndledd, men da tar de sikkert ikke av albue i samme slengen når det ikke er spesifisert...

Veldig rant i forhold til trening kanskje. Men jeg begynner å bli deperimert av å for det første ikke kunne gjøre det jeg liker å gjøre og for det andre å ha vondt konstant. Har sånn smått angst konstant også, og jeg er i utgangspunktet ingen angstete person (har mine fobier, men ikke generell "grunnløs" angstfølelse liksom). Dårlig humør har jeg også, og jeg er normalt veldig sjeldent i dårlig humør. 

Nå skal jeg ut på intervalltrening. Sliter med matlyst enda, men har lagt inn en halv liter sjokomelk etter hver trening. Så satser på at det gir resultater. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår hadde jeg enda en intervalløkt hvor det ikke føltes noe bra. (3min rask 8 ggr med 2min rolig imellom). Ingen mestringsfølelse underveis, det var så tungt, og jeg følte ikke at jeg klarte å gi på noe på intervallene, prøvde å legge meg på en fart men klarte ikke å holde den. La jeg meg lavere følte jeg at det ikke var raske intervaller men vanlig jogging som jeg pleier.

Såeh. Tilbake og sjekker runkeepern... Joda, jeg løp visst bra jeg! Lå på mellom 10-12km/h på alle raske intervallene og 6-9km/h på de rolige. 

Jeg hadde ikke på pulsklokke, det må jeg ha neste gang. Jeg takler ikke det ubehaget av å ligge i de øverste sonene, og det kan hende jeg lå litt for høyt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Teserere skrev:

Igår hadde jeg enda en intervalløkt hvor det ikke føltes noe bra. (3min rask 8 ggr med 2min rolig imellom). Ingen mestringsfølelse underveis, det var så tungt, og jeg følte ikke at jeg klarte å gi på noe på intervallene, prøvde å legge meg på en fart men klarte ikke å holde den. La jeg meg lavere følte jeg at det ikke var raske intervaller men vanlig jogging som jeg pleier.

Såeh. Tilbake og sjekker runkeepern... Joda, jeg løp visst bra jeg! Lå på mellom 10-12km/h på alle raske intervallene og 6-9km/h på de rolige. 

Jeg hadde ikke på pulsklokke, det må jeg ha neste gang. Jeg takler ikke det ubehaget av å ligge i de øverste sonene, og det kan hende jeg lå litt for høyt.

 

Kjipt med sånne treninger, men du får passe på å ha med pulsklokken og huske på at det som regel blir mer godfølelse neste gang.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elisabeth00 skrev:

Så kjipt @MegaMarie, god bedring videre. :)

------

Frustrert..

  Skjul innhold

Fysio gjorde meg hundre ganger verre sist jeg var der. Sykt deprimerende. Har senebetennelse pluss betent/irritert/fastklemt nerve i begge armene. Behandlingen gjorde senebetennelsen bedre men nervene har bare klikket. En uke siden nå, og det begynner å bli litt bedre. Venstre armen er nesten som den var før behandlingen, høyre er fremdeles ganske ille. 

Frustrerende med nervesmerter for vanlig smertestillende  (voltaren, ibux, paracet, etc) hjelper ikke på smerten. Stikking, prikking, nåler, kribling, strømfølelse, skarp verking, nummen... Om noen stryker meg et sted på armene føles det som om jeg får tusen nåler stukket i huden gjerne et annet sted på armen... Kan ikke hvile armen komfortabelt noe sted heller...

Hatt det i 2 mnd nå og føler egentlig bare fastlegen knytter det til senebetennelsen (selv om jeg føler denne ikke er problemet). Men når jeg leser på nettet er det to separate ting, og jeg har alle symptomer på avklemt/irritert ulnar nerve i albue og kanskje også håndledd (begge armer). Blir ikke nerven bra innen 3 mnd må det opereres for å ikke få permanent nerveskade står det på nett... Gruer meg nesten til å bestille ny time for jeg følte at jeg ikke ble tatt helt på alvor sist :( Venter på innkallelse til ultralyd av håndledd, men da tar de sikkert ikke av albue i samme slengen når det ikke er spesifisert...

Veldig rant i forhold til trening kanskje. Men jeg begynner å bli deperimert av å for det første ikke kunne gjøre det jeg liker å gjøre og for det andre å ha vondt konstant. Har sånn smått angst konstant også, og jeg er i utgangspunktet ingen angstete person (har mine fobier, men ikke generell "grunnløs" angstfølelse liksom). Dårlig humør har jeg også, og jeg er normalt veldig sjeldent i dårlig humør. 

Nå skal jeg ut på intervalltrening. Sliter med matlyst enda, men har lagt inn en halv liter sjokomelk etter hver trening. Så satser på at det gir resultater. :)

Takk! :) Fikk en fin treningsøkt i går som ikke tok noe på ryggen, så det var jo kjekt da :ahappy: Det er bare utrolig kjipt når jeg føler meg redd for å skli på tur eller tråkke feil, for da gjør det skikkelig vondt i ryggen. Føler ikke at jeg som er 23 år og i god fysisk form skal være redd for å gå på tur å skli. Jeg burde ha en kropp som tålte det.

Uff, det høres utrolig kjipt ut! Håper virkelig legen tar deg på alvor. Forstår ikke helt hvorfor ikke leger bare kan sjekke det pasienten mistenker det er så lenge man ikke virker helt på viddene og hypokonder liksom. God bedring til deg og! :flowers:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Elisabeth00 skrev:

------

Frustrert..

  Vis skjult innhold

Fysio gjorde meg hundre ganger verre sist jeg var der. Sykt deprimerende. Har senebetennelse pluss betent/irritert/fastklemt nerve i begge armene. Behandlingen gjorde senebetennelsen bedre men nervene har bare klikket. En uke siden nå, og det begynner å bli litt bedre. Venstre armen er nesten som den var før behandlingen, høyre er fremdeles ganske ille. 

Frustrerende med nervesmerter for vanlig smertestillende  (voltaren, ibux, paracet, etc) hjelper ikke på smerten. Stikking, prikking, nåler, kribling, strømfølelse, skarp verking, nummen... Om noen stryker meg et sted på armene føles det som om jeg får tusen nåler stukket i huden gjerne et annet sted på armen... Kan ikke hvile armen komfortabelt noe sted heller...

Hatt det i 2 mnd nå og føler egentlig bare fastlegen knytter det til senebetennelsen (selv om jeg føler denne ikke er problemet). Men når jeg leser på nettet er det to separate ting, og jeg har alle symptomer på avklemt/irritert ulnar nerve i albue og kanskje også håndledd (begge armer). Blir ikke nerven bra innen 3 mnd må det opereres for å ikke få permanent nerveskade står det på nett... Gruer meg nesten til å bestille ny time for jeg følte at jeg ikke ble tatt helt på alvor sist :( Venter på innkallelse til ultralyd av håndledd, men da tar de sikkert ikke av albue i samme slengen når det ikke er spesifisert...

Veldig rant i forhold til trening kanskje. Men jeg begynner å bli deperimert av å for det første ikke kunne gjøre det jeg liker å gjøre og for det andre å ha vondt konstant. Har sånn smått angst konstant også, og jeg er i utgangspunktet ingen angstete person (har mine fobier, men ikke generell "grunnløs" angstfølelse liksom). Dårlig humør har jeg også, og jeg er normalt veldig sjeldent i dårlig humør. 

 

Jeg veit akkurat hvordan du har det (ikke at det er så veldig trøst) :hug:Stå på og mas! Det tok to-tre år før jeg fikk operert albuen min, og siden det tok så lang tid må jeg nå antakeligvis gå på smertebehandling resten av livet... Det går helt fint det altså, men det hadde jo vært veldig greit å slippe å ha smerter i armen også :P

 

 

Jeg er så full av energi for tiden - kjempegøy :D Prøver å jogge 3-4 ganger i uken, og styrkeøvelser de andre dagene for å trene opp overkropp. På grunn av nevnte arm over (og en idiotisk ankel) er kroppen min litt skakkjørt, og jeg har nå fått litt øvelser av osteopaten min for å få ting litt på rett vei igjen. Jeg håper at jeg snart får en overkropp som ikke bare skaper hodebry (bokstavelig talt ;) ).

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en PT økt idag! Slapp ikke unna for å si det sånn, gruer meg allerede til utstilling på søndag :P

Men det er en sjukt god følelse når du stabber ut av treningstudio etterpå.

På mandag får jeg matplanen min og jeg kjenner at denne investeringen i helsen (oppfølging av PT i 6mnd) er noe av det mest fornuftige valget jeg har tatt.  

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det hagearbeid i dag, og leking med barn. Rekker å bli svett av det og :aww::lol: Vekta viste drøyt kg ned i går, så får være happy med det. Endelig kjenner jeg at jeg får energi av å være ute, ikke bare blir dårlig og utslitt. Deilig! :ahappy: 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Bikipile skrev:

Jeg veit akkurat hvordan du har det (ikke at det er så veldig trøst) :hug:Stå på og mas! Det tok to-tre år før jeg fikk operert albuen min, og siden det tok så lang tid må jeg nå antakeligvis gå på smertebehandling resten av livet... Det går helt fint det altså, men det hadde jo vært veldig greit å slippe å ha smerter i armen også :P

Takk :) Jeg skal gjøre det. Kom på at jeg faktisk har fått en lapp fra legevakten der det står fastlege må henvise til nevrolog,  så den kan jeg ta med så slipper jeg å argumentere for det selv. (Var en tur dit fordi ene armen plutselig ble iskald og hvit, kjente temperaturforskjellen tydelig gjennom to lag gensre, så måtte avkrefte at det ikke var blodpropp eller noe sånt).

Hva var det du hadde i albuen? Håper du blir bedre slik at du etterhvert slipper smertebehandling. Så dumt at man skal få plager som egentlig kunne vært unngått om det ble tatt tidsnok...

Jeg er livredd for operasjon etter en traumatisk operasjon som 16 åring (ble ikke bedøvet skikkelig, og de bare fortsatte fordi de var "snart ferdig"). Men innser jo at det kanskje er en mulighet for at jeg ikke blir bra av meg selv... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Elisabeth00 skrev:

Takk :) Jeg skal gjøre det. Kom på at jeg faktisk har fått en lapp fra legevakten der det står fastlege må henvise til nevrolog,  så den kan jeg ta med så slipper jeg å argumentere for det selv. (Var en tur dit fordi ene armen plutselig ble iskald og hvit, kjente temperaturforskjellen tydelig gjennom to lag gensre, så måtte avkrefte at det ikke var blodpropp eller noe sånt).

Hva var det du hadde i albuen? Håper du blir bedre slik at du etterhvert slipper smertebehandling. Så dumt at man skal få plager som egentlig kunne vært unngått om det ble tatt tidsnok...

Jeg er livredd for operasjon etter en traumatisk operasjon som 16 åring (ble ikke bedøvet skikkelig, og de bare fortsatte fordi de var "snart ferdig"). Men innser jo at det kanskje er en mulighet for at jeg ikke blir bra av meg selv... :/

Jeg hadde en nerve i klem (ulnaris ), noe som etterhvert gjorde at jeg hadde nærmest konstant følelse av "kjerringstøt" i armen, smertefullt når den kom borti ting (i de verste periodene kunne jeg ikke ha på meg genser), i tillegg tålte jeg svært dårlig kulde mot armen.

Den operasjonen hørtes helt forferdelig ut :shocked: Håper at det slipper i armene dine etterhvert, men hvis det ikke gjør det håper jeg på at du greier å samle nok styrke til å gå igjennom en operasjon :hug:Det er ikke noe gøy å vandre rundt med armer som ikke helt funker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde meg på en vanlig joggetur i dag og er fornøyd med 7 km. Har ikke jogget over avstander på ei god stund, bare jogget intervaller i bakke, men jaggu hjelper det på kondisen! Hadde energi igjen også, så dette lover bra :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Bikipile skrev:

Jeg hadde en nerve i klem (ulnaris ), noe som etterhvert gjorde at jeg hadde nærmest konstant følelse av "kjerringstøt" i armen, smertefullt når den kom borti ting (i de verste periodene kunne jeg ikke ha på meg genser), i tillegg tålte jeg svært dårlig kulde mot armen.

Den operasjonen hørtes helt forferdelig ut :shocked: Håper at det slipper i armene dine etterhvert, men hvis det ikke gjør det håper jeg på at du greier å samle nok styrke til å gå igjennom en operasjon :hug:Det er ikke noe gøy å vandre rundt med armer som ikke helt funker...

Samme som jeg tror jeg har da, samme nerve også. Kjenner igjen det der med at selv minste trykk er vondt. Sliter om natten med hvordan jeg kan plassere armene. I dag er jeg heldigvis noe bedre i høyre side også, kan sitte nogen lunne komfortabelt i sofaen. :P Helt sykt at du gikk med det så lenge, syns nervesmerter er skikkelig ****** og i tillegg veldig ekkel følelse. :(

Tusen takk, siden venstre er så mye bedre nå (1.5 uke siden fysio slo det opp igjen) håper jeg virkelig høyre kommer etter. På nett står det at de fleste tilfeller går over av seg selv, så håper virkelig jeg er blant dem. Hvis ikke skal jeg tørre å operere igjen, bare sørge for god dialog med kirurg i forkant.

Kan jeg spørre deg om hva slags undersøkelser du var gjennom for å bekrefte diagosen? Ultralyd, nevrolog, mr eller noe sånt? Var det noe spesifikt som førte til at du fikk nerven i klem? Og hvordan var operasjonen? Rekonvalesenstid? Er de gjenværende smertene bedre enn før operasjonen? :)

Sorry om jeg kupper tråden litt nå, men var veldig fint å høre fra en som har gått gjennom noe lignende (selv om ditt utfall ikke var så bra som det gjerne blir forespeilet på nett). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde jeg brått masse energi til overs, og det er en stund siden. Jobber enormt mye om dagen. 

Såå. Denne uka var det styrketrening på onsdag. I dag ble det først en løpeøkt på mølla (2,5 km), deretter noe styrke og til slutt en time muay thai (thaiboksing). Digg ass - å ha så mye å gå på :D

Jeg håper å få litt mer systematikk i treningen fremover. Skal komme meg av gårde i morgen også - styrke. Tirsdag er det muay thai igjen, og det er bare så gøy! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens trim her idag var 1,7 km rusling på morran :P Resten av dagen har blitt tilbragt under dyna og nå under pleddet på sofaen. Glad jeg tok de 70 knebøya inatt, gruer meg til 75 imorra hvis formen ikke er bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kjenner veldig på det samme. Da min var 11 tenkte jeg "jøss, er det dette som er gammel hund?", for jeg så ingen tegn til alderdom. Nå som hun er er 13 er det derimot veldig tydelig at hun er gammel i kroppen, mens hodet fortsatt vil så mye... Det knuser meg å se henne sånn.
    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...