Gå til innhold
Hundesonen.no

Amerikanske Bulldogger begjært avlivet.


Margrete
 Share

Recommended Posts

Guest vivere
9 minutter siden, Helianthus skrev:

Så, hvis jeg var en lovlydig amerikansk bulldog-entusiast så ville jeg heller tatt skikkelig avstand fra handlingene til de siktede. Jeg ville latt være å engasjere meg i å holde liv i hundene og ikke forsøke å bortforklare handlingene som trening for "styrke og elastisitet". Jeg ville også hatt litt mer tiltro til loven (eller jobbe politisk for å endre den). 

Jeg leser ikke den omtalte fb-siden men er det virkelig noen som ikke tar avstand fra handlingene til de siktede? Slik jeg leser Mari som vel er den eneste som har kunnskap om rasen her på sonen handler det om hundenes fremtid og ikke eiernes "dårskap" og handlinger som vel alle er enige i er forkastelig og kriminelle i forhold til flere lover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 552
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg kjenner personlig mange hunder som ville "tatt livet" av et sånt skinn, uten at de noen gang har jaktet på noe som helst, men de har masse byttedrift. Personlig jeg er jeg ikke så veldig enga

Du har åpenbart ingen kunnskap om forhistorien til raseforbudet og det er helt greit. Jeg har ingen interesse av å diskutere det heller i denne tråden, jeg tror ikke det har noe for seg og det senker

Der er jeg så dypt uenig det går an. Jeg veit at en del argumenterer for at det er "mer humant" å slippe en hund som kan avlive et skadet dyr enn å drive ettersøk. Og jeg veit nesten ikke hvor jeg ska

Posted Images

41 minutter siden, vivere skrev:

Det samme kan vel sies om lure coursing hvor hunder trenes i å jakte på ei plastfille. Egentlig er vel dette rendyrket hetsjakt men ingen tror vel at myndefolket her til lands bruker lure coursing som skalkeskjul for senere ulovlige aktiviteter?

Og du ser ikke forskjellen på å trene hunder som neppe står i faresonen for å bli forbudt og å trene med hunder som allerede er forbudt i enkelte andre land? Really? Helianthus har mange gode poeng i innlegget over forøvrig, som underbygger det jeg tenker. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
20 minutter siden, Siri skrev:

Og du ser ikke forskjellen på å trene hunder som neppe står i faresonen for å bli forbudt og å trene med hunder som allerede er forbudt i enkelte andre land? Really? Helianthus har mange gode poeng i innlegget over forøvrig, som underbygger det jeg tenker. 

Selvfølgelig gjør jeg det, men det er vel ikke det denne saken handler om? Vi er vel alle enige om at handlingene er forkastelige og rammes av flere lover, men når politijuristen åpenbart bruker hundenes rasemessige særegenheter og forsåvidt også vanlige treningsmetoder for å antyde trening for ulovlige handlinger melder jeg pass. Weigh pulling er - såvidt jeg forstår - en konkuransseform i "bullemiljøet" på samme måte som spring pole trening også er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
8 minutter siden, vivere skrev:

Selvfølgelig gjør jeg det, men det er vel ikke det denne saken handler om? Vi er vel alle enige om at handlingene er forkastelige og rammes av flere lover, men når politijuristen åpenbart bruker hundenes rasemessige særegenheter og forsåvidt også vanlige treningsmetoder for å antyde trening for ulovlige handlinger melder jeg pass. Weigh pulling er - såvidt jeg forstår - en konkuransseform i "bullemiljøet" på samme måte som spring pole trening også er det.

Du skrev tidligere:

Sitat

Jeg leser ikke den omtalte fb-siden men er det virkelig noen som ikke tar avstand fra handlingene til de siktede?

 

Siden du ikke leser den siden hvor politirapportene ligger, hvordan kan du da konkludere med hva politijuristen antyder?

 

Jeg har ikke lest og klarer ikke på noen måte å lese hverken WP eller stringpole som noe ulovlig. At noe er tatt med i en vurdering i en politirapoort betyr ikke at det er hverken antydet eller vurdert som ulovlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
11 minutter siden, Joachim skrev:

Siden du ikke leser den siden hvor politirapportene ligger, hvordan kan du da konkludere med hva politijuristen antyder?

Du har kopiert fra Fb og lagt ut i hvert fall delene av politirapporten i denne tråden.

Forøvrig har jeg ingen kommentarer til deg.

(Beklager at siteringen ble noe "uryddig".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
8 minutter siden, vivere skrev:

Du har kopiert fra Fb og lagt ut i hvert fall delene av politirapporten i denne tråden.

Forøvrig har jeg ingen kommentarer til deg.

(Beklager at siteringen ble noe "uryddig".

 

Jeg er veldig klar over det også. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, vivere skrev:

Selvfølgelig gjør jeg det, men det er vel ikke det denne saken handler om? Vi er vel alle enige om at handlingene er forkastelige og rammes av flere lover, men når politijuristen åpenbart bruker hundenes rasemessige særegenheter og forsåvidt også vanlige treningsmetoder for å antyde trening for ulovlige handlinger melder jeg pass. Weigh pulling er - såvidt jeg forstår - en konkuransseform i "bullemiljøet" på samme måte som spring pole trening også er det.

For det må jo nødvendigvis ha blitt en rasegreie, denne saken? Jeg kan ikke forstå det anderledes i hvertfall. Dog slapp de ikke terrierene heller, selv om de var helt normale innenfor terriere avlet til jakt (jacker er jo ikke det heftigste engang, tvert i mot...) Men det øket jo regninga...

Hadde jeg turt å legge ut link, kunne dere fått se finsk støver dra hetsjakt til nye høyder (ikke i norge) , men det skal dere få slippe. Det er vel uansett ingen som tror eller mener at finner, og heller ikke akkurat den, er hverken farlige eller vanskelige å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Helianthus skrev:

Det som slår meg når jeg leser her og på facebook er hvordan motstandere av raseforbud og raseentusiaster for en rase som lever litt farlig (altså, er forbudt i enkelte land allerede og fort kan bli det her også), automatisk slår ring rundt hundene i denne saken - og dermed også eierne. Det blir nesten som å si at det de har holdt på med er greit. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare hva jeg mener uten å fornærme eller at det kommer feil ut, men for meg bekrefter det fordommene jeg og sikkert mange andre har mot denne typen hunder og rasemiljø.

For å sette det på spissen: Om eiere av store, tøffe hunder som amerikanske bulldogger ol. hadde oppført seg normalt og drevet med vanlige gjennomsnittsaktiviteter så hadde folk vært mindre tilbøyelig til å være negativt innstilt. Politiet hadde ikke trengt å konfiskere og avlive hunder. Vi hadde ikke trengt raseforbud. (Ja, nå er jeg helt klar over at det også var andre krefter som bidro til et veldig urettferdig raseforbud, men faktum er at forbud mot raser delvis kom som et resultat av at feil type folk skulle ha feil type hund og oppførte seg "feil").

Så, hvis jeg var en lovlydig amerikansk bulldog-entusiast så ville jeg heller tatt skikkelig avstand fra handlingene til de siktede. Jeg ville latt være å engasjere meg i å holde liv i hundene og ikke forsøke å bortforklare handlingene som trening for "styrke og elastisitet". Jeg ville også hatt litt mer tiltro til loven (eller jobbe politisk for å endre den). 

What she said!

4 timer siden, vivere skrev:

Jeg leser ikke den omtalte fb-siden men er det virkelig noen som ikke tar avstand fra handlingene til de siktede? Slik jeg leser Mari som vel er den eneste som har kunnskap om rasen her på sonen handler det om hundenes fremtid og ikke eiernes "dårskap" og handlinger som vel alle er enige i er forkastelig og kriminelle i forhold til flere lover.

Det aller meste på FB-siden dreier seg om hundene, og om man prøver å skrive noe negativt om eierne, så blir ikke det tatt godt i mot (se et tidligere innlegg i denne tråden, tror det var Joachim som kom med det).

1 time siden, Pringlen skrev:

For det må jo nødvendigvis ha blitt en rasegreie, denne saken? Jeg kan ikke forstå det anderledes i hvertfall. Dog slapp de ikke terrierene heller, selv om de var helt normale innenfor terriere avlet til jakt (jacker er jo ikke det heftigste engang, tvert i mot...) Men det øket jo regninga...

Jeg synes det er interessant å se at JRT-folket aldri kom på banen i samme grad som bullefolket. Hva forteller det? At de ble avlivet tidligere i uka har knapt nok blitt nevnt i denne tråden. Det har bare handlet om bullene. Nå antar jeg det kommer mest av at bullene er i større fare for å bli forbudt enn JRT, og at folk generelt er mer hårsåre når det kommer til slike raser. Bare så det er helt klart: Jeg støtter ikke noe forbud, verken av denne rasen, eller tidligere forbudte raser. Men, slik jeg ser det, så kan bulleeiere skylde seg selv, de har alene puttet rasen på en risikoliste. Ikke alle eiere, selvfølgelig, men som vanlig går det negative utover de som ikke er skyldige også. Det virker åpenbart at bullefolket ikke har lært at feilene som ble gjort i forkant av tidligere raseforbud. Her skal det tydeligvis stås på krava, til the bitter end, og da blir resultatet lite overraskende et nytt raseforbud. Hvis man fortsetter å insistere på å trene allerede skummelt utseende hunder på en slik måte at de fremstår enda skumlere, og til og med spøker om det, så guess what! da kommer forbudet. Hvorfor heller ikke innrette seg etter samfunnet man bor i? Dere kommer aldri til å få endre den allmenne oppfatningen om slike hunder. Det handler ikke om å legge seg ned og spille død, men å jenke seg litt for å beholde det man har. Være litt taktisk, om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Lene_S skrev:

Men, slik jeg ser det, så kan bulleeiere skylde seg selv, de har alene puttet rasen på en risikoliste. Ikke alle eiere, selvfølgelig, men som vanlig går det negative utover de som ikke er skyldige også. Det virker åpenbart at bullefolket ikke har lært at feilene som ble gjort i forkant av tidligere raseforbud. Her skal det tydeligvis stås på krava, til the bitter end, og da blir resultatet lite overraskende et nytt raseforbud. Hvis man fortsetter å insistere på å trene allerede skummelt utseende hunder på en slik måte at de fremstår enda skumlere, og til og med spøker om det, så guess what! da kommer forbudet. Hvorfor heller ikke innrette seg etter samfunnet man bor i? Dere kommer aldri til å få endre den allmenne oppfatningen om slike hunder. Det handler ikke om å legge seg ned og spille død, men å jenke seg litt for å beholde det man har. Være litt taktisk, om du vil.

Du har åpenbart ingen kunnskap om forhistorien til raseforbudet og det er helt greit. Jeg har ingen interesse av å diskutere det heller i denne tråden, jeg tror ikke det har noe for seg og det senker nivået. Men det du skriver her er jo bare skikkelig stygt, fordømmende, stigmatiserende og sårende. 
Å redusere bullefolket til en håndfull mennesker på en Facebookgruppe og mene at det er representativt er nå en ting. Men å si at eierne selv er skyldige i at rasen er utsatt er bare rævva. Du aner ikke hvordan vi har jobbet politisk og ute blant folk, du aner ikke hvilken rolle vi har hatt, du aner ikke hvordan hundene våre er, du aner ikke hva som skjer utenfor den ene Facebookgruppa og du aner ikke hvilket hundehold vi har. 


Jeg har forsøkt å holde meg saklig, åpen og til tema gjennom hele denne tråden, og jeg har oppriktig ønsket å høre både andres meninger og andre angrepsvinkler. Men ærlig talt, med disse premissene er jeg ikke med på diskusjonen. Det var veldig interessant en stund, men nå trekker jeg meg tilbake.

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lene_S skrev:

Jeg synes det er interessant å se at JRT-folket aldri kom på banen i samme grad som bullefolket. Hva forteller det? At de ble avlivet tidligere i uka har knapt nok blitt nevnt i denne tråden. Det har bare handlet om bullene. Nå antar jeg det kommer mest av at bullene er i større fare for å bli forbudt enn JRT, og at folk generelt er mer hårsåre når det kommer til slike raser. Bare så det er helt klart: Jeg støtter ikke noe forbud, verken av denne rasen, eller tidligere forbudte raser. Men, slik jeg ser det, så kan bulleeiere skylde seg selv, de har alene puttet rasen på en risikoliste. Ikke alle eiere, selvfølgelig, men som vanlig går det negative utover de som ikke er skyldige også. Det virker åpenbart at bullefolket ikke har lært at feilene som ble gjort i forkant av tidligere raseforbud. Her skal det tydeligvis stås på krava, til the bitter end, og da blir resultatet lite overraskende et nytt raseforbud. Hvis man fortsetter å insistere på å trene allerede skummelt utseende hunder på en slik måte at de fremstår enda skumlere, og til og med spøker om det, så guess what! da kommer forbudet. Hvorfor heller ikke innrette seg etter samfunnet man bor i? Dere kommer aldri til å få endre den allmenne oppfatningen om slike hunder. Det handler ikke om å legge seg ned og spille død, men å jenke seg litt for å beholde det man har. Være litt taktisk, om du vil.

Jeg syns du skal lese deg litt opp om hvordan og hvorfor vi fikk et raseforbud jeg, før du fortsetter å uttale deg om hvem som kan skylde seg sjøl og ikke. Å fortsette å hevde at du er i mot raseforbudet og ikke er enig i raseforbudet slår meg som latterlig når du mer eller mindre mener at det er raser som er så farlige at de burde være forbudt, ene og alene fordi de er den rasen de er. 

Insistere å trene allerede skummelt utseende hunder på en slik måte at de fremstår som enda skumlere, liksom. Fordi de er opptatt av å bygge muskler på hundene? Seriøst? :gaah: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mari skrev:

Du har åpenbart ingen kunnskap om forhistorien til raseforbudet og det er helt greit. Jeg har ingen interesse av å diskutere det heller i denne tråden, jeg tror ikke det har noe for seg og det senker nivået. Men det du skriver her er jo bare skikkelig stygt, fordømmende, stigmatiserende og sårende. 
Å redusere bullefolket til en håndfull mennesker på en Facebookgruppe og mene at det er representativt er nå en ting. Men å si at eierne selv er skyldige i at rasen er utsatt er bare rævva. Du aner ikke hvordan vi har jobbet politisk og ute blant folk, du aner ikke hvilken rolle vi har hatt, du aner ikke hvordan hundene våre er, du aner ikke hva som skjer utenfor den ene Facebookgruppa og du aner ikke hvilket hundehold vi har. 


Jeg har forsøkt å holde meg saklig, åpen og til tema gjennom hele denne tråden, og jeg har oppriktig ønsket å høre både andres meninger og andre angrepsvinkler. Men ærlig talt, med disse premissene er jeg ikke med på diskusjonen. Det var veldig interessant en stund, men nå trekker jeg meg tilbake.

Hvem mener du har satt disse hundene på risikolisten da? Hvis ikke det er eierne selv, hvem er det da? Du hoppet tydeligvis glatt over den biten om at det selvfølgelig ikke gjelder alle, men at konsekvensen vil ramme alle. Og hvis man vil unngå et forbud, så er ansvaret på dem som gjør dette skikkelig være desto større når det gjelder å bevise at bikkjene ikke er farlige. Det er faktisk opp til dere å bevise det, ikke opp til andre å bare godta. Lik det eller ei, men det er sånn det fungerer.

Og nei, jeg har ikke inngående kunnskap om alt som skjedde før de tidligere raseforbudene, men jeg fikk med meg en hel masse selvforsvar av typen "de skal være sånn" og flåserier om at "man må regne med ditt eller datt" fra muskelhunder. Jeg formulerte meg kanskje ikke helt tydelig i forhold til det, men jeg så lignende ting i denne tråden som ga meg flashbacks til det. 

At folk blir hårsåre når disse rasene blir nevnt, er jo helt tydelig. Jeg prøvde bare å få frem hvordan folk flest ser på dette. Og det er folk flest som bestemmer. Så man kan velge å gå i forsvar, og bli såret og sur, eller så kan man ta de forholdsreglene som er nødvendige for å vinne frem, om det så betyr at man må jenke litt på krava. Jeg ønsker virkelig ikke en ny rase forbudt med grunn om at den er farlig, uansett hvilken rase det måtte gjelde. Derfor mener jeg det må trås veldig varsomt i saker som denne, og ellers. Det er eierne ansvaret ligger på, det må du vel være enig i? Og hvis det da kommer et forbud, så vil det følgelig vise at metoden som ble brukt for å unngå forbudet ikke var rett, ikke sant? Ergo, man må prøve noe annet. Det hjelper faktisk veldig lite å komme i etterkant å si at "jammen, vi gjorde sånn og slik, hundene skal være sånn, og folk er teite", for et sted på veien feilet man grovt. Og er det ikke verdt å jenke seg litt for å ikke provosere mengdene, uansett hvor feil de måtte oppfatte hundene, når premien vil være å unngå et forbud?

2 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg syns du skal lese deg litt opp om hvordan og hvorfor vi fikk et raseforbud jeg, før du fortsetter å uttale deg om hvem som kan skylde seg sjøl og ikke. Å fortsette å hevde at du er i mot raseforbudet og ikke er enig i raseforbudet slår meg som latterlig når du mer eller mindre mener at det er raser som er så farlige at de burde være forbudt, ene og alene fordi de er den rasen de er. 

Insistere å trene allerede skummelt utseende hunder på en slik måte at de fremstår som enda skumlere, liksom. Fordi de er opptatt av å bygge muskler på hundene? Seriøst? :gaah: 

Igjen, hvem har "skylda", mener du? Og hvor i all verden har du lest at jeg mener at det er raser som er så farlige at de burde vært forbudt? Har ikke nevnt et kvidder om det, annet enn å påpeke at ingen raser er farlige i seg selv. Gang på gang. 

Og du må gjerne bli irritert på meg for at realiteten er sånn, om det hjelper deg, men seriøst, sånn er det. Det er ikke min mening at de blir skumlere, eller at de er skumle i det hele tatt, jeg elsker sånne hunder, men store deler av befolkningen oppfatter dem sånn. Det er ikke uten grunn at de fleste eiere jeg har møtt med buller, staffer, rottiser o.l. omtrent får sjokk når jeg ikke ber dem gå lang vei rundt meg og min chi, men heller spør om jeg får kose. Det er selvfølgelig fordi de er vant til at folk flest er redd for hunden deres. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner også flere av disse hundene som er tatt i forvaring, og har sett en del av dem på mentaltest oppe hos T. Østli, og det er helt normale hunder, sosiale og glade. De er sterke og godt trent, noe som normalt indikerer et godt hundehold. Godt trent er det heldigvis mange andre hunder som også er, uten at det brukes mot dem og gjør dem farlige. Ingenting i møtene mine med disse hundene gjør dem anderledes enn andre hunder, og ikke minst, - de er alle individer, og ikke en stor ensartet masse. Eiere av alle hunder må vite hva slags hund de har, og noen krever mer enn andre, men det finnes da heldigvis mange oppgående folk rundt om, som fint klarer å ta seg av de hundene de har.

Bare så det er sagt, - jeg tar sterk avstand fra hetsjakt med hund, og forsvarer ikke det!

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lene_S skrev:

Hvem mener du har satt disse hundene på risikolisten da? Hvis ikke det er eierne selv, hvem er det da? Du hoppet tydeligvis glatt over den biten om at det selvfølgelig ikke gjelder alle, men at konsekvensen vil ramme alle. Og hvis man vil unngå et forbud, så er ansvaret på dem som gjør dette skikkelig være desto større når det gjelder å bevise at bikkjene ikke er farlige. Det er faktisk opp til dere å bevise det, ikke opp til andre å bare godta. Lik det eller ei, men det er sånn det fungerer.

Og nei, jeg har ikke inngående kunnskap om alt som skjedde før de tidligere raseforbudene, men jeg fikk med meg en hel masse selvforsvar av typen "de skal være sånn" og flåserier om at "man må regne med ditt eller datt" fra muskelhunder. Jeg formulerte meg kanskje ikke helt tydelig i forhold til det, men jeg så lignende ting i denne tråden som ga meg flashbacks til det. 

At folk blir hårsåre når disse rasene blir nevnt, er jo helt tydelig. Jeg prøvde bare å få frem hvordan folk flest ser på dette. Og det er folk flest som bestemmer. Så man kan velge å gå i forsvar, og bli såret og sur, eller så kan man ta de forholdsreglene som er nødvendige for å vinne frem, om det så betyr at man må jenke litt på krava. Jeg ønsker virkelig ikke en ny rase forbudt med grunn om at den er farlig, uansett hvilken rase det måtte gjelde. Derfor mener jeg det må trås veldig varsomt i saker som denne, og ellers. Det er eierne ansvaret ligger på, det må du vel være enig i? Og hvis det da kommer et forbud, så vil det følgelig vise at metoden som ble brukt for å unngå forbudet ikke var rett, ikke sant? Ergo, man må prøve noe annet. Det hjelper faktisk veldig lite å komme i etterkant å si at "jammen, vi gjorde sånn og slik, hundene skal være sånn, og folk er teite", for et sted på veien feilet man grovt. Og er det ikke verdt å jenke seg litt for å ikke provosere mengdene, uansett hvor feil de måtte oppfatte hundene, når premien vil være å unngå et forbud?

Hæ? Nok en gang: hva skiller denne rasen fra andre raser som kan - og blir- brukt til tilsvarende "aktiviteter", annet enn utseende og fordommer, da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Lene_S skrev:

Igjen, hvem har "skylda", mener du? Og hvor i all verden har du lest at jeg mener at det er raser som er så farlige at de burde vært forbudt? Har ikke nevnt et kvidder om det, annet enn å påpeke at ingen raser er farlige i seg selv. Gang på gang. 

Først og fremst gutta bak hundebitt.no, for deres fordomfulle, fordummende lobbyvirksomhet i forkant av loven. Deretter politikere som valgte å overse hva fagpersoner sa om raseforbud. Til sist hundeeiere som deg og meg, som satt rolig og så på og tenkte at dette ikke kom til å gå gjennom, ingen kunne være så kørka. Igjen - les deg opp på hva som skjedde i forkant av hundeloven. 

Og ja, du nevner det "gang på gang" at raser ikke er farlig i seg selv. Sånn omtrent rett etter at du gang på gang har forståelse for at det er raseforbud. 

Sitat

Og du må gjerne bli irritert på meg for at realiteten er sånn, om det hjelper deg, men seriøst, sånn er det. Det er ikke min mening at de blir skumlere, eller at de er skumle i det hele tatt, jeg elsker sånne hunder, men store deler av befolkningen oppfatter dem sånn. Det er ikke uten grunn at de fleste eiere jeg har møtt med buller, staffer, rottiser o.l. omtrent får sjokk når jeg ikke ber dem gå lang vei rundt meg og min chi, men heller spør om jeg får kose. Det er selvfølgelig fordi de er vant til at folk flest er redd for hunden deres. 

Jeg blir ikke irritert på deg fordi at "realiteten er sånn", jeg blir irritert på deg fordi du er med å bygger opp om hvorfor det er raseforbud med disse fjollete uttalelsene om hvordan bikkjene trenes og hva de konkurrerer i. Weightpulling er å kunne dra noe tungt noe, liksom. Hva fader er farlig med det? Catchpole-leker er det mange som driver med, uten at noen nevner noe om hvor farlig det er fordi bikkjene blir jaktfikserte av den grunn, så lenge vi ikke snakker om kortpelsa muskelhunder, da. Veit du at de sier det samme om lek med pipeleker? Eller at du ikke skal fore bikkja di med rått fôr fordi da blir den blodtørstig? Dette er de samme idiotiske fordommene. Derfor blir jeg irritert. Du er mer oppegående som så. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
49 minutter siden, Lene_S skrev:

Det er ikke uten grunn at de fleste eiere jeg har møtt med buller, staffer, rottiser o.l. omtrent får sjokk når jeg ikke ber dem gå lang vei rundt meg og min chi, men heller spør om jeg får kose. Det er selvfølgelig fordi de er vant til at folk flest er redd for hunden deres. 

Eiere av "bullehunder" er som folk flest, de fleste er ansvarsbevisste og følger lov og forskrifter mens et mindretall ikke er så opptatte av den slags. At folk er redde for "bullehunder" kan f eks skyldes oppslag som dette som du finner i dagens utgave av en lokalavis. Artikkelen handler om en jakthund som har drept en mindre hund men avisens bilde viser den gapende kjeften på en rottweiler. Og siden et bilde sies å ha større virkning enn 1000 ord, hva er det som fester seg i leseren minne tror du?

http://www.eikernytt.no/nyhet.cfm?nyhetid=15777

Er det rart at "rottis-folket" raser mot avisens billedbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
25 minutter siden, Sofie & Aska skrev:

er det der virkelig sunt???

Samme som for all annen trening vil jeg tro: greit i passende doser men uheldig om det overdrives. Om det er sunt for hunder med annen kroppsbygning er jeg ikke sikker på.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
49 minutter siden, Stine skrev:

Så mine hunder kan ikke trekke kjetting, leke med flirtpole eller springpole fordi de ser ut som de gjør?

Ville ikke anbefalt det i kombinasjon med hetsjakt og ureglementert skyddstrening uavhengig av hvordan de ser ut. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
2 timer siden, 2ne skrev:

Jeg syns du skal lese deg litt opp om hvordan og hvorfor vi fikk et raseforbud jeg, før du fortsetter å uttale deg om hvem som kan skylde seg sjøl og ikke.

Må da gå an og snakke om dette uten at noen alltid skal komme drassende med en tilbakevirkende argumentasjon relatert til opphavet av hundeloven? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Joachim skrev:

Må da gå an og snakke om dette uten at noen alltid skal komme drassende med en tilbakevirkende argumentasjon relatert til opphavet av hundeloven? 

Det er vanskelig å snakke om hvem som har skylda for hundeloven uten å "komme drassende med en tilbakevirkende argumentasjon relatert til opphavet av hundeloven", det ser selv du, Joachim? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
1 time siden, Stine skrev:

Så mine hunder kan ikke trekke kjetting, leke med flirtpole eller springpole fordi de ser ut som de gjør?

Etter min mening er en veltrent hund et pluss både i hundesport og utstilling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, vivere skrev:

Etter min mening er en veltrent hund et pluss både i hundesport og utstilling :)

Det er min mening og, men ifølge andre så nører jeg vel oppunder fordommene til sånne hunder med slike aktiviteter :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Akkurat nå, Siri skrev:

De fleste av oss greier fint å få veltrente hunder helt uten at hundene henger og slenger etter kjeften :)

Ja selvfølgelig gjør de fleste av oss det, men om hundene synes det er stas å henge og slenge etter kjeften så skader det vel ikke om de gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...