Gå til innhold
Hundesonen.no

Amerikanske Bulldogger begjært avlivet.

Recommended Posts

Guest Jonna

Dette er hundene som er mistenkt brukt til hets-jakt på div dyr?

(skummet bare igjennom siden siden jeg er på jobb)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
24 minutter siden, JeanetteH skrev:

Dette er hundene som er mistenkt brukt til hets-jakt på div dyr?

(skummet bare igjennom siden siden jeg er på jobb)

Ja.

Men er det kun snakk om bulldoger? Det er jo snakk om endel terriere og har jeg hørt (Patterdale og jack tror jeg?)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er kun snakk om bulldogger. 

Det er litt lite informasjon på siden, så jeg spurt eier om å oppdatere med mer :)

Fjernet litt 

Endret av Margrete

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra for kennelen som holder på dem da, at de tenker betale for seg ihvertfall. Jeg syns hele greia stinker. Og når initsiativtaker atpåtil har mailadresse redneck@hotmail osv .... En ting er at hundene sikkert ikke er agressive mot folk men om de har fått bred erfaring i å jakte ned og drepe andre dyr så spørs det vel om det er ansvarlig å plassere dem hos hvermannsen? 

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen
2 minutter siden, yurij skrev:

Bra for kennelen som holder på dem da, at de tenker betale for seg ihvertfall. Jeg syns hele greia stinker. Og når initsiativtaker atpåtil har mailadresse redneck@hotmail osv .... En ting er at hundene sikkert ikke er agressive mot folk men om de har fått bred erfaring i å jakte ned og drepe andre dyr så spørs det vel om det er ansvarlig å plassere dem hos hvermannsen? 

Tenkte litt det samme... Synes det er litt vanskelig å si noe med såpass lite info, hører bare en side av saken. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, yurij skrev:

Via bildene på siden kom det vell fram at bulldoggene også er trent i forsvarsarbeid på figurant/menneske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Initiativtaker er vel såvidt jeg skjønner en skikkelig fyr, tross kennelnavnet sitt :) Hundene er lovlig brukt på jakt (villsvin) i Sverige. OM de har jaktet grevling som catchhunder i Norge også, så gjør det dem ikke en milimeter farligere enn et utall andre byttebevisste hunder. 

Politiets begrunnelser for at de er farlige er at de er trent i wp, springpole og bitearm. Dette bør bekymre mer enn et hundemiljø..

• Like 8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kjenner jeg godt til initiativtaker, og før dere hiver dere på den hyperfordømmende bølgen så kan jeg bare konstatere at vedkommende (initiativtaker) er en dypt seriøs hundemann og innehaver av kennel Redneck Norway, som har oppdrettet en rekke gode, amerikanske bulldogger og tidligere amstaff før forbudet. Det er også denne som har engasjert seg mye i den tidligere Fido-saken og er en viktig grunn til at Fido fortsatt lever. Vedkommende har egen hundeskole og driver profesjonelt med mentalbeskrivelse av hund. En av de få som er verdt å kjøpe ambull av og en av de få jeg tør å si virkelig kan hund!

• Like 13

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Emilie! :)

Mye av årsaken til at det er såpass lite informasjon er fordi politiet nekter å frigi bevis og videoopptak av tester og mentalbeskrivninger. Det har vært ferie nå, så tipper ting skjer nå og det vil komme mer informasjon.

Innsamlingen går til kennelopphold, så fort eier ikke betaler lenger vil dyrene bli avlivet.

@SandyEyeCandy Jo det var det vist.

Endret av Margrete
  • Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, patricia skrev:

Hvem vil overta disse hundene, som er ulovlig trent i bitearbeid på mennesker ??

Er det forskjell på ulovlig og lovlig trente hunder? Det eneste som skiller er RIK-lisensen ...

• Like 6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, patricia skrev:

Hvem vil overta disse hundene, som er ulovlig trent i bitearbeid på mennesker ??

Ut i fra hvordan jeg har forstått det så er disse hundene helt ok. Å ha blitt ulovlig trent i bitearbeid i seg selv, hadde ikke vært noe hinder for min del. Nå er det nok mange som driver med ulovlig bitearbeid uten å en gang være klar over det selv. Kanskje fordi det er heller få som vet at bitearbeid skal være regulert med lisenserte førere OG hunder samt godkjent figurant og RIK-ansvarlig, på godkjent bane. Var slik sist jeg sjekket. Og vet man dette så burde man også se hvor lite som skal til før man trener ulovlig. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så vidt jeg kan forstå er ikke disse hundene farligere for vilt enn huskyen min er. Han nedlegger også gjerne bytte på egenhånd,  helt uten å være trent på det. Som ca alle andre huskyer her til lands.  Og de finnes det en del av. 

Bitearbeid er vel mer eller mindre det samme som kamplek?  

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Emilie skrev:

Ut i fra hvordan jeg har forstått det så er disse hundene helt ok. Å ha blitt ulovlig trent i bitearbeid i seg selv, hadde ikke vært noe hinder for min del. Nå er det nok mange som driver med ulovlig bitearbeid uten å en gang være klar over det selv. Kanskje fordi heller få er klar over at bitearbeid skal være regulert med lisenserte hunder og førere samt godkjent figurant og RIK-ansvarlig.

Jeg kan gå god for at disse hundene er suverene hunder. Ville aldri vært redd for å ta inn en i byen og ha den her. Det er "bare" en bulldog og de har jo sine greier i forhold til andre hunder, men de er ikke mer enn en schæferhannhund. Sosiale og flotte hunder og det er ikke mer enn mnd siden jeg lå på ett gulv å rullet med en hannhund. Det verste som skjedde meg var at en av de ble såpass lykkelig at den hoppet, mens jeg sto bøyd. Skallene er harde ... Emoticon-Bandage.gif

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Margrete skrev:

Jeg kan gå god for at disse hundene er suverene hunder. Ville aldri vært redd for å ta inn en i byen og ha den her. Det er "bare" en bulldog og de har jo sine greier i forhold til andre hunder, men de er ikke mer enn en schæferhannhund. Sosiale og flotte hunder og det er ikke mer enn mnd siden jeg lå på ett gulv å rullet med en hannhund. Det verste som skjedde meg var at en av de ble såpass lykkelig at den hoppet, mens jeg sto bøyd. Skallene er harde ... Emoticon-Bandage.gif

Herlig! Jeg vurderte å ta inn en her også. Men jeg må bare innse at med tre, store hunder, katter og 100 prosent arbeid, så hadde jeg bare laget et kaos for meg selv. Det hadde ikke blitt hyggelig for noen. Men jeg har vært virkelig fristet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Pringlen skrev:

Initiativtaker er vel såvidt jeg skjønner en skikkelig fyr, tross kennelnavnet sitt :) Hundene er lovlig brukt på jakt (villsvin) i Sverige. OM de har jaktet grevling som catchhunder i Norge også, så gjør det dem ikke en milimeter farligere enn et utall andre byttebevisste hunder. 

Politiets begrunnelser for at de er farlige er at de er trent i wp, springpole og bitearm. Dette bør bekymre mer enn et hundemiljø..

1 time siden, Mud skrev:

Så vidt jeg kan forstå er ikke disse hundene farligere for vilt enn huskyen min er. Han nedlegger også gjerne bytte på egenhånd,  helt uten å være trent på det. Som ca alle andre huskyer her til lands.  Og de finnes det en del av. 

Jeg har en byttebevisst hund som nedlegger bytter og som også trenes i wp. Knertis, her lever vi farlig! :teehe:

• Like 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Jeg har en byttebevisst hund som nedlegger bytter og som også trenes i wp. Knertis, her lever vi farlig! :teehe:

Ja, men det er egentlig bare skremmende, og ikke morsomt...

En svensk kamerat har en vorstehhund som er en supergod ettersøkshund. Han går opptil 2-3 ettersøk om dagen på trafikkskade rådyr, på oppdrag fra kommunene. De fleste av disse lykkes utelukkende fordi hunden kan slippes, og er en utmerket chatchhund. Ulovlig og farlig hund i Norge altså...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, patricia skrev:

Jeg har møtt flere av disse hundene og hadde ikke vært redd for å ta en inn i mitt hjem sammen med barnet mitt. Vi vurderte også å melde oss til å ta i mot hvis de blir omplassert, men jeg føler de har for høyt aktivitetsnivå til at vi kan gi dem nok tur til å trives. Det går på mine fysiske begrensninger, ikke på hundene i seg selv.

Jeg har hatt kullbror til en av bikkjene som (jeg regner med) er konfiskert, og jaktlyst må man absolutt regne med på disse linjene, de er avlet for denne type jakt så noe annet ville vært naivt. En viss hundeaggresjon ligger på linjene også, men ikke uhåndterbart, iallfall ikke i min erfaring. Jeg har hatt flere hunder med lignende blod. Mentalt er de veldig solide, og det er på grunn av mentaliteten at jeg søkte til disse linjene når jeg skulle finne meg familie/hobbyhund for mange år siden.

Og la oss ikke dømme en fyr pga av navnevalg på epost/oppdrett da. Ja, han er en harrytamp, og jeg og han har ikke alltid vært enige om alt, men han kan hund. Han har både lang erfaring og stort engasjement.

• Like 11

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, patricia skrev:

Det er rimelig mange hunder som trenes ulovlig i bitearbeid i Norge, da man skal ha RIK-lisens for å trene, ha godkjent figurant, trene på godkjent bane, til godkjent tid osv. At en trening er ulovlig gjør den ikke nødvendigvis farlig. Det er rimelig mange hunder i Norge som er trent ulovlig, ikke fordi treningen er farlig, men fordi personen ikke har lisens.

Forøvrig er denne type bitearbeid rettet mot en bitepølse/pute/arm, og ikke mot et menneske (skarptrening) - hunden går på byttedrift, og går etter pølse/pute/arm - ikke noe pølse/pute/arm, ikke noe bitt. I tillegg er det kun trening med arm på menneske som er ulovlig, man kan trene så mye man vil med bitepølse og bitepute (og arm så lenge den ikke er festet på et menneske), og det er jo mange som bruker bitepølse/pute som belønning i f. eks lydighet. Det er ren kamplek/byttelek, og har veldig lite med aggresjon å gjøre. En godt trent IPO-hund er akkurat like farlig/ufarlig som en hvilken som helst annen hund; med mindre du står og veiver med en pisk og en arm i jute, så får du sannsynligvis være i fred.

Å skarptrene en hund (skjult drakt) er noe helt annet, og det er det kun tjenestehunder som kan og skal drive med. Men såvidt jeg forstår er ikke dette noe disse har drevet med.

• Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Guest Jonna

Jeg har ingen formening om de hundene her, men sånn på generellt grunnlag:

Det er stor forsjell på en hund med instinkter og en hund som har fått instinktene vekket og forsterket. 

Man trenger egentlig ikke gå lengre enn til gjeting når det kommer til medfødte instinkter før og etter "tenning". Men må også ha temt det og ha kunnskap om hvordan håndtere det. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med "ulovlig" mener jeg ikke-godkjente, random "instruktører og figuranter ", altså folk som ikke nødvendigvis har greie på hva de driver på med. For meg høres det ikke greit ut, har sett hva sånne ablegøyer kan føre til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, JeanetteH skrev:

Jeg har ingen formening om de hundene her, men sånn på generellt grunnlag:

Det er stor forsjell på en hund med instinkter og en hund som har fått instinktene vekket og forsterket. 

Man trenger egentlig ikke gå lengre enn til gjeting når det kommer til medfødte instinkter før og etter "tenning". Men må også ha temt det og ha kunnskap om hvordan håndtere det. 

Jeg er ikke uenig i at dette er sant, men jeg merket ingen forskjell på min bulldog før og etter han jaget og drepte.  Jeg lurer på om bulldoggene er mer "ærlige" sånn sett enn andre, eller dumme om du vil. Har de det så har de det, og å fjerne det får du ikke til. Kontroll får man til en viss grad, men å tro at man kan trene de til å slutte å jage om muligheten byr seg er nok naivt. Så man aksepterer det man har mellom hendene og tar konsekvensene av det. Det betyr heldigvis ikke at man ikke kan ha gi de et fullt og rikt liv, eller at man føler man går med en tikkende bombe. De er flotte dyr disse bulldoggene, med mange uendelig positive sider, disse veier for meg opp for det ekstra hensynet man ofte må ta. For andre gjør det ikke det, og det er helt greit.
Det er kanskje rart å si det, men de er innmari enkle hunder.

Jeg mener også at disse hundene må komme i hjem som forstår hva de er og hvorfor de gjør som de gjør. Det gjelder for så vidt alle hunder og raser, men for hunder som har uttalt jaktlyst (og fullfører jakta) er det nok ekstra viktig. 

• Like 7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Forumet fortsetter under annonsen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Fin video. Jeg har ikke inntrykk av at han har vondt i munnen. Vi bruker forøvrig Anicura veterinærklinikk.Han tygger mat og godbiter, tygger på Dentafix. Det som er vårt største problem det er å gå tur. Han er gjerne ute i hagen, men han føler seg utrygg når vi går på tur. Vil hjem så fort som mulig. Han blir frivillig med morgen og kveld. Jeg har nå begynt å gå på hans premisser. Det finnes kanskje noen hunder som ikke elsker å gå på tur. Jeg tror kanskje det er bedre å godta at han er som han er enn å prøve å endre ham. Ellers er han en herlig, morsom og kosete hund som vil være hos meg hele tiden. Han kan fint være alene noen timer også.Går løs i hele huset og gjør aldri noe galt.Vi leker og trener på forskjellige ting.Nå spiser han bra også, får vom rett fra fryseren. Jeg har spurt dyrlegen om det er skadelig men fikk til svar at det er helt greit. Han vil ikke ha tint vom og tørrfor bare når han må jobbe for det. Enten i en kong eller ute på plenen. Han er en hund med stor personlighet og tydelig kroppsspråk  
    • Jeg sluttet å spise kjøtt i 2013, nettopp på grunn av dyrevelferd.  Denne videoen over her, er dere sikre på at det er slik det gjøres i Norge? Uansett er det helt ufattelig fælt, grusomt, at det i hele tatt skjer. Og om det ikke skulle være like fælt, er det uansett forferdelig å avle opp, beholde under helt unaturlige omstendigheter, for så å drepe, kun for de vi liker pølser og bacon. 
    • Det er bedre å ha hundevakter enn at hunden er lenge alene. Hva hundene takler er jo individuelt, men en jevnt over normal hund tåler det helt fint.  Jeg jobber ikke turnus, men har ekstremt få rutiner i mitt og min hunds liv (jobber til ujevne tider, sjelden hjemme etter jobb osv) hunden min er stort sett med overalt. Aldri tenk at det er negativt at han ikke har rutiner han passes også jevnlig av andre og faller fort til ro, og virker til å trives med det. 
    • Idag er det en uke til jeg henter valpen!  Krysser fingrene for at den neste uken går fort 
    • Som overskriften sier så jobber jeg turnus og derfor har en varierende hverdag. Såvidt jeg har skjønt er det best for de fleste eller alle hunder med en stabil hverdag. Så jeg lurer egentlig på om å eie hund er noe jeg burde gå for, eller vente til jeg er i annen jobbsituasjon. Etter mine undersøkelser har jeg kommet frem til at Bullmastiff er den hunden som på papiret passer best for meg. MIne preferanser og hva jeg kan tilby er som følger. Jeg ønsker en hund som kan ta lange gåturer. dvs 8+ i skog og fjell/ og evt overnatte ute når det ikke er snø(dvs telt, dnt hytte til hytte etc. Ikke konstant ute i bakhagen). Ikke er liten.  Ikke kreve mer enn 3-4 turer ut om dagen hvor en er 0,45-1,5 time. Turer ute på ski, men vesentlig kortere enn om sommeren. Må være rolig, stille og fleksibel i tilfelle jeg jobber nattevakt og sover litt om dagen.  Hva jeg tilbyr hunden er: Leilighet i umiddelbar nærhet av parkområde. Kort vei til skog. Jeg bor i en 67kvm leilighet. En eier som beveger seg generelt mye. Ligger på en vanlig dag på 10k - 20k skritt. Jeg har mange hjelpere. Dvs personer i omgangskrets og familie som kan være hundepasser.   Jeg vet det er mye rundt det å leve med hund, men dette er egentlig et rent praktisk spørsmål til noen med mer erfaring enn meg. Som jeg nevnte i begynnelsen er det forsvarlig for meg å ha hund med tanke på turnusarbeid og manglende kontinuitet i hverdagen. Er det noen hunderaser som evt vil håndtere å bo med meg og innehar de kvalitetene jeg ønsker i en hund. Jeg nevnte at jeg har mange hundepassere så en ordningen med å plassere hunden hos andre mens jeg har nattevakter er en mulighet. Men jeg vil foretrekke en hund som i utgangspunktet vil håndtere situasjonen. Ps: Nattevakt er ikke mer enn 2-3 ganger i måneden. Noen som har noen forslag om rase og/eller tanker om hva jeg evt må gjøre for å kunne ha en glad og fornøyd hund. Alle svar vil bli satt pris på. Mvh Vegard    
  • Nylig opprettede emner