Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

1 minutt siden, Wednesday skrev:

Leste litt om det, og det kan visst bli ganske dramatisk med sykehus og greier. Men vi er langt unna det. Han bjeffer og hiver litt etter pusten sånn at jeg må ta han opp litt, så gir det seg ganske greit igjen. Håper det holder seg sånn.

Søt! :lol:

Det skal hjelpe at han sover på et kaldt rom hvis du har mulighet til det :) hvis du ikke allerede har fått det tipset da :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

6 minutter siden, Krutsi skrev:

Det skal hjelpe at han sover på et kaldt rom hvis du har mulighet til det :) hvis du ikke allerede har fått det tipset da :aww: 

Ja, vet :) Rommet deres er ganske kaldt, men jeg er redd det blir for kaldt hvis jeg åpner vinduet. Hvis det blir ille kan jeg pakke han inn i dyna og sette meg på verandaen med han :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Raksha skrev:

Sitter og elle meller om jeg skal ringe legevakta for tips, eller om jeg skal vente til i morgen og ringe legekontoret. Lillemor har ikke bæsjet siden lørdag. Hun har prøvd et par ganger uten resultat. Begynner å bli småbekymret for at det skal bli fryktelig vondt for henne, foreløpig er hun "ok" form (forkjøla med litt feber og masse snørr og gørr).  Vi pleier å bytte bæsjebleier to ganger daglig.

Ringer man legevakten og spør før eller etter barnet blir plaget? Har flytende parafin i hus jeg kan gi. 

 

 

Gi svisker hvis du har det i hus. Og masse drikke, helst Biola eller yoghurt. Det finnes en biola med mindre sukker. Ellers vil Duphalac være et bedre alternativ enn flytende parafin. Reseptfritt på apotek.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Wednesday skrev:

Ja, vet :) Rommet deres er ganske kaldt, men jeg er redd det blir for kaldt hvis jeg åpner vinduet. Hvis det blir ille kan jeg pakke han inn i dyna og sette meg på verandaen med han :)

Evt foran fryseren (med døren åpen) om dere har sånt skap :) Kulde fungerer veldig bra! God bedring :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser stort sett bare det som ble skrevet sist her inne, når jeg ser igjennom nytt innhold. Nå synes jeg det har vært veldig mye snakk om mulig forstoppelse og løsninger for slikt, plutselig ser jeg et råd som starter med "Evt foran fryseren"... Da tok nysgjerrigheten overhånd, og jeg måtte inn for å sjekke hvordan i alle dager en fryser skulle fikse en forstoppelse...

 

Men etter å ha lest nå, og oppdaget at det var jo ikke det som ble diskutert, så tusler jeg ut herfra igjen :aww:

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wednesday skrev:

Her er det en som har fått falsk krupp. Bjeffende hoste, høres ut som en liten yap-yap-hund. 

L hadde det i en periode når vi bodde i leilighet og bl.a ofte tørket klær inne (fuktig luft) om vinteren. Veldig ubehagelig for både henne og oss... Det var ila høsten/vinteren når hun var 1/2 -ett år. Var på legevakten en gang, men de sa bare noe sånt som at "små barn kan ofte ha litt ujevn pust"?, for når vi kom dit var jo "anfallet" over... Det gikk alltid over når hun kom ut i frisk/kald luft (derfor var det selvsagt borte etter en kjøretur til legevakta). Så når det dukket opp tok vi henne alltid opp og ut en rask tur.

Kusinen min hadde det også når hun var liten, og der ble ambulanse tilkalt en av de første gangene, men hun hadde det nok værre enn L...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Marianne* skrev:

L hadde det i en periode når vi bodde i leilighet og bl.a ofte tørket klær inne (fuktig luft) om vinteren. Veldig ubehagelig for både henne og oss... Det var ila høsten/vinteren når hun var 1/2 -ett år. Var på legevakten en gang, men de sa bare noe sånt som at "små barn kan ofte ha litt ujevn pust"?, for når vi kom dit var jo "anfallet" over... Det gikk alltid over når hun kom ut i frisk/kald luft (derfor var det selvsagt borte etter en kjøretur til legevakta). Så når det dukket opp tok vi henne alltid opp og ut en rask tur.

Kusinen min hadde det også når hun var liten, og der ble ambulanse tilkalt en av de første gangene, men hun hadde det nok værre enn L...

Dette er første gang vi opplever det, guttene er 2,5 år nå. Ble ganske redd med en gang jeg hørte den fæle hosten, men det ser ut til at det holder seg på et fredelig nivå :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tricolor skrev:

Gi svisker hvis du har det i hus. Og masse drikke, helst Biola eller yoghurt. Det finnes en biola med mindre sukker. Ellers vil Duphalac være et bedre alternativ enn flytende parafin. Reseptfritt på apotek.

Svisker og sviskemos har jeg, skal tilby henne rene svisker i morgen. Skal sjekke om de har Duphalac på butikken her (medisinutsalg) vet de har laktulose - kan det være noe? Damen jeg snakket med på legevakten mente det er fordi hun er syk og spiser og drikker mindre enn normalt, og det er helt sikkert noe i det, men jeg kjenner at jeg ikke er veldig komfortabel med å vente lenge før vi setter inn tiltak. Jo verre det blir jo større sjanse er det for at det blir et varig problem. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Raksha skrev:

Svisker og sviskemos har jeg, skal tilby henne rene svisker i morgen. Skal sjekke om de har Duphalac på butikken her (medisinutsalg) vet de har laktulose - kan det være noe? Damen jeg snakket med på legevakten mente det er fordi hun er syk og spiser og drikker mindre enn normalt, og det er helt sikkert noe i det, men jeg kjenner at jeg ikke er veldig komfortabel med å vente lenge før vi setter inn tiltak. Jo verre det blir jo større sjanse er det for at det blir et varig problem. 

 

Plommer setter også en fart på systemet :aww: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krilo skrev:

Plommer setter også en fart på systemet :aww: 

Dårlig utvalg av plommer nå. Men skal se etter i morgen :lol: Skal se vi gir ungen tidenes diarésjau nå da... 

 

Ugh litt dårlig samvittighet nå, hun har vært med på påskebasar i dag, både middagsspising og loddsalg tidligere i dag, og nå trekning i kveld, Hun sov to timer på dagen da, og har vært i ok humør, men har kjentes varm ut... 38,6 i temp, og stigende. Så fikk paracet og pappaen har gått på soverommet med henne. Skulle nok droppet trekningen i kveld (ikke vant vi noe artig heller :lol: ). Får ta det helt rolig noen dager nå. Litt rødt utslett, så enten lite elveblest eller, grøss og gru, vannkopper... er det vannkopper så har vi bare da utsatt hele bygda + ørtenhundreognitti hyttegjester og tilreisende for smitte.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Marianne* skrev: L hadde det i en periode når vi bodde i leilighet og bl.a ofte tørket klær inne (fuktig luft) om vinteren. Veldig ubehagelig for både henne og oss... Det var ila høsten/vinteren når hun var 1/2 -ett år. Var på legevakten en gang, men de sa bare noe sånt som at "små barn kan ofte ha litt ujevn pust"[emoji21], for når vi kom dit var jo "anfallet" over... Det gikk alltid over når hun kom ut i frisk/kald luft (derfor var det selvsagt borte etter en kjøretur til legevakta). Så når det dukket opp tok vi henne alltid opp og ut en rask tur.

Kusinen min hadde det også når hun var liten, og der ble ambulanse tilkalt en av de første gangene, men hun hadde det nok værre enn L...

Dette er første gang vi opplever det, guttene er 2,5 år nå. Ble ganske redd med en gang jeg hørte den fæle hosten, men det ser ut til at det holder seg på et fredelig nivå [emoji4] 

Jeg har god erfaring med å sitte på badet med dusjen rennende med kaldt vann. Fuktig kald luft lindrer godt. God bedring!!!

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/21/2016 at 2:00 PM, Symra&Pippin skrev:


@Aya

Når det gjelder bilder så kan du jo legge dem ut en avgrenset tid og be om at ingen siterer med bilde. 

 

Hva med oss som er på båt i ukesvis og som innerst inne har stalka og snoka på sonenkidsa, og særlig har fulgt med sånne som Aya? :cry: Får ikke sett noen bilder, for alt blokkes av satelitt-internetten. Hulk hulk

 

Men grattis @Aya :D Godt å høre alt gikk bra in the end!!!

 

(Innser dette har creep-faktor siden det står jeg er mann, menne... You know :lol: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Raksha skrev:

 

Prata med sykepleier, hun sa gi væske og se an til i morgen. Hun kunne ikke noe om parafin og ville ikke uttale seg. Så da gjør vi det. Febern skal vi sjekke før hun legger seg, så kan klæsje på med litt godt med olje. 

 

Oida! Hvordan er formen hans? 

 

Hun er så hjelpsom :aww: 

25357063144_f80d82c447_b.jpg

 

Bonden blir så imponet år jeg knekker sammen i latter og tar bilde istedenfor å fjerne henne :lol: 

det var ikke dette innlegget jeg skulle quote, men mobilen ville det sånn, så da så. Klekt med lille hjelper i hus.

Duphalac og Lactulose er samme sak, bare to forskjellige fabrikanter.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tricolor skrev:

det var ikke dette innlegget jeg skulle quote, men mobilen ville det sånn, så da så. Klekt med lille hjelper i hus.

Duphalac og Lactulose er samme sak, bare to forskjellige fabrikanter.

Veldig praktisk med en liten hjelper :lol: 

Takk, da sender jeg bonden på jakt, mener svigermor har lactulose i hus, så får spørre henne om de ikke har på butikken, men ganske sikker på at de har. 

Hun spiser cornflakes med biola og eller youghurt hver dag, men hun spiser nok litt lite nå som hun ikke er i form. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem her da guttene var syke, Raksha. De orka ikke spise noe særlig, og da var det jo ikke noe som skulle ut heller. Håper det ordner seg fint :)

I dag sendte jeg guttene i barnehagen uten bukser. Av og til er det bare helt umulig å kle på dem. De skulle nemlig ha grønne bukser i dag, men de lå i vaska. Blå og grå var ikke bra nok! Kjekt at de er like vrange samtidig da :P Gadd ikke krangle med dem, så da fikk det holde med strømpebukser i dag. Kort dag uansett :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Wednesday skrev:

Hadde samme problem her da guttene var syke, Raksha. De orka ikke spise noe særlig, og da var det jo ikke noe som skulle ut heller. Håper det ordner seg fint :)

I dag sendte jeg guttene i barnehagen uten bukser. Av og til er det bare helt umulig å kle på dem. De skulle nemlig ha grønne bukser i dag, men de lå i vaska. Blå og grå var ikke bra nok! Kjekt at de er like vrange samtidig da :P Gadd ikke krangle med dem, så da fikk det holde med strømpebukser i dag. Kort dag uansett :P

Ornda seg :D Nettopp byttet første bæsjebleie siden lørdag formiddag. Kjøper lactulose uansett, så vi har til nestegang. 

 

 

:lol: Hender vi og sender i bare stillongs eller strømpebukse. Null stress. :aww: 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Lillekrapyl skrev:

Sender ofte ungen i ullstilongs i barnehagen jeg. :)

Gjør det hver dag, jeg? ullstillongs, tynn ullgenser og av og en kjole over. De skal jo ha på det uansett under dressen når de skal ut, og det er det de andre barna leveres i og?

Jeg ble visstnok levert i pysjen en gang. Jeg har nå fått en ny forståelse for hvorfor etter jeg fikk barn...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender alltid i barnehagen med bukse og sokker jeg, aldri strømpebukse. Da hadde hun kokt :P

 

Å bli mamma snur virkelig opp ned på ting. Hatt et døgn i Oslo på hotell med restaurant, litt handling og konsert. Men dette døgnets høydepunkt var definitivt å komme hjem igjen til Tuva :P forøvrig, hormonell gravid dame sipper veldig mye på konsert med favorittartisten sin :P

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for at E er såpass stor at hun kan "passe på" (dvs leke med) L så jeg får bittelitt tid på sofaen med en kopp kaffe når lillegutt har hatt fest siden kl 04 :yawn: 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2016 at 2:00 PM, Symra&Pippin skrev:

Så nydelig hun er @Aya:wub:

Jeg synes ikke det er lenge siden du snakket om at du drømte om å få en baby, nå er drømmen oppfylt, og for en vakker drøm det ble! Virkeligheten er jo ofte både mer strevsom og enda mer fantastisk enn drømmene! Når det gjelder bilder så kan du jo legge dem ut en avgrenset tid og be om at ingen siterer med bilde. 

Tusen takk, så koselig å høre (og helt enig!). Nei, jeg synes heller ikke det er lenge siden, det er utrolig hvor fort tiden går! Men jeg tror ikke jeg innså helt at det faktisk kom til å komme et levende barn ut av dette prosjektet, og det har presis som du skriver, vært mer strevsomt og enda mer fantastisk enn jeg trodde. Nå blir det jo bare bedre og bedre! Godt tips, det skal jeg gjøre! 

På 21.3.2016 at 2:27 PM, Mari skrev:

Gratulerer så mye, @Aya! @Symra&Pippin har helt rett. Det er så mye mer enn man kan se for seg før man faktisk sitter der, på godt og vondt. Tungt av og til, men så uendelig berikende og verdt hvert sekund med jobb og bekymring. Omstillingen er jo enorm! Jeg er glad hun er trygg på utsiden nå og at det går bra med dere. 

Håper du legger ut litt bilder av og til som du sletter igjen, for hun er jo aldeles nydelig og det er jo så koselig å se. :) Men føles det feil så skal du selvfølgelig ikke gjøre det for vår del. Jeg er bare ego her jeg sitter. :) 

Masse lykke til framover! 

Tusen tusen takk Mari! Jeg er helt enig, og veldig takknemlig for at jeg får oppleve det. Det har virkelig gitt livet en ny dimensjon altså ... Jeg er ikke helt anti bilder på nett egentlig, har bare ikke helt bestemt meg for hvor mye/lite og hva slags type bilder og sånt enda, men det vil absolutt komme et bilde nå og da! Jeg vil jo så gjerne vise henne frem også :P 

Og H altså, han har blitt så stor! Og så kjempeflott han er! Han har så innmari fint blikk synes jeg, og er veldig lik seg selv. 

På 23.3.2016 at 1:14 AM, Kangerlussuaq skrev:

 

Hva med oss som er på båt i ukesvis og som innerst inne har stalka og snoka på sonenkidsa, og særlig har fulgt med sånne som Aya? :cry: Får ikke sett noen bilder, for alt blokkes av satelitt-internetten. Hulk hulk

 

Men grattis @Aya :D Godt å høre alt gikk bra in the end!!!

 

(Innser dette har creep-faktor siden det står jeg er mann, menne... You know :lol: )

Tusen takk Kanger, det var innmari koselig! Ingen creep-faktor - bare hyggelig. :D For sånne tilfeller er jeg altså også både på snap, insta og face - men det krever jo at motparten også oppgir noe av anonymiteten da ... Knis.  

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søskenbarna til Ask fikk sage tre for første gang når de besøkte oss på campen i går :lol:

Det er så rart, jeg og søs er ganske like, men barna våre vokser liksom ikke opp med samme rammer kan man si. 

 

A får ikke lov å gå alene på fortau eller være ute av syne et sekund i byen, men i skogen får han gjøre alt nå. Han sager,  fyrer opp og passer bålet,  spikker etc. Han får ikke lov til å bli våt når vi er ute på vinterstid,  men det stopper liksom der. Han kan knivregler etc liksom, det går automatisk.  

Jeg følger med , men jeg blander meg ikke.  

Samtidig er jeg overkant hysterisk på andre ting og synes de andre foreldrene i barnehagen er gale som lar barna løpe alene på parkeringen,  og det kunne aldri falt meg inn å ikke følge slavisk med ungen på lekeland.  Noe som er utrolig slitsomt,  det er umulig å følge med på en unge på lekeland.  Jeg hater lekeland :aww: Jeg er den mora som løper rundt og roper på ungen sin...

 

Jeg ble helt stressa de få timene jeg hadde barna til søs i campen  ( uten foreldrene til stede ,  de kom senere ) for jeg ble plutselig veldig oppmerksom på at de ikke var så vant til å ha så frie regler i en skogscamp,  sjokket de fikk når A slang en kubbe på bålet sa alt liksom . Og da ble alt veldig vanskelig...

 Lar jeg yngstemann  ( A) gjøre som vanlig og nekter de andre eldre barna  å gjøre det samme, eller lar jeg de også få prøve seg under strengt oppsyn?  

Jeg valgte det siste og lillesøster og mann var faktisk dyktig stolte av avkommene  når ungene dems kom dem i møte bærende på et lite tre de hadde sagd ned helt selv :lol:

A har blitt dreven med saga ..

20160323_151704.jpg

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...