Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

2 timer siden, SiriEveline skrev:

Da prøver vi oss på noe nytt og pakken har ankommet og ligger klar til vask :)

Nå blir det tøybleier fremover, veldig spent på dette og hvordan det fungerer for oss.

Mange som rister på hodet, mens besteforeldrene mine og Pål sine syntes dette var helt naturlig. Rart hvordan ting endrer, hva som er vanlig osv.

20161027_201148.jpg

20161027_201114.jpg

Så gøy! Er veldig nysgjerrig på tøybleier og kunne tenkt meg å prøve, men enn så lenge er jeg med i den facebookgruppa og lærer mens jeg vurderer frem og tilbake. 

Og ja, sånt er virkelig morsomt. Vi bærer jo bare, siden M hater vogn, og særlig mormor til samboer var så undrende "til disse moderne greiene". Eh ja, og barnevogn ble oppfunnet når da :lol: 

mitt første vevde sjal er på vei i posten i morgen, ups :teehe::jump: 

29 minutter siden, Marie skrev:

Det kan jo hende, for ultralyd rundt uke 12 er svært omstridt nettopp fordi det kan føre til flere aborter, ved f.eks Downs syndrom. Samtidig som det at man ser noe, igjen krever ytterligere undersøkelser som feks forstervannsprøve, som igjen kan føre til abort av fostre som skulle beholdes, hvis jeg har forstått rett. 

Helsetilsynet var også bekymret for at gravide får beskjed om at alt er i orden, når det kanskje er tilfeller som burde utredes videre. Den bekymringen skjønner jeg ikke helt, da alternativet til ultralydklinikken er å ikke få noen tidlig undersøkelse i det hele tatt. 

Alternativet til ultralydklinikken er vel undersøkelse med (privat) jordmor eller lege, ikke ingenting. Jeg var på privat tidlig ul i uke 10 hos jordmor som også jobber på nasjonalt senter for fostermedisin her i Trondheim :) Men utover det ja, ikke verdens mest nyanserte artikkel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

7 timer siden, Aslan skrev:

Så gøy! Er veldig nysgjerrig på tøybleier og kunne tenkt meg å prøve, men enn så lenge er jeg med i den facebookgruppa og lærer mens jeg vurderer frem og tilbake. 

Og ja, sånt er virkelig morsomt. Vi bærer jo bare, siden M hater vogn, og særlig mormor til samboer var så undrende "til disse moderne greiene". Eh ja, og barnevogn ble oppfunnet når da :lol: 

mitt første vevde sjal er på vei i posten i morgen, ups :teehe::jump:

Spennende med vevd sjal, hva har du kjøpt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Marie skrev:

Jeg visste ikke om andre jeg. :)

Trodde det var vanskelig ellers, ettersom tidlig ultralyd er omdiskutert. Bare glad til at det er feil!

Det er mange steder man kan bestille privat ultralyd. :) 

 Det som ikke er lov er å sjekke etter annet enn at det er liv og vokser. Men skulle de oppdage avvik er de nødt til å henvise videre. Det sagt er det mange private ultralydklinikker som også bevist sjekker etter "feil". De koster gjerne en del mer enn de som bare sjekker at det er liv og at det vokser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Krilo skrev:

Det er mange steder man kan bestille privat ultralyd. :) 

 Det som ikke er lov er å sjekke etter annet enn at det er liv og vokser. Men skulle de oppdage avvik er de nødt til å henvise videre. Det sagt er det mange private ultralydklinikker som også bevist sjekker etter "feil". De koster gjerne en del mer enn de som bare sjekker at det er liv og at det vokser...

Tror ikke de har lov til å sjekke etter/informere om feil før 12. svangerskapsuke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Mari skrev:

Tror ikke de har lov til å sjekke etter/informere om feil før 12. svangerskapsuke. 

Vi fikk ikke vite kjønn en gang på ul før uke 12... Det er vel noen som tar et valg om evt abort basert på det også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, *Marianne* skrev:

Vi fikk ikke vite kjønn en gang på ul før uke 12... Det er vel noen som tar et valg om evt abort basert på det også...

Det er jo uhyre sjelden at folk gjør det. Og i de få tilfellene det skjer så er det andre ting som ligger til grunn enn "jeg har mest lyst på ei jente". 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, *Marianne* skrev:

Vi fikk ikke vite kjønn en gang på ul før uke 12... Det er vel noen som tar et valg om evt abort basert på det også...

Skal en del til for å se kjønn så tidlig altså. Jeg har vært på ultralyder helt fra uke 6-7 begge gangene, og da minst annenhver uke. Likevel har de ikke kunnet se kjønnet tydelig nok før rundt uke 15-16. Til og med da ville de ikke si noe helt sikkert fordi det var såpass tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mari skrev:

Tror ikke de har lov til å sjekke etter/informere om feil før 12. svangerskapsuke. 

Om de tilfeldigvis oppdager alvorlige feil så skal de informere om det og henvise videre. I hverfall det min jordmor sa til meg. Hun sjekker ikke etter feil og er klar på det når man bestiller time, men hun sa også det at om se oppdager noe underveis må de sjekke det videre. 

(De har ikke lov til å sjekke etter feil senere enn uke 12 heller om man da ikke er på oul, eller har andre faktorer som gjør at man er mer utsatt for avvik hos fosteret)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krilo skrev:

Om de tilfeldigvis oppdager alvorlige feil så skal de informere om det og henvise videre. I hverfall det min jordmor sa til meg. Hun sjekker ikke etter feil og er klar på det når man bestiller time, men hun sa også det at om se oppdager noe underveis må de sjekke det videre.

Jeg vet de skal henvise videre, men jeg trodde ikke de kunne informere om hva de har funnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari skrev:

Jeg vet de skal henvise videre, men jeg trodde ikke de kunne informere om hva de har funnet. 

Sånn å forstå, det er jeg usikker på selv, men virker ekstremt ulogisk om de ikke sier hvorfor man henviser det videre om de ikke kan si hvorfor de gjør det :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos ultraportalen i Trondheim da jeg tok tidlig ul. Det var i uke 9, og da var Astrid bare en liten, 2-3 cm lang reke som sprellet litt. Vi så at hun bevegde seg og at hjertet dunket, men det var også alt. Vet at det er mange flere klinikker å  velge mellom her i byen. Men jeg har lest at man egentlig ser feil på fosteret bedre ved uke 12 enn 18. Er det ikke bedre å få vite så tidlig som mulig, hvis noe faktisk skulle være galt? Har ikke folk samme oppfatning av evt abort uansett om det er 12 eller 18? Jeg hadde i alle fall gjort meg opp en mening på forhånd, selv om det er en viss sannsynlighet for at det føles annerledes når man står oppi det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ei på min april termingruppe som reiste til danmark for å ta en panorama/harmony test (husket ikke hva hun endte med, hun snakket om begge.. )Hun hadde tre gutter fra før, og ønsket seg en jente. Hun er ikke på termingruppen mer, da hun fikk resultat på panorama testen at det var en gutt og valgte å få en abort av den grunn, og det er ikke SÅ uvanlig å gjøre dette forstod jeg da hun hadde blitt rådet til av et forum på nett.

Når det er sagt så prøver jeg veldig hardt å ikke dømme andres valg, for jeg tenker at det ligger nok mye bak hvert valg som tar, selv om man selv ikke ser på det som moralsk korrekt, eller noe en selv hadde klart å velge.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Krilo skrev:

Sånn å forstå, det er jeg usikker på selv, men virker ekstremt ulogisk om de ikke sier hvorfor man henviser det videre om de ikke kan si hvorfor de gjør det :icon_confused:

Jo, jeg synes også det er ulogisk. Men jeg tror allikevel det er slik. Det handler om at grensen for selvbestemt abort går ved 12 uker, og i Norge vil vi ikke at kvinner skal ta abort pga defekter. Tanken er vel at det kan føre til et sorteringssamfunn.

Akkurat nå, rosinbolle skrev:

Jeg var hos ultraportalen i Trondheim da jeg tok tidlig ul. Det var i uke 9, og da var Astrid bare en liten, 2-3 cm lang reke som sprellet litt. Vi så at hun bevegde seg og at hjertet dunket, men det var også alt. Vet at det er mange flere klinikker å  velge mellom her i byen. Men jeg har lest at man egentlig ser feil på fosteret bedre ved uke 12 enn 18. Er det ikke bedre å få vite så tidlig som mulig, hvis noe faktisk skulle være galt? Har ikke folk samme oppfatning av evt abort uansett om det er 12 eller 18? Jeg hadde i alle fall gjort meg opp en mening på forhånd, selv om det er en viss sannsynlighet for at det føles annerledes når man står oppi det. 

Jeg synes tidlig ultralyd burde være et tilbud til alle gjennom svangerskapsomsorgen, så jeg er helt enig med deg. 

Jeg synes også det er veldig viktig at kvinnen får ta det valget som er riktig for seg, i ro og uten press fra myndighetene. Det er et utrolig personlig og uendelig vanskelig valg, og jeg er usikker på hvilke begrensninger som jeg synes burde finnes, om noen i det hele tatt. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Perfect Image skrev:

Det var ei på min april termingruppe som reiste til danmark for å ta en panorama test. Hun hadde tre gutter fra før, og ønsket seg en jente. Hun er ikke på termingruppen mer, da hun fikk resultat på panorama testen at det var en gutt og valgte å få en abort av den grunn, og det er ikke SÅ uvanlig å gjøre dette forstod jeg da hun hadde blitt rådet til av et forum på nett.

Når det er sagt så prøver jeg veldig hardt å ikke dømme andres valg, for jeg tenker at det ligger nok mye bak hvert valg som tar, selv om man selv ikke ser på det som moralsk korrekt, eller noe en selv hadde klart å velge.

Vel, det er ikke akkurat kvalitetssikret informasjon. Jeg har sett folk finne opp døde barn på forum, jeg har sett noen samle inn penger til kreftsyke barn som ikke finnes, folk lyver om alt mulig. Jeg tar ikke slike historier på nettforum for god fisk.
Jeg sier ikke at det ikke skjer, for det vet jeg det gjør (og det er mulig nettdama er helt reell). Men i Norge tror jeg det er veldig sjeldent. I deler av asia derimot er det et problem. Jeg synes uansett at kvinners rettigheter og krav på kroppslig autonomi er viktigere enn å forebygge de abortene som skjer på det som for meg er et uetisk grunnlag.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han i artikkelen har vi vært hos i begge graviditetene. Jeg har vært der for 3D ultralyd i uke 25 for å få se kjønnet og for å fine bilder til albumet. Jeg har gått til tidlig ultralyd hos gynekolog fordi jeg vet at de har kompetansen til å ta medisinske vurderinger (og er rimligere enn hos han).

Men han skal ha det, at selv om han "bare er sonograf" så har han vanvittig mye mer avansert utstyr enn noen annen lege jeg noen gang har vært hos. Ultralyd hos han skal jo ikke erstatte screeningen i uke 18 uansett, men det skal ikke en ultralyd gjort hos en privatpraktiserende lege heller. Hva gjør en lege som oppdager avvik på ultralyd da? Når min lege har funnet noe hun har vært usikker på , har jeg blitt henvist til fødesykehuset mitt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fillerya skrev:

Hva gjør en lege som oppdager avvik på ultralyd da? 

Henviser til fosterdiagnostikk. 

Jeg har lett masse for å finne ut hva de kan si og ikke si ved tidlig ultralyd, men jeg finner ikke noe konkret. Så jeg trekker tilbake min antakelse om at de ikke får si noe som helst. Jeg vet ikke rett og slett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Mari skrev:

Vel, det er ikke akkurat kvalitetssikret informasjon. Jeg har sett folk finne opp døde barn på forum, jeg har sett noen samle inn penger til kreftsyke barn som ikke finnes, folk lyver om alt mulig. Jeg tar ikke slike historier på nettforum for god fisk.
Jeg sier ikke at det ikke skjer, for det vet jeg det gjør (og det er mulig nettdama er helt reell). Men i Norge tror jeg det er veldig sjeldent. I deler av asia derimot er det et problem. Jeg synes uansett at kvinners rettigheter og krav på kroppslig autonomi er viktigere enn å forebygge de abortene som skjer på det som for meg er et uetisk grunnlag.

Om du tror hun er reel eller ikke spiller jo ingen rolle, men det skjer nok oftere enn man ønsker å tro selv her i skandinavia :) Forøvrig har jeg vært borti noen som har et så sterkt ønske om et kjønn at det nærmest ble en sorg å få vite at man fikk noe annet, og det er veldig reelt for de personene som sitter i situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Perfect Image skrev:

Det var ei på min april termingruppe som reiste til danmark for å ta en panorama/harmony test (husket ikke hva hun endte med, hun snakket om begge.. )Hun hadde tre gutter fra før, og ønsket seg en jente. Hun er ikke på termingruppen mer, da hun fikk resultat på panorama testen at det var en gutt og valgte å få en abort av den grunn, og det er ikke SÅ uvanlig å gjøre dette forstod jeg da hun hadde blitt rådet til av et forum på nett.

Når det er sagt så prøver jeg veldig hardt å ikke dømme andres valg, for jeg tenker at det ligger nok mye bak hvert valg som tar, selv om man selv ikke ser på det som moralsk korrekt, eller noe en selv hadde klart å velge.

Hvor er du medlem forresten? Lurer på om jeg skulle meldt meg inn noe sånn sted så man har noen å snakke med underveis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...