Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

Det varierer veldig fra skole til skole hvor mye fokus det er på læring første året tror jeg.  Søskenbarna til A hadde langt mer lekser fra første uke enn A har. Han har 1 side i leseboka man og tir,  en annen onsdag og torsdag.  

Vi utvider og utdyper faktisk leksene en del her hjemme for at det skal ta mer enn 2 min. 

De jobber ikke med tall i matte, bare sortering enda. Jeg aner ikke hva det går ut på. Det er bare leseboka de har med hjem. 

Det er 2-3 lærere i hver time og de sitter i grupper på 4 og har fokus på samarbeid. 

Til uka begynner de med Engelsk og det skal bli litt godt.  Hittil har han syntes lekser og timene er kjedelige fordi han ikke har lært noe. Engelsk kan han ikke. 

 

I går prøvde vi svømmehallen i lier for første gang. Poden er dreven i svømmehaller og vi gikk selvfølgelig i hver vår garderobe  ( stor gutt ) og avtalte å møtes på andre siden. 

Jeg ventet og ventet og bekymringen vokste . 

Den følelsen når en eldre mann kom leiende ut med en gråtende naken gutt var kjip gitt. Ungen gråt så mye at jeg ikke fikk han til å fortelle hva som var galt.  Mannen forklarte at han hadde funnet han gråtende og ikke fått ut av han hva som var i veien. Man tenker jo sitt og jeg var klar til å drepe helt til poden klarte å hikste frem : " jeg skjønte ikke dusjen og fant ikke døra".. 

Det falt han tydeligvis ikke inn å be om hjelp... 

Han vil tilbake hver fredag da,  for nå vet han hvordan dusjer virker  :D

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

Hos oss blir ikke barnetrommet ferdig, det må jo stadig endres. Nå har lillebror fått barnerommet og storesøster har flyttet sengen sin inn til oss. Vi har et soverom for lite :gaah: Hun er plaget med mareritt og har plutselig trengt mye nærhet så hun vil aller helst sove i dobbelsenga med meg mens mannen har sovet på sofaen. Nå skal vi prøve om det hjelper om hun  sover på samme rom som oss. Hun vil aller helst sove på sitt eget rom med lillebror, men han bare tuller når de skal legge seg sammen. Han trenger det mørkt og stille og er var når han sover, hun kan man flytte rundt på mens hun sover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har konkludert med at den  stunden jeg har på soverommet om kvelden etter synging mens jeg venter på at hun skal sove, faktisk er helt genial. :ahappy: Selvsagt frustrerende om det drar ut over en time, men frem til det så er det herlig å bare skulle sitte der i mørket med pad eller data og bare være der. Ingen måer, burder, skal, kanskje,hvis dersom osv, somfår lov til å fange meg. min lille mindfullnestime på kvelden. Spesielt nå som hun legger seg 7ish for da er ikke klokka så mye når jeg kommer ned til alle måene og burdene :lol: 

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med de forskjellige stelleproduktene til barn, er det noen man bør styre unna eller er alle greie? Ifht innhold, allergifremmkallende stoffer osv`? Har dere noen favoritter og must haves og har dere noen dere absolutt ikke liker? Enkeltprodukter eller merker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Malamuten skrev:

Hvordan er det med de forskjellige stelleproduktene til barn, er det noen man bør styre unna eller er alle greie? Ifht innhold, allergifremmkallende stoffer osv`? Har dere noen favoritter og must haves og har dere noen dere absolutt ikke liker? Enkeltprodukter eller merker? 

Mitt tips (har små småsøsken, ikke egne barn ennå) er inotynol, bephanten, en god olje og tørre kluter. Klutene fuktes med oljevann (ha et fat liggende eller lignende og putt i olje + vann), inotynol brukes forebyggende, bephanten ved sår stump. Våtservietter i stellevesken. Natusan og neutral sine scorer med smilefjes på alle testene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Malamuten skrev:

Hvordan er det med de forskjellige stelleproduktene til barn, er det noen man bør styre unna eller er alle greie? Ifht innhold, allergifremmkallende stoffer osv`? Har dere noen favoritter og must haves og har dere noen dere absolutt ikke liker? Enkeltprodukter eller merker? 

Ikke mye du trenger i starten, vi har igrunn klart oss med de gratis prøvene fra de gratis babypakkene til nå:) eneste vi har kjøpt er inythol (?) salven fra apoteket den ene gangen vi fikk sikkelig bleieutslett. Har stort sett klart oss med rent vann. Olje har vi hørt litt ymse om at ikke er bra for huden, at det bare legger seg som en hinne over og egentlig tørker ut mer enn det gir fultighet så det bruker vi ikke.

Forbrukerrådet har utført tester på babyprodukter, i hvertfall vårserviettene, så en kan jo titte der og sjekke hvilke merker/ produkter de godkjenner før dn evt kjøper :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Malamuten skrev:

Hvordan er det med de forskjellige stelleproduktene til barn, er det noen man bør styre unna eller er alle greie? Ifht innhold, allergifremmkallende stoffer osv`? Har dere noen favoritter og must haves og har dere noen dere absolutt ikke liker? Enkeltprodukter eller merker? 

Våtservietter til stelleveska og som reserveløsning på stellebordet, tørre vaskekluter, ellers har vi også bare det vi fikk i de gratisboksene fra apoteket og rema1000. Bruker stort sett bare zinksalve, av og til bepanthen, men stort sett ingenting. Bades så godt som alltid i bare vann, ingen såpe eller olje. Inytiol/inotyol(???) har jeg lest at kan være allergifremkallende, men det er godt mulig zinksalve og bepanthen er det og? Har ikke hatt bruk for noe særlig for bleieutslett på H, og bare en periode på L, og da holdt det stort sett med zinksalve mener jeg å huske.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker tørre stellekluter som vi fukter med vann, og Neutral våtservietter i stelleveska. Dr. Greve sinksalve i stumpen (funker bedre enn Rema 1000 sin, MYE bedre) og inotyol hvis hun er sår (fikk tips her inne og det funka kjempebra). Det var det de anbefalte på apoteket også. Bruker Natusan babyolje i vannet når vi bader henne. Må innrømme at jeg ikke har gjort særlig mye research på hvilke produkter som har gjort det bra i ulike tester, men merkene er vi jo godt kjent med fra før. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Malamuten skrev:

Hvordan er det med de forskjellige stelleproduktene til barn, er det noen man bør styre unna eller er alle greie? Ifht innhold, allergifremmkallende stoffer osv`? Har dere noen favoritter og must haves og har dere noen dere absolutt ikke liker? Enkeltprodukter eller merker? 

Stort sett klarer vi oss med vann og tørrservietter. Våtservietter på tur. Har brukt inotyol de gangene han har hatt litt rød hud, men han har ikke hatt skikkelig bleieutslett. Det viktigste for å unngå utslett er god lufttørk. Lar ham ligge og sprelle mye med bare håndkle over. Vasker rumpa i vasken ved bæsjebleier om vi har vask tilgjengelig, blir mindre gnukking da. Bader sjeldent, egentlig, ikke engang ukentlig. Holder med vann egentlig, samboer tar en dæsj olje/såpe i :teehe: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Absolute Entertainer skrev:

Mitt tips (har små småsøsken, ikke egne barn ennå) er inotynol, bephanten, en god olje og tørre kluter. Klutene fuktes med oljevann (ha et fat liggende eller lignende og putt i olje + vann), inotynol brukes forebyggende, bephanten ved sår stump. Våtservietter i stellevesken. Natusan og neutral sine scorer med smilefjes på alle testene :)

 

2 timer siden, Krilo skrev:

Ikke mye du trenger i starten, vi har igrunn klart oss med de gratis prøvene fra de gratis babypakkene til nå:) eneste vi har kjøpt er inythol (?) salven fra apoteket den ene gangen vi fikk sikkelig bleieutslett. Har stort sett klart oss med rent vann. Olje har vi hørt litt ymse om at ikke er bra for huden, at det bare legger seg som en hinne over og egentlig tørker ut mer enn det gir fultighet så det bruker vi ikke.

Forbrukerrådet har utført tester på babyprodukter, i hvertfall vårserviettene, så en kan jo titte der og sjekke hvilke merker/ produkter de godkjenner før dn evt kjøper :) 

 

1 time siden, *Marianne* skrev:

Våtservietter til stelleveska og som reserveløsning på stellebordet, tørre vaskekluter, ellers har vi også bare det vi fikk i de gratisboksene fra apoteket og rema1000. Bruker stort sett bare zinksalve, av og til bepanthen, men stort sett ingenting. Bades så godt som alltid i bare vann, ingen såpe eller olje. Inytiol/inotyol(???) har jeg lest at kan være allergifremkallende, men det er godt mulig zinksalve og bepanthen er det og? Har ikke hatt bruk for noe særlig for bleieutslett på H, og bare en periode på L, og da holdt det stort sett med zinksalve mener jeg å huske.

 

49 minutter siden, rosinbolle skrev:

Vi bruker tørre stellekluter som vi fukter med vann, og Neutral våtservietter i stelleveska. Dr. Greve sinksalve i stumpen (funker bedre enn Rema 1000 sin, MYE bedre) og inotyol hvis hun er sår (fikk tips her inne og det funka kjempebra). Det var det de anbefalte på apoteket også. Bruker Natusan babyolje i vannet når vi bader henne. Må innrømme at jeg ikke har gjort særlig mye research på hvilke produkter som har gjort det bra i ulike tester, men merkene er vi jo godt kjent med fra før. 

 

3 minutter siden, Aslan skrev:

Stort sett klarer vi oss med vann og tørrservietter. Har brukt inotyol de gangene han har hatt litt rød hud, men han har ikke hatt skikkelig bleieutslett. Det viktigste for å unngå utslett er god lufttørk. Lar ham ligge og sprelle mye med bare håndkle over. Vasker rumpa i vasken ved bæsjebleier, blir mindre gnukking da. Bader sjeldent, egentlig, ikke engang ukentlig. Holder med vann egentlig, samboer tar en dæsj olje/såpe i :teehe: 


Takk :flowers: Skal sjekke ut disse og forbrukerrådet :) Vi finner vell våre favoritter etterhvert, men ihvertfall greit å vite at de ikke inneholder farlige stoffer osv for de som evt gjør det vil vi jo helst ikke prøve i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Malamuten skrev:

Hvordan er det med de forskjellige stelleproduktene til barn, er det noen man bør styre unna eller er alle greie? Ifht innhold, allergifremmkallende stoffer osv`? Har dere noen favoritter og must haves og har dere noen dere absolutt ikke liker? Enkeltprodukter eller merker? 

Jeg hadde ikke kjøpt inn salver og kremer før ungen var kommet.

Vi har aldri brukt det til nr 1. Så se heller an om det blir behov for det :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kommer et godt stykke med gratispakkene til å begynne med, så kan man se hva man trenger. :) Her er det 13-15 bæsjebleier i døgnet (det er helt sinnssykt mye), så vi er nødt til å ha salve i stumpen for å unngå at hun blir sår. 

Jeg ville hatt termometer og hygieneovertrekk til det, purelan (til mor), sinksalve og paracet mikstur liggende som hjemmeapotek. Paracet vil man jo helst slippe å bruke og det gjør man jo som regel, men får baby feber på kvelden eller en søndag er det fint å ha det i hus.

Jeg prøver å lære barnet mitt å sovne i vogna, men det går jo bare ikke. Det er egentlig ganske frustrerende. Jeg kan liksom ikke legge i vei på en skikkelig runde når jeg hele tida går og venter på at hun skal våkne. Ikke tar hun smokk heller. Noen som har fått det til som har råd? Jeg har rullet håndklær i siden på vogna for å gjøre den mindre og simulere babyrede og jeg prøver å komme meg ut når alt stemmer (mett, ny bleie, trøtt). Likevel sover hun maks 30-40 min hvis hun i det hele tatt sovner, og den lengste turen jeg har hatt er 50 min. Jeg er vant til å gå opptil 2 timer om dagen med hunden og ønsker helst å få til 1,5 time med soving sånn at jeg i hvertfall kan fullføre en skikkelig runde og ikke bare snu eller tulle rundt i boligfeltet... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, rosinbolle skrev:

Man kommer et godt stykke med gratispakkene til å begynne med, så kan man se hva man trenger. :) Her er det 13-15 bæsjebleier i døgnet (det er helt sinnssykt mye), så vi er nødt til å ha salve i stumpen for å unngå at hun blir sår. 

Jeg ville hatt termometer og hygieneovertrekk til det, purelan (til mor), sinksalve og paracet mikstur liggende som hjemmeapotek. Paracet vil man jo helst slippe å bruke og det gjør man jo som regel, men får baby feber på kvelden eller en søndag er det fint å ha det i hus.

Jeg prøver å lære barnet mitt å sovne i vogna, men det går jo bare ikke. Det er egentlig ganske frustrerende. Jeg kan liksom ikke legge i vei på en skikkelig runde når jeg hele tida går og venter på at hun skal våkne. Ikke tar hun smokk heller. Noen som har fått det til som har råd? Jeg har rullet håndklær i siden på vogna for å gjøre den mindre og simulere babyrede og jeg prøver å komme meg ut når alt stemmer (mett, ny bleie, trøtt). Likevel sover hun maks 30-40 min hvis hun i det hele tatt sovner, og den lengste turen jeg har hatt er 50 min. Jeg er vant til å gå opptil 2 timer om dagen med hunden og ønsker helst å få til 1,5 time med soving sånn at jeg i hvertfall kan fullføre en skikkelig runde og ikke bare snu eller tulle rundt i boligfeltet... 

Gi opp og vent til de i barnehagen lærer henne det :aww::lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@rosinbolle min er likedan, lys våken og titter eller sint i vogn, bare små, korte dupper i vogn (selv med babynestet i som han sover i om natta). Så her har vi kapitulert og bærer, i sela kan han lett sove 2-3 timer (ikke prøvd lengre, men må ofte vekke ham) og stortrives, blir god trim det og :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Min var likedan. Jeg gikk og gikk og gikk, og han grein. Jeg gav meg ikke, og til slutt begynte han å roe seg og sovne i vogna. Han var likedan med bilstol også, men begge deler gikk seg til - til slutt :P

Sent from my iPhone using Tapatalk

Så deilig at det gikk seg til! Ca. hvor gammel var han da? :) Det er samme greia med bilstol her også, det er grusomme greier å sitte i hvis man ikke sover veldig dypt når man blir satt i den... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aslan skrev:

@rosinbolle min er likedan, lys våken og titter eller sint i vogn, bare små, korte dupper i vogn (selv med babynestet i som han sover i om natta). Så her har vi kapitulert og bærer, i sela kan han lett sove 2-3 timer (ikke prøvd lengre, men må ofte vekke ham) og stortrives, blir god trim det og :) 

Jeg ender vel opp med å gjøre det samme! Må bare bli litt proffere med knyttinga, det er litt vanskelig å få det stramt nok med sint sprellebaby som misliker å sitte fast. Hun blir stille ganske fort når jeg begynne å bevege meg, da, så jeg må bare puste dypt og tålmodig mens jeg knytter og holder fast... Veldig grei baby sånn ellers, men litt vanskelig å komme seg ut på tur med... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, rosinbolle skrev:

Jeg ender vel opp med å gjøre det samme! Må bare bli litt proffere med knyttinga, det er litt vanskelig å få det stramt nok med sint sprellebaby som misliker å sitte fast. Hun blir stille ganske fort når jeg begynne å bevege meg, da, så jeg må bare puste dypt og tålmodig mens jeg knytter og holder fast... Veldig grei baby sånn ellers, men litt vanskelig å komme seg ut på tur med... 

Ja, ser den. Vi har angelpack sele nå, den er såpass enkel i bruk nå som jeg kan den, så kan omtrent sette den på i fart om det trengs nå, det gir en veldig frihet! Fikk på meg sele og fikk Mons i sela sittende i et flysete i går :lol: Bilstol har blitt problematisk her og nå, snudde når han bikka 2 mnd, fra helt greit til ofte krise. Men han begynner å ta smokk i bilstolen da, det hjelper. Iblant. :teehe: 

Det går mye på nærhet da, det ser jeg. Kan han være i fanget så er alt greit (gråt ikke overhodet hverken på fly eller flytog i går), mens bilstol og vogn har avstand fra oss og det er verre. Bilstolen må han jo være i, så den må vi jo bare holde ut. Men vogna setter vi på vent til han blir eldre og kanskje trives bedre av seg selv i den :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, rosinbolle skrev:

Man kommer et godt stykke med gratispakkene til å begynne med, så kan man se hva man trenger. :) Her er det 13-15 bæsjebleier i døgnet (det er helt sinnssykt mye), så vi er nødt til å ha salve i stumpen for å unngå at hun blir sår. 

Jeg ville hatt termometer og hygieneovertrekk til det, purelan (til mor), sinksalve og paracet mikstur liggende som hjemmeapotek. Paracet vil man jo helst slippe å bruke og det gjør man jo som regel, men får baby feber på kvelden eller en søndag er det fint å ha det i hus.

Jeg prøver å lære barnet mitt å sovne i vogna, men det går jo bare ikke. Det er egentlig ganske frustrerende. Jeg kan liksom ikke legge i vei på en skikkelig runde når jeg hele tida går og venter på at hun skal våkne. Ikke tar hun smokk heller. Noen som har fått det til som har råd? Jeg har rullet håndklær i siden på vogna for å gjøre den mindre og simulere babyrede og jeg prøver å komme meg ut når alt stemmer (mett, ny bleie, trøtt). Likevel sover hun maks 30-40 min hvis hun i det hele tatt sovner, og den lengste turen jeg har hatt er 50 min. Jeg er vant til å gå opptil 2 timer om dagen med hunden og ønsker helst å få til 1,5 time med soving sånn at jeg i hvertfall kan fullføre en skikkelig runde og ikke bare snu eller tulle rundt i boligfeltet... 

Godt tips, termometer vet jeg faktisk ikke om vi har. 

Noen som vet om de er gode de der som måler i panna eller i øret e.l.? Eller er det de gode gammeldagse typene som gjelder ifht nøyaktighet osv?

Ingen gode tips ang soving i vogn dessverre, men håper det løser seg, det må være litt slitsomt/frustrerende for du blir jo så mye mer bundet selv også da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Malamuten skrev:

Godt tips, termometer vet jeg faktisk ikke om vi har. 

Noen som vet om de er gode de der som måler i panna eller i øret e.l.? Eller er det de gode gammeldagse typene som gjelder ifht nøyaktighet osv?

Ingen gode tips ang soving i vogn dessverre, men håper det løser seg, det må være litt slitsomt/frustrerende for du blir jo så mye mer bundet selv også da. 

Vi har både vanlig, til øret og dette til panna, https://www.komplettapotek.no/product/861282/feber-og-forkjoelelse/termometer/microlife-pannetermometer-nc150 bruker nå stort sett kun det til panna da vi opplever at det er veldig likt i målingene i forhold til rumpa. Så tar vi kontroll i rumpa de gangebe det er veldig høyt i panna. Det vi har til øret føler vi er litt mer ustabilt igjen, men helt greit. Tar uansett kontroll i stumpen ved påvist høyfeber med en av de andre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Malamuten skrev:

Godt tips, termometer vet jeg faktisk ikke om vi har. 

Noen som vet om de er gode de der som måler i panna eller i øret e.l.? Eller er det de gode gammeldagse typene som gjelder ifht nøyaktighet osv?

Ingen gode tips ang soving i vogn dessverre, men håper det løser seg, det må være litt slitsomt/frustrerende for du blir jo så mye mer bundet selv også da. 

Jeg ville absolutt ha brukt rektalt på de minste.. Jeg kjøpte et sånn dyrt fancy pannemåler, og testet på meg selv da jeg var syk.. Følte meg veldig febersjuk, målte i panna og fikk 36,7.. Flere ganger utover kvelden.. Fikk det absolutt ikke til å stemme, leste bruksanvisning, testa på gubben osv, men fortsatt det samme på meg.. Testet rektalt og da hadde jeg 40 i feber.. Det målte de også på sykehusene.. Så jeg stoler ikke 100% på annet enn rektalt.. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@rosinbolle maja var også sånn, rolig i vogna frem til hun sovnet, men når hun våknet igjen var hun råforbanna. Hjalp litt å ha med leker hun kunne holde seg opptatt med, synge til henne eller herme lydene hennes, men det løste seg ikke helt før hun ble gammel nok til sportsvogn og kan følge med og se seg rundt når hun er våken. Pass på at hun ikke er for varm etc. Det er skikkelig frustrerende det der, håper det løser seg eller at bæring fungerer bedre! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...