Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

2 timer siden, Krutsi skrev:

Nå hakke jeg sett linken, men hvorfor er det galt å ha leselekser og matteprøver? 

Fordi det er første klasse og noen av barna er bare 5 år. Jeg er gammel nok til å huske debatten om ett år tidligere skolestart og det ble lovet at første året skulle være en leken og mild tilvenning fra barnehage over på skole.  Dvs motivere barna til å bli interessert i å lære å lese, ikke forvente at de skal kunne det og i tillegg kreve så mye lekser og måloppnåelse at barna gråter av frustrasjon. I tillegg er de så mange i klassen at lærerene blir nødt til å ha ganske strikt disiplin. Det er jo langt men se gjerne programmet før du debatterer videre. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Marie skrev:

Fordi det er første klasse og noen av barna er bare 5 år. Jeg er gammel nok til å huske debatten om ett år tidligere skolestart og det ble lovet at første året skulle være en leken og mild tilvenning fra barnehage over på skole.  Dvs motivere barna til å bli interessert i å lære å lese, ikke forvente at de skal kunne det og i tillegg kreve så mye lekser og måloppnåelse at barna gråter av frustrasjon. I tillegg er de så mange i klassen at lærerene blir nødt til å ha ganske strikt disiplin. Det er jo langt men se gjerne programmet før du debatterer videre. :) 

Jeg synes dokumentaren er litt ensidig. Jeg skjønner at regissøren synes det er mye disiplin og lekser siden det er det eneste som vises, men jeg synes at hun kun har plukket ut øyeblikkene hvor det er kjipt og ungene får beskjed om å være stille. Det er ikke slik jeg selv husker det var på skolen, og jeg tror ikke det har forandret seg SÅ mye. Det var store klasser da også (vi var 27 stk med én lærer), og vi måtte også være stille og rekke opp hånda, stå på rekke når friminuttet var slutt og holde hånda til noen når vi gikk på tur. Jeg husker fortsatt skolen som artig på den tida. Men det er klart at det er en heftig overgang å begynne på skolen for spesielt de minste. Men dokumentaren kunne også tatt med noen hyggelige øyeblikk. Jeg så ca halvparten, forresten. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen og ulempen med å bo på landet, om det ikke kommer et lass med innflyttere blir de 7- 8 stk i klassen til lillemor, bare tre jenter. Det er et sårbart tall... Gruer meg også til skolen, dvs trenger heldigvis ikke tenke så mye på det enda :aww: 

Overgangen til stor avdeling har gått bra, så vidt vi kan se. Hun er sliten på en helt annen måte når hun kommer hjem, så er tydelig at hun tar seg ut på en annen måte og får større utfordringer. Hun er helt besatt med tall, teller alt hun kan og kan "se" at det er flere av en ting, begynner å få litt tallforståelse. Og teller til 16 prikkfritt uten hjelp.  

Spent på hva foreldresamtalen senere i høst vil avsløre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Raksha skrev:

Fordelen og ulempen med å bo på landet, om det ikke kommer et lass med innflyttere blir de 7- 8 stk i klassen til lillemor, bare tre jenter. Det er et sårbart tall... Gruer meg også til skolen, dvs trenger heldigvis ikke tenke så mye på det enda :aww: 

Overgangen til stor avdeling har gått bra, så vidt vi kan se. Hun er sliten på en helt annen måte når hun kommer hjem, så er tydelig at hun tar seg ut på en annen måte og får større utfordringer. Hun er helt besatt med tall, teller alt hun kan og kan "se" at det er flere av en ting, begynner å få litt tallforståelse. Og teller til 16 prikkfritt uten hjelp.  

Spent på hva foreldresamtalen senere i høst vil avsløre.

 

Klassene blir høyst sannsynlig slått sammen, så jeg hadde ikke bekymret meg så veldig.. Min lillesøster er feks eneste jente i ei klasse på 7 (kanskje 8?kr.. I klassa over er det bare 1 gutt, så de to klassene er veldig mye sammen for å jevne ut.. 

Etter 10 år på barne og ungdomsskolen, så var vel nesten bare i 10. Klasse vi gikk delvis alene.. Ellers hadde vi ofte timer sammen med andre klasser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Klassene blir høyst sannsynlig slått sammen, så jeg hadde ikke bekymret meg så veldig.. Min lillesøster er feks eneste jente i ei klasse på 7 (kanskje 8?kr.. I klassa over er det bare 1 gutt, så de to klassene er veldig mye sammen for å jevne ut.. 

Etter 10 år på barne og ungdomsskolen, så var vel nesten bare i 10. Klasse vi gikk delvis alene.. Ellers hadde vi ofte timer sammen med andre klasser..

Det gjør de i vingelen, men ikke på tolga, der kjører de single klassetrinn uavhengig av antall (så langt hvertfall). Blir spennende å se nesteår, da er det kun 2 som går ut fra vår barnehage, vet ikke hvor mange som går ut fra den andre. I år er de15 førsteklassinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, rosinbolle skrev:

Jeg synes dokumentaren er litt ensidig. Jeg skjønner at regissøren synes det er mye disiplin og lekser siden det er det eneste som vises, men jeg synes at hun kun har plukket ut øyeblikkene hvor det er kjipt og ungene får beskjed om å være stille. Det er ikke slik jeg selv husker det var på skolen, og jeg tror ikke det har forandret seg SÅ mye. Det var store klasser da også (vi var 27 stk med én lærer), og vi måtte også være stille og rekke opp hånda, stå på rekke når friminuttet var slutt og holde hånda til noen når vi gikk på tur. Jeg husker fortsatt skolen som artig på den tida. Men det er klart at det er en heftig overgang å begynne på skolen for spesielt de minste. Men dokumentaren kunne også tatt med noen hyggelige øyeblikk. Jeg så ca halvparten, forresten. 

Det er nok helt bevisst ja, for å få satt fokus på konsekvensene av målstyringen som har fått for lite oppmerksomhet. Hun håpet nok å skape debatt og få lærerne selv mer på banen, da flere sier at de er imot målstyringen, men finner det vanskelig å stå opp mot det på egen arbeidsplass. Jeg er sikker på at det er mye glede og positivitet også, men samtidig så er de bildene vi så også en del av virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Raksha skrev:

Det gjør de i vingelen, men ikke på tolga, der kjører de single klassetrinn uavhengig av antall (så langt hvertfall). Blir spennende å se nesteår, da er det kun 2 som går ut fra vår barnehage, vet ikke hvor mange som går ut fra den andre. I år er de15 førsteklassinger. 

Ahh OK.. Sikkert større kull gjennomsnittlig de da enn hjemme.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Belgerpia skrev:

 


Du... hvor bor du?
Bor du i Skiområdet?
I så fall så er det ikke værre enn at jeg kan komme innom å ta med meg bikkjene på tur av og til. Hjelper gjerne til. Send meg i så fall PM.

Flyttar till Ski nu på lördag. Tusen tack!!! Sänder PM när vi är på plats

14 timer siden, bie skrev:

@Vimsan bor også i Ski (uten hund), og hvis du bor i gangavstand fra meg (ganske nærme sentrum, har ikke bil) kommer jeg gjerne innom og låner en voffs eller to om du trenger litt avlastning :) 

Åh tack! Ja jag har heller ingen bil men flyttar i gångavstånd till centrum

På 24. august 2016 at 4:57 PM, Raksha skrev:

Håper virkelig du får litt hjelp @Vimsan ! Jeg bor desverre langt unna :(

 

Tack det ser ju ut som det är fler här som vill hjälpa och det är jag bara så extremt tacksam för och hoppas det fungerar 

På 24. august 2016 at 5:32 PM, Aslan skrev:

Samme her. Dvs, hverken jeg eller samboer bryr oss så hardt i ene eller andre retningen, så vi dropper noe sermoni. Han får bestemme selv seinere :) 

 

@Vimsan signerer alle over her :hug: Skulle gjerne hjulpet med både baby, hund og flytting! Jeg har en bæresele som er god til barn under 7-8 kg om ikke mei taien faller i smak (caboo carrier heter den), kan sende den okkesom hvis du vil prøve :)

Tack snälla! Kan sända PM när vi kommit på plats på nya adressen 

På 24. august 2016 at 10:48 PM, Tricolor skrev:

Jeg synes du skulle prøve å få litt avlastning med babyen. En litt " voksen" trillepike som du kan stole på.

Jeg har hatt 2 kolikkbebis, så jeg får nesten flashbacs når jeg leser hvordan du har det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Vimsan skrev:

Flyttar till Ski nu på lördag. Tusen tack!!! Sänder PM när vi är på plats

Åh tack! Ja jag har heller ingen bil men flyttar i gångavstånd till centrum

Tack det ser ju ut som det är fler här som vill hjälpa och det är jag bara så extremt tacksam för och hoppas det fungerar 

Tack snälla! Kan sända PM när vi kommit på plats på nya adressen 

 

Sendt deg PM om bæresele, sender som sagt gjerne i Posten til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25. august 2016 at 8:23 PM, Marie skrev:

Fordi det er første klasse og noen av barna er bare 5 år. Jeg er gammel nok til å huske debatten om ett år tidligere skolestart og det ble lovet at første året skulle være en leken og mild tilvenning fra barnehage over på skole.  Dvs motivere barna til å bli interessert i å lære å lese, ikke forvente at de skal kunne det og i tillegg kreve så mye lekser og måloppnåelse at barna gråter av frustrasjon. I tillegg er de så mange i klassen at lærerene blir nødt til å ha ganske strikt disiplin. Det er jo langt men se gjerne programmet før du debatterer videre. :) 

Nå har jeg begynt å sett programmet og kommet et lite stykke uti.. 

Og joda, jeg reagerer litt på hvordan det fremstilles på skjermen. Men det jeg reagerer mest på var ene læreren og hvordan barna ble behandlet. Jeg synes det er greit å begynne og lære barna klasseromsregler, gi de oppgaver osv. Men jeg følte at det var veldig gammeldags holdning på lærerne, for jeg synes det manglet en god porsjon imøtekommelse og "omsorg". 

Når det gjelder leksene, så er det garantert ingen god løsning slik vi ser det. Men om det er i hjemmet, mengden eller hvor skoen trykker, skal ikke jeg uttale meg om, for vi får jo bare se et lite klipp.. 

I tillegg må jeg si jeg er veldig glad for å ha gått på en liten skole. Vi var 5 stk i klassa vi da vi begynte i 1. Og måtte aldri sitte i evigheter uten å få hjelp. Selv om vi også måtte holde kjeft og sitte rolig :lol: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så filmen nå. Synes det er greit med klasseromsregler osv, men synes også det var alt for lite varme i måten lærerne møtte elevene på. En lærer kan godt være streng og håndheve regler og ha faste rammer, men det må være varme og omsorg også. Og episoden med bæsj-og-tiss-humor syns jeg bare ble dårlig håndtert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Krilo skrev:

Her holder vi også på med oppussing av barnerom, men vi må fjerne tapet og gulv først før vi kan legge ny tapet, male og legge nytt gulv :P 

Går heldigvis litt raskere her da. Relativt nye gulv og panelplater som bare trenger et par strøk. Blir to lys lilla vegger(ser omtrent ut som godteri, får skikkelig sukkerspinn-følelse av fargen) og to hvite vegger. Også skal det henges opp noen kule bilder, jeg må bare finne riktig type rammer til en grei pris først :D

Nesten alt er egentlig klart til at hun kan komme. Og hun kommer ikke før i januar. Ute i god tid iallfall :aww:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krelise skrev:

Så filmen nå. Synes det er greit med klasseromsregler osv, men synes også det var alt for lite varme i måten lærerne møtte elevene på. En lærer kan godt være streng og håndheve regler og ha faste rammer, men det må være varme og omsorg også. Og episoden med bæsj-og-tiss-humor syns jeg bare ble dårlig håndtert. 

Jeg er så enig! Samme med den testen der de skulle si motsatt ord osv.. Hadde læreren bare sittet ved siden av de istedenfor ovenfor, så antar JEG (med grad i hobbypsykologi :lol: ) at det hadde fått barna til å bli litt mindre nervøse.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Annik skrev:

Går heldigvis litt raskere her da. Relativt nye gulv og panelplater som bare trenger et par strøk. Blir to lys lilla vegger(ser omtrent ut som godteri, får skikkelig sukkerspinn-følelse av fargen) og to hvite vegger. Også skal det henges opp noen kule bilder, jeg må bare finne riktig type rammer til en grei pris først :D

Nesten alt er egentlig klart til at hun kan komme. Og hun kommer ikke før i januar. Ute i god tid iallfall :aww:

 

Vi hadde samme oppussingsjobb på forrige barnerom også, huset er ikke så gammelt men de som bodde her sist tok ikke direkte vare på tapeten så den er skitstygg og lettest å bare legge ny :P og gulvet... Sikkelig billig gulaktig laminat :P 

veldig morsomt å leke med farger :D her skal storesøster få det rommet vi pusser opp nå da, det er størst og med plass til skap, det er det ikke på det hun har nå og og er nok hun som kommer til å trenge skapplass med tanke på kjoler og sånn :P så maler vi heller om hennes sukkerspinnrosa rom nå til en veldig fin blåfarge til lillebror :) har alt kjøpt inn lampe og litt annet stæsj som skal inn på hans rom, storesøster interiør flytter vi bare over til hennes nye rom :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Krilo skrev:

Vi hadde samme oppussingsjobb på forrige barnerom også, huset er ikke så gammelt men de som bodde her sist tok ikke direkte vare på tapeten så den er skitstygg og lettest å bare legge ny :P og gulvet... Sikkelig billig gulaktig laminat :P 

veldig morsomt å leke med farger :D her skal storesøster få det rommet vi pusser opp nå da, det er størst og med plass til skap, det er det ikke på det hun har nå og og er nok hun som kommer til å trenge skapplass med tanke på kjoler og sånn :P så maler vi heller om hennes sukkerspinnrosa rom nå til en veldig fin blåfarge til lillebror :) har alt kjøpt inn lampe og litt annet stæsj som skal inn på hans rom, storesøster interiør flytter vi bare over til hennes nye rom :) 

Greit når de kan bytte slik :D

Sliter litt med å bestemme meg for om jeg skal ha skap inne på rommet, eller om jeg skal satse på en kommode. Men får se når jeg får inn seng og klarer å se litt mer for meg hvordan det blir :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Annik skrev:

Greit når de kan bytte slik :D

Sliter litt med å bestemme meg for om jeg skal ha skap inne på rommet, eller om jeg skal satse på en kommode. Men får se når jeg får inn seng og klarer å se litt mer for meg hvordan det blir :P

Jeg ser alt nå at frøkna kommer til å trenge skap i tillegg til komoder, hun har latterlig mye klær i en alder av 1,5 år :o hun har mamma som jobber i klesbutikk med barneklær :aww: 

men vanskelignå se helt for seg hvordan rommene blir ja, her har jeg bommer sikkelig med første planen min på bege rommene og et par av møbelene jeg hadde sett for meg funker ikke der jeg tenkte de skulle være.. Furter litt for det :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Krilo skrev:

Jeg ser alt nå at frøkna kommer til å trenge skap i tillegg til komoder, hun har latterlig mye klær i en alder av 1,5 år :o hun har mamma som jobber i klesbutikk med barneklær :aww: 

men vanskelignå se helt for seg hvordan rommene blir ja, her har jeg bommer sikkelig med første planen min på bege rommene og et par av møbelene jeg hadde sett for meg funker ikke der jeg tenkte de skulle være.. Furter litt for det :P 

Hun her begynner å få latterlig mye klær for ikke å være født enda :lol: Men jeg har kjøpt ting jeg har kommet over i alle størrelser fra 50 - ca 1 år da, så ikke alt som kan brukes på en gang :P 

Jeg er spent på om ting blir slik som jeg har tenkt på soverommet, og om det fungerer med møbler der hvor jeg ser de for meg :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mons har ikke rom han :lol: Vi fant ut at frem til han skal sove på eget rom trenger vi gjesterom mye mer. Så ham har kommode og skap med klær stående på det som skal bli rommet hans, også begynner vi å ordne det først når det er aktuelt å flytte ham. Enn så lenge spiser han så hyppig at det er særdeles uaktuelt (og uansett uaktuelt før seks mnd pga krybbedød-fare), men heldigvis fungerer samsoving veldig godt for alle enda. Men gleder meg til å male og finne bilder og mere møbler og sånn :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Aslan skrev:

Mons har ikke rom han :lol: Vi fant ut at frem til han skal sove på eget rom trenger vi gjesterom mye mer. Så ham har kommode og skap med klær stående på det som skal bli rommet hans, også begynner vi å ordne det først når det er aktuelt å flytte ham. Enn så lenge spiser han så hyppig at det er særdeles uaktuelt (og uansett uaktuelt før seks mnd pga krybbedød-fare), men heldigvis fungerer samsoving veldig godt for alle enda. Men gleder meg til å male og finne bilder og mere møbler og sånn :D 

Vi var også inne på tanken om å heller ha gjesterom i en periode, men tenker at det ikke er noe særlig poeng i å ha gjesterom i et år, før vi begynner å innrede på nytt for å lage barnerom. Så da ble det barnerom med en gang :ahappy: Men skal fikse slik oppblåsbar seng, slik at vi har mulighet til besøk av svigers som bor på østlandet f. eks. Iallfall i starten, hvor jeg ser for meg at de heller vil sove hos oss, enn hos andre i familien(de er herfra, bare utflyttere, så hele familien bor her). :P

Helst burde jeg hatt et stort hus med minst 5 soverom tror jeg, for å få plass til alle planene mine :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg er ikke ferdig med rommet til C engang, og han har flyttet inn der... jaja klarer bare ikke inneprosjekt når vi har endel som må gjøres ute (bla male hele huset utvendig). Får ta det til høsten når uteprosjekt er ferdig og det uansett ikke er så trivelig å være ute :P

Det som hindrer meg litt er også barnesenga, vil egentlig ha voksen seng på plass først så det blir litt lettere å innrede, men han blir nok å beholde sprinkelseng ihvertfall et år til ettersom den ene veggen kan taes vekk og gjøre senga om til juniorseng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Aslan skrev:

Mons har ikke rom han :lol: Vi fant ut at frem til han skal sove på eget rom trenger vi gjesterom mye mer. Så ham har kommode og skap med klær stående på det som skal bli rommet hans, også begynner vi å ordne det først når det er aktuelt å flytte ham. Enn så lenge spiser han så hyppig at det er særdeles uaktuelt (og uansett uaktuelt før seks mnd pga krybbedød-fare), men heldigvis fungerer samsoving veldig godt for alle enda. Men gleder meg til å male og finne bilder og mere møbler og sånn :D 

Vi skal å samsove de første mnd så han trenger strengt tatt ikke rommet... Men vi vi har aldri overnattingsgjester, hele familien til behge bor jo rundt her :P også ser jeg for meg at vi ikke helt får så god tid til totaltenovering av barnerom når vi brått har 2 og han ene skal inn på opperasjoner og styr fremover.. Likegreit å bli ferdig med det før han kommer :P også har vi nok annet å fikse opp i huset senere.. Ahh, gleden med voksenlivet og egen bolig :aww::lol: 

@Annik vi har også for få rom :blink: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...