Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Wednesday said:

Hva er det man finner på med ungene i helgene for å unngå å gå fra forstanden? 

Lego, duplo, gi dem en byggeoppgave. Trolldeig (vann, salt, mel)  - med bestilling av figurer. Jeg kjøpte billige kopper og fat på IKEA og satte ungene til å male og dekorere dem (ypperlige julegaver til besteforeldre osv....). Om de ennå er våkne etter noen timer med diverse kreativiteter, sett på egnet film. Mine gutter elsket Emil fra Lønneberget (de kjente seg vel litt igjen i alle "hyssene"). Ev andre egnede filmer som fenger. Vi hadde også sandkasse i hagen, med gravemaskin og diverse lekebiler, spader med mer. Der kunne de sitte og bygge "byer" noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

Akkurat nå, enna skrev:

Lego, duplo, gi dem en byggeoppgave. Trolldeig (vann, salt, mel)  - med bestilling av figurer. Jeg kjøpte billige kopper og fat på IKEA og satte ungene til å male og dekorere dem (ypperlige julegaver til besteforeldre osv....). Om de ennå er våkne etter noen timer med diverse kreativiteter, sett på egnet film. Mine gutter elsket Emil fra Lønneberget (de kjente seg vel litt igjen i alle "hyssene"). Ev andre egnede filmer som fenger. Vi hadde også sandkasse i hagen, med gravemaskin og diverse lekebiler, spader med mer. Der kunne de sitte og bygge "byer" noen timer.

Fine råd! Takk. De klarer ikke holde på med en ting særlig lenge av gangen, så kjekt å ha mange alternativer. De bruker sandkassa til naboen, men gidder bare i en ti minutters tid. Samme med duplo og tegning/maling. De elsker dog brannmann Sam, og klarer faktisk å se hele filmen! (Sett den ca 900 ganger nå). 

Jeg gruer meg til sommerferien :| Har ingen planer, og kjenner jeg er nødt til å lage noen. Å være hjemme uten barnehage i flere uker i strekk kan bare ikke funke :| Tar gjerne imot tips til nor superbillig vi kan finne på i ferien også. Har allerde tenkt at vi kan dra til Nordens ark i Sverige, og kanskje Ullared :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Wednesday said:

Fine råd! Takk. De klarer ikke holde på med en ting særlig lenge av gangen, så kjekt å ha mange alternativer. De bruker sandkassa til naboen, men gidder bare i en ti minutters tid. Samme med duplo og tegning/maling. De elsker dog brannmann Sam, og klarer faktisk å se hele filmen! (Sett den ca 900 ganger nå). 

Jeg gruer meg til sommerferien :| Har ingen planer, og kjenner jeg er nødt til å lage noen. Å være hjemme uten barnehage i flere uker i strekk kan bare ikke funke :| Tar gjerne imot tips til nor superbillig vi kan finne på i ferien også. Har allerde tenkt at vi kan dra til Nordens ark i Sverige, og kanskje Ullared :P

Klatreparken på grensen? De har tilbud til de mindre barna også.
Ta dem med ned til sjøen og gi dem et enkelt snøre hver (og flytevest....) og la dem fiske småfisk, plukke snegler og albueskjell osv i fjæra. Plukk blåskjell og fiske etter krabber i fjæra. Plukke kongler og mose i skogen og ta med hjem og lage egen "skog" i hagen, ev male koglene med tanke på juletrepynt til jul. Om du kjenner noen med stor hage og bærbusker av ymse slag - bærplukkedag de de får plukke selv og spise med sukker og fløte etterpå, 4H eller lignende organisasjoner har gårder rundtomkring med aktivitetsdager for barn (koster lite å komme inn). Google nærmiljøet/kommunen du bor i for aktiviteter for barn/turister - ofte overser vi det som finnes like ved oss. Feks der jeg vokste opp fantes det et historisk museum med masse aktiviteter for barn på egne familiedager - fant jeg ut som voksen...

Finn og tørk blomster, de kan brukes til å lage fine kort og bilder.  Lag blomsterkranser. Lag løvetannkruseduller i vann. Dra på picnic i nærområdet, lag en skattejakt tilpasset alder og interesser. Bruk noen timer på å lage papirfly og deretter ut og fly med dem. Lag drager (pinner som legges i kors, avispapir og hyssing med sløyfer til hale) og fly med dem i vinden på et jorde. Lag såpebobler.
 

Lag en plan for sommeren som guttene får være med på å utforme. Sett opp planlagte aktiviteter for hver dag - de fleste koster lite om man bruker litt fantasi. Så kan du og guttene snakke om hva som skal skje i forkant, planlegge, de kan tegne og snakke om hva de tenker rundt neste aktivitet som er planlagt. Jeg har alltid før hver ferie feks aktivisert ungene med å planlegge selv -utfra alder og evner - ting de kan tenke seg å gjøre. Og de har måttet sette det ned på papir - ved å tegne før de kunne skrive osv.

 

Lag plastalin i diverse farger:

. Lag plastelina

Barna elsker å lage ting med deig, og mange liker godt plastelina. Men du trenger ikke kjøpe dette i lekebutikken. Søker du på nett kan du finne mange oppskrifter, her er en av dem:

INGREDIENSER

5 dl hvetemel

1 dl salt

1 ss sitronsyre

5 dl kokende vann

1 ½ ss matolje

Konditorfarge

FREMGANGSMÅTE

Bland de tørre ingrediensene. Kok opp vann, bland oljen og konditorfargen i vannet.

Hell den kokende vannblandingen over de tørre ingrediensene og rør. Rør og kna deigen til den er kald og myk. Du kan lage deigen i alle slags farger (de du måtte få tak i). Det er bare en ting å passe på, har du for mye farge i deigen, kan den farge av på hender og klær. Så er den klar til å brukes. Pakkes inn i plast, slik at den ikke blir for tørr.

Varer lenge og oppbevares i kjøleskapet.

Her er noen tips:
http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/livsstil/okt-fysisk-aktivitet-smabarn-35533.html

Hilsen mamma til tre ekstremt aktive gutter gjennom årene, og en over gjennomsnittet aktivt jente. Og ingen familie i nærheten som kunne avlaste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Wednesday skrev:

Fine råd! Takk. De klarer ikke holde på med en ting særlig lenge av gangen, så kjekt å ha mange alternativer. De bruker sandkassa til naboen, men gidder bare i en ti minutters tid. Samme med duplo og tegning/maling. De elsker dog brannmann Sam, og klarer faktisk å se hele filmen! (Sett den ca 900 ganger nå). 

Jeg gruer meg til sommerferien :| Har ingen planer, og kjenner jeg er nødt til å lage noen. Å være hjemme uten barnehage i flere uker i strekk kan bare ikke funke :| Tar gjerne imot tips til nor superbillig vi kan finne på i ferien også. Har allerde tenkt at vi kan dra til Nordens ark i Sverige, og kanskje Ullared :P

http://www.detskjerioslo.no/hvaskjer/for_barn/:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wednesday skrev:

Hva er det man finner på med ungene i helgene for å unngå å gå fra forstanden? 

Svømmehallen er det eneste som virkelig sliter ut min. Men det blir jo fort dyrt og stressende og jeg kan se for meg at det kan være vanskelig å ta med begge to alene.

Hvordan kan puslespill på ipaden mangle brikker? :aww: hvis man klarer å rote vekk brikker på den så ser jeg ikke poenget :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, enna skrev:

 

Wow, takk :thumbs:

23 minutter siden, Aya skrev:

:thumbs:

13 minutter siden, Fillerya skrev:

Svømmehallen er det eneste som virkelig sliter ut min. Men det blir jo fort dyrt og stressende og jeg kan se for meg at det kan være vanskelig å ta med begge to alene.

Det tør jeg ikke :lol: Har planer om å prøve å ta dem med på stranda, men tør absolutt ikke det alene, så må liksom hele tiden vente til noen har tid til å bli med :/ Blir forhåpentligvis noen båtturer også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komme hit wed! Jeg har ikke overnattingsplass enda da, men kan alltids få til noe. :ahappy: 

 

Noen som har gode tips til å stimulere leking alene? Mi henger på meg som en klegg i helger og ettermiddager, foreslår jeg ting hun kan gjøre så vil hun ikke, og skal uanset ha med meg på alt. Selvstendighetstrening hadde vært noe :lol: Eneste gangene hun gjør noe selv er rett før legging eller når hun finner på ramp. :lol: 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Komme hit wed! Jeg har ikke overnattingsplass enda da, men kan alltids få til noe. :ahappy: 

 

Noen som har gode tips til å stimulere leking alene? Mi henger på meg som en klegg i helger og ettermiddager, foreslår jeg ting hun kan gjøre så vil hun ikke, og skal uanset ha med meg på alt. Selvstendighetstrening hadde vært noe :lol: Eneste gangene hun gjør noe selv er rett før legging eller når hun finner på ramp. :lol: 

 

Gjerne! Når passer det? :D

Er helt likt her. En skulle tro de bare kunne leke med hverandre, men mor må nok sitte og se på og helst delta, ellers dilter de etter og klenger og henger på meg :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wednesday skrev:

Gjerne! Når passer det? :D

Er helt likt her. En skulle tro de bare kunne leke med hverandre, men mor må nok sitte og se på og helst delta, ellers dilter de etter og klenger og henger på meg :aww:

Lillemor har fri fra barnehagen de to siste ukene i juli og første i august, jeg er jo mye hjemme uansett da, så egentlig omtrent når somhelst. :D 

Det var litt godt å høre - syns alle andres barn kan leke alene i timesvis :lol:  Hun klarer det i barnehagen altså, om hun ikke er i humør til å leke med de andre. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Raksha skrev:

Lillemor har fri fra barnehagen de to siste ukene i juli og første i august, jeg er jo mye hjemme uansett da, så egentlig omtrent når somhelst. :D 

Det var litt godt å høre - syns alle andres barn kan leke alene i timesvis :lol:  Hun klarer det i barnehagen altså, om hun ikke er i humør til å leke med de andre. 

 

Mine har ferie hele juli :) Skal høre med faren om han har noen planer og finne en tid utfra det. Er det mulig å ta tog helt/nesten helt fram? Eller bør man helst kjøre sjøl? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wednesday skrev:

Mine har ferie hele juli :) Skal høre med faren om han har noen planer og finne en tid utfra det. Er det mulig å ta tog helt/nesten helt fram? Eller bør man helst kjøre sjøl? 

Mulig å ta tog nesten hele veien, men du bør egentlig ha med en bilstol, vi har to så trenger bare en eventuelt, den ene vår er veldig liten så troor den går mellom to større i baksetet på bilen vår. :D

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Mulig å ta tog nesten hele veien, men du bør egentlig ha med en bilstol, vi har to så trenger bare en eventuelt, den ene vår er veldig liten så troor den går mellom to større i baksetet på bilen vår. :D

.

Da tror jeg vi tar tog! Hvis noen kjører oss til Oslo, går det nok greit å ha med en bilstol. Litt stress ellers :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Wednesday skrev:

Da tror jeg vi tar tog! Hvis noen kjører oss til Oslo, går det nok greit å ha med en bilstol. Litt stress ellers :P

Gleder meg allerede! :D Bonden spør om du tør kjøre bilen vår da, for våre biler har ikke plass til tre barn og tre voksne :aww:  :lol:   Og så må jeg begynne å rydde! :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Raksha skrev:

Gleder meg allerede! :D Bonden spør om du tør kjøre bilen vår da, for våre biler har ikke plass til tre barn og tre voksne :aww:  :lol:   Og så må jeg begynne å rydde! :frantics:

:D

Det kan jeg sikkert! Alltid litt ekkelt med en annen bil enn en er vant med, men har da kjørt mye forskjellig :P Og du skal IKKE stresse med å rydde eller noe som helst bare for at vi skal komme! Sa til guttene at vi skal besøke ku, og det syntes de var en veldig god idé! 

 

Var en gravemaskin på parkeringsplassen til barnehagen i dag :aww: Plent umulig å få dem med seg inn. Var flere gutter som sto og glodde også. Smågutter ass... De er klin like hele gjengen :lol:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krilo skrev:

De tulla ikke når de sa at små føtter vokser i rekordfart... Må kjøpe nye sko igjen :P kjøpte nye i april, målte i slutten av mai at de fortsatt passet, i dag var de for små :lol: 

Min mor kjøpte sko til min søster da hun var 3-4 år. Mamma hadde fryktelig dårlig samvittighet over å ha kjøpt sko som hun fikk 3(!) fingre i bak helen på min søster. 3 uker etterpå fikk naboene kjøpe den billig, de var blitt for små :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Krilo skrev:

De tulla ikke når de sa at små føtter vokser i rekordfart... Må kjøpe nye sko igjen :P kjøpte nye i april, målte i slutten av mai at de fortsatt passet, i dag var de for små :lol: 

De kan vokse fort i større alder også... eldstemann begynte å spørre etter nye sko et par uker etter han hadde fått og når jeg sa at han hadde jo nettopp fått så bare holdt han opp foten... det var allerede så stort hull i tuppen at jeg så tærne på han :aww::lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...