Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

6 timer siden, Mari skrev:

Ja, jeg tror også det er ganske vanlig. :)

Du er søt som tenker sånn på Tuva. Og klart du gjør, det er stort for hele familien dette. Men en natt går bra, det tåler hun. Og det er kanskje ikke så dumt å få en erfaring i at selv om det er leit å måtte legge seg en annen plass med andre mennesker, så går det bra det også. Men jeg skjønner det såre ja, absolutt.

 

Vi har lav terskel for sånt i Norge heldigvis. Hvordan behandler de skjeling forresten? Jeg synes å huske at jeg gikk med lapp da jeg var liten på et eller annet tidspunkt, og det ene øyet mitt ser dårligere enn det andre. 

Det er forskjellig avhengig av grunnen til skjelingen. L skjeler bare på ene øyet og ifølge ortoptisten vi går hos har hun også en type skjeling som de ikke opererer fordi det er så mange nerver og muskler involvert, dvs stor sjanse for å gjøre feil. I tillegg så de en gradvis bedring så de ville ikke begynne med lapp. Da hun plutselig fant ut at hun kunne fremkalle skjelingen selv, gav de henne briller med en gang (visstnok veldig vanlig at de plutselig syns det er morsomt, og da må man gjøre noe mer aktivt mot skjelingen). Ellers blir det fulgt opp med kontroller hver fjerde mnd ca. Sønnen til en venninne skjeler også, og har både brukt lapp, så blitt operert og bruker nå briller. Han har mer synlig skjeling enn L. 

Såvidt jeg vet ble mannen min operert rett før han begynte på skolen, sånn det var da så de det oftest an til fem-seks års alder, og opererte hvis det ikke var bedring (og det gikk an) da, for at de ikke skulle henge etter på skolen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

@Krilo sender gode tanker, man vil jo bare at alt skal være bra... I det minste er det flinke folk på Riksen, jeg har veldig god erfaring med de jeg har vært borti på fosterdiagnostikk i ivertfall. Det er folk som er flinke med folk?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, *Marianne* skrev:

@Krilo sender gode tanker, man vil jo bare at alt skal være bra... I det minste er det flinke folk på Riksen, jeg har veldig god erfaring med de jeg har vært borti på fosterdiagnostikk i ivertfall. Det er folk som er flinke med folk?

Takk :) fikk veldig godt inntrykk av riksen i dag i hvertfall, behagelige mennesker i en tid man er ekstra sårbar. Hun vi var hos som hovedperson i dag er riktig nok ikke der på neste sjekk, det var litt nedtur for hun var herlig, men de 2 andre som "jobbet med meg" var også veldig hygelige og proffe. Etter neste sjekk skal vi jo mest sannsynlig videre til spalteteamet som tar seg av resten av oppfølginga om alt fortsatt ser bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Krutsi skrev:

Kjedelig å høre, men de har jo kommet kjempe langt med både fostermedisin og hva de klarer å fikse på nyfødte, så du er nok i trygge hender skal du se :) 

Ja var ikke helt det vi ville få beskjeder om, ville jo helst ha det like fint og flott som sist :P men som du sier de er veldig flinke i dag, så så lenge det ikke ligger mer skummelt bak er vi ikke så bekymret lenger som vi var før timen i dag :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, soelvd skrev:

Uff, så leit å lese Krilo. Så mye! Det er jo ikke sånn det skal være i det hele tatt. Godt å høre at hjertet så fint ut i dag, ganespalt er jo som du sier "bare" en tøff start. Håper at alle andre prøver er fine og at minsten har det bra ellers. Klem til dere! 

Var litt mye på engang nå ja. Krysser det som krysses lan for at hjertet fortsetter å være fint og at det ikke dukker opp noe mer på prøver og sjekker. Virker jo som han ellers har det bra, vokser jo akkurat som han skal, i dag fikk vi se han vinke og sutte på fingrene sine også :) 

 

Og lynke til med fødsel, som høres ut som om er rett rundt hjørnet nå! :D 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Mari skrev:

Du, jeg skjønner deg kjempegodt, jeg mente ikke å bagatellisere på noen måte. Men det kommer til å gå bra for Tuva mens du er på sykehuset. Hun får så mye trygghet og kjærlighet at en kald dråpe i den varme erfaringsbøtta dere har fylt til henne ikke kommer til å gjøre noe med henne. Og slutterfaringen kan være fin selv om øyeblikkene er leie for henne, om du skjønner? Og dette er noe jeg må minne meg selv på hele tiden; husk at brillene du ser henne gjennom er laget av dine erfaringer og følelser, selv om uttrykket kan minne om hverandre så kan opplevelsen til Tuva være annerledes. Det er lett å la seg lure av egne sårheter, de har farget brillene våre sånn sett, jeg har møtt meg selv i døra så mange ganger når det kommer til det. 

Herregud, det ble mer enn det skulle bli altså. Det var bare trist å lese at du gruer deg sånn til å reise fra henne, ville bare si noe om at det trenger ikke være så fælt for henne som det føles for deg. :heart: 

Mari :hug:Du er så fin du!!! Så klok du er!

5 timer siden, Krilo skrev:

En liten oppdatering fra denne kanten..

 

Åh, Krilo, for en tøff runde dere må gjennom ... :no: Jeg er veldig glad dere føler dere godt ivaretatt, og at dere også har fått gode nyheter i forhold til hva dere først hadde fått beskjed om, og håper det fortsetter å komme gode nyheter. Men jeg skjønner at det må være fryktelig skremmende og vanskelig, men vil jo bare alltid høre at alt er fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Krilo skrev:

Takk :) fikk veldig godt inntrykk av riksen i dag i hvertfall, behagelige mennesker i en tid man er ekstra sårbar. Hun vi var hos som hovedperson i dag er riktig nok ikke der på neste sjekk, det var litt nedtur for hun var herlig, men de 2 andre som "jobbet med meg" var også veldig hygelige og proffe. Etter neste sjekk skal vi jo mest sannsynlig videre til spalteteamet som tar seg av resten av oppfølginga om alt fortsatt ser bra ut.

Det er spesielt en dame der, hun gjennomførte ks med første mann, hun hadde vakt da og det var akutt ks, og jeg var til ul hos henne to ganger denne gangen, hun er kjempeflink, har en veldig behagelig personlighet, og virker veldig oppriktig interessert, kunnskapsrik og bryr seg liksom... Man føler seg veldig godt tatt vare på med henne. Kan godt hende du har vært borti henne du også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff @Krilo , det var da voldsomt mye å fordøye på en gang :hug:

Men dere er i gode hender!

 

 

Fotball ass. 

Jeg er så fan. 

Poden byttet jo lag etter forrige trening /kamp og de nye gutta var helt ukjente for han. I dag var vi forberedt på at det var kamp,  bortebane og greier , og A og pappaen kom selvfølgelig litt for sent. 

A var litt utafor og utilpass den første tiden men gutta tok han godt i mot. Totalt ukjente for hverandre før kampen , men gode venner etter. 

Når spiller nr 6 ( aner ikke hva han heter ) la armen rundt skuldrene på A med den største selvfølge i mens de sto og pratet sammen på sidelinja fikk mammaen nesten tårer i øynene. 

Alle min uro for skolestart er i ferd med å smuldre bort , bare pga fotballen. 

Han møter ikke 47 helt ukjente gutter første skoledag , han møter minst 30  treningskompiser og 8 lagkamerater :wub:

Jeg hater ikke fotball lengre :lol:

20160525_173556.jpg

 

 

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krilo: :hug: 
Det var ikke noe morsomt å høre om! :( Samtidig høres det ut som alt kan gå veldig bra også, så da gjør det nok det! <3


Nå er jeg veldig spent på soelvd altså! Heia! :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fælt @Krilo som et lyspunkt så er det jo bra at det virker å være mindre enn først antatt og at det som evt er igjen kan fikses. Og jeg kjenner flere som har fått beskjed om ting som er galt, ting som ikke egentlig er forventet og fikse seg selv under veis, men som likevell mirakuløst har ordnet opp selv ila svangerskapet, så noen ganger går det veldig mye bedre enn man tror og forventer også :) Håper det går så bra som det kan gå med både lille og dere foreldre <3 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Wednesday skrev:

Ene gutten bestemte seg for å tegne på bildøra. Med en sten :aww: Fint ripemønster :lol:

 

Bare glad det var min egen bil!

Ho mi kan innimellom synes det er artig å kaste ting.. Helt tilfeldig vil jeg tro, for englebarn gjør jo ikke slikt :aww: men her en dag sto hun i gårdsplassen og kastet Stein, og da bakover av alle ting. Og så hørte jeg hun lo så veldig, fordi det ble tydeligvis en "artig" lyd når hun kastet steinen.. 

Så da måtte hun få bitte litt oppmerksomhet, og jeg oppdaget at det festlige var lyden av Stein som traff bilen.. 

Festlig :aww: 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Krutsi skrev:

Ho mi kan innimellom synes det er artig å kaste ting.. Helt tilfeldig vil jeg tro, for englebarn gjør jo ikke slikt :aww: men her en dag sto hun i gårdsplassen og kastet Stein, og da bakover av alle ting. Og så hørte jeg hun lo så veldig, fordi det ble tydeligvis en "artig" lyd når hun kastet steinen.. 

Så da måtte hun få bitte litt oppmerksomhet, og jeg oppdaget at det festlige var lyden av Stein som traff bilen.. 

Festlig :aww: 

Stakkars Stein!

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, *Marianne* skrev:

Noen babyer som har kommet i natt? @soelvd? @Aslan? Andre? ?

Ingen baby her, hatt en ganske rolig natt faktisk. Sov syv timer, helt magisk for meg som knapt sover for tiden. Satse på at det er litt hvile som skal til for denne kroppen :P

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen min syns fortsatt ruging er bedre enn klekking, så baby i magen her og. Jeg har sovet dritdårlig i natt og er på vei til nok en dag på sykehuset :yawn: Mini pleier alltid å sove på denne tida, og jeg skal ta ctg, så har smurt i meg to brødskiver nugatti i håp om at det skal være noe respons fra huleboeren. Mellom 22-01 er han derimot nesten alltid i utbrytermodus, er jo da jeg burde tatt ctg :lol: 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk selskap av en nyoperert med keisersnitt på oppvåkningen i går, og da lurte jeg på om det var en sonenbaby som hadde kommet. Sikkert feil sykehus, så jeg konkluderte med at sjansen var minimal.

Men koselig å få oppleve familielykke på nært hold, alle følelsene, babygråt og foreldrenes spenninger som fikk fritt utløp etter hastekeisersnitt. Og lille bylten i rosa tepper.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej på er allihop :ahappy: tittar in igen och har försökt läsa upp mig och det var så mycket blandat. Grattis till er nya som väntar smått :wub: tröstekramar till er som kämpar :console: och massa lyckönskningar och hejarop till er som är födeklara :clover:

Nu är jag snart 31 veckor på väg och känner plötsligt att det är väldigt lite tid kvar innan jag får se och hålla mitt lilla vidunder i mina armar. Det känns väldigt speciellt och jag längtar efter att få se henne. Hon är hittills väldigt aktiv, sparkar och slår som bara det. På onsdag nästa vecka ska jag på nytt UL, hoppas då att allt ser bra ut. :)

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...