Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

5 minutter siden, soelvd skrev:

Haha, førstemann til baby, alle tre :D Her er det bare å løpe i trapper, spise kanel og stå på hodet til den store gullmedalje :P 

Hahahaaha særlig.. Pr definisjon er babyen enda prematur, så jeg satser på at det er modning og det hjelper å sove en dupp :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

Akkurat nå, soelvd skrev:

Jeg er nok litt preget av at jeg som barn selv syntes sånt var helt forferdelig. Og da mener jeg skikkelig. Kjenner fremdeles den fryktelige følelsen. Så sånn sett burde jeg jo være flinkere enn foreldrene mine til å sette henne vekk en natt i blant (vi var omtrent aldri borte på overnatting). Men det sitter skikkelig langt inne. Men, jeg har kjøpt kul joghurt, vannmelon, storesøsterpakke ligger klar i fødebagen. Pakkeliste og enhaug med punkter til de som skal passe henne om alt mulig - som om ikke de kjenner henne kjempegodt fra før av :lol: Jeg gruer meg virkelig uendelig mye mer til å reise fra henne enn til å føde, hun hater sånne forandringer for tiden. *Puste med magen* 

Du, jeg skjønner deg kjempegodt, jeg mente ikke å bagatellisere på noen måte. Men det kommer til å gå bra for Tuva mens du er på sykehuset. Hun får så mye trygghet og kjærlighet at en kald dråpe i den varme erfaringsbøtta dere har fylt til henne ikke kommer til å gjøre noe med henne. Og slutterfaringen kan være fin selv om øyeblikkene er leie for henne, om du skjønner? Og dette er noe jeg må minne meg selv på hele tiden; husk at brillene du ser henne gjennom er laget av dine erfaringer og følelser, selv om uttrykket kan minne om hverandre så kan opplevelsen til Tuva være annerledes. Det er lett å la seg lure av egne sårheter, de har farget brillene våre sånn sett, jeg har møtt meg selv i døra så mange ganger når det kommer til det. 

Herregud, det ble mer enn det skulle bli altså. Det var bare trist å lese at du gruer deg sånn til å reise fra henne, ville bare si noe om at det trenger ikke være så fælt for henne som det føles for deg. :heart: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Hahahaaha særlig.. Pr definisjon er babyen enda prematur, så jeg satser på at det er modning og det hjelper å sove en dupp :P 

Pysa :P Neida, prematur trenger vi ikke håpe på! 

Akkurat nå, Mari skrev:

Du, jeg skjønner deg kjempegodt, jeg mente ikke å bagatellisere på noen måte. Men det kommer til å gå bra for Tuva mens du er på sykehuset. Hun får så mye trygghet og kjærlighet at en kald dråpe i den varme erfaringsbøtta dere har fylt til henne ikke kommer til å gjøre noe med henne. Og slutterfaringen kan være fin selv om øyeblikkene er leie for henne, om du skjønner? Og dette er noe jeg må minne meg selv på hele tiden; husk at brillene du ser henne gjennom er laget av dine erfaringer og følelser, selv om uttrykket kan minne om hverandre så kan opplevelsen til Tuva være annerledes. Det er lett å la seg lure av egne sårheter, de har farget brillene våre sånn sett, jeg har møtt meg selv i døra så mange ganger når det kommer til det. 

Herregud, det ble mer enn det skulle bli altså. Det var bare trist å lese at du gruer deg sånn til å reise fra henne, ville bare si noe om at det trenger ikke være så fælt for henne som det føles for deg. :heart: 

Takk Mari, det var sikkert minst så mange ord som jeg trengte <3 Og jeg burde bli flinkere til det, å tenke på at selv om jeg syntes dette var tøft så betyr ikke det at Tuva opplever det like dan. Og hun tåler det jo uansett, det gjorde jeg også, det er bare en så uutholdelig tanke der og da, liksom. Tror pappaen skal få levere i alle fall, hvis ikke kommer jeg til å reise og føde alene om hun så mye som sier "jeg vil heller være med deg mamma" :lol: :icon_cry: Takk igjen :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennande å følge med dokke som nærma seg fødsel. Lukke til når tida kjem!?Her er me i 35 og håpar ungen venta til han har snudd seg..!

Sent fra min D5803 via Tapatalk

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sirius skrev:

Spennande å følge med dokke som nærma seg fødsel. Lukke til når tida kjem!?Her er me i 35 og håpar ungen venta til han har snudd seg..!

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lykke til med siste innspurt. Jeg stresset sånn med det der sist, hun lå i seteleie. Snudde seg til slutt i uke 39! 

 

Føden neste for sjekk, sånn for sikkerhets skyld :)

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sirius skrev:

Spennande å følge med dokke som nærma seg fødsel. Lukke til når tida kjem!?Her er me i 35 og håpar ungen venta til han har snudd seg..!

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Oi, har du en luring i seteleie? Skal vel snart på vurdering av bekken og sånn du da? Lykke til med det ihvertfall, håper han ender med hodet ned snart :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ein luring i seteleie ja. Går berre å håper kvar dag på at han skal ombestemme seg! Skal til jordmor på fredag. Hun sender meg evt videre om ingenting har forandra seg. Så går jo å krysser fingrene kvar gong der er bevegelse omtrent! Veit jo veldig lite om seteleie då jordmor meinte det var fin sjanse for snuing ennå. Men leste på nettet noko om måling av bekken ja.. ?

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Sirius skrev:

Er nok ein luring i seteleie ja. Går berre å håper kvar dag på at han skal ombestemme seg! Skal til jordmor på fredag. Hun sender meg evt videre om ingenting har forandra seg. Så går jo å krysser fingrene kvar gong der er bevegelse omtrent! Veit jo veldig lite om seteleie då jordmor meinte det var fin sjanse for snuing ennå. Men leste på nettet noko om måling av bekken ja.. ?

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Flere i termingruppa mi hadde det og har skrevet endel om det, det var lærerikt for meg. For det første så går det jo for mange fint å føde i seteleie, er du førstegangs så sjekker de det med røntgen og måling av bekkenet pluss måling av minien. Hvis du ønsker det (og du ikke har morkaka foran) kan de prøve ytre vending, dvs at en lege og jordmor forsøker å snu babyen ved å dra og snu i ham utenpå magen din og prøver å lirke babyen rundt. Også var det visst ting man kunne prøve sjøl da, stå på fire med rumpa og beina oppi sofaen og slik, men det er jo sånn sett bare kjerringråd, så aner jo ikke om det har noe for seg. Også blir det jo vurdering om hvorvidt keisersnitt er det beste da, om du heller vil det. De i termingruppa mi fikk ihvertfall bli hørt mye på sin mening, unntatt hun som egentlig ville føde i sete, men hadde for smalt bekken og stor baby til at sykehuset tillot det. Krysser fingrene for snuing ihvertfall :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes bare tanken på seteleiefødsel er skummel. Men tror det har mest med at eg ikkje anar kva som skal skje, og kva eg går til. Trur eg må snakke med jordmor om det Ein del fredag. Å søke på nettet gir så mange rare svar og skremselspropaganda. Så får eg prøve alle kjerringråd, sånn i tilfelle ?

Sent fra min D5803 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering fra denne kanten..

i dag har vi vært på lang og grundig undersøkelse på rikshospitalet på fostermedisin, og med fostervannsprøve.

forrige torsdag var jeg på tidlig ul fordi jeg kjente meg urolig, der ble det oppdaget avvik, muligens gane/leppespalte, muligens hjertefeil, liten magesekk og blære.

i dag var det da undersøkelse på riksen, og med nervene på utsiden av kroppen i flere dager og ikke så mue possitive tanker møtte vi opp med hjerte i halsen.

konklusjon fra dagen i dag er at hjerte ser helt fint ut, men det er fortsatt tidlig så de ser jo ikke helt 100% tydelig men de sjekket veldigveldig nøye. 

Det er en ganske stor leppespalte, de klarte ikke å se hvor mye og om den også går i kjeven siden lille gutt i magen ikke lå spsielt samarbeidsvillig til, men det så ikke ut som det var "snabel" som han forrige trodde han så. Magesekken og blæra har fortsatt litt lite veske i seg, men de holder en knapp på at det er pga spalten og at han derfor drikker litt lite. 

Alle andre vekstmål er fine, armer, hender, ben og føtter, lengde og hodeomkrets. 

De ga oss likevel tilbyd om fostervannsprøve siden det er flere småting, den takket vi ja til.

oppå det igjen har jeg testet positivt på parvovirus (5 barnesykdommen) så de tok ny blodprøve av det, og jeg skal ta en ny til uka, og tilbake på riksen om 2 uker for å skekke mer på funnene og evt da parvoviruset.

 

også har jeg ei hofte som virkelig ikke er god om dagen så kommer meg ikke så mye rundt så her går det i sykemeldinger :P 

 

så ja, kan konkludere med at graviditet nr 2 er stikk motsatt fra nr 2...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, @Krilo, dette var kjipt å lese. Så utrolig urettferdig at dere må gjennom dette, man vil bare høre at alt er perfekt. :hug:  Hvor langt er du på vei nå? Kan det bli bedre før han kommer ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Krilo skrev:

En liten oppdatering fra denne kanten..

i dag har vi vært på lang og grundig undersøkelse på rikshospitalet på fostermedisin, og med fostervannsprøve.

forrige torsdag var jeg på tidlig ul fordi jeg kjente meg urolig, der ble det oppdaget avvik, muligens gane/leppespalte, muligens hjertefeil, liten magesekk og blære.

i dag var det da undersøkelse på riksen, og med nervene på utsiden av kroppen i flere dager og ikke så mue possitive tanker møtte vi opp med hjerte i halsen.

konklusjon fra dagen i dag er at hjerte ser helt fint ut, men det er fortsatt tidlig så de ser jo ikke helt 100% tydelig men de sjekket veldigveldig nøye. 

Det er en ganske stor leppespalte, de klarte ikke å se hvor mye og om den også går i kjeven siden lille gutt i magen ikke lå spsielt samarbeidsvillig til, men det så ikke ut som det var "snabel" som han forrige trodde han så. Magesekken og blæra har fortsatt litt lite veske i seg, men de holder en knapp på at det er pga spalten og at han derfor drikker litt lite. 

Alle andre vekstmål er fine, armer, hender, ben og føtter, lengde og hodeomkrets. 

De ga oss likevel tilbyd om fostervannsprøve siden det er flere småting, den takket vi ja til.

oppå det igjen har jeg testet positivt på parvovirus (5 barnesykdommen) så de tok ny blodprøve av det, og jeg skal ta en ny til uka, og tilbake på riksen om 2 uker for å skekke mer på funnene og evt da parvoviruset.

 

også har jeg ei hofte som virkelig ikke er god om dagen så kommer meg ikke så mye rundt så her går det i sykemeldinger :P 

 

så ja, kan konkludere med at graviditet nr 2 er stikk motsatt fra nr 2...

:hug: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker alle med nærstående fødsler lykke til. Reiser på ferie nå så får nok ikke sjekket så ofte her inne. 

Fine ord du skrev Mari. Er noe å tenke på for oss alle. 

Her har vi tisset på potta hver kveld. Imponert. Føler meg litt uforberedt men vi tar det som det kommer. No stress. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mari skrev:

Herregud, @Krilo, dette var kjipt å lese. Så utrolig urettferdig at dere må gjennom dette, man vil bare høre at alt er perfekt. :hug:  Hvor langt er du på vei nå? Kan det bli bedre før han kommer ut?

Er 17-ish uker på vei nå. Blir nok ikke det, men er det "bare" spalten så er det "lett" å fikse på, blir bare en litt tøff start for minsten :) 

nei, var ikke helt de nyhetene jeg ville hatt forrige torsdag, men kjenner meg litt lettere eter dagen i dag siden hjertet er fint og alle lemmer, og andre mål er riktig ig han har vokst akkurat som han skal. 

Gruer meg riktig nok til å få tlf om de finner noe på fostervannsprøven, og på om parvivirusen går over på minsten, da trenger han nemlig blodoverføring også. Men nå følger de nøye med på oss i hvertfall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Krilo De minste skal jo ikke ha tøffe starter, bare gode, varme og nære. Men steike, de er jammen meg mer robuste enn det som er lett å tro når man ser på de. Tøffe mikrogamlinger som tåler så mye. Det er godt det er "lett" fikse iallfall. Og så tenker jeg at en tøff start for en liten en betyr en tøff start for foreldrene, så husk å ta godt vare på dere selv og hverandre både før og etter fødsel. :heart:

To uker er lenge å vente på en slik time. Håper tiden går fort for dere og at fostervann og parvo ikke gir dere flere utfordringer. Veldig fint å høre at dere blir tett fulgt opp. :hug: 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mari skrev:

@Krilo De minste skal jo ikke ha tøffe starter, bare gode, varme og nære. Men steike, de er jammen meg mer robuste enn det som er lett å tro når man ser på de. Tøffe mikrogamlinger som tåler så mye. Det er godt det er "lett" fikse iallfall. Og så tenker jeg at en tøff start for en liten en betyr en tøff start for foreldrene, så husk å ta godt vare på dere selv og hverandre både før og etter fødsel. :heart:

To uker er lenge å vente på en slik time. Håper tiden går fort for dere og at fostervann og parvo ikke gir dere flere utfordringer. Veldig fint å høre at dere blir tett fulgt opp. :hug: 

Prøvde å få time neste uke, men de ville vente så han har vokst enda litt til og da vil det være lettere å se det de skal. Men blir noen lange uker ja. Men tror den helgen som var nå var lengst og værst :o 

ja håper virkelig de prøvene er fine nå ?

Blir nok en tøff start for oss alle ja, men det skal vi klare. Har godt nettverk rundt oss som stiller opp når vi trenger det heldigvis så vi blir ikke helt alene oppi dette.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krilo skrev:

Prøvde å få time neste uke, men de ville vente så han har vokst enda litt til og da vil det være lettere å se det de skal. Men blir noen lange uker ja. Men tror den helgen som var nå var lengst og værst :o 

ja håper virkelig de prøvene er fine nå ?

Blir nok en tøff start for oss alle ja, men det skal vi klare. Har godt nettverk rundt oss som stiller opp når vi trenger det heldigvis så vi blir ikke helt alene oppi dette.

Kjedelig å høre, men de har jo kommet kjempe langt med både fostermedisin og hva de klarer å fikse på nyfødte, så du er nok i trygge hender skal du se :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Krilo skrev:

En liten oppdatering fra denne kanten..

i dag har vi vært på lang og grundig undersøkelse på rikshospitalet på fostermedisin, og med fostervannsprøve.

forrige torsdag var jeg på tidlig ul fordi jeg kjente meg urolig, der ble det oppdaget avvik, muligens gane/leppespalte, muligens hjertefeil, liten magesekk og blære.

i dag var det da undersøkelse på riksen, og med nervene på utsiden av kroppen i flere dager og ikke så mue possitive tanker møtte vi opp med hjerte i halsen.

konklusjon fra dagen i dag er at hjerte ser helt fint ut, men det er fortsatt tidlig så de ser jo ikke helt 100% tydelig men de sjekket veldigveldig nøye. 

Det er en ganske stor leppespalte, de klarte ikke å se hvor mye og om den også går i kjeven siden lille gutt i magen ikke lå spsielt samarbeidsvillig til, men det så ikke ut som det var "snabel" som han forrige trodde han så. Magesekken og blæra har fortsatt litt lite veske i seg, men de holder en knapp på at det er pga spalten og at han derfor drikker litt lite. 

Alle andre vekstmål er fine, armer, hender, ben og føtter, lengde og hodeomkrets. 

De ga oss likevel tilbyd om fostervannsprøve siden det er flere småting, den takket vi ja til.

oppå det igjen har jeg testet positivt på parvovirus (5 barnesykdommen) så de tok ny blodprøve av det, og jeg skal ta en ny til uka, og tilbake på riksen om 2 uker for å skekke mer på funnene og evt da parvoviruset.

 

også har jeg ei hofte som virkelig ikke er god om dagen så kommer meg ikke så mye rundt så her går det i sykemeldinger :P 

 

så ja, kan konkludere med at graviditet nr 2 er stikk motsatt fra nr 2...

Uff, så leit å lese Krilo. Så mye! Det er jo ikke sånn det skal være i det hele tatt. Godt å høre at hjertet så fint ut i dag, ganespalt er jo som du sier "bare" en tøff start. Håper at alle andre prøver er fine og at minsten har det bra ellers. Klem til dere! 

 

Her er konklusjonen veldig moden, 2-3 cm. Det er jo ikke stort, men det er mer enn jeg hadde etter syv timer rier sist. Så alt kan skje og ingenting kan skje, må bare se om det tar seg opp (foreløpig tar det seg litt opp også roer det seg igjen). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share




  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...