Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

Det er forskjell på både barn, foreldre og besteforelder. Skylde alle mindre gode forhold mellom barn og besteforeldre på foreldre som ikke slipper til er bare for dumt og naivt. Det er ikke alle som funker sammen, inkludert barn og besteforeldre. Det er ikke alle besteforeldre som egner seg til å være besteforeldre for helt små barn, kanskje de funker utmerket litt senere, eller omvendt, eller bare ikke i det heletatt.  

 

Alle skulle hatt minst en besteforelder som lillemor sin bestefar. :wub: 

 

 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

Akkurat nå, Raksha skrev:

Det er forskjell på både barn, foreldre og besteforelder. Skylde alle mindre gode forhold mellom barn og besteforeldre på foreldre som ikke slipper til er bare for dumt og naivt. Det er ikke alle som funker sammen, inkludert barn og besteforeldre. Det er ikke alle besteforeldre som egner seg til å være besteforeldre for helt små barn, kanskje de funker utmerket litt senere, eller omvendt, eller bare ikke i det heletatt.  

 

Alle skulle hatt minst en besteforelder som lillemor sin bestefar. :wub: 

 

 

 

 

Tror ikke noen tenker det utelukkende er foreldrene sin skyld om barn og besteforeldre ikke går overens. Det er jo helt urealistisk å tenke at alle barn skal like alle voksne, de er jo små mennesker de også. Men jeg tror mange dårlige forhold sånn kunne løst seg om man var litt mer ydmyke ovenfor hverandre - alle sammen. For det går jo begge veier :) Men det betyr jo absolutt ikke at om man gjør det så liker barna utelukkende besteforeldrene sine :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper ikke besteforeldre noe særlig til av rene egoistiske grunner.  

Jeg synes jeg har for lite tid med han selv. 

Når han var baby var han for krevende til at andre enn meg orket å ha han på fanget mer enn maks 5 minutter,  han lå ALDRI stille og nå er toget litt gått :P

Han er glad i besteforeldrene sine , men han sover aldri over der e.l :P

Det virker ikke som det plager foreldrene mine veldig, de forstår greia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle besteforeldre som vet hvordan man skal oppdra barn selv om de har hatt unger selv. Virkelig ikke. De som vet hvordan ting er i min situasjon skjønner litt mer hva jeg mener tenker jeg :P 

En kombinasjon av det, og at begge mine barn faktisk kunne dødd, gjør at de ikke er borte fra meg mer enn nødvendig. Jeg ser at begge to har det veldig bra med mine foreldrene og min familie, og de stoler jeg nok på til at jeg overlater ungene mine til dem. E sover der til tider ganske ofte, og de får passe L innimellom.

Den andre siden derimot, holder jeg litt mer på avstand. Nettopp fordi jeg ikke føler de personene klarer å ta seg av barna mine på en måte jeg liker. Og når E i tillegg sier at hun ikke vil dit, så er det helt greit. Har hendt hun har vært der et par timer, men ikke mer enn det etter at jeg fant ut av hvordan ting blir gjort der. Nå henter de henne stort sett bare i bhg og leverer henne hjem til oss med en gang om de skal "passe" henne. Så får jeg heller bare være en forferdelig overbeskyttende mamma i deres øyne :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de aller fleste ønsker at barna sine skal ha et godt og tett forhold til sin nærmeste familie, inkludert besteforeldre og tanter/onkler. I noen tilfeller går det ikke helt slik man har planlagt, men jeg tror det sjeldent handler om at man ikke ønsker det eller har et for stort kontrollbehov. For noen kanskje, men jeg tror ikke det er spesielt vanlig.  

Barn har veldig godt av å ha flere gode tilknytningspersoner utover sine foreldre, jeg vil nesten gå så langt som å si at det er et behov de har. Min sønn kan fint ligge over til besteforeldre på begge sider (det ene paret bor dessverre for langt unna) og til min søster uten problem, men jeg anser meg også som heldig. Det er samtidig viktig å ha respekt for foreldrenes ønsker og følge de instrukser som blir gitt. Det går både på tillit og respekt. Ja, besteforeldre har oppdratt barn, men som besteforeldre har man hatt sin tid, når neste generasjon tar over er det de som får ta valgene når det gjelder barna sine. Klart, jeg har ingen problem med at ting blir gjort annerledes enn hjemme, tvert i mot har han veldig godt av det. Mennesker er forskjellige og det er en stor ressurs å få oppleve på tett hold og over en lengre periode. På en på en annen side ønsker jeg ikke å utsette barnet mitt for holdninger vi ikke aksepterer i hjemmet vårt pr i dag. Han er for liten til å få intoleranse presentert som sannhet f.eks, og det forventer jeg at andre aksepterer. Så ja, man skal slippe til, absolutt, men ikke for enhver pris og det ser jeg heller ikke noe galt med.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Martine skrev:

Det er ikke alle besteforeldre som vet hvordan man skal oppdra barn selv om de har hatt unger selv. Virkelig ikke. De som vet hvordan ting er i min situasjon skjønner litt mer hva jeg mener tenker jeg :P 

 

DET er i alle fall helt klart. Det er ikke så fryktelig vanskelig å holde live i noen fra de er barn til voksne :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har på bakgrunn av min oppvekst ikke ønsket å sette barn til verden. Det for å unge en konflikt angående "besteforeldre" rollen. Jeg kunne aldri klart å stole på noen av mitt opphav eller andre familiemedlemmer nokk til at di fikk ha kontakt. Men heldigvis løste det seg med at jeg heller ikke kan få barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2016 at 10:19 AM, Mud skrev:

I dag proklamerte jeg at dette var A sin siste natt i min seng når vi våknet. 

Han var faktisk enig.  Han begynner vel å kjenne på maktkampen om plassen hans også.  

Han tar så stor plass plutselig!  Og han prøver å sparke meg ut av senga. 

Nå er det slutt. Finito.  Mamma gidder ikke mer. Så da er det bare å rigge seg til med madrass på soverommet hans, for å sove HELT alene er for skummelt enda  

Spennende! Håper det går så greit som mulig :)

 

Vi har fått et lite kosedyr i senga i det siste, men kombinasjon utviklingssprang og mistanke om flere tenner på vei tror jeg gjør at det er ekstra viktig med nærhet fra mamma og pappa. 

Det er så rart og plutselig ha en liten gutt i hus, han er virkelig ikke baby lenger! Imorgen blir han 1 år og jeg føler at det har gått ufattelig fort, samtidig som det føltes som han alltid har vært her. At det går an å elske noen så høyt!

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atte da slipper jeg katta ut av sekken her inne jeg...

Vi venter en liten til helt i starten av november vi :icon_redface: litt sånn "oisann" men veldig velkomment nå som vi har begynt å venne oss til tanke på at det blir en til i hus :) blir ca 21 mnd i mellom de, så tror vi har noen hektiske tider i vente fremover nå :lol: 

det er ikke offisielt helt enda men trengte å dele det litt likevel :aww: 

  • Like 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krilo skrev:

Atte da slipper jeg katta ut av sekken her inne jeg...

Vi venter en liten til helt i starten av november vi :icon_redface: litt sånn "oisann" men veldig velkomment nå som vi har begynt å venne oss til tanke på at det blir en til i hus :) blir ca 21 mnd i mellom de, så tror vi har noen hektiske tider i vente fremover nå :lol: 

det er ikke offisielt helt enda men trengte å dele det litt likevel :aww: 

Gratulerer!!  <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Krilo skrev:

Atte da slipper jeg katta ut av sekken her inne jeg...

Vi venter en liten til helt i starten av november vi :icon_redface: litt sånn "oisann" men veldig velkomment nå som vi har begynt å venne oss til tanke på at det blir en til i hus :) blir ca 21 mnd i mellom de, så tror vi har noen hektiske tider i vente fremover nå :lol: 

det er ikke offisielt helt enda men trengte å dele det litt likevel :aww: 

Gratulerer!  Det renner på med sonenbabyer! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolestartundersøkelse ved helsestasjonen neste uke, informasjonsmøte med skolen uken etter der. 

It's getting real :blink:

A er veldig mentalt klar for å bli skolegutt nå,  han elsker jo å lære. Og han tror at bare han begynner på skolen kan han straks lese bøker helt selv - og ikke bare enkeltvise ord som nå - så da kan han lese så mye han vil :lol:

Jaja..Han er motivert i det minste. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Krilo skrev:

Atte da slipper jeg katta ut av sekken her inne jeg...

Vi venter en liten til helt i starten av november vi :icon_redface: litt sånn "oisann" men veldig velkomment nå som vi har begynt å venne oss til tanke på at det blir en til i hus :) blir ca 21 mnd i mellom de, så tror vi har noen hektiske tider i vente fremover nå :lol: 

det er ikke offisielt helt enda men trengte å dele det litt likevel :aww: 

Gratulerer så mye! :) Hvor langt har du kommet da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Krilo skrev:

Atte da slipper jeg katta ut av sekken her inne jeg...

Vi venter en liten til helt i starten av november vi :icon_redface: litt sånn "oisann" men veldig velkomment nå som vi har begynt å venne oss til tanke på at det blir en til i hus :) blir ca 21 mnd i mellom de, så tror vi har noen hektiske tider i vente fremover nå :lol: 

det er ikke offisielt helt enda men trengte å dele det litt likevel :aww: 

Gratulerer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Raksha skrev:

Gratulerer!!  <3

Takk :) 

3 timer siden, Mud skrev:

Gratulerer!  Det renner på med sonenbabyer! :D

Takk :) ja følte jeg måtte være med på dette året også :P 

2 timer siden, Aslan skrev:

Yay @Krilo dette eeeer så gøy :D:jump: 

 

Fruktbart år på sonen nok en gang gitt :teehe: 

Hihi, ja nå som vi er mer vant til tanken så :D 

48 minutter siden, SiriEveline skrev:

Gratulerer @Krilo :)

 

Takk :) 

43 minutter siden, rosinbolle skrev:

Gratulerer så mye! :) Hvor langt har du kommet da?

Takk :) er ca 13+2 i dag, så inne i uke 14. Gått en del raskere denne gangen gitt :P 

42 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Gratulerer Krilo! :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk :) 

40 minutter siden, Malamuten skrev:

Gratulerer :) 

Takk :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Krilo skrev:

Atte da slipper jeg katta ut av sekken her inne jeg...

Vi venter en liten til helt i starten av november vi :icon_redface: litt sånn "oisann" men veldig velkomment nå som vi har begynt å venne oss til tanke på at det blir en til i hus :) blir ca 21 mnd i mellom de, så tror vi har noen hektiske tider i vente fremover nå :lol: 

det er ikke offisielt helt enda men trengte å dele det litt likevel :aww: 

Gratulerer :) Det er 22 mnd mellom mine, og de har et veldig nært forhold i dag (de blir 11 og 9 i år). Faktisk så var det ikke så ille som man skulle forestille seg, heller. Det mest slitsomme var vel at eldstemann sluttet med dagsoving akkurat da yngste ble født. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, har vært tidenes ettermiddag her. Så fint, deilig vær. Mannen var tidlig ferdig på jobb og vi hentet tidlig i barnehagen og dro avgårde til en liten strand med ender. Matet endene, spiste en kurv jordbær og lette etter dyr langs vannet. Helt nydelig! 

 

13112929_10154086932432225_4561534624302

 

13048029_10154086822537225_2185552782302

 

13063463_10154086831117225_2808340670981

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare når man er 2 år man får:

- mammaen til å sy på en tøffel før kl 8 om morgenen, fordi den er "ø-lagt"..

- et lite meltdown fordi pappan har gått i fjøset uten ho.. Og allikevel er mer opptatt av å fortelle hva som er "mammafinger" og "pappafinger" til farfaren (som kom fra fjøset for å hente henne) enn å ha på seg fjøsdressen..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye @Krilo og @Malamuten! Og Malamuten - det er helt lov å være både stresset og redd når livet blir så snudd på hodet så fort. Hos oss var lille veldig planlagt, og likevel var jeg veldig overveldet og lite rosa sky-lykkelig i begynnelsen av graviditeten selv. Det går seg til! 

Synes det er en spennende diskusjon den i forhold til besteforeldre og barnebarn, for det er så mange faktorer i bildet. For mange tror jeg absolutt det dreier seg om å la besteforeldre slippe til (og da kanskje særlig svigerforeldrene til mor? Jeg innbiller meg at det i alle fall oftest er der det blir kræsj), og i andre tilfeller handler det definitivt om besteforeldre som ikke respekterer foreldrene til barna, og dermed skaper utrygg grunn. Så finnes det jo kjemi-kræsj mellom besteforeldre og barnebarn, og besteforeldre som ikke er egnet til å passe på barnebarna - selv om de har oppdratt barn selv. Hos oss håper jeg veldig at snuppa får et godt forhold til besteforeldrene på alle kanter, selv om mine bor langt unna. Svigers bor rett ved oss, men der er det til gjengjeld vanskeligere på grunn av tillitsproblemer og utrygg grunn - absolutt noe vi må jobbe med for å få det forholdet mellom besteforeldre, foreldre og barnebarn som jeg ønsker, og som barna profitterer på. Men vi får se ... Det avhenger liksom av at begge parter er innstilt på å lytte til hverandre og lære av hverandre. 

L har blitt syv uker og hele 3725 gram stor! 

IMG_20160426_122909.jpg

Det er best å ha noe som lukter mamma når man skal ligge alene ... :P (P.S. Jeg fjernet det fra ansiktet ca 150 ganger - hun dro det over seg hver gang, jeg har altså ikke prøvd å kvele henne med vilje). 

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...