Gå til innhold
Hundesonen.no

Den store baby- og barnetråden - 2016


soelvd
 Share

Recommended Posts

1 time siden, soelvd skrev:

Trykk på legg til andre filer så kan du putte inn URL :D Så fint du liker Anne Margrete du og :D Tror på at det er fantastisk med bilder av de sammen, jeg jo litt over gjennomsnittet glad i å ta de bildene og :P Guri så koselig det blir med to :wub: Hva synes du om å ha to? Ang legging, det er så slitsomt. Vi gjorde det samme med Tuva når hun var på den alderen og jeg gruet meg så veldig for jeg følte hun var så avhengig av hjelp for å sovne. Men vi la henne ned og hvis hun ble skikkelig sint/lei seg tok vi opp. Om hun klaget litt bare fikk hun bli der. Gikk overraskende lett og jeg trort ingen fikk traumer av det heller :P 

Det er helt herlig å ha to! Foreløpig veldig mye travlere, men stort sett bare kos. Men vi har jo ikke hatt noe søskensjalusi her, er forberedt på at det kan komme og da blir det sikkert ikke fullt så idyllisk lenger :P Du, kan du ta bort bildet/quoten? Tenkte ikke ha det liggende ute så lenge :)

@KreliseDet høres jo helt fabelaktig ut! Krysser fingrene for at du ikke har jinxa det nå da ;) Helsesøster foreslo pose til oss også, ser an hvordan det går uten først tror jeg. Når hun først har sovna ligger hun som regel bom stille, tror jeg kan telle på ei hånd de gangene hun har snudd seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6.6k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I natt kom han endelig  Ting går bare fint og det er helt nydelig dette. Intenst når det sto på, 3 timer tok det fra vannet gikk og jeg rakk ingen smertestillende akkurat  Fått litt røff behandling me

Takk alle sammen En mann sa til meg en gang at når jeg har smerter så er trikset "go to your happy place". Så, som ekte hundemenneske, har Monti sprunget en perfekt rute-øvelse til en strålende tier

Posted Images

3 minutter siden, Cloudberry skrev:

Det er helt herlig å ha to! Foreløpig veldig mye travlere, men stort sett bare kos. Men vi har jo ikke hatt noe søskensjalusi her, er forberedt på at det kan komme og da blir det sikkert ikke fullt så idyllisk lenger :P Du, kan du ta bort bildet/quoten? Tenkte ikke ha det liggende ute så lenge :)

@KreliseDet høres jo helt fabelaktig ut! Krysser fingrene for at du ikke har jinxa det nå da ;) Helsesøster foreslo pose til oss også, ser an hvordan det går uten først tror jeg. Når hun først har sovna ligger hun som regel bom stille, tror jeg kan telle på ei hånd de gangene hun har snudd seg.

 

Ja er veldig fornøyd så nyter det nå så lenge det varer. Blir vel noe nytt styr snart tenker jeg :lol: Tenner for eksempel.

Nei funker det uten pose er jo det det beste :) Han her ligger ikke stille han :P Bare i vogna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, soelvd skrev:

Sorry, sitat som henger igjen..

Masse masse lykke til, tenker på dere i dag. Hold oss oppdatert :)

Tuva er født halv ti på kvelden og etter at alt var "ordna" og sånn så ble vel klokka rundt midnatt når vi skulle sove. Man skulle tro at etter 14 timer med rier (der jeg sov det minuttet jeg hadde riepause de siste timene) så jeg så sliten at jeg sovnet. Men kroppen var nok full av adrenalin. Tuva lå og stirret på meg og jeg lå og stirret på henne helt til 4-5 på natten, helt rar greie. Jeg tror aldri hun slapp blikket før hun sovnet da midt på natten. Og jeg var like lys våken :wub:

Høres ut som det er greit med 100% på deg, hiv deg på sofaen (ser du er veldig flink til det, liksom :P ). Og når sjansen er der for at hun kommer tidligere så er det jo bare å ha alt klart - koselig. :D

 

 

Edit: glemte en av alle tingne. Tusen takk for alle innspill om navn. Anne kommer til å bli brukt alene, det er i alle fall sikkert. Og mange mange fine forslag til hva som passer til Anne, det meste gjør jo faktisk det! Må innrømme at jeg fremdeles holder en knapp på Anne Margrete, det er egentlig det jeg har sagt jeg vil ha hele tiden (har mannen noe han skulle ha sagt?). :) 

Åå det adrenalin kicket husker jeg også! Slet egentlig med å sove de første nettene, og det tiltross for at jeg også var helt utslitt etter lang fødsel.

4 timer siden, Fillerya skrev:

Uff, det er ikke moro. Sånn hadde jeg det med storesøster også. Hun hadde en liten pause i vektoppgangen. Jeg fikk beskjed om å gi mme etter hver amming. Da ble det stress og jeg mistet melk, fikk brystbetennelse og bare tull. Så hun ble heller ikke fullammet så veldig lenge. 

Denne gangen har jeg en annen helsesøster som ikke stresser i det heletatt! Det er skikkelig deilig, for lillegutt var jo 4,8 når ham ble født og har jo bare dalt og dalt på kurvene sine. Men hun sa at bare vent, han finner seg snart den kurven det er meningen at han skal ha. Og den har han funnet nå. Han er lengre enn snittet, men lettere enn snittet, så han har en litt rar kurve, men han følger den heldigvis. Man blir jo redd for at man har gjort noe galt når andre i barselgruppa veier 2 kg mer!

Har samme fremgang med C, derimot en HS som har stresset endel, heldigvis ble aldri MME nevnt bare å prøve å øke egen produksjon. 

Han er og blir en lettvekter, noe HS også har innsett nå :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@*Marianne* - stor, stor klem. Vet hvor frustrerende det er når de ikke kan gi noen konkrete svar ... Uansett godt å høre at det ikke er umiddelbart kritisk i alle fall! Jeg fortsetter å krysse fingrene ♡

@soelvd - en bekjent av meg fikk faktisk justert termin nå i høst, fordi hun visste akkurat når hun var blitt gravid. De justerte da ut fra lårbenlengde og ikke de andre målene visstnok. Men det var jo på grunn av at hun visste akkurat når eggløsning var, ikke på bakgrunn av mens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, SiriEveline skrev:

Åå det adrenalin kicket husker jeg også! Slet egentlig med å sove de første nettene, og det tiltross for at jeg også var helt utslitt etter lang fødsel.

Ja, skikkelig rar greie det der. De timene glemmer jeg aldri!

1 time siden, Aya skrev:

@*Marianne* - stor, stor klem. Vet hvor frustrerende det er når de ikke kan gi noen konkrete svar ... Uansett godt å høre at det ikke er umiddelbart kritisk i alle fall! Jeg fortsetter å krysse fingrene ♡

@soelvd - en bekjent av meg fikk faktisk justert termin nå i høst, fordi hun visste akkurat når hun var blitt gravid. De justerte da ut fra lårbenlengde og ikke de andre målene visstnok. Men det var jo på grunn av at hun visste akkurat når eggløsning var, ikke på bakgrunn av mens.

Kanskje det er håp da. Jeg testet med eggløsningstester og VET jo når eggløsning var. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Krelise

så bra den posen funker hos dere også, er nok bare noen unger som overhodet ikke klarer å ligge stille og rolig om de har muligheten til å sprelle og turne rundt :P 

den posen har i hvertfall reddet natessøvnen vår, og tålmodigheten ved legging :D og etter at vi kortet ned dagduppene har hun droppet den litt lange våkentiden modt på natta ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Krilo skrev:

@Krelise

så bra den posen funker hos dere også, er nok bare noen unger som overhodet ikke klarer å ligge stille og rolig om de har muligheten til å sprelle og turne rundt :P 

den posen har i hvertfall reddet natessøvnen vår, og tålmodigheten ved legging :D og etter at vi kortet ned dagduppene har hun droppet den litt lange våkentiden modt på natta ??

Haha, ja noen er vel bare sprelledukker, selv når de sover :lol:
Om det fortsetter må vi vel se på dagsovingen vi også, men jeg syns han er litt liten til å begynne å begrense den enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.1.2016, 14.59.25, Mari skrev:

Blir ikke kvitt sitatene dine Mari. 

 

Kjenner jeg stresser litt, satt i sofaen tidligere og løftet Tuva opp på fanget, da smalt det til i bekkenet.. Så nå har jeg funnet frem krykkene og det kjennes ut som ti kniver i korsryggen på den ene siden. Kjekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krelise skrev:

Haha, ja noen er vel bare sprelledukker, selv når de sover :lol:
Om det fortsetter må vi vel se på dagsovingen vi også, men jeg syns han er litt liten til å begynne å begrense den enda.

Hvor gammel er han blitt nå forresten?

vi begynte ikke med det før hun var blitt 11 mnd, og var ferdig med utviklingssparanget i følge den appen, vi håpte i det lengste at det skulle rette seg igjen etter det men var nok hun som hadde kommet inn i en skikkelig teit rytme med å sove dårlig på natta og ta igjen søvnen på dagen og sov oppimot 6 timer på dagen.. Nå har vi justert det tilbake sånn hun var for lenge siden, ca 3 timer fordelt på 2 dupper :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Krilo skrev:

Hvor gammel er han blitt nå forresten?

vi begynte ikke med det før hun var blitt 11 mnd, og var ferdig med utviklingssparanget i følge den appen, vi håpte i det lengste at det skulle rette seg igjen etter det men var nok hun som hadde kommet inn i en skikkelig teit rytme med å sove dårlig på natta og ta igjen søvnen på dagen og sov oppimot 6 timer på dagen.. Nå har vi justert det tilbake sånn hun var for lenge siden, ca 3 timer fordelt på 2 dupper :) 

Han har nettopp blitt 6 mnd :)

6 timer, ja da var det nok bra å få fiksa på det!

Her soves det tre lurer hvis han våkner kl 7, to hvis han våkner kl 9. Våkner han kl 8 blir det litt tull foreløpig :P Sover vel ca 3 timer tilsammen på dagen, og det syns jeg er passe. Nå er jo disse rutinene såpass nye enda at helt sikker er jeg jo ikke på hva han gjør framover :P Lov å håpe på at han finner ut av seg selv at det er lurt å sove på natta :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere utviklings app? Er den nyttig? Det er så stor variasjon på barna i barselgruppa, så jeg lurer på hvor nyttig en slik app er. Her fikk vår tenner og snudde seg begge veier da han var 3,5 måned, mens andre ikke har snudd seg selv enda og er tannløse... Hvis den er gratis kan jeg jo alltids sjekke den ut :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Krelise ja 6 timer ble litt vel mye med tanke på nattessøvnen :P hun lå på rundt 3 timer fra 5-6 mnd, men når vi stilte klokka i høst ble det kaos som tydeligvus vare eskalerte :P veldig glad vi tok et grep der og endret på det, nå våkner hun stort sett selv etter 1 og 2 timer og sover stort sett natta i gjennom uten flaske, og hun spiser mye bedre på dagtid også :) 

ja de rutinene endrer seg så fort en regner det som en rutine, er bare å henge med i svingene :lol:

 

@Fillerya ha har wonder weeks appen, mener den er gratis. Står under hvert sprang at det er individuelle forskjeller i hva babyene gjør etter et slikt sprang, og står ikke noe om tenner og slikt, mer hva de kan lære seg, og hva vi kan gjøre for å hjelpe dem igjenom spranget :) her har den i hvertfall hvert nyttig på den måten at  i følge kalenderen over frøkna i den appen har stemt med når hun har blitt litt "umulig" i soving og spising osv. Har hjulpet meg litt å kunne legge det til utviklingssprang surr i forhold til tålmodighet :P vet noen synes den bare er tøys men til nå har datoene på spranga stemt på en prikk med når hun begynner å tulle til ting, og stort sett har hun lært en del av de tingene de liksom skal lære under spranget, + - noen ting :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, soelvd skrev:

Kanskje det er håp da. Jeg testet med eggløsningstester og VET jo når eggløsning var. 

Ja, jeg tenker jo at sånn som denne prosessen har blitt for mange nå (at vi har full kontroll altså :teehe:), så bør de ta det med i betraktningen og ikke bare kjøre helt "De måkke komme her og komme her, det er vi som vet når terminen Deres er"-opplegg. Særlig i forhold til overtid synes jeg det i alle fall er greit at det blir notert i journalen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smokkeslutt på dagtid, hvordan gjorde dere  det? Tenkte vi var godt forberedt og greier, hun legger jo smokken i en kopp i barnehagen hver dag og har den bare når hun skal sove der. Men det var IKKE greit å legge dem i senga og la de skulle sove der, så fortvila har jeg aldri sett henne før... Etter en time med hikstegråt, og helt utrøstelig unge endte  det med at jeg gikk og henta "mimmi". For dette var bare fælt. Må da være en greiere måte å gjøre det på som ikke ødelegger hele helga :cry: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Smokkeslutt på dagtid, hvordan gjorde dere  det? Tenkte vi var godt forberedt og greier, hun legger jo smokken i en kopp i barnehagen hver dag og har den bare når hun skal sove der. Men det var IKKE greit å legge dem i senga og la de skulle sove der, så fortvila har jeg aldri sett henne før... Etter en time med hikstegråt, og helt utrøstelig unge endte  det med at jeg gikk og henta "mimmi". For dette var bare fælt. Må da være en greiere måte å gjøre det på som ikke ødelegger hele helga :cry: 

 

Vet ikke jeg, vet bare at mamma lovte meg ny dukkevogn og dukke hvis jeg sluttet med smokk til slutt, da tror jeg hun hadde gitt opp litt å avvenne smokken... :P

Pga den historien og mange andres valgte vi å kun gi smokk når hun skal sove...

men hva om dere innfører sånn kopp hjemme også da? Kan jo hende det hjelper at det er samme opplegget hjemme som i bhg?

ønsker dere lykke til i hvertfall! :) 

 Broren min står midt i smokkeslutt med yngste sønnen selv og det er vist ikke bare bare der i huset heller... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krilo skrev:

Vet ikke jeg, vet bare at mamma lovte meg ny dukkevogn og dukke hvis jeg sluttet med smokk til slutt, da tror jeg hun hadde gitt opp litt å avvenne smokken... :P

Pga den historien og mange andres valgte vi å kun gi smokk når hun skal sove...

men hva om dere innfører sånn kopp hjemme også da? Kan jo hende det hjelper at det er samme opplegget hjemme som i bhg?

ønsker dere lykke til i hvertfall! :) 

 Broren min står midt i smokkeslutt med yngste sønnen selv og det er vist ikke bare bare der i huset heller... ?

Ja, snakket om det, ha en lik kopp som i barnehagen og ha den nede så hun får den med seg ned og ta den når vi begynner å leke eller gjøre ting... Vi er LAAAANGT unna smokkeslutt om natta, der er hun ikke klar i det heletatt, så det stresser vi ikke med, men på dagen hadde det vært fint å bli kvitt den. 

Takk forresten :=) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Raksha skrev:

Ja, snakket om det, ha en lik kopp som i barnehagen og ha den nede så hun får den med seg ned og ta den når vi begynner å leke eller gjøre ting... Vi er LAAAANGT unna smokkeslutt om natta, der er hun ikke klar i det heletatt, så det stresser vi ikke med, men på dagen hadde det vært fint å bli kvitt den. 

Takk forresten :=) 

Har dere snakket med henne om det og prøvd å få henne til å føle at det er hennes valg? 

Her har det meste sånt ( bortsett fra samsoving ) tatt slutt av seg selv siden poden har tatt avgjørelsen selv. Han har selv bestemt at han er "for stor " og "ikke baby lengre " . 

Med bleieslutt kom det som et sjokk på oss, men smokken snakket vi om og etter noen ukee gikk han plutselig og kastet smokken og erklærte seg  stor gutt. Han har ikke brukt smokk siden.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mud skrev:

Har dere snakket med henne om det og prøvd å få henne til å føle at det er hennes valg? 

Her har det meste sånt ( bortsett fra samsoving ) tatt slutt av seg selv siden poden har tatt avgjørelsen selv. Han har selv bestemt at han er "for stor " og "ikke baby lengre " . 

Med bleieslutt kom det som et sjokk på oss, men smokken snakket vi om og etter noen ukee gikk han plutselig og kastet smokken og erklærte seg  stor gutt. Han har ikke brukt smokk siden.  

 

Ja, har snakket om det en stund, men tror nok likevel det ble for brått og brutalt i dag, derfor vi gav opp og utsetter en uke, Hun er som sagt ikke klar for å slutte med smokken helt, så kun dagtid vi bryr oss om nå... Når den skal helt bort så tror jeg vi tyr til heftige bestikkelser :aww::lol:  A var nok litt modnere enn det lillemor er, på den alderen altså, hun vil ikke sitte på potte uten bleie engang :lol: Vi pusher ikke da, hun får ta ting når hun er klar for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kuttet bare ned litt av gangen, @Raksha. Kun smokk ved barnetv/avslapping på dagtid. Hun fikk ikke gå rundt med den lenger. Da kunne hun velge mellom å leke eller å slappe av. Om natten bruker hun fortsatt smokk, men vi skal snart sende de til Arendell for det er nok noen barn der som trenger de. :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raksha skrev:

Ja, har snakket om det en stund, men tror nok likevel det ble for brått og brutalt i dag, derfor vi gav opp og utsetter en uke, Hun er som sagt ikke klar for å slutte med smokken helt, så kun dagtid vi bryr oss om nå... Når den skal helt bort så tror jeg vi tyr til heftige bestikkelser :aww::lol:  A var nok litt modnere enn det lillemor er, på den alderen altså, hun vil ikke sitte på potte uten bleie engang :lol: Vi pusher ikke da, hun får ta ting når hun er klar for det. 

Høres ut som en bra plan :) A er ikke særlig moden på det å sove alene,  så der må vi nok ty til the hard way snart :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte laaaang tid på gradvis avvenning fra smokk, og det sviktet fullstendig hver gang det var noe sykdom eller annet som var litt vanskelig. Til slutt visste vi at hun fint greide seg uten smokk når hun bare glemte det litt selv, så vi pratet litt om at "på lørdag skal vi sende smokkene til bjørnungen i bjørneparken for nå er du så stor at han trenger den mer enn deg". Samlet alle smokkene i en stor konvolutt og skrev sammen på adresse og gikk til posten og sendte. Et lite "sammenbrudd" når hun skjønte at smokkene forsvant, så gikk vi i lekebutikken og kjøpte en premie (det hadde vi ikke sagt noe om på forhånd), og en is. Hun spurte etter smokken den kvelden og den neste, men uten dramatikk. L var da 3 år, og for henne (som er en forhandlingens mester og med en mor som nok ikke alltid klarer å være så kompromissløs?) så tror jeg det beste var en rask avvenning uten så mye "valg" og nedtrapping. Hun visste at det ikke var smokker i huset, og vi visste at vi ikke kunne gi henne smokk. Etter at vi sendte de avgårde har vi bare hørt om smokken 3-4 ganger, og de fleste ganger med stolthet over å være så stor. Altså mye mindre dramatikk enn vi fryktet. Bonusen var å få tilsendt diplom fra bjørneparken:) (brukte forøvrig samme taktikk på bleieslutt, men visste jo da at hun kunne gå på do og hadde kontroll. Da sluttet vi helt med bleie da ferien startet. Og hun hadde svært få uhell både dag og natt når ferien var over. Det jeg IKKE vil anbefale er å slutte med smokk OG bleie samtidig i tillegg til å få seg valp og renslighetstrene den, i tillegg til å pusse opp trappa i huset... DET ble litt for mye)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Martine skrev:

Vi kuttet bare ned litt av gangen, @Raksha. Kun smokk ved barnetv/avslapping på dagtid. Hun fikk ikke gå rundt med den lenger. Da kunne hun velge mellom å leke eller å slappe av. Om natten bruker hun fortsatt smokk, men vi skal snart sende de til Arendell for det er nok noen barn der som trenger de. :aww: 

 

39 minutter siden, Mud skrev:

Høres ut som en bra plan :) A er ikke særlig moden på det å sove alene,  så der må vi nok ty til the hard way snart :( 

 

19 minutter siden, *Marianne* skrev:

Vi brukte laaaang tid på gradvis avvenning fra smokk, og det sviktet fullstendig hver gang det var noe sykdom eller annet som var litt vanskelig. Til slutt visste vi at hun fint greide seg uten smokk når hun bare glemte det litt selv, så vi pratet litt om at "på lørdag skal vi sende smokkene til bjørnungen i bjørneparken for nå er du så stor at han trenger den mer enn deg". Samlet alle smokkene i en stor konvolutt og skrev sammen på adresse og gikk til posten og sendte. Et lite "sammenbrudd" når hun skjønte at smokkene forsvant, så gikk vi i lekebutikken og kjøpte en premie (det hadde vi ikke sagt noe om på forhånd), og en is. Hun spurte etter smokken den kvelden og den neste, men uten dramatikk. L var da 3 år, og for henne (som er en forhandlingens mester og med en mor som nok ikke alltid klarer å være så kompromissløs?) så tror jeg det beste var en rask avvenning uten så mye "valg" og nedtrapping. Hun visste at det ikke var smokker i huset, og vi visste at vi ikke kunne gi henne smokk. Etter at vi sendte de avgårde har vi bare hørt om smokken 3-4 ganger, og de fleste ganger med stolthet over å være så stor. Altså mye mindre dramatikk enn vi fryktet. Bonusen var å få tilsendt diplom fra bjørneparken:) (brukte forøvrig samme taktikk på bleieslutt, men visste jo da at hun kunne gå på do og hadde kontroll. Da sluttet vi helt med bleie da ferien startet. Og hun hadde svært få uhell både dag og natt når ferien var over. Det jeg IKKE vil anbefale er å slutte med smokk OG bleie samtidig i tillegg til å få seg valp og renslighetstrene den, i tillegg til å pusse opp trappa i huset... DET ble litt for mye)

Takk dere! Vi gir det litt mer tid og trapper ned litt gradvis, vet jo at hun klarer seg uten smokk om hun glemmer det, men hun trenger den når hun skal slappe av og sånt enda. 

@mud kjenner jeg ikke misunner deg den samsovingen altså, legge seg "alene" (har gubben der, og akkurat nå ha to hunder midlertidig oppholdstillatelse i senga om natta i påvente av at jeg gidder å ordne soveplasser på varmt bad igjen) er virkelig gull verd for meg. Men jeg er jo oppe og henter henne i løpet av natta da. :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...