Jump to content
Hundesonen.no
  • ×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Takk igjen, veldig lærerrikt. Kanskje en førerorientert hund er tryggere for en førstegangshundeeier? Den kan godt dilte i bena mine(sier jeg nå...hehe), fremfor å ikke høre på beskjed.  Ja, på stevner og utstillinger er det mulig å hilse på hundene også? Da skal jeg følge med om det er noe her i nærheten rundt Mjøsa.
    • Ja, det høres bra ut. Men har du noe peil på pris? Man må jo tenke på at den i så fall er håndsydd og det er vel ikke småpengene de krever for det...? 
    • Hunder skal IKKE bære kløv med ryggen. Kløven skal ligge ganske langt frem, og bæres i stor grad av skuldrene. Men benlengden er nok et større problem. Kanskje noen av de mindre "bykløvene", evt. K9-sele med vesker.
    • Har du prøvd å høre med seleverkstedet? Mulig de kan sy en på mål som passer. 
    • Spisshunder er ikke så sære så mye som selvstendige. De er avlet for å være selvstendige og jobbe på egenhånd med ulike oppgaver (ofte vakt, derav lyden særlig på de små). De er lite opptatt av hva fører/eier gjør eller vil de skal gjøre, og kan være vanskelige å trene og belønne med godbiter, for eksempel. Shiba er en urhund, og de fleste urhunder er kanskje enda mindre opptatt av eier enn andre. I motsetning har du retrievere, gjeterhunder og spanieler som er avlet for å jobbe sammen med fører. Det er ekstremt stor forskjell på å trene en av disse kontra en av de selvstendige rasene (jeg har en av hver). Noen av de gjør nesten automatisk ting som å holde seg i nærheten og komme på innkalling (men ikke nødvendigvis altså, det krever vanligvis en del arbeid det også). Ulike raser har ulike trekk og egenskaper, og i tillegg til det som passer hundeholdet dere vil ha så er det greit å finne en type man trives med. Jeg orker ikke hunder som dilter i hælene på meg hele tida (ganske typisk spanieler), men vil også gjerne ha en hund som er litt interessert i meg uten at jeg må jobbe meg i hjel for oppmerksomhet. Satt på spissen. Jeg anbefaler dere å ta en tur på noen av de store stevnene og utstillingene (når det blir tilgjengelig igjen), og se og hilse på ulike hundetyper og se hva dere liker. Forresten, kanskje bearded collie kunne være noe? @SusanneL?
  • Nylig opprettede emner