Gå til innhold
Hundesonen.no

Mellomstor - stor hunderaser.


Nea
 Share

Recommended Posts

  • 2 months later...
  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er rimelig sikker på at det er "mer" hund i schapendoes enn i beardisen - altså litt mer av alt (med unntak av pelsstell). Slik jeg har forstått schappedoes så er de nok litt mere hardføre, nerves

De er helt supre og vil nok passe topp til dine ønsker og behov høres det ut som. Bare vær obs på mentalitet (redsler) når du sjekker linjer/oppdrettere.  Og ikke sjekk bare foreldre, men om det finne

Langhårscollie?

  • 5 months later...

Jeg er fortsatt veldig usikker i valg av rase. Det står mellom Schapendoes, Puli, Bearded collie eller tibetansk terrier. Noen som kan hjelpe meg å velge? Hehe. Litt ironisk ment da men men. Mest står det mellom Schapendoes og Puli nå men også beardis og TT? 

Skal bruke hunden til selvskapshund, litt lydighet, turvenn i skogen, kjekt med vakthund siden jeg er mye alene og bor alene og er litt husredd. Minst mulig jaktinstinkt. Gjerne glad i barn selv om jeg ikke har noen og skal ikke ha heller. Gjerne Allergivennlig selv om jeg ikke har noen form for allergi men kjekt at den er det sånn i tilfelle. Og liker hunder som røyter minst mulig. Jeg er fan av langhårete bustete hunder med mye pels. Er bare det at det tiltaler meg når de ser på deg gjennom pelsen sin. Og jeg har lest mye om rasene på nett og føler at alle de fire rasene jeg nevner over her passer til meg og mitt bruk.

Ønsker også hunder som er mellomstore og det er alle disse fire. Har lest at Puli er en fin vakthund og Schapendoes. Mens de to andre er overlykklige sprettballer som er glade i mennesker altså ikke vakthunder. Liker også at hundene er reserverte siden da slipper jeg at dem løper til alle og enhver og jeg er ganske reservert selv også. Har lest at Schapendoes, Puli og tibetansk terrier er mere reserverte enn beardisene. Hadde også vært kjekt med en rase som er rolig inne og ikke krever tur hver dag hvis man blir hjemme en dag om man er forkjøla eller syk. Gjerne en hund som ikke er PÅ hele tiden, en som også klarer å slappe litt av. Jeg har lest at schapendoesene er veldig aktive men hva med de andre tre? Hadde vært kjekt med en hund som ikke er stressa og rolige inne. Kan godt være propeller ute. 

Jeg liker også å gå tur i skogen og siden jeg også skal stille ut hunden på utstillinger så skal jeg ha de i full pels. Tenker da at beardisen har veldig lang pels som kanskje er vanskelig i skogen? Og tibetansk terrier har vell en veldig bløt og fluffy pels og lang pels. Derfor Schapendoes med kortere og grovere og striere pels kanskje er lurt eller Puli som bare må plukke masse kvister av etter skogstur og å tørkes tørr med en føner er jo kjekt sånn at det ikke blir lukt. Synes disse snorene er veldig fint på hunder også. 

Nei, ikke lett dette her med å velge hunderase altså. Er så mye å se etter og umulig å velge omtrent. Beklager rotete innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulien er en god vakthund  ( litt for god etter min smak), egner seg godt til lp på hobbynivå,  er mer enn aktive ute  ( men værsyke)  og tåler godt noen dager på sofaen :)

De røyter ikke,  men de tar med seg alt mulig drit inni huset :P

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å oppsøke oppdrettere for de 4 rasene du har snevret ned til? Få til et besøk der du får oppleve og høre om individene, og rasen som en helhet. Eller(/og) ta deg en tur på utstilling, se litt, snakk litt, klapp litt, så har du også en bedre pekepinn :) Lykke til med rasevalget - du må nok bestemme selv :lol: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tibetansk terrier, en hannhund på 12 mnd.

Nå i unghundperioden er det MYE pelsstell, selv om han ble klippet i august må vi børste flere ganger i uka for å holde ham flokefri under bytte fra valpepels til voksen. Vi må dusje ham og plukke kvist og blader fra pelsen etter skogstur, selv nå med halvkort pels. Så en TT i full utstillingspels vil nok ta med seg litt av skogen inn :ahappy: Om vinteren setter det seg snøklumper i pelsen rimelig kjapt om snøen er litt fuktig, som fort kan irritere ham om de som sitter på bena blir store eller det setter seg klumper på potene. Potesokker/gamasjer er et must om vinteren, ofte må man likevel innom dusjen og varmt vann for å få ut alle klumpene etter tur. Pels kan også variere en del, fra myk og bølgete til stri og røff.

Min er en langbeint kar på 13,5 kg/47cm og jeg kan nok tenke meg han vil nå ca 15 kg når han er "voksen" i kroppen og bedre muskelsatt, men jeg har ikke møtt mange som er mer enn 15 kg eller særlig høyere enn 45-50 cm. Mange er en del mindre enn ham, jeg har hørt om tisper helt ned i 6-7 kg...

Han har en god avknapp inne men krever noe aktivisering nå som unghund. Får han ikke minst en skikkelig tur hver dag blir han rastløs og kan finne på tull inne, han trenger også å få løpe fra seg to-tre ganger i uka. Får han være løs i skogen eller vi finner en fotballbane han kan rase rundt på med en ball er han fornøyd et par dager :-) Jogging/løping/sykling er også supert, de elsker å løpe!

Mange er reserverte mot fremmede, min veksler litt mellom å være oversosial og ville hilse på alle og være skeptisk og bjeffe/knurre på folk. Han er veldig interessert i andre hunder, mens andre TT´er jeg kjenner knapt bryr seg om hverken folk eller dyr.

Så om du vurderer rasen er det viktig å bruke litt tid på å velge oppdretter/linjer, og gjerne møte foreldredyrene om du kan for å se an gemytt og størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Nea skrev:

Jeg har snakket med flere eiere av de fire hunderasene og lest mye om dem. Tatt på hundene også på diverse utstillinger og rasestander på Dogs4all ol. Er bare jeg som er så usikker på hvilken hunderase som passer best. 

Hvis du er på FB vil jeg på det varmeste anbefale deg å bli medlem av gruppen Happy Global pulitales.  Det er mye tøysing og fjas der , men gruppen gir også et godt innblikk i hvordan rasen er siden det hersker noe så sjeldent som en ikke-dømmende mentalitet der,  noe som gjør at både erfarne og uerfarne gjerne spør om råd og tips,  i tillegg til at de forteller om sine egne erfaringer på godt og vondt.  Litt raseblindhet forekommer jo selvfølgelig,  men er man pulimenneske så lever man godt med rasens særheter og tar de som en selvfølge.  

Jeg har bare erfaring fra to pulier ( i hus, jeg har selvfølgelig møtt mange flere)  og jeg kjenner igjen de hundene i mye av hva som fortelles der. 

Jeg tror kanskje jeg har anbefalt deg den siden før?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
På 1.2.2017 at 10:25 PM, Nea skrev:

Hvordan er det med bjeffinga på Pulien og Schapendoes? Bjeffer de like mye? 

Bjeffer tibetansk terrier mye og bearded collie?

Uten at jeg kjenner rasene sånn inngående, så vil jeg vel si at både puli og tibetansk terrier er ganske bjeffete av seg, schapendoes kanskje ikke fullt så mye, men jeg anser dem ikke for å være spesielt stille heller. Beardisen er vel den minst bjeffete av disse - har aldri lagt merke til at jeg har hørt spesielt med lyd fra dem. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hvordan er det med de lange snorene til puli og denne klissete og sølete våren? Hva gjør det med pelsstellet? Jeg går ofte i skogen hele året men hvordan går det med en puli i skogen når de er vått og gjørmete? Må de bades hver gang? Setter søle seg mere fast i puli pels enn andre langhårete hunder? Er de selvrensende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Nea skrev:

Hvordan er det med de lange snorene til puli og denne klissete og sølete våren? Hva gjør det med pelsstellet? Jeg går ofte i skogen hele året men hvordan går det med en puli i skogen når de er vått og gjørmete? Må de bades hver gang? Setter søle seg mere fast i puli pels enn andre langhårete hunder? Er de selvrensende?

Vi bruker overall når det er for ille.  

De fleste pulier jobber hardt selv for å ikke bli "æsjete " , de er ofte ikke særlig glad i gjørme og fukt. 

De er absolutt ikke selvrensende :P

Men mesteparten havner på gulvet når bikkja har tørket. De har snorer,  ikke tykk pels , så det meste ramler på en eller annen måte av..

Jeg pleier å riste snorene fri for sand etc. Andre støvsuger bikkja. 

Vask gulvet ikke pulien er et yndet ordtak hos pulieiere.  

Å bade ( les: tørke)  en puli er altfor omfattende arbeid til at man gjør det mer enn man må. Fukt lager lukt.  

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalifisert gjetting ang. pelsstell for å ha en hund i utst.kondisjon vil jeg si (fra mest til minst): tibetansk terrier, bearded collie, schappendoes og puli (som voksne). Jeg antar også at schappendoes'en er den "enkleste" å få til selv, uten særlig opplæring og spesielt utstyr.

De to første vil dra inn myyyye kvist og kvast fra skogsturer - muligens pulien også (men det detter tydeligvis av fortere). Så i forhold til å se ut som skogstroll tror jeg schappendoes'en er greiest.

Ang. bjeffing vil jeg gjette at puli el tib.terrier har det lettest for å gjøre i tide eller utide.

De fleste er gjeterhunder (ikke tib.terrier, tror jeg) men alle virker som lettlærte og greie hunder å leve med. Gjeterhunder sånn generelt pleier jo å være omgjengelige med folk og dyr, og skal jo være rimelig lettdresserte.

Ang. beardis og puli så vet jeg om en oppdretter i Bergen som har hatt begge raser (T-Bob kennel) i mange, mange år. Hun vil sikkert kunne fortelle ærlig og redelig om forskjellen mellom de to i alle fall.

Slik jeg har forstått det så er det vanligere at beardiseiere kontakter schappendoes-oppdrettere for sin neste hund enn omvendt, men dette er troligvis for at de tror at det er en beardis-light versjon av rasen pga pelsstellet. Men de to oppdr. jeg har snakket med har dog fortalt ærlig at det er en del forskjell på rasene mentalt, så jeg tror knapt noen har gjort alvor av rasebyttet. Schappendoes'en er mere "hund", krever mer fornuftig aktivisering og gjennomtenkt oppdragelse og trening..

Men det å velge rase er ikke lett, og jo mer man spør og lærer seg jo værre blir det, dessverre. I alle fall om man ikke har helt spesifikke krav til hva man vil ha, hvilket nivå man selv er på, hva man vil oppnå i hundesporter, etc. En hyggelig og trivelig hund som man blir glad i får man jo ut ifra de fleste valper, liksom.

:-)
Susanne

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Nea skrev:

Jeg trodde de var selvrensende når møkk og skitt i pelsen detter av seg selv etter en stund på gulvet jeg. :icon_redface: Da blir møkka borte fra pelsen på egenhånd.:icon_redface:

Huskyen har selvrensende pels.  Han er ren når han er tørr stort sett.  

Mye detter av på puli også , men ikke alt. Og de lukter hvis de er mye ute i fukt 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Mud skrev:

Huskyen har selvrensende pels.  Han er ren når han er tørr stort sett.  

Mye detter av på puli også , men ikke alt. Og de lukter hvis de er mye ute i fukt 

@Mud; Av ren nysgjerrighet; Hvis jeg nå skulle finne puli interessant pga av egenskapene ,kan man ikke bare holde hunden kortklipt? Lang pels og særdeles en slik pels gir meg 'kløe' i saksehånden.  :PI tillegg takler jeg ikke luktsterke hunder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, QUEST skrev:

@Mud; Av ren nysgjerrighet; Hvis jeg nå skulle finne puli interessant pga av egenskapene ,kan man ikke bare holde hunden kortklipt? Lang pels og særdeles en slik pels gir meg 'kløe' i saksehånden.  :PI tillegg takler jeg ikke luktsterke hunder. 

Pelsen er ofte mer jobb når den ikke er snoret.. Da har de puddelpels.  Noen velger å barbere de helt ned jevnlig , andre velger å la de ha litt kortere snorer og barbere de i ansiktet og på andre strategiske steder for å forhindre lukt. Vi har gjort det siste og det fungerer gull.  Ingen lukt fordi hun ikke blir våt når hun drikker lengre og fordi hun fortsatt har snorer fester ikke all mulig drit seg fast i pelsen slik det gjorde før pelsen snoret seg. En og annen kvist kan feste seg,  men det fjerner hun selv. De sitter ikke fast slik de gjør i krøllete eller vanlig lang pels.  

Vi har brukt nøyaktig 0 minutter på pelsstell av pulien siden hun ble klippet og barbert for ca 6 uker siden og hun er mer i skogen enn en gjennomsnittlig hund av hvilken som helst rase.   

Pulien er faktisk ganske lettstelt med mindre man ønsker hund i utstilingskondisjon. Det er egenlig en utrolig praktisk pelsstype med mindre de blir gjennomvåte.  

De som stiller ut er ofte veldig flinke til å binde opp snorene da. Det er ikke vi. 

Edit : jeg må understreke at hvis vi hadde en hund som klarte å bevege beina sine ute i regnvær og i tilegg ikke hadde regnoverall så hadde hun muligens hatt litt lukt nå. Men Nico hater regn intenst og vi har gitt opp å dra henne med oss på annet enn raske tisse og bæsjeturer når det regner .  Hun er snart 4 år og har fortsatt ikke sluttet med å sette seg på bakbeina og hyle når det regner.  Hun får bli hjemme i vått vær stort sett. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mud skrev:

Pelsen er ofte mer jobb når den ikke er snoret.. Da har de puddelpels.  Noen velger å barbere de helt ned jevnlig , andre velger å la de ha litt kortere snorer og barbere de i ansiktet og på andre strategiske steder for å forhindre lukt. Vi har gjort det siste og det fungerer gull.  Ingen lukt fordi hun ikke blir våt når hun drikker lengre og fordi hun fortsatt har snorer fester ikke all mulig drit seg fast i pelsen slik det gjorde før pelsen snoret seg. En og annen kvist kan feste seg,  men det fjerner hun selv. De sitter ikke fast slik de gjør i krøllete eller vanlig lang pels.  

Vi har brukt nøyaktig 0 minutter på pelsstell av pulien siden hun ble klippet og barbert for ca 6 uker siden og hun er mer i skogen enn en gjennomsnittlig hund av hvilken som helst rase.   

Pulien er faktisk ganske lettstelt med mindre man ønsker hund i utstilingskondisjon. Det er egenlig en utrolig praktisk pelsstype med mindre de blir gjennomvåte.  

De som stiller ut er ofte veldig flinke til å binde opp snorene da. Det er ikke vi. 

Edit : jeg må understreke at hvis vi hadde en hund som klarte å bevege beina sine ute i regnvær og i tilegg ikke hadde regnoverall så hadde hun muligens hatt litt lukt nå. Men Nico hater regn intenst og vi har gitt opp å dra henne med oss på annet enn raske tisse og bæsjeturer når det regner .  Hun er snart 4 år og har fortsatt ikke sluttet med å sette seg på bakbeina og hyle når det regner.  Hun får bli hjemme i vått vær stort sett. 

Takk for svar :) Interessant, trodde at de hadde litt ' hardere' pels en puddel. Da vil de kanskje klabbe også, i kram snø, hvis de er nedklippet? 

Lettstelt eller ikke, for meg hadde det vært helt uaktuellt å ha en fullpelset puli..Det er nok at jeg ser bilder av slik pels, jeg får sterk trang til å finne fram saks og barbermaskin..:P

Avsky for regn, er dette et vanlig forekommende trekk hos rasen, eller er det bare en 'personlig greie' hos Nico? Det ville i mitt tilfelle vært noe upraktisk, da det sterkt ville begrenset turdagene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, QUEST skrev:

Takk for svar :) Interessant, trodde at de hadde litt ' hardere' pels en puddel. Da vil de kanskje klabbe også, i kram snø, hvis de er nedklippet? 

Lettstelt eller ikke, for meg hadde det vært helt uaktuellt å ha en fullpelset puli..Det er nok at jeg ser bilder av slik pels, jeg får sterk trang til å finne fram saks og barbermaskin..:P

Avsky for regn, er dette et vanlig forekommende trekk hos rasen, eller er det bare en 'personlig greie' hos Nico? Det ville i mitt tilfelle vært noe upraktisk, da det sterkt ville begrenset turdagene..

Jeg tør påstå at de kladder mer enn en puddel.  Med og uten snorer.  Nico må kles fra topp til tå når det er kram snø.  Heldigvis finnes det overaller :P edit : må tilføye at jeg ikke har noen erfaring med helt kort pulipels og snø. Nico er født i begynnelsen av April og hadde mye pels før snøen kom. 

Jeg vet ikke om alle pulier er like ille på det med regn,  men det virker som de jevnt over har like sterk personlighet som en gjennomsnittelig New Jersey Drag Queen.

De er smarte,  livlige,  lojale, lettlærte og ekstremt viljesterke og fulle av påfunn.  Pelsen er nesten det minst rare med disse hundene...

Derfor er det mange som elsker rasen , men ikke pelsen , og velger å holde de helt nedbarbert.  Og andre som får seg puli fordi de ser kule ut for så å oppdage at det er veldig mye hund under alle snorene...

For meg er det helt greit at Nico ikke liker regn,  da blir det bare tur med en hund de dagene. Litt deilig til tider :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...