Gå til innhold
Hundesonen.no

Mellomstor - stor hunderaser.


Nea
 Share

Recommended Posts

Jeg lurer på hvilken rase jeg skal kjøpe neste gang? Jeg skal bruke hunden til turgåing,familiehund, kosehund, utstilling, og litt lydighet. Gjerne glad i barn og dyr og hunder. Ønsker at hunden er mellomstor til stor. Ca. 15 - 25 kilo gjerne rolig inne. Pelsstell går helt bra. Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg er rimelig sikker på at det er "mer" hund i schapendoes enn i beardisen - altså litt mer av alt (med unntak av pelsstell). Slik jeg har forstått schappedoes så er de nok litt mere hardføre, nerves

De er helt supre og vil nok passe topp til dine ønsker og behov høres det ut som. Bare vær obs på mentalitet (redsler) når du sjekker linjer/oppdrettere.  Og ikke sjekk bare foreldre, men om det finne

Langhårscollie?

1 time siden, Nea skrev:

Har tenkt litt på langhårscollie og de er veldig fine hunder. Hva tror dere om Bearded Collie?

De er helt supre og vil nok passe topp til dine ønsker og behov høres det ut som. Bare vær obs på mentalitet (redsler) når du sjekker linjer/oppdrettere. :) Og ikke sjekk bare foreldre, men om det finnes ellers på linjene. 

Ellers sier jeg også collie, kort eller langhår eller puddel :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg og dra på en utstilling hvis mulighet,se og prate med litt hundeeiere og oppdrettere :-) 

4 timer siden, Nea skrev:

Antar at neste hund kommer til å være en Bearded collie om noen år. Leste at Schapendoes var mere hyper og energisk? Takk for forslag. Langhårs collie eller storpuddel har jeg også i bakhodet. Kjekt med ett hundeforum. 

Det kommer vel litt ann på ,om hunden får brukt seg mentalt og fysisk så er det god avknapp på en schapendoes også ;-)   

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 30. desember 2015 kl. 22.10.24, Sissi skrev:

Anbefaler deg og dra på en utstilling hvis mulighet,se og prate med litt hundeeiere og oppdrettere :-) 

Det kommer vel litt ann på ,om hunden får brukt seg mentalt og fysisk så er det god avknapp på en schapendoes også ;-)   

Det som er at det er sjelden folk både har hatt flere Bearded collie og i tillegg flere Schapendoes. Spør man eiere av Bearded collie svarer de bearded collie. Spør man eiere av Schapendoes svarer de schapendoes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Nea skrev:

Det som er at det er sjelden folk både har hatt flere Bearded collie og i tillegg flere Schapendoes. Spør man eiere av Bearded collie svarer de bearded collie. Spør man eiere av Schapendoes svarer de schapendoes. 

Jeg kan ikke svare deg på hvem som er mest rolig av rasene, har ikke erfaring nok med noen av dem personlig. . Det kommer jo helt ann på hva du legger I det også. Bare nevnte at ja schapendoes er aktive,men det betyr ikke de" henger I gardinene"  til alle døgnets tider om de for brukt seg slik de bør . Men det gjelder jo ganske mange raser ;-)    

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker på at det er "mer" hund i schapendoes enn i beardisen - altså litt mer av alt (med unntak av pelsstell). Slik jeg har forstått schappedoes så er de nok litt mere hardføre, nervesterke, viljesterke, "obsternasige", osv.. Beardisen er mykere, gladere (grenser til det stupide), mer sosial med andre hunder (aggressjon er bortimot ikke-eksisterende - på treff med 20-30 hunder kan alle gå løse og løpe/leke), osv.

Jeg oppfatter schapendoes'en mer lik briard i temperamentet enn beardisen - uten at det er verken negativt eller positivt med dèt. Men kanskje en forklaring til at vi med beardiser sjelden kjøper en schapendoes som "tilleggsrase" - de er for like eksteriørt, men for forskjellige i temperament, om du forstår hva jeg mener.. Og for å si det rett ut - man kan nærmest "cruise" igjennom en beardisvalp når det gjelder oppvekst, faste regler, system og fornuft i oppdragelsen - men det blir stort sett en beardis utav det likevel - dumsnill, glad og harmløs...

Det mest negative med beardiser (med unntak av pelsstellet, for mange) er at mange av dem er ganske myke mentalt. Og med det mener jeg at mange har underlige redsler, stort sett alltid skuddredde, vàr for høye lyder, blir ofte berørt av hardhendt behandling ("sjefete" og skrikete eiere) - så man må være vennlig med dem, ærlig og forklare for dem hva man vil/ikke vil på en ordentlig måte - ikke bare kjefte og smelle, liksom..  Men behandler man dem (nogenlunde) riktig får man neppe tak i en herligere hund. Og man venner seg kjapt til at den ene misliker sterkt kumlokk, og en annen tror at himmelen raser ned hvis man blåser i ("tuter") i en tomflaske, den tredje løper og gjemmer seg når man skal ta bilde av noe (klikket) - og de aller fleste ser livet passere i revy på nyttårsaften.. LOL
Bittelitt overdrevet, såklart - da jeg bare har kjent til èn av hver av de ovennevnte tulle-redslene (OK, to med kameraskrekk), så de jeg har her hjemme nå har jeg nok bare ikke truffet på deres eget personlige hel...te ennå, antar jeg.  

Men de er ikke nervevrak, altså  - men hvis man venter seg en stoisk labrador som verden kan rase rundt dem uten at de bryr seg, så finner man ikke dèt hos den normale beardisen. Det man dog finner er en hund som elsker alt og alle, er lydhørt og vil så gjerne gjøre det du vil og prøver sitt ytterste å være bestevennen din.

(Og ja - de er "kjent" for å være svært aktive ute, mye lek, endel bjeff - og helt sofapute inne)

Susanne

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse nyttig informasjon om rasene. Hvordan er OLd english sheepdog i forhold til dette?

Hvordan er det med pelsstellet til Bearded collie og OLd english sheepdog og Schapendoes på utstilling? Har litt lyst til å prøve utstilling også men er usikker på om det er vanskelig siden de har så lang pels. Spesielt Bearded collien med nesten bakkelang pels. Blir bare pelsen så lang av seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge oppdretter til min schapendoes ,så skal de bades og børstes 1 uke før utstilling.  De skal ikke se nystriglet ut .  Som feks en briard skal. Skal se ut som de kommer rett fra skogen, som den gårdshunden de er :)  

De har jo en del pels, og det krever jo mer enn korthåret rase .  Nå er valpen her bare 3.5 mnd.  Så min erfaring strekker seg bare utover hva oppdretter og andre har fortalt.  Men det er ikke så mye pels stell på dem som  mange andre langhårs raser.  De har jo ikke den myke fluffy pelsen som voksen , den er mer stri..  så pelsskiftet fra myke valpepels  til voksen skal visst være mye jobb med. Floker seg lett  og oppdretter ba  meg bare holde ut hehe. Men voksen pelsen skal være veldig lettstelt . 

Men noe  ekstra arbeid må man jo regne med når man velger pels rase,  også drar de med seg en del av skogen hjem da. :P 

Og dusjen blir vel også flittig brukt, de er ofte ivrige gjørme badere :P

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
31 minutter siden, Nea skrev:

Hvordan er Puli i forhold til de andre her i tråden?

Jeg aner ikke hvordan de er i forhold til de andre rasene. 

De to puliene  jeg har erfaring med ( nåværende og den sambo hadde når vi møttes ) har god avknapp inne og går godt overens med mennesker og hunder.

Den typiske puli går godt overens med alle slags dyr, hun vi har nå er vel den eneste jeg vet om som har litt mye jakt . Men ikke verre enn at hun fint har gått løs rundt både hester, griser , kaniner og katter etter litt oppdragelse.  

De er energiske hunder som krever en myk og stødig hånd.  De vokter med mye lyd og enkelte individer kan være nervøse rundt fremmede mennesker.    Samtidig har de en fantastisk personlighet og knytter seg veldig til familiens barn.  Pulien vår er aldri langt unna guttungen,  hun ligger helst tett inn til han natt og dag. Ulempen er at hun kan finne på å passe på han.  

Pulier har svært liten radius, Nico synes alt over 5 meter unna flokken er unaturlig. Selv om huskyen setter avgårde og prøver å få henne med bråstopper hun av seg selv innen 10 -15 meter. 

De er lette å trene, men ikke nødvendigvis lette å oppdra :) De mener gjerne litt om ting..

Pelsstellet på Nico og Amalie  har ikke vært voldsomt. Det var vel 2-3 måneder jeg virkelig måtte følge med på pelsen til Nico , ellers har alt snoret seg selv. Alle er ikke like heldige og noen må jobbe mye med snorene. 

 Men kvister er et problem før pelsen er ferdig snoret.  Damn, for en borrelås!  Heldigvis blir det mindre og mindre pelsstell  etterhvert som snorene vokser til,  bortsett fra vasking og tørking...  Det er et eget kapittel. 

De egner seg godt til de fleste hundesporter på lavere nivåer og de er en morsom rase å stille.  Spesielt fordi rasemiljøet er veldig åpent og inkluderende.  Har du puli er du mer eller mindre automatisk bestevenn med alle andre som har rasen, og det er særdeles lite skitsnakking etter hva jeg har fått med meg. 

Et lite obs : de er ekstremt spretne! 

For mer info om rasen anbefaler jeg fb-gruppen Happy global puli tales. 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
15 timer siden, Nea skrev:

Det er ikke lett å velge en rase altså. :icon_redface: Nå står det mellom en Puli eller Bearded collie? Hvem bør jeg velge av de to? Jeg er så innmari ambivalent altså og går frem og tilbake på hvilke rase jeg vil ha. Beklager for all maset mitt :huh:

Bearded collie er nok en enklere rase.  De liker alle har jeg inntrykk av, sosiale og enkle hunder.   Men der pulien gjerne er svært miljøsterk risikerer du nok litt mer redsler hos bearded collie. 

Jeg vet ingenting om helsa til Bearded collie, men pulien er en svært frisk rase. 

Aktivitetsnivået tror jeg er ganske likt; ) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så nydelig han er, dette hjalp IKKE på valpefeberen! Det er noe med de sorte kelpiene…🥹 
    • Så fine bilder 😍 Hun ser flott ut! 
    • Da er han kommet i hus ☺️  Vickulas E’Ra, fra E-kullet som hadde Egypt som tema. Ra er da solguden. Til daglig går han derimot under navnet Tempo.  Han skal bli en liten potet og brukes til agility, rally lydighet og spor. Det blir også litt utstilling tenker jeg ☺️   Vi hentet han i Sverige på mandag og tok en overnatting på Geilo på vei hjem. Han var veldig flink i bilen, sov masse ☺️ På alle pausene våre møtte han alt vi traff av miljøer og folk som om han hadde sett alt før. I går var vi hjemme hjemme.    Første uhell inne var i dag tidlig. Jeg brukte nok litt for lang tid på å kle på meg og lot han stå på gulvet å vente. Hadde ett til uhell senere på dagen også. Han har til nå hatt overraskende god blærekapasitet og tisser stort sett kun etter å ha sovet. Men senere på dagen tisset han inne etter å ha lekt.    I dag hadde vi dagens første biltur i bilbur i bagasjerommet. Det ble konsert. Roet seg i det vi kom frem, så vi fikk avsluttet på godt vis. Kjørte så videre til mine foreldre, og på vei hjem derfra var han mer rolig. Så det kommer seg vel etterhvert.    En ting jeg skal fokusere mer på med denne hunden er ro ute. Så i dag har vi både sittet i ro utenfor her i nabolaget og vært på kafé hvor han satt rolig under stolen og på et tidspunkt sov ☺️
    • Nå har ikke jeg hatt tisper, men personlig er jeg skeptisk til å få tispe, jeg trives veldig godt med hannhund. Så det er nok smak og behag (for noen, andre spiller det ingen rolle for).
    • Gratulerer 😁 Gøy med enda en kelpievalp her 😍 Haha, uff, kanskje slemt å le 😂🙈 Hvorfor skal du aldri ha hannhund igjen? Hilsen hun som har hannhund for første gang og blir skremt her 😱 Åå ☺️ Litt godt å høre for oss som sitter her med de minste rakkerne. Jeg tenker det ofte faktisk, at det er bare nå han er så liten og snart faller den søte fleece pelsen av og han blir stor. Så man må prøve å nyte det og, selv om det er mye strev 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...