Gå til innhold
Hundesonen.no

hund og kulde forsvarlig?


Gjest
 Share

Recommended Posts

"Valp" på 6 måneder. 3kg, papillon og chihuahua blanding. 

Når er det ikke forsvarlig å gå lang tur med hunden?

Det er rundt 6- ute, men ganske mye survind så det er nok kaldere. Snø og is. 
Etter 5 minutter så begynner han å skjelve, halte og syte. Når han syter så må vi hjem, fort. 
Har kun en varme-dekken, ikke funnet noe til labbene enda. 
Bør jeg prøv å holde turene kort og produktivt? Altså så fort han har tisset å bæsjet så går vi inn?

Vi trener mye mentalt hjemme. 
Han herjer og leker med katten. Er ofte på besøk til søsteren min hvor han leker og herjer med valpen hennes. 
Om kveldene er han utslitt. Samme om han har gått en lang tur, eller vært hos søsteren min i noen timer. De løper rundt og rundt stuebordet. Jager hverandre, leker med leker og baller, så det er ikke bare lekeslossing altså, de blir sliten av all løpingen. 

Får dårlig samvittighet av å gå lengre turer ute. For han halter da enda mer. Altså løfter opp labbene. Vær gang han stopper så løfter han opp en labb. Veksler mellom hvilken han løfter opp. Etter en liten stund så begynner han å "halte", han hopper over noen steg for det er så kaldt til labbene. Så blir det for mye og da syter han, enten så legger han seg ned, ellers så vil han opp i armene mine. Han går ikke i dypsnøen lengre, for det blir for kaldt. I starten så hoppet han i snøen, for det var så spennende. Nå har temperaturen falt og han vil ikke leke i snøen, for det er alt for kaldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å kjøpe gummi-sokker fra felleskjøpet, og få bestemor til å strikke noen ullsokker til å ha utenpå, slik at han får grep på isen og snøen. Høres det nok ut?

Men før den tid... 
Når er det ikke lengre forsvarlig å gå lang tur med hunden? Er det best å kun ta nødvendige do-turer? 
Kan ta ei ukes tid før jeg får tak i gummisokkene og ullsokkene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må du jo selvsagt ikke gå lange turer hver dag det er kaldt, men -6 og rundt der kan man jo risikere at det er store deler av vinteren så litt må man jo komme seg ut også. Nok varme klær på kroppen og sokker på bena bruker å hjelpe mye, samt og holde seg i gang, ikke stoppe så mye, la hunden gå løs der det går istedet for å bare tusle rolig i bånd, kanskje gå tur sammen med noen lekekamerater så de kan herje litt osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, miomio skrev:

Har tenkt å kjøpe gummi-sokker fra felleskjøpet, og få bestemor til å strikke noen ullsokker til å ha utenpå, slik at han får grep på isen og snøen. Høres det nok ut?

Men før den tid... 
Når er det ikke lengre forsvarlig å gå lang tur med hunden? Er det best å kun ta nødvendige do-turer? 
Kan ta ei ukes tid før jeg får tak i gummisokkene og ullsokkene. 

Ville ikke hatt gummi mot kulde. Vanlige i bomull eller noe lignende stoff er nok her, eller så er det jo ull eller neopren som er best mot kulda. Før du får tak i potesokker så bør du begrense så mye som mulig om du ser at hunden halter, det kan være veldig vondt til dem. Men om de har en hund å herje med så tåler gjerne bena mer også (fordi hunden blir varmere enn av å bare rusle rolig). Også kan man jo putte den i jakken å bære den hjem om det blir et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, miomio skrev:

"Valp" på 6 måneder. 3kg, papillon og chihuahua blanding. 

Når er det ikke forsvarlig å gå lang tur med hunden?

Det er rundt 6- ute, men ganske mye survind så det er nok kaldere. Snø og is. 
Etter 5 minutter så begynner han å skjelve, halte og syte. Når han syter så må vi hjem, fort. 
Har kun en varme-dekken, ikke funnet noe til labbene enda. 
Bør jeg prøv å holde turene kort og produktivt? Altså så fort han har tisset å bæsjet så går vi inn?

Vi trener mye mentalt hjemme. 
Han herjer og leker med katten. Er ofte på besøk til søsteren min hvor han leker og herjer med valpen hennes. 
Om kveldene er han utslitt. Samme om han har gått en lang tur, eller vært hos søsteren min i noen timer. De løper rundt og rundt stuebordet. Jager hverandre, leker med leker og baller, så det er ikke bare lekeslossing altså, de blir sliten av all løpingen. 

Får dårlig samvittighet av å gå lengre turer ute. For han halter da enda mer. Altså løfter opp labbene. Vær gang han stopper så løfter han opp en labb. Veksler mellom hvilken han løfter opp. Etter en liten stund så begynner han å "halte", han hopper over noen steg for det er så kaldt til labbene. Så blir det for mye og da syter han, enten så legger han seg ned, ellers så vil han opp i armene mine. Han går ikke i dypsnøen lengre, for det blir for kaldt. I starten så hoppet han i snøen, for det var så spennende. Nå har temperaturen falt og han vil ikke leke i snøen, for det er alt for kaldt. 

Jeg har et sett(4 stk) potesokker i fleece du kan få kjøpe billig, de er litt for små for valpen vår så de vil nok passe din helt fint! Rød fleece med strikk med refleks på, enkle å ta på og sitter godt. Har brukt dem et par ganger da det var -13 her et par dager. Send pm om du er interessert!

Sånne: http://www.ilovedogs.no/products/hundesokker-i-fleece-4pk/must_choose_attributes/yes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valper har ikke fått laget seg noen barrière under potene sine enda, og tåler derfor kulde mindre enn voksne hunder som "har opplevd en vinterdag før". Derfor synes jeg det er viktig å ta litt ekstra vare på potene og kroppen til en valp, og ikke truge dem for langt. Jeg hadde kjøpt vinterdekken og ulldekken til min valp på nå 10 måneder før vinteren kom, så jeg skulle være forberedt. Resultater er at jeg enda ikke har hatt bruk for det tross i ned mot -16 kuldegrader. Har brukt noe sånne "lookin´ good" potesokker til allroundbruk et par ganger, men han har ikke trengt det. Tydeligvis er -16 hans favoritttemperatur for han storkoser seg! :P 

Jeg ville ikke truget den til å gå turer om den fryser - trenger ikke gå tur hver dag, da har den mer nytte av f.eks. noen minutter med full lek og løping i snøen i stedet for de blir varmere i kroppen av det enn å rusle rundt. Også bør du holde et godt tempo evt. på tur, men det har egentlig hunden ingen nytte av (siden de har behov for å snuse og utforske på vanlige turer), så nesten bedre å avtale med noen der hundene kan løpe løse i skog og mark/jorder/hagen osv. :) 

Anbefaler også Hurtta Ultimate vinterdekken - utrolig varme og gode dekken med god passform! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler igjen å få strikket en ullgenser til voffen. En genser dekker bedre på undersiden, og er mer behagelig å ha på. 

Kjøp deg også potefett dersom han går barbeint, det holdet føttene hans myke. Jeg kjøpte noen potesokker til Ayla som er av fleece med en liten skinnsåle under. Jeg klarer ikke å finne dem igjen i noen butikk, eller noen som ligner, men sålen gjør dem mer holdbare på is/skare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min papillon har en hjemmestrikka genser og mange par med potesokker i xs fra buddy, og hun er med på lange skiturer og gåturer helt ned mot -30°. Skal vi pause har vi med sekk og pledd så hun ikke fryser mens vi er rolige. Fleecesokker med neopren uttafor kan være en ide hvis hunden blir ekstra fort kald. Ikke så altfor vanskelig  å lage selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka (phalene) har ullfleecedekken, diverse ull-strikkagensere, bobledekken og fôret regndekken. Hun går stort sett uten :) Hun er med på tur, så sant jeg orker å gå tur. Er det veldig kaldt (kaldere enn -10) eller sur vind og vått, får hun dekken på. Det samme om jeg vet at det blir pauser, slik at hun må stå stille en stund. Uff, hun burde kanskje fått potesokker, men jeg syns hun trekker beina opp minimalt, hvis resten av kroppen er varm. I dag har vi vært ute i fem timer på leit etter en bortkommen hund. Da hadde hun dekken fordi jeg visste vi skulle være ute lenge og stå en del stille, selv om det var et helt greit og mildt vintervær. Slutter forresten aldri å forundre meg over at den lille tøtta er med på et par mils tur uten å blunke. Jeg blir mye mer sliten enn henne :sleep:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har papillon, helt uten underull for øvrig, som er med på alt uansett vær. Hun bruker sjeldent dekken, men det er fordi hun er blidere uten.  Bruker dekken når vi skal være lenge ute hvis det er mer enn 10 minus. 

Jeg ville bare gått tur, jeg. Min strittet i mot den første vinteren, men vi gikk mer og mer tur, og etterhvert gikk det helt supert det. Hun er ikke så skjør som det kan virke som. Jeg synes kanskje dere diller litt mye med valpen deres, jeg. Cluet er å være i bevegelse hele tiden, så det ikke blir så kaldt.  De må skjønne at tur er digg og moro, og at det ikke er så kaldt hvis de glemmer å spenne hele kroppen :P 

Kun tisseturer synes jeg er for lite for en valp som burde være mye ute og bli sosialisert i ulike typer miljøer. Dere er neppe slemme hvis dere presser den litt over komfortgrensa, i alle fall ikke når det er 5-6 minus. Hadde det vært 15-30 ville jeg vært litt mer forsiktig. 

Lykke til! 

:) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må jeg bare spørre: tåler miniatyrhunder så lite at de må ha sokker på seg bare det blir noen kuldegrader? At nakenhunder trenger dekken, skjønner jeg..... Men disse andre rasene har da pels? 

Nå har riktignok mine hunder mer kropp og beinstamme enn miniatyrer, men de rager ikke noe høyere over bakken. Aldri hatt noe behov for klær og i hvertfall ikke sokker :P Ei heller på valper, som strengt tatt er minihunder i størrelse. Kryper graden ned mot 20 blå, så kan de ise på labbene. Men da er det uansett ikke for folk å være ute heller, så det er jo greit. Men ned til 10 er da ikke kaldt for en hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Nå må jeg bare spørre: tåler miniatyrhunder så lite at de må ha sokker på seg bare det blir noen kuldegrader? At nakenhunder trenger dekken, skjønner jeg..... Men disse andre rasene har da pels? 

Nå har riktignok mine hunder mer kropp og beinstamme enn miniatyrer, men de rager ikke noe høyere over bakken. Aldri hatt noe behov for klær og i hvertfall ikke sokker :P Ei heller på valper, som strengt tatt er minihunder i størrelse. Kryper graden ned mot 20 blå, så kan de ise på labbene. Men da er det uansett ikke for folk å være ute heller, så det er jo greit. Men ned til 10 er da ikke kaldt for en hund..

En hund, uansett størrelse, med kort pels eller uten underull vil trenge å avklimatisere seg. Pelsen trenger tid til å bygge seg opp for å tåle kulde bedre. Så dersom det blir bråkaldt, eller er veldig vekslende, som det har har her jeg bor hittil i vinter, så kan klær være nødvendig for muskulaturen. En valp er ekstra utsatt, for kroppen dens har ennå ikke lært å regulere temperaturen sin skikkelig, ei heller har den kommet helt inn i systemet med pelsbygging. Ellers er det helt logisk at små og/eller tynne hunder blir fortere kalde enn større og kraftigere hunder. Mynder f.eks. vil jeg tippe fryser fortere enn f.eks. golden, fordi de ikke har noe særlig underhudsfett, som isolerer. 

Jeg synes det er vanskelig å sette noen hovedregel når det gjelder påkledning. For det første så er alle hunder forskjellige, også innenfor samme størrelse, og for det andre er det mange variabler i forhold til været. I tillegg spiller aktivitet en rolle. Jeg hadde lavere terskel for å ha på Ayla genser den første vinteren hennes, fordi hun, som nevnt over, da var ung, og ikke ferdig med tanke på temperaturregulering. Nå, hennes tredje vinter, er terskelen høyere. Jeg bruker genser dersom jeg vet hun vil bli stående stille en del av tiden. Hvis det er fuktig, så tar jeg på genser ved høyere grader enn hvis det er tørt. Jeg tar også vind med i regnestykket. 

Sokker ville jeg gjerne ha brukt foregående år, men Ayla nektet å flytte seg med dem på. I år har hun brukt dem ute en gang. Jeg bruker ikke sokker for kuldas skyld, men for å beskytte tråputene når det er skare eller is. Tidligere vintere har hun blitt veldig tørr og sprukken under føttene, selv med potevoks, og det har plaget henne en del. Så det vil jeg unngå. Er det bart eller snø, så ligger sokkene igjen hjemme, uansett temperatur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder valper kommer det jo helt an på hvor vant  den er til å være ute. Vi fikk en valp som hadde vært ute en gang før vi henta den liksom, da er det ganske klart at vi kler på den i begynnelsen til han blir vant til kulde. Nå har vi hatt ham tre uker og han har akklimatisert seg( og muligens fått mer underull), nå har vi på ham en tynn ullgenser om vi vet han kan bli stående i ro (miljøtrening ved butikken) eller dekken om det er ekstra kaldt ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pringlen skrev:

Nå må jeg bare spørre: tåler miniatyrhunder så lite at de må ha sokker på seg bare det blir noen kuldegrader? At nakenhunder trenger dekken, skjønner jeg..... Men disse andre rasene har da pels? 

Nå har riktignok mine hunder mer kropp og beinstamme enn miniatyrer, men de rager ikke noe høyere over bakken. Aldri hatt noe behov for klær og i hvertfall ikke sokker :P Ei heller på valper, som strengt tatt er minihunder i størrelse. Kryper graden ned mot 20 blå, så kan de ise på labbene. Men da er det uansett ikke for folk å være ute heller, så det er jo greit. Men ned til 10 er da ikke kaldt for en hund..

Altså, jeg har hatt en schäfervalp som frøs, tross god pels, så det er ikke nødvendigvis så mye logikk i hvordan ting fungerer. Fakta var i alle fall at det var helt håpløst å være på valpekurs i 2-3 plussgrader og pissregn, med en valp som bare skalv og skalv. Med et dekken på, som gjorde at bikkja holdt seg tørr, gikk det mye bedre (det regnet så å si alle kurskveldene).

Samme hund tåler forøvrig utmerket kulde som voksen.

Mens Jaro, min langhår, elsker regn, vann, kulde, snø, osv, og har aldri fryst en dag i sitt liv, og bader hele året om han finner vann. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, mushi skrev:

Det er forskjell på hunder. Noen er kaldere enn andre. Jeg er uenig med @Maria og ville ha kledd på valpen. Kanskje den ikke fryser så når den har blitt litt eldre, men i år ville jeg ha kledd på den godt. :) 

Jeg har ikke sagt at de ikke skal kle på valpen. Men jeg ville ikke dillet og synes synd på den. Jeg kledde også på valpen min da hun var liten, men vi gikk tur og var ute. Hun skjønte fort at hun faktisk likte å være ute, selv om hun hatet det i starten. Jeg synes ikke inne-aktivitet er noen god erstatning for ute-aktivitet bare fordi valpen fryser. Det kan fint tilrettelegges. Så det du er uenig i har ikke jeg ment noe om. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Pringlen skrev:

Nå må jeg bare spørre: tåler miniatyrhunder så lite at de må ha sokker på seg bare det blir noen kuldegrader? At nakenhunder trenger dekken, skjønner jeg..... Men disse andre rasene har da pels? 

Nå har riktignok mine hunder mer kropp og beinstamme enn miniatyrer, men de rager ikke noe høyere over bakken. Aldri hatt noe behov for klær og i hvertfall ikke sokker :P Ei heller på valper, som strengt tatt er minihunder i størrelse. Kryper graden ned mot 20 blå, så kan de ise på labbene. Men da er det uansett ikke for folk å være ute heller, så det er jo greit. Men ned til 10 er da ikke kaldt for en hund..

Kasko og Hottie er dypt og inderlig uenig med deg :lol: 10blå er kkkkkkaaaldt om man må gi i bånd. Løs er det akseptabelt, litt undert tvil. Mine fryser, beina blir som istapper å ta på.og man kjenner fysisk at hunden blir kald.

Kaldere enn 10 eller puddersnø, da vil mine ha potesokker. De har desverre lat eier som ikke gidder å styre for tisseturer da. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.12.2015, 21.38.23, Sheltienkenai skrev:

Valper har ikke fått laget seg noen barrière under potene sine enda, og tåler derfor kulde mindre enn voksne hunder som "har opplevd en vinterdag før". Derfor synes jeg det er viktig å ta litt ekstra vare på potene og kroppen til en valp, og ikke truge dem for langt. Jeg hadde kjøpt vinterdekken og ulldekken til min valp på nå 10 måneder før vinteren kom, så jeg skulle være forberedt. Resultater er at jeg enda ikke har hatt bruk for det tross i ned mot -16 kuldegrader. Har brukt noe sånne "lookin´ good" potesokker til allroundbruk et par ganger, men han har ikke trengt det. Tydeligvis er -16 hans favoritttemperatur for han storkoser seg! :P 

Jeg ville ikke truget den til å gå turer om den fryser - trenger ikke gå tur hver dag, da har den mer nytte av f.eks. noen minutter med full lek og løping i snøen i stedet for de blir varmere i kroppen av det enn å rusle rundt. Også bør du holde et godt tempo evt. på tur, men det har egentlig hunden ingen nytte av (siden de har behov for å snuse og utforske på vanlige turer), så nesten bedre å avtale med noen der hundene kan løpe løse i skog og mark/jorder/hagen osv. :) 

Anbefaler også Hurtta Ultimate vinterdekken - utrolig varme og gode dekken med god passform! 

Vi har en god og varm dekken, husker ikke hva den er laget av. Men funker fjell. 

Han har nå vært å løpt på en fotballbane som er innesperret, han og søsteren min sin hund. De løper til de faller om, så går vi hjem igjen. Dette har vi gjort de siste to kveldene, funker bra virker det som. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.12.2015, 13.21.14, Pringlen skrev:

Nå må jeg bare spørre: tåler miniatyrhunder så lite at de må ha sokker på seg bare det blir noen kuldegrader? At nakenhunder trenger dekken, skjønner jeg..... Men disse andre rasene har da pels? 

Nå har riktignok mine hunder mer kropp og beinstamme enn miniatyrer, men de rager ikke noe høyere over bakken. Aldri hatt noe behov for klær og i hvertfall ikke sokker :P Ei heller på valper, som strengt tatt er minihunder i størrelse. Kryper graden ned mot 20 blå, så kan de ise på labbene. Men da er det uansett ikke for folk å være ute heller, så det er jo greit. Men ned til 10 er da ikke kaldt for en hund..

Alle 3 her i huset hadde skikkelig vondt i bena nå for et par dager siden når det var 7-9 minusgrader. Det går greit på veien der det er brøytet, men i løssnøen får de vondt når det blir kaldt. Yngste prøver å spise opp bena sine og er tydelig plaget. Om de er på skikkelig herjetur og løper så tåler de litt mer så lenge de er gode og varme i kroppen, men de tåler ikke mye over -10 ihvertfall før de må ha potesokker(i løssnø). Nå er det mulig at det har vært litt spesielt i år med dårlig tilvenning, vi har jo knapt hatt hverken snø eller minusgrader, men husker fra i fjor også at opp mot -15 er ihvertfall grensa, da må potesokkene på. Ellers tror jeg neppe at str på hund er det som er avgjørende, men en blanding av fysikk og mentalitet. Malamutene trengte jo aldri noe som helst, ikke en gang når de var nakne og fullstendig nedrøytet, og selv om de har pels så er de jo like "nakne" på potene. Så ser man jo noen med mye (og god) pels som liker å ha det litt varmere også ser man de med mindre god pels som har null problemer også.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...