Gå til innhold
Hundesonen.no

Spørsmål til oppdrettere


Pixie
 Share

Recommended Posts

  • Svar 112
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Langhår hos rottweiler skyldes et reccessivt gen, ikke en spontan mutasjon eller "juks", så ditt stadfestelse av faktum er feil. Konklusjonen min er at du ikke kan så mye om genetikk, ei heller r

Hva menes med "følger rasestandard"? Alle hunder har feil, selv internasjonale championer. Jeg gir ikke prisavslag på for eksempel tegningsfeil, på samme måte som at valpekjøper ikke får til

For de som ikke har sett langhåret rottis før:?

Hvis valpen har åpenbare feil som er synlig allerede på valpestadiet (store bittfeil, haleknekk, feilfarget, skade osv), så ville jeg ha syntes det var normalt at valpen ikke ble solgt til full pris. En ting er at det er levende dyr, men skal man betale full pris for noe, så bør det være tilnærmet perfekt på salgstidspunktet. Man går jo ikke i butikken og kjøper en TV med ripe til full pris, fordi det kan hende at man senere kommer til å ripe opp TV-en (tilsvarende at valpen utvikler seg i feil retning eksteriørt).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke tatt noe mindre for en feilfarget puddelvalp, jeg ville tatt vanlig valpepris. På min rase er det nesten litt avslag, da folk betaler mer for particolor-pudler eller black&tan-pudler osv enn de normalt går for. De kjøper de til og med inn fra utenlandske oppdrettere som avler frem sånt med vilje, så det hadde jeg ikke gitt igjen for. 

Sånn utover det, vanlige garantier, de får igjen for øyesykdommer, testikkelmangel på hannene ( :P ) og HD D eller E. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kristiin skrev:

*verste jeg ser er "oppdrettere" som selger valper med spesielle farger til flere tusen mer enn resten av kullet* 

Det er vel ikke noe verre det enn valpekjøpere som vil ha disse valpene med "spesielle" farger, og derfor betaler flere tusen mer enn resten av kullet? 

Folk er nå en gang sånn at de vil ha noe spesielt. Vi ser det jo her på sonen også, er det en hund en sonis har som ikke er helt rasetypisk, er det ikke måte på hvor søt den er, liksom :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Folk er nå en gang sånn at de vil ha noe spesielt. Vi ser det jo her på sonen også, er det en hund en sonis har som ikke er helt rasetypisk, er det ikke måte på hvor søt den er, liksom :P 

Jeg klarer til og med å innrømme selv at f.eks. red merle (heter det det?) kanindachser er helt hysterisk mye søtere enn brune eller b/t. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med "følger rasestandard"?

Alle hunder har feil, selv internasjonale championer.

Jeg gir ikke prisavslag på for eksempel tegningsfeil, på samme måte som at valpekjøper ikke får tilbakebetalt hvis det viser seg at hunden utvikler dårlig forbryst eller rake knevinkler. Jeg selger ikke utstillingshunder; jeg selger familiehunder. Og tegninger kan en jo faktisk se fra første stund på min rase, slik at en som er interessert i utstilling ikke kan bli skuffet over at dommere trekker for dårlige farger om de insisterte på å kjøpe den valpen.

For meg er det i hvert fall et skille på utstilling og helse i denne sammenhengen. Jeg ga prisavslag på en valp i sist kull, fordi han var så overbitt at hjørnetennene nede kunne komme til å gnage i gommen, så de fikk reduksjon tilsvarende forventet veterinærregning om det trengs å gjøres noe med. De har ikke gjort noe hittil (valpen er snart 14 måneder), men det føltes ryddigere å gi prisavslaget med en gang framfor å dekke regningen hvis det ble en sak.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg ville ikke tatt noe mindre for en feilfarget puddelvalp, jeg ville tatt vanlig valpepris. På min rase er det nesten litt avslag, da folk betaler mer for particolor-pudler eller black&tan-pudler osv enn de normalt går for. De kjøper de til og med inn fra utenlandske oppdrettere som avler frem sånt med vilje, så det hadde jeg ikke gitt igjen for. 

Sånn utover det, vanlige garantier, de får igjen for øyesykdommer, testikkelmangel på hannene ( :P ) og HD D eller E. 

Endel puddelfolk virker jo å like feilfargede hunder. :P Men hvis det hadde dukket opp en leverfarget schäfer i et kull fra utstillingslinjer, tviler jeg på at den ville ha blitt solgt til fullpris. Selv for bruksfolk er det litt kjipt, for dersom de vil ha noe championat på bikkja som krever ei gulsløyfe, så får de ikke det med en leverfarget schäfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet handler det om at rasestandard sier at halen skal være "Middels lang, ganske høyt ansatt, bæres høyt krøllet over ryggen. Meget rikelig pels. En knekk nær haletippen opptrer ofte og tillates." Halen er strammes hos valper og blir løsere etterhvert, kan også synke noe når valpen slapper av men skal være krøllet over ryggen når den er våken/ i aktivitet. Valpen vår krøller ikke halen i det hele tatt, når han er våken og ivrig bæres den høyt med tuppen fremover men er langt unna at halen bæres over ryggen. La ut (elendige) videoer i annen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Tuvane skrev:

Endel puddelfolk virker jo å like feilfargede hunder. :P Men hvis det hadde dukket opp en leverfarget schäfer i et kull fra utstillingslinjer, tviler jeg på at den ville ha blitt solgt til fullpris. Selv for bruksfolk er det litt kjipt, for dersom de vil ha noe championat på bikkja som krever ei gulsløyfe, så får de ikke det med en leverfarget schäfer.

Ja, de, som doodleeiere, venter på at de skal bli en egen rase.. Da får de jo bare gjøre det, tenker jeg :P Men jeg selger familiehunder, og det kan de være selv om de er gule eller flerfarga eller whatever, så jeg tror ikke jeg ville tatt mindre for en feilfarga hund uansett rase. Om farge er viktig for valpekjøperen, så har den alltids korrekt farga søsken, eller så er det fullt mulig å kjøpe av en annen oppdretter. Men av erfaring, så vil folk gjerne ha disse som ikke ser ut som de skal, og feil farge er ingen helsefeil, så jeg ser ikke helt hvorfor de skal få avslag i prisen for det, for å være helt ærlig :) 

3 minutter siden, Joachim skrev:

Uten diskvalifiserende feil?

Så om du kjøpte en valp og den ble for stor eller for liten i forhold til rasestandarden, så ville du forlangt pengene tilbake, selv om foreldrene var korrekt størrelse? Bare for å ta et annet eksempel på diskvalifiserende feil :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Joachim skrev:

Uten diskvalifiserende feil?

Mange diskvalifiserende feil kan en jo også se i valpekassa - som blå øyne, tegninger, haleknekk. Så da kan problemstillingen delvis unngås.

Dårlig mentalitet er også diskvalifiserende feil på mange raser - hvor mange får refundert halve kjøpesummen fordi hunden viser seg å bli for sky?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
14 minutter siden, 2ne skrev:

Så om du kjøpte en valp og den ble for stor eller for liten i forhold til rasestandarden, så ville du forlangt pengene tilbake, selv om foreldrene var korrekt størrelse? Bare for å ta et annet eksempel på diskvalifiserende feil :) 

Nå var vel denne tråden til oppdrettere så spørsmålet burde vært om oppdrettere ville gitt pengene tilbake og ja det burde de. Kjøper du en rasehund bør det være en forutsetning at den er innenfor rasestandard og skal kunne stilles ut helt uavhengig av hva man måtte mene om utstilling og alle andre ting mellom himmel og *******. Nå blir dette selvfølgelig noe personlig og individuelt hva man vil reklamere på når man har hatt hunden en stund. Selv ønsker jeg ikke en stor schäfer når jeg skal ha hund igjen. Om jeg kommer til å kreve pengene tilbake om jeg får en vet jeg ikke. Det spørs jo litt hvor stor. Men jeg vet da også at det finnes endel oppdrettere der ute med gode garantier.

9 minutter siden, SFX skrev:

Dårlig mentalitet er også diskvalifiserende feil på mange raser - hvor mange får refundert halve kjøpesummen fordi hunden viser seg å bli for sky?

Det vet jeg lite om, sikkert ikke mange selvom de burde få det. Får jeg en hund som stryker på mentaltest og ikke virker til formålet så er selvfølgelig det diskvalifiserende feil som skal kompenseres.

Skjønner ikke at dette er noe å lure på engang. Kjøper du rasehund så¨kjøper du den for at den skal være innenfor rasestandard og ikke +/- x% utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
4 minutter siden, 2ne skrev:

Men hva om den bare rett og slett blir for stygg da, @Joachim? Eller består FA, men allikevel ikke har det i seg til å bli f.eks brukschampion? Hvor setter man grensa for sånt hen? 

Stygg er ett problem. Jeg ønsker meg den nette, søte og frekkeste tispa. :D (ironivarsel)

Det andre svarte jeg vel på over til SFX.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Joachim skrev:

Stygg er ett problem. Jeg ønsker meg den nette, søte og frekkeste tispa. :D

Det andre svarte jeg vel på over til SFX.. 

Ja, men nei :) Hvilken premiegrad på utstilling er pen nok? For selv gul er "en god representant for rasen", ikke sant? Og en schäfer som består en FA, trenger ikke nødvendigvis å "virke til formålet", som du skriver. Den trenger jo ikke å være spesielt motivert til å jobbe selv om den ikke ryker på en mentaltest, liksom. Eller omvendt, man kan ha en hund som er svært arbeidsvillig, men som ikke vil bestå en FA. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Joachim skrev:

Skjønner ikke at dette er noe å lure på engang. Kjøper du rasehund så¨kjøper du den for at den skal være innenfor rasestandard og ikke +/- x% utenfor.

Og med "innenfor rasestandard" så betyr det alltid uten diskvalifiserende feil? For jeg mener det blir feil å selge for eksempel en funksjonelt sunn og tillitsfull valp med blå øyne (diskvalifiserende feil) til redusert pris, når en er klar over feilen ved levering og dermed ikke selger valpen til noen som er utstillingsinteressert. Det må da være verre at de som er utstillingsinteresserte får valpen som viser seg å bli så kuhaset at den ikke ofte får CK? Da tenker jeg innfrielse av forventning til kjøpet - jeg selger uansett ikke utstillingshunder, men folk må gjerne ha utstilling som en hobby med sin familiehund, om de ønsker det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Joachim skrev:

Nå var vel denne tråden til oppdrettere så spørsmålet burde vært om oppdrettere ville gitt pengene tilbake og ja det burde de. Kjøper du en rasehund bør det være en forutsetning at den er innenfor rasestandard og skal kunne stilles ut helt uavhengig av hva man måtte mene om utstilling og alle andre ting mellom himmel og *******. Nå blir dette selvfølgelig noe personlig og individuelt hva man vil reklamere på når man har hatt hunden en stund. Selv ønsker jeg ikke en stor schäfer når jeg skal ha hund igjen. Om jeg kommer til å kreve pengene tilbake om jeg får en vet jeg ikke. Det spørs jo litt hvor stor. Men jeg vet da også at det finnes endel oppdrettere der ute med gode garantier.

Det vet jeg lite om, sikkert ikke mange selvom de burde få det. Får jeg en hund som stryker på mentaltest og ikke virker til formålet så er selvfølgelig det diskvalifiserende feil som skal kompenseres.

Skjønner ikke at dette er noe å lure på engang. Kjøper du rasehund så¨kjøper du den for at den skal være innenfor rasestandard og ikke +/- x% utenfor.

Mange bruksoppdrettere har jo to års gjenkjøpsgaranti, dersom bikkja ryker enten på mentaltester, ikke holder mål ellers eller har helseproblemer, så får man enten pengene tilbake eller ny valp.

Men de selger jo også i større grad enn familiehundoppdretterne en vare. En politihundefører med en hund som ikke duger kan ikke beholde bikkja, han må finne en ny. Mens en familie med en hund som blir litt for stor eller blir syk har sannsynligvis lyst til å beholde hunden sin, koste hva det koste vil.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig enig i SFX, det er forskjell på feil i forhold til helse og i forhold til utstilling. Ingen fra meg får igjen penger på valpekjøp fordi valpen får ståører, men får de bittfeil er det noe annet. Og samme som her, hunden din har ikke en slik feil som vil gjøre den såpass avvikende fra standaren at man kan begynne å kreve noe tilbake, spesielt når han ikke er kjøpt inn for å kunne stilles ut.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. 

Jeg refunderer ved testikkelmangel, ifølge kontrakten. Om andre ting skulle oppstå så må jeg vurdere i hvert enkelt tilfelle hva jeg gjør, men så lenge jeg har brukt rasetypiske, friske hunder i avl, så har jeg gjort så godt jeg kan som oppdretter. Dessuten selger jeg ikke utstillingshunder, jeg selger som de andre familiehunder. Den er like god familiehund om den har en hvit fot som om alle fire beina er svarte.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får man egentlig tilbake ved testikkelmangel? Jeg trodde det var fordi hunden var utelukket fra avl? Det var en periode hvor det var vanlig å kastrere (på grunn av kreftfare) dersom ikke begge stenene kom på plass, men da vi fikk vår første hund var ikke dette vanlig. Vi fikk likevel igjen penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...