Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du oppsparte penger til nødtilfeller?


Trixi
 Share

Recommended Posts

I lys av en annen diskusjon her om en veterinær som ikke kunne utføre en operasjon grunnet at eier ikke hadde penger; har du/ dere en bufferkonto? Hvordan brukes i så tilfelle denne kontoen og når? Hvor mye penger bør man ha som buffer? Og kanskje viktigst av alt, hva er et nødstilfelle, er det greit å bruke av bufferen til å betale en ferie hvor man brukte litt mere enn planlagt? Brukes bufferen til regninger?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 120
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er vel greit å huske at man faktisk mener noe om folk, være seg noen man kjenner eller ikke, når man uttaler seg. Spesielt når man uttaler seg bastant og kategorisk om andres evne til hundehold på

Jeg skal i hvertfall gi et godt råd   Og det er; hvis det er noen du skal prioritere å forsikre, så er det deg selv! Bikkjene bør komme i andre rekke der. Les hva 2ne skriver i et innlegg over he

Det er vell ingen her som er uenig i at man skal kunne ta vare på dyret sitt og ha mulighet til å benytte dyrlege ved behov? Men så lenge man får til det så spiller det jo egentlig liten rolle for hun

Buffer har jeg. Hvor mye som er nok vanskelig å si siden jeg ikke har hatt behov for den. Ferie er ikke krise altså den går kunn til hus og hunden. JA siden ejg eier huset må jeg betale det som skjer med det og vanlig opppussing går ikke under det men tett kloak kan gå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nok, enda, men jobber med saken. Men jeg har forsikring (sånn ifht det som var tema i den andre saken) og jeg har kredittkort med mulighet for å få ut nok penger av. Jeg har jo en sparekonto, men den er langt ifra solid nok enda da jeg har litt lån og slikt som skal vekk før den får full prioritering, men på sikt så ser jeg vell for meg å ha kanskje 30 lapper eller noe rundt der til en hver tid. Dog ikke bare til hund da, men alt som måtte oppstå, bil, hvitevarer, elektrisk og hva nå annet man potensielt trenger penger til plutselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne spart penger på en egen konto, men nå er jeg student og har ikke fast deltidsjobb, så nei, nå har jeg ingenting.

Jeg har dog kredittkort, så om noe skjer med hunden, betaler jeg med det. Jeg har også mulighet å låne penger av familie. Og hunden er selvfølgelig forsikret. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere kontoer, en sparekonto som det IKKE er lov å ta ut penger fra (altså jeg kan, men det er fyfy og koster penger om man overfører ofte).. Den er på ca 2x utbetalt mndslønn.  banken sa en burde ha 40 på sparekonto som buffer. Ellers har jeg egen konto som lønna kommer inn på men som ikke er brukskonto med kort liksom. Der har jeg litt penger til overs som jeg kan bruke på feks ferie eller noe. 

Godkjent bufferbruk for meg: syk hund, haste operasjon el.l. Bilen havarerer... Vaskemaskina streiker. Sånne ting. Hvitevarer som havarerer er knapt lov i mitt hode, men hvis jeg ikke har andre muligheter så må jeg bare.. Ferie er fyfy :p

Har ikke hatt bruk for den enda!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Trixi skrev:

Ser ingen grunn til spydighet

Det var ikke en spydighet. Om man skal gå ut i fra opprinnelsen til denne tråden og andre tråder om samme emne, så burde ikke jeg ha hund, jeg som ikke har forsikring på hundene mine (den yngste har nå, den første hunden på 20 år eller noe som er forsikra), ikke er kredittverdig og ikke har bufferkonto. At jeg har vært hundeeier i 24 år uten noen gang hatt behov for forsikring, alltid har klart å skrape sammen penger om det har vært nødvendig, det er jo ett fett det, for står jeg der en søndag uten å få tak i penger der og da, risikerer jeg å miste bikkja mi -vel fortjent, fortsatt om man skal tro opprinnelsen til denne tråden. Hadde du hatt baller nok til å være konsekvent når du "samtaler" med noen som kan svare deg, så hadde du turt å mene at jeg ikke burde ha hund - det er et faktum, ikke en spydighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Trixi skrev:

 

Ser ingen grunn til spydighet

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

 

 

Tone mente det nok som ironi, ikke spydighet.... ;)

Jeg har ingen bufferkonto. Og hunden min er ikke forsikret. Men så er han ekstremt lite sjuk også og jeg satser på at det fortsetter sånn :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jo dårligere råd, jo viktigere er det med forsikring. Det der med hvorvidt man burde ha hund eller ikke om man ikke har råd til forsikring eller plutselige store veterinærregninger er kjempevanskelig. De fleste vil ikke ha problemer med å innse hvor stor betydning hundeholdet har for folk, uansett økonomisk situasjon. Jeg kjenner selv en som ikke kommer til å skaffe seg hund igjen fordi han ikke har råd til forsikring og helseutgifter. Det er trist, men konsekvensene går, som så ofte, ut over hunden...

Vi har både buffer, forsikring og fleksibelt boliglån, så hundene får det de trenger.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hadde du hatt baller nok til å være konsekvent når du "samtaler" med noen som kan svare deg, så hadde du turt å mene at jeg ikke burde ha hund - det er et faktum, ikke en spydighet." 

Hva i alle dager??? Jeg er sjokkert!! Er det vanlig å få slengt sånne kommentarer etter seg uten grunn her på forumet? Jeg skjønner absolutt ingenting.

Du kjenner ikke meg, og så kan du likavel komme med en slik kommentar til meg? Hvilken samtale refererer du til egentlig? Jeg har jo aldri snakket med deg og denne tråden var ikke rettet mot deg personlig. Jeg vet jo ikke hvem du er engang.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei men jeg har en far som alltid stiller opp uansett hva og som har mulighet til å punge ut hvis det skulle være noe. 

Hadde jeg ikke hatt muligheten til å låne av han ville jeg hatt en større bufferkonto. Og etterhvert når lommeboken tillater det vil jeg spare opp en buffer selv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heller ikke bufferkonto å snakke om, men har forsikring på alle dyra mine. Heldigvis, for jeg har hatt veldig god bruk for den. Jeg har også en familie jeg kan spørre om å låne penger, men vil helst ikke spørre pga dyra. Har god tone med veterinærene, så regner med at om noe dramatisk skjer som blir dyrt, så får vi faktura uten problemer. Blir det så dyrt at det overstiger forsikringen så må vi faktisk vurdere økonomi opp mot prognoser osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, pr.nå har jeg både kredittkort, bufferkonto og forsikring.

Forsikring har jeg for det meste holdt, kredittkort har jeg iblant hatt, bufferkonto er noe jeg først har klart å opparbeide meg siste 2 årene. Ellers har det vært "ring mamma og gråt en skvett" (Når det kommer til både bil og hund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Trixi skrev:

"Hadde du hatt baller nok til å være konsekvent når du "samtaler" med noen som kan svare deg, så hadde du turt å mene at jeg ikke burde ha hund - det er et faktum, ikke en spydighet." 

Hva i alle dager??? Jeg er sjokkert!! Er det vanlig å få slengt sånne kommentarer etter seg uten grunn her på forumet? Jeg skjønner absolutt ingenting.

Du kjenner ikke meg, og så kan du likavel komme med en slik kommentar til meg? Hvilken samtale refererer du til egentlig? Jeg har jo aldri snakket med deg og denne tråden var ikke rettet mot deg personlig. Jeg vet jo ikke hvem du er engang.

Dette har du skrevet om økonomi og det å eie dyr i tråden som er opphavet til denne tråden: 

6 timer siden, Trixi skrev:

Hvis man har dårlig råd og er sulten, går man inn på en butikk og henter seg mat for så å si at man ikke kan betale for varen? Ville det vært greit? Hvis man er syk og må ha medisin, går man til apoteket og henter medisin for så å si man ikke har råd å betale for det og bare gå? Hvis hunden din blir akutt syk og trenger en operasjon, skal man få denne operasjonen på klinikken for så å ikke betale for seg? Det er så rart når folk tror de kan få tjenester og varer uten å betale for det. Har man ikke penger til å ta vare på dyr, så må man ikke ta til seg dyr.

 

5 timer siden, Trixi skrev:

Selvsagt, men jeg tror også det er noe som ikke kommer frem her. Uansett hvordan man ser på det, uansett om veterinæren er "en usympatisk drittsekk" som ønsker forhåndsbetaling for tjenestene sine, så er eieren ansvarlig for personlig økonomi. Å kreve betaling for en tjeneste er uansett ikke i mine øyne å være usympatisk drittsekk. Det er ganske normalt å få betaling for jobben man gjør, og 15000 er ganske mye penger for en veterinær å skulle ta av egen lomme.

Det er VI som eiere som sitter med det økonomiske ansvaret å eie et dyr, ikke veterinærene. De tar en 6 år lang utdanning, flere hundre tusen i studielån, flere hundre tusen i lån for å starte opp klinikk, flere hundre tusen for å kjøpe inn medisiner, klinikk utstyr, engangsutstyr, røntgenmaskin til flere hundre tusen, autoklav og utstyr for å sterilisere utstyr til flere hundre tusen, lønn til ansatte til flere hundre tusen, moms, husleie etc. Og alle disse utgiftene er det VI som dyreeiere som må betale for via tjenester veterinæren utfører. Dersom veteriærene driver veldedighet for flere kunder hver måned, så må noen av disse utgiftene kuttes ned på. Noen veterinærer har kanskje økonomi til å la kunder få tjenester på avbetaling eller kreditt, men ikke alle klinikker har så romslig økonomi at de kan gi faktura eller stole på at pengene til slutt dukker opp.

 

3 timer siden, Trixi skrev:

Busann, klarer ikke å forstå tankegangen når man sammenligner med mennesker. Veterinærer har PRIVAT praksis, de må dekke alt selv OG betale moms, leger/sykehus er statlig ansatte, der dekkes operasjoner av staten. Jeg har aldri betalt ei krone når jeg har vært innlagt på sykehus, så å sammenligne dette blir bare for dumt.

Hvis i tillegg denne personen ikke har mulighet å få kreditt hos kredittselskaper (som man kan søke på nett å få svar med en gang dersom man oppgir personnummer) da burde alarmklokka ringe. Hvis de ikke er kredittverdige, ikke har penger i banken, ikke har venner eller familie som kan stille opp med penger, da blir det for dumt å skylde på veterinæren.

Vet ikke hvor mye erfaring du har med inkasso selskaper, men det er en prosess som tar mange måneder og gjerne år. Dersom personen er insolvent, altså ikke har noen penger inkassobyrået kan kreve, blir saken lagt i dvale, og man ser aldri de pengene. Så å kreve at veterinæren skal gå gjennom den laaaaange og dyre prosessen med inkasso, som gjerne kan ende opp med at saken legges i dvale og pengene borte for alltid. Hvor ofte tror du dette skjer? En gang? Er dette aller første kunde som kommer for å få en dyr operasjon uten penger å betale med? De som jobber i det private opplever nok dette oftere enn du skulle tro. Jeg jobber i privat bedrift i helsevesenet, og vi ser slike ting alt for ofte til å tørre å sende ut faktura. Det kan fort hope seg opp flere hundre tusen i inkasso saker på noen år, penger som er rent tap. Hadde det vært snakk om et engangstilfelle, men det er nok ikke det, det er desverre ikke noen engangstilfelle at folk uten penger får syke dyr. Er jo bare å lese gjennom tråden her, er jo flere som sier de har fått faktura, ikke hatt penger der og da, måtte låne penger etc. Så dette er nok ingen engangstilfelle. Man kan ikke drive klinikk på inkassosaker.

Saken er fra august, ikke rett før jul. Og uansett når på året, så må man ha kontroll på egen privatøkonomi når man tar på seg ansvaret for dyr, jul, påske, sommer, betyr ingenting. Veterinæren koster penger uansett når på året man må dit

 

1 time siden, Trixi skrev:

Hvis du skal til privat lege/tannlege etc, så må du som regel betale med en gang ja. Forskudd i dette tilfellet betyr mest sannsynlig at eier måtte betale samme dag, altså ingen faktura e.l. I menneskeverden i Norge drar du ikke til et privat sykehus om det er akutt og står om liv og død, da drar du til et vanlig sykehus der behandlingen dekkes av staten. Derfor ikke sammenlignbart i det hele tatt.

Veterinæren sier at på "generelt grunnlag" vil eier ikke behøve å betale på forhånd dersom de kan få kreditt hos resursbank. Veterinær har taushetsplikt om saken, men dersom eier var kredittverdig ville han fått kreditt hos resursbank.

Og ja, jeg har alltid 30 000 +++ på buffer. Ja har ofte vært blakk, men vi tar ALDRI penger fra bufferen vår, for den er til NØDstilfeller. Og nei jeg sitter ikke på en høy hest bare fordi vi er uenige. Hva vet DU om økonomien til eieren? Hvis du tror jeg ikke vet hva jeg snakker om så får du opplyse meg da, istede for å forsøke å være ufin mot meg. Jeg jobber i en privat klinikk og der finnes måter å sjekke opp kredittverdighet på kunder som ikke kan betale for seg. Det går som regel veldig raskt.

Ikke heng deg for mye opp i forhåndbetaling, her er det snakk om at de ikke hadde penger. Dersom de hadde hatt penger, hvorfor måtte de ringe rundt å forsøke å låne penger? Forskudd menes nok at de måtte betale samme dag og ikke få med seg faktura.

Alt i alt, så sier du at en som meg ikke burde ha dyr. "Samtale" ble i gåseøyne, fordi det er mye enklere å sitte og mene noe om andres dyrehold når den du mener noe om ikke kan svare deg. Disse i artikkelen kan ikke svare deg, jeg kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Trixi skrev: "Hadde du hatt baller nok til å være konsekvent når du "samtaler" med noen som kan svare deg, så hadde du turt å mene at jeg ikke burde ha hund - det er et faktum, ikke en spydighet." 

Hva i alle dager??? Jeg er sjokkert!! Er det vanlig å få slengt sånne kommentarer etter seg uten grunn her på forumet? Jeg skjønner absolutt ingenting.

Du kjenner ikke meg, og så kan du likavel komme med en slik kommentar til meg? Hvilken samtale refererer du til egentlig? Jeg har jo aldri snakket med deg og denne tråden var ikke rettet mot deg personlig. Jeg vet jo ikke hvem du er engang.

Dette har du skrevet om økonomi og det å eie dyr i tråden som er opphavet til denne tråden: 

6 timer siden, Trixi skrev: Hvis man har dårlig råd og er sulten, går man inn på en butikk og henter seg mat for så å si at man ikke kan betale for varen? Ville det vært greit? Hvis man er syk og må ha medisin, går man til apoteket og henter medisin for så å si man ikke har råd å betale for det og bare gå? Hvis hunden din blir akutt syk og trenger en operasjon, skal man få denne operasjonen på klinikken for så å ikke betale for seg? Det er så rart når folk tror de kan få tjenester og varer uten å betale for det. Har man ikke penger til å ta vare på dyr, så må man ikke ta til seg dyr.

 

5 timer siden, Trixi skrev: Selvsagt, men jeg tror også det er noe som ikke kommer frem her. Uansett hvordan man ser på det, uansett om veterinæren er "en usympatisk drittsekk" som ønsker forhåndsbetaling for tjenestene sine, så er eieren ansvarlig for personlig økonomi. Å kreve betaling for en tjeneste er uansett ikke i mine øyne å være usympatisk drittsekk. Det er ganske normalt å få betaling for jobben man gjør, og 15000 er ganske mye penger for en veterinær å skulle ta av egen lomme.

Det er VI som eiere som sitter med det økonomiske ansvaret å eie et dyr, ikke veterinærene. De tar en 6 år lang utdanning, flere hundre tusen i studielån, flere hundre tusen i lån for å starte opp klinikk, flere hundre tusen for å kjøpe inn medisiner, klinikk utstyr, engangsutstyr, røntgenmaskin til flere hundre tusen, autoklav og utstyr for å sterilisere utstyr til flere hundre tusen, lønn til ansatte til flere hundre tusen, moms, husleie etc. Og alle disse utgiftene er det VI som dyreeiere som må betale for via tjenester veterinæren utfører. Dersom veteriærene driver veldedighet for flere kunder hver måned, så må noen av disse utgiftene kuttes ned på. Noen veterinærer har kanskje økonomi til å la kunder få tjenester på avbetaling eller kreditt, men ikke alle klinikker har så romslig økonomi at de kan gi faktura eller stole på at pengene til slutt dukker opp.

 

3 timer siden, Trixi skrev: Busann, klarer ikke å forstå tankegangen når man sammenligner med mennesker. Veterinærer har PRIVAT praksis, de må dekke alt selv OG betale moms, leger/sykehus er statlig ansatte, der dekkes operasjoner av staten. Jeg har aldri betalt ei krone når jeg har vært innlagt på sykehus, så å sammenligne dette blir bare for dumt.

Hvis i tillegg denne personen ikke har mulighet å få kreditt hos kredittselskaper (som man kan søke på nett å få svar med en gang dersom man oppgir personnummer) da burde alarmklokka ringe. Hvis de ikke er kredittverdige, ikke har penger i banken, ikke har venner eller familie som kan stille opp med penger, da blir det for dumt å skylde på veterinæren.

Vet ikke hvor mye erfaring du har med inkasso selskaper, men det er en prosess som tar mange måneder og gjerne år. Dersom personen er insolvent, altså ikke har noen penger inkassobyrået kan kreve, blir saken lagt i dvale, og man ser aldri de pengene. Så å kreve at veterinæren skal gå gjennom den laaaaange og dyre prosessen med inkasso, som gjerne kan ende opp med at saken legges i dvale og pengene borte for alltid. Hvor ofte tror du dette skjer? En gang? Er dette aller første kunde som kommer for å få en dyr operasjon uten penger å betale med? De som jobber i det private opplever nok dette oftere enn du skulle tro. Jeg jobber i privat bedrift i helsevesenet, og vi ser slike ting alt for ofte til å tørre å sende ut faktura. Det kan fort hope seg opp flere hundre tusen i inkasso saker på noen år, penger som er rent tap. Hadde det vært snakk om et engangstilfelle, men det er nok ikke det, det er desverre ikke noen engangstilfelle at folk uten penger får syke dyr. Er jo bare å lese gjennom tråden her, er jo flere som sier de har fått faktura, ikke hatt penger der og da, måtte låne penger etc. Så dette er nok ingen engangstilfelle. Man kan ikke drive klinikk på inkassosaker.

Saken er fra august, ikke rett før jul. Og uansett når på året, så må man ha kontroll på egen privatøkonomi når man tar på seg ansvaret for dyr, jul, påske, sommer, betyr ingenting. Veterinæren koster penger uansett når på året man må dit

 

1 time siden, Trixi skrev: Hvis du skal til privat lege/tannlege etc, så må du som regel betale med en gang ja. Forskudd i dette tilfellet betyr mest sannsynlig at eier måtte betale samme dag, altså ingen faktura e.l. I menneskeverden i Norge drar du ikke til et privat sykehus om det er akutt og står om liv og død, da drar du til et vanlig sykehus der behandlingen dekkes av staten. Derfor ikke sammenlignbart i det hele tatt.

Veterinæren sier at på "generelt grunnlag" vil eier ikke behøve å betale på forhånd dersom de kan få kreditt hos resursbank. Veterinær har taushetsplikt om saken, men dersom eier var kredittverdig ville han fått kreditt hos resursbank.

Og ja, jeg har alltid 30 000 +++ på buffer. Ja har ofte vært blakk, men vi tar ALDRI penger fra bufferen vår, for den er til NØDstilfeller. Og nei jeg sitter ikke på en høy hest bare fordi vi er uenige. Hva vet DU om økonomien til eieren? Hvis du tror jeg ikke vet hva jeg snakker om så får du opplyse meg da, istede for å forsøke å være ufin mot meg. Jeg jobber i en privat klinikk og der finnes måter å sjekke opp kredittverdighet på kunder som ikke kan betale for seg. Det går som regel veldig raskt.

Ikke heng deg for mye opp i forhåndbetaling, her er det snakk om at de ikke hadde penger. Dersom de hadde hatt penger, hvorfor måtte de ringe rundt å forsøke å låne penger? Forskudd menes nok at de måtte betale samme dag og ikke få med seg faktura.

Alt i alt, så sier du at en som meg ikke burde ha dyr. "Samtale" ble i gåseøyne, fordi det er mye enklere å sitte og mene noe om andres dyrehold når den du mener noe om ikke kan svare deg. Disse i artikkelen kan ikke svare deg, jeg kan. 

Å på bakgrunn av den andre tråden som ikke omhandler deg som person, så angriper du meg personlig i denne tråden? Jøss.

Heldigvis handlet hverken den andre diskusjonen eller denne om deg personlig og ditt hundehold, men ser jo at du føler deg truffet og det må du nesten ta på din egen kappe. Jeg kjenner ikke deg som person, og selv om jeg synes kommentaren din var direkte frekk, så velger jeg å ikke være ufin tilbake til deg. Ha en riktig God Jul :)

Jeg håper også det er mulig å holde oss til temaet i denne tråden og veldig gjerne uten å være så alt for ufine mot hverandre :)

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...