Gå til innhold
Hundesonen.no

De positive sidene blir borte når


Margrete

Recommended Posts

mennesket møter et menneske med motstridene meninger.

Jeg har sittet på flere fora i det siste, og jeg ser det at positivistene skriker opp når noen sier at de trener med "negative" metoder. Jeg skjønner at det er svært frustrende å vite at folk kanskje ikke er så hyggelige med dyra sine som de burde være, men...

Leste igjennom diskusjoner der det ble de negative mot de positive. Der ser jeg dette: De negative forsvarer seg for sitt bare liv, mens de positive maser, kjefter og maser, gjerne med store bokstaver og utropstegn, eller med vansklige ord. Overfører vi dette til real life vil vi se at dette er overhodet ikke positivt. Det blir negativ trening. Hittil har vi bare sett at de negative trenerene har kommet til å sloss for sitt bare liv, de har ennå ikke blitt floodet (passifisert ved for mye av det gode/onde). De gir seg ikke, de er blokkert for ny læring. Kanskje noe å tenke på i diskusjoner med motstridene meninger? Er det ennå et stykke igjen til det å være en positiv trener?

Ble ikke så hunderelatert, men det sier litt om oss som diskuterer og prøver å dytte meningene våre over på en motvillig part.

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 236
  • Created
  • Siste svar

Mulig jeg ikke forstod innlegget ditt helt og sier det samme som du her men da får du ignorere innlegget mitt:)

Jeg har selv vært(er delvis enda) en av disse slemmingene som ved enkelte anledninger tar hunden i nakken,snakker hardt til den osv.. Og jeg kan skrive under på at det er meget dumt og si sånt på et hundeforum!

Jeg har fått en bra dose drittslening osv pga dette,og jeg kan fortelle at blandt de som har prøvd og lære meg andre metoder,er det de som har hatt saklige innlegg jeg har lært av. de andre ser jeg kort og godt på som idioter og jeg husker ikke noe annet av hva de har sagt en de "krasse" kommentarene. Så jeg har jo lært nye metoder og være krass på da..hehe

Men det sier seg faktisk selv,at hvis jeg spør om noe ogm får denne beskjeden:Du SKAL,Ellers! osv.. Så hører ikke jeg,akkurat som enkelte hunder(geip).

Har man derimot en saklig tone(altså man kan være krass men drittslenging er unødvendig) så hører jeg og tenker og vurderer,og i noen tilfeller innser jeg at jeg har tatt feil og dermed lært noe av denne personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv vært(er delvis enda) en av disse slemmingene som ved enkelte anledninger tar hunden i nakken,snakker hardt til den osv.. Og jeg kan skrive under på at det er meget dumt og si sånt på et hundeforum!

Hvorfor rister du hunden i nakkeskinnet da? Er det blandingshunden din eller shih tzu'en du rister i nakkeskinnet? Og hva oppnår du med det? Og hvorfor gjør du det? Har du et slikt herskebehov ovenfor hundene dine? Kanskje du skulle finne noen andre å herske over. Det er jo du selv som skriver hvilke metode du bruker, så jeg antar at det er rikig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte folk som er helt nye på positive metoder som skriker ut hvor forferdelig det er å benytte seg av nf/ps. Derimot innlegg som er saklige og har gode argumenter (viser bieffekter ved trening av nf/ps osv) blir tatt på alvor, og får folk til å tenke "aha" - og kanskje teste det ut litt i praksis/åprøve å lære mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor rister du hunden i nakkeskinnet da? Er det blandingshunden din eller shih tzu'en du rister i nakkeskinnet? Og hva oppnår du med det? Og hvorfor gjør du det? Har du et slikt herskebehov ovenfor hundene dine? Kanskje du skulle finne noen andre å herske over. Det er jo du selv som skriver hvilke metode du bruker, så jeg antar at det er rikig.

Jeg er ikke herskesyk:)

Men det er metoden jeg er oppvokst med og jeg har aldri lært noe annet.

Nå prøver jeg så godt jeg kan og gå over på klikkert,men jeg blir nok litt streng i stemmen i blandt :)

Derimot har jeg nå gått vekk i fra og ta bikkja i nakken,men jeg må si at hvis hun hadde bitt meg e.l hadde jeg nok kjekset tak i henne og lagt henne flat. (og da mener jeg BITT,skikkelig og uten grunn.).

Glemte og si at det jeg får ut av det er at hunden hører. Og jeg har tatt de begge i nakken. Og som sagt: jeg gjør /gjorde det fordi det funket! Nå begynner jeg derimot og se/lære at det finnes andre,bedre og mildere metoder. Og benytter meg mer og mer av de.

Så jeg kan ikke si jeg er helt ferdig med metoden,men jeg bruker den ikke daglig,eller i en normal situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot har jeg nå gått vekk i fra og ta bikkja i nakken,men jeg må si at hvis hun hadde bitt meg e.l hadde jeg nok kjekset tak i henne og lagt henne flat. (og da mener jeg BITT,skikkelig og uten grunn.).

Om hunden biter "uten grunn" kan man jo løse det på andre måter. Jeg har trent en 11 måneder gammel hannhund som ennå driver med lekebiting fordi eieren ikke gjorde noe med det - og med å hyle "AU!" og avbryte all oppmerksomhet har han blitt veldig mye bedre.

Hvordan vet man om hunden biter uten grunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si at jeg ser noe problem i og ta hunden i nakken iny og ne.

Hvorfor kan ikke folk bare forstå at kanskje det funker på den hunden selv om det ikke funker på din hund.

dette blir jo heeeeelt ot, men om en hest sparker dere, står dere bare ved siden av dere og sier neinei, sånn må man ikke gjøre.. Jeg tørr ikke si hva jeg gjør, blir vel stemplet som dyremishandler med en gang!

om en hund biter dere? tar dere den ikke i nakken da.. evt, hardere metoder. kanskje et teit eks. og komme med da men...

Greit, nå vet ikke jeg hvorfor denne ulvinne tar hundene sine i nakken, og det er for bare og gjøre det eller om hunden rett og slett må bli tatt i nakken i ny og ne for å høre etter, men hva så om hun vil gjøre det, hvorfor få så mye "hat" mld. av den grunnen..

og ja, jeg tar og min hund i nakken når hun ikke hører etter.. so?

hun hører etter da, og fortsetter og være fllliiiink hund resten av dagen.

REDIGERT:: nå leste ikke jeg de innleggene som er kommet før jeg satte ut dette..

ser nå hvorfor ulvinne tar hundene i nakken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om en hund biter dere? tar dere den ikke i nakken da.. evt, hardere metoder. kanskje et teit eks. og komme med da men...

jeg tar ikke hunden min fysisk om den biter meg (og jeg har heller ikke sagt at jeg er imot folk som gjør det). Hvorfor biter hunden? Usikker? Beskytte maten? Stress?

Om hunden biter fordi den er usikker, så blir den ikke mindre usikker når man straffer.

Beskytte maten? Det fjerner kanskje symptomet (i hvert fall for en stund), men den egentlige grunnen..?

Stress? Aversiver utløser stress :)

Derfor straffer jeg ikke hunden min om den biter meg, men jeg finner ut hvorfor den gjorde det, og løser det problemet på en annen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden biter "uten grunn" kan man jo løse det på andre måter. Jeg har trent en 11 måneder gammel hannhund som ennå driver med lekebiting fordi eieren ikke gjorde noe med det - og med å hyle "AU!" og avbryte all oppmerksomhet har han blitt veldig mye bedre.

Hvordan vet man om hunden biter uten grunn?

Nå mener ikke jeg i lek,da bruker jeg også og si nei og avslutte leken. Jeg har heller aldri straffet hunden under trening. Og jeg er ikke fysisk med de som f.eks og presse stumpen ned for og få de til og sitte. Men hvis min hund biter meg fordi jeg f.eks tar fra henne en bamse hun tygger på som jeg vet kan være farlig(vatt f.eks) noe hun ald\ri har gjort før og heller ikke vist tegn til før,så ville hun fått en omgang ja!

Jeg tar ikke bikkja i nakken bare fordi jeg føler for det eller for den minste lille ting hun gjør,det har jeg aldri gjort.

Men før,hvis hunden glefset f.eks så tok jeg den først rundt nesa og funket ikke det tok jeg den i nakken. Og det så jeg ikke noe galt i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :)

Men hvis min hund biter meg fordi jeg f.eks tar fra henne en bamse hun tygger på som jeg vet kan være farlig(vatt f.eks) noe hun ald\ri har gjort før og heller ikke vist tegn til før,så ville hun fått en omgang ja!

Men hvorfor tror du hun biter da? For å beskytte leken sin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tar ikke hunden min fysisk om den biter meg (og jeg har heller ikke sagt at jeg er imot folk som gjør det).

siktet ikke til deg her, men syns det kom et meget spydig innlegg fra en person her til ulvinnen.

Noe jeg synes var unødvenid. men er enig med deg der.. tar heller ikke hunden i nakken om hun biter meg uten at jeg vet hvorfor. Men om jeg vet hvorfor hun gjorde det, og det var helt unødendig på en måte, og fyfy! da hadde jeg ikke bare tatt henne i nakken tror jeg.. eller jeg vet faktisk ikke, har heldigvis ike skjedd, og tror ikke det vil skje heller.. uansett.. er eni med det på først finne ut hvorfor den bet, så avgjøre handlingen der etter..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si at jeg ser noe problem i og ta hunden i nakken iny og ne.

Hvorfor kan ikke folk bare forstå at kanskje det funker på den hunden selv om det ikke funker på din hund.

dette blir jo heeeeelt ot, men om en hest sparker dere, står dere bare ved siden av dere og sier neinei, sånn må man ikke gjøre.. Jeg tørr ikke si hva jeg gjør, blir vel stemplet som dyremishandler med en gang!

om en hund biter dere? tar dere den ikke i nakken da.. evt, hardere metoder. kanskje et teit eks. og komme med da men...

Greit, nå vet ikke jeg hvorfor denne ulvinne tar hundene sine i nakken, og det er for bare og gjøre det eller om hunden rett og slett må bli tatt i nakken i ny og ne for å høre etter, men hva så om hun vil gjøre det, hvorfor få så mye "hat" mld. av den grunnen..

og ja, jeg tar og min hund i nakken når hun ikke hører etter.. so?

hun hører etter da, og fortsetter og være fllliiiink hund resten av dagen.

REDIGERT:: nå leste ikke jeg de innleggene som er kommet før jeg satte ut dette..

ser nå hvorfor ulvinne tar hundene i nakken :)

Jeg vil gjerne vite hva i all verden du gjør om en hest sparker deg. Og jeg lover å ikke kalle deg dyremishandler :)

Og jeg tar absolutt ikke hunden min i nakken om den biter nei, ikke hesten min heller :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo også slik at å "ta en hund i nakken" kan være så mangt.

Det kan være alt fra fysisk straff som gjør vondt for hunden - har sett eiere løfte hunder og filleriste dem etter nakkeskinnet. Dette er en sak.

Å bare ta et markert tak i nakken på bikkja derimot, blir noe helt annet - hvor det ikke snakk om å påføre hunden smerte, men å få kontakt med hunden.

Hvis vi diskuterer det å ta hunden i nakken uten å snakke om hvordan og hvorfor blir diskusjonen meningsløs, for da risikerer man å snakke om to vidt forskjellige scenarioer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne vite hva i all verden du gjør om en hest sparker deg. Og jeg lover å ikke kalle deg dyremishandler :)

Og jeg tar absolutt ikke hunden min i nakken om den biter nei, ikke hesten min heller :)

hehe, ikke du nei, men de andre leser det kanskje og jeg gidder ikke den diskusjonen om at jeg er den store stygge ulven. Det jeg gjør har positiv effekt, og ja.. :D

men jeg tar heller ikke hesten i nakken:P vlir kanskje liiiiiitt vanskelig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være alt fra fysisk straff som gjør vondt for hunden - har sett eiere løfte hunder og filleriste dem etter nakkeskinnet.

Dette gjør ikke jeg..

Å bare ta et markert tak i nakken på bikkja derimot, blir noe helt annet - hvor det ikke snakk om å påføre hunden smerte, men å få kontakt med hunden.

Det er dette jeg gjør når jeg mener tar i nakken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ikke du nei, men de andre leser det kanskje og jeg gidder ikke den diskusjonen om at jeg er den store stygge ulven. Det jeg gjør har positiv effekt, og ja.. :)

men jeg tar heller ikke hesten i nakken:P vlir kanskje liiiiiitt vanskelig:)

Hehe, det er sant. Men jeg skulle da virkelig tro at om hesten sparker etter en, så er det om å gjøre å komme seg fortest ut av veien, før man i ettertid pønsker på hva i all verden man har gjort galt for å komme opp i en slik situasjon. Det er i alle fall sånn jeg ville reagert, men vi er jo alle forskjellige. Kan du ikke bare sende meg en pm med hva du ville gjort da, blir jo nysgjerrig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :)

Men hvorfor tror du hun biter da? For å beskytte leken sin?

Antakelig. Men hun er 4 år,aldri gjort slik før,jeg har ikke for vane og ta fra henne ting,så hun har ingen grunn til og føle usikkerhet. Nå har hun ikke bitt meg slik at det er sagt. Men skulle hun gjøre det,så tar jeg henne. For det er en ting som helt klart IKKE er lov!

Hege&Bella:Hvilket innlegg var det som var krasst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege&Bella:Hvilket innlegg var det som var krasst?

Jeg mente det du fikk av aud-stokmann ? var litt drøyt slik JEG OPPFATTET det:)

kan hende det var ironi, vet ikke.. men slik jeg oppfattet det synes jeg det var unødvendig..

du har dine metoder, hvorfor du gjør det mener ike jeg at andre skal bry seg så mye om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Koselig at du sier det da:)

Et ærlig spørmål krever et ærlig svar. Og det er sikkert ikke alle som vet hvordan denne "fysiske"metoden(har ikke lært meg hva det heter på fagspråket) fungerer,så da kan da jeg fortelle de det hvis de mener det er intr:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Koselig at du sier det da:)

Et ærlig spørmål krever et ærlig svar. Og det er sikkert ikke alle som vet hvordan denne "fysiske"metoden(har ikke lært meg hva det heter på fagspråket) fungerer,så da kan da jeg fortelle de det hvis de mener det er intr:)

ja ikke sant :)

neida, men jeg mener at liker ikke folk det de ser andre gjør med hundene sine, så ta det på en pm og klag der, ikke legg ut drittkommentarer så alle trur at det nicket der, er hun som er dyremishandler.. hun kanke en dritt om hund..

no uklart ble dette, men håper jo folk skjønner hva jeg mente :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hundene mine gjør noe galt (eks. biter på et bordben) så ser jeg nei med dyp stemme og tar hunden bort fra situasjonen, finner en leke som den heller kan leke med for å distrahere den bort fra situasjonen. Jeg gjentar dette om hunden gjentar situasjonen, og hver gang jeg har gjort dette så har hunden til slutt holdt opp,selv om det kan bli en del gjentakelser men tror det bare gjelder å være sta og tålmodig. For etter som jeg har erfart så har hunden etter hvert som den har skjønt at når jeg sier nei så tar jeg den bort fra situasjonen så slutter den automatisk med det gale den gjør og prøver å finne på noe annet, når jeg sier nei. synes det er mye bedre å være litt sta og tålmodig istedet for å skremme hunden med å ta den fysisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe kan ikke annet enn å flire av dere. For dere gjør det igjen! En eller flere angriper en annen som dukker frem fra sitt gjemmested og sier at vedkommende kan finne på å gi bikkja en smekk om den biter. Personlig er jeg et menneske og jeg står ikke å vurderer hvorfor bikkja bet meg til blods, den får seg en smekk ja, fordi JEG ble redd!!! Dette går da virklig begge veier denne pf ns ps nf, samt alle andre reaksjoner. Det er jo nettopp derfor jeg har skrevet et nytt topic, for jeg synes dere glemmer litt den mennesklige delen av læringspyk. Husk den ble først og fremst utviklet for mennesket. Pavlov, Thorndyke med flere forsket for å finne ut av hvordan vi mennesker fungerer, og tenke nok fint lite på hundetrening. Kanskje dere som stadig blir utsatt for disse "positive" trenerene, skulle vende det andre kinnet til, å ignorere dem. Det funker det :unsure: . Les hva Ulvinne sier, de som forklarer på en skikkelig måte uten innslag av spydigheter og drittslenging (ja det må jeg si...) tar hun til seg.

Aud, deg regner jeg ikke med :) Du har aldri skrytt på deg at du er positivist, ved hensvisning til mange vansklige ord og bøker, du er den du er. Personlig må jeg si jeg gleder meg til den dagen noen klarer å stoppe munnen på deg, og det uten å bruke ord med negativ undertone, rivjern som du er :)

By the way, takhøyden skal være litt høyere her inne, så om ikke den utsatte parten ikke likte det, får det være opp til den å lese her inne.

Det jeg vil frem til er: Kaller du deg en positiv trener, så bør du også vite nok til å behandle dine medmennesker på samme mekaniske måte, smile deg gjennom dagen, feile taxisjåføren som sneier bikkja di. For dere tenker jo på hvorfor... Ja Hvorfor, han hadde sikker en dårlig dag. Dyret ditt sitter i med en skrekk for biler, men sjåføren hadde sikkert en dårlig dag.

Regner vel ikke med å få særlig mange svar på topic i denne tråden, kanskje noen sitter i tenkeboksen nå? Men hadde vært artig med en diskusjon rundt akuratt dette fenomenet. For det er jo en viss mulighet for at all forskningen skulle være på en helt annen måte på mennesket... og da bør jeg lese læringspsykologien min atter en gang *sukk*

Mvh

Margrete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig så enig Margrete..Som tidligere nevnt:tilmed jeg som er klikkertrener får fullstendig hetta av alle reglene og store ordene og den absolutte holdningen hos veldig mange positive.Det være seg nyfrelste klikkere eller Turid Rugaas disipler (de siste får jeg lyst til å utøve positiv straff på noen ganger).

Jeg forebeholder meg retten til å knøvle Loke litt den gangen jeg ser at det er nødvendig eller den beste løsningen (utenom trening selvfølgelig).Da får jeg heller legge klikkeren på hylla i noen sekunder.

Men det sagt:så er det veldig mange av de "negative" (herregud for noen betegnelser) som har en litt liten kreativ evne når det gjelder hundeoppdragelse (hunden bjeffer-klyp,hunden glefser-klyp,hunden stjeler-klyp)

og mange har en tendens til å knøvle når det passer minst , rett og lett fordi de ikke kan noen annet virker det som :) .Og da reagerer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Jeg mente det du fikk av aud-stokmann ? var litt drøyt slik JEG OPPFATTET det:)kan hende det var ironi, vet ikke.. men slik jeg oppfattet det synes jeg det var unødvendig..du har dine metoder, hvorfor du gjør det mener ike jeg at andre skal bry seg så mye om. :)
Sånn fritt etter hukommelsen. Det var en gang en killing som kunne telle til ti. Så telte han: en for kalven, to for kua, tre for oksen. Nå teller'n deg sa kalven. Gjør han det du, sa oksen. Det skal han få bank for.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...