Gå til innhold
Hundesonen.no

cocker"erstatning"


Kokospaniel
 Share

Recommended Posts

Etter to cockere , en blandings på deling og 21 år med hund har jeg starta tenkinga på hva evt neste hund skal være. 

Ønsker ca cockerstr, gjerne med samme radius til eier. Altså stor nok til å komme seg frem på litt ulendte steder, men liten nok til å kunne bæres ved behov. Ikke krevende på aktivitetsnivå, ikke kjent for å ha masse grums på sjukdom. Ikke terrier eller masse pelsstell. Det jeg egentlig ønsker meg er cocker uten pelsstell, men finnes det noe tilsvarende? Altså kortpelsa med spanielgemytt og egenskaper... Gjerne uten varsling og gjeting.

 

Vrien jeg?? :innocent:

 

Forslag?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg hadde aldri kjøpt wachtelhund hvis ikke det hadde vært til å brukes på jakt. Aktiv rase, som jeg mener trenger og fortjener å bruke det de er avlet frem til - å jakte. Dette er treffende

Noe helt annet enn spaniel, men. Whippet? [emoji1]

Sånne rasetråder synes jeg er vanskelig, det er da det går opp for meg hvor lite kunnskap jeg har om forskjellige raser som ikke er "meg" på en måte. Whippet er ikke nødvendigvis et dårlig valg.

6 timer siden, Kristiin skrev:
Møte flere små tollere [emoji14]

 

 

Tollere står på absolutt ikke-lista. De har vi nok av rundt oss. Ganske mange år med tollere i nær familie og flere ulike individ. Det er et eller anna der jeg bare ikke klarer å like

Men valpene er veldig søte da. 

 

Endret av Kokospaniel
Endra og la til litt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Helianthus skrev:

Du har hatt vanlig cocker, ja? Hva med jakt-cocker? Mindre pels, men med cocker-egenskaper :)

Jeg tror ikke det er mulig å finne noe annet som er som en spaniel uten å være en spaniel. Finner du en sånn så ER det en spaniel, liksom :P 

 

Jeg har hatt vanlig cocker i 19 år til nå, kan en da si at en har litt erfaring tro? Jaktcockerene har mindre pels, men det er også det de har mindre av. De er veldig søte, praktisk pelslengde, lette i kroppen og ikke "julegris", men de har et aktiviseringsbehov jeg ikke har rom for å dekke i min hverdag.

Bikkje hos oss har vi innsett at er familiemedlem og turkompis. Nåværende blir brukt til å finne plastbokser i skauen (geocaching), har gått noen kurs i spesialsøk, diverse lydighetskurs (uten at det hjelper stort pga eier) og har trent litt blodspor til premiering. Ho har også usedvanlig liten tålmodighet på å være i ro ute, der skal det skje ting eller i det minste skal en bevege seg... 

Bor i rekkehus, så greit om ikke alt må bjeffes på, naboens unger må kunne krysse plenen uten at det gjør noe fx.

Slang egentlig ut denne her for å høre om det kunne være raser jeg har glemt å tenke på. Altså som du sier "noe annet som er som en spaniel uten å være det"...  Kom gjerne med flere forslag folkens. 

 

Noe helt annet enn spaniel, men. Whippet? emoji1.png

hm... Komme på innkalling og kort radius i forhold til eier på whippet? God fremkommelighet i vestlandsk einer og kratt uten å ødelegge seg? 

Men den delen med å ikke ville ut når det er dårlig vær, den er sterkt tiltalende:) Det er bare det at bikkja da måtte være inne store deler av året :hmm: 

Jeg kjenner ikke så mye til rasen anna enn det jeg har lest. 

Endret av Kokospaniel
La til litt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Kokospaniel skrev:

Jeg har hatt vanlig cocker i 19 år til nå, kan en da si at en har litt erfaring tro? Jaktcockerene har mindre pels, men det er også det de har mindre av. De er veldig søte, praktisk pelslengde, lette i kroppen og ikke "julegris", men de har et aktiviseringsbehov jeg ikke har rom for å dekke i min hverdag.

Bikkje hos oss har vi innsett at er familiemedlem og turkompis. Nåværende blir brukt til å finne plastbokser i skauen (geocaching), har gått noen kurs i spesialsøk, diverse lydighetskurs (uten at det hjelper stort pga eier) og har trent litt blodspor til premiering. Ho har også usedvanlig liten tålmodighet på å være i ro ute, der skal det skje ting eller i det minste skal en bevege seg... 

Bor i rekkehus, så greit om ikke alt må bjeffes på, naboens unger må kunne krysse plenen uten at det gjør noe fx.

Slang egentlig ut denne her for å høre om det kunne være raser jeg har glemt å tenke på. Altså som du sier "noe annet som er som en spaniel uten å være det"...  Kom gjerne med flere forslag folkens. [..]

 

Jeg klarer ikke helt å se hvordan du kan trives med en annen rase når det er en cocker du ønsker deg - det er poenget mitt. Jeg kjøper den med at jaktcocker krever mer aktivitet, men slang det ut siden det er en cocker med mindre pels :P

Da jeg skulle ha en litt mindre krevende hund pga små unger osv gikk jeg over fra working kelpie til korth. collie. Planen var at hunden skulle være en tur-, familie- og treningskompis, noe han også ble. Men jeg angret som en hund på at jeg ikke holdt meg til den rasen jeg egentlig ønsket meg. Det ble bare ikke det samme. Jeg liker mange andre raser, men det er bare en som er RASEN for meg. Working kelpie har forresten alle egenskapene du er ute etter, unntatt gjeting. Jeg merker dog ingenting til gjetingen i hverdagen. 

Egentlig høres det ut som du fint kunne hatt en labrador, men da blir det feil størrelse igjen. Hva med mellomschnauzer? Eller til og med dvergschnauzer? Jeg har sett opptil flere utrolig morsomme av dem (og noen ikke fullt så morsomme, men der tror jeg oppdragelsen har hatt mye å si). Dansk-svensk gårdshund, buhund, islandshund, lapphund, er raser som kan brukes uten at de krever veldig mye. Samtlige bjeffer sannsynligvis en del, selv om jeg ser for meg at lapphund og dsg ikke er av de mest bråkete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Helianthus du har helt rett med hensyn på hvilken rase en ønsker seg. Jeg er glad i cockere, jeg er bare veldig lei av pelsstell. Hvis en ser bort fra jaktvarianten, avles det dessverre stadig mer pels på rasen. 

Jeg har til nå (sorry sonen) ikke møtt en eneste gjennomtrivelig dvergsnauzer. Mellom har jeg bare truffet noen få av. Jeg har ikke hender til å nappe en hel hund, og til tross for mannens ivrighet på en hund til når dagens vandrer, mer enn aner det meg hvem som må ta stellet... 

Gammeldagse labradorer er fine saker, finnes det å få tak i noe steder? Friske og ikke jaktvarianten... DSG har jeg tenkt på, har ei venninne som har. 

Hva er forskjellen på working og "vanlig" kelpie forresten? @mokken har vanlig fx?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kokospaniel skrev:

@Helianthus du har helt rett med hensyn på hvilken rase en ønsker seg. Jeg er glad i cockere, jeg er bare veldig lei av pelsstell. Hvis en ser bort fra jaktvarianten, avles det dessverre stadig mer pels på rasen. 

Jeg har til nå (sorry sonen) ikke møtt en eneste gjennomtrivelig dvergsnauzer. Mellom har jeg bare truffet noen få av. Jeg har ikke hender til å nappe en hel hund, og til tross for mannens ivrighet på en hund til når dagens vandrer, mer enn aner det meg hvem som må ta stellet... 

Gammeldagse labradorer er fine saker, finnes det å få tak i noe steder? Friske og ikke jaktvarianten... DSG har jeg tenkt på, har ei venninne som har. 

Hva er forskjellen på working og "vanlig" kelpie forresten? @mokken har vanlig fx?

Lavt aktivitetsnivå er vel ihvertfall ikke samsvarende med kelpie? Jeg droppet å nevne dsg fordi de varsler, men ellers har de jo mye til felles. Og bjeffer mindre enn det jeg har møtt av spisshunder og schnauzere, definitivt. De har jo også en del jakt, men ikke stor radius.

 

3 timer siden, ida skrev:

Mellompinscher

Jakt, varsling og ikke nødvendigvis liten radius? Langt mellom cocker og pinscher synes jeg!

 

Flere i klubben har nedklippede amerikansk cocker, hva med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@simira jeg har nedklippa engelsk cocker. Hun har i utgangspunktet lite pels til cocker å være. Amrisene vil da by på mer pels enn jeg allerede har, selv i nedklippa. 

Corgiene jeg har møtt er snappere. Det kan sikkert være et galt inntrykk, men det er nå det jeg sitter igjen med. 

Cockerne skal ha ca 25-30 m radius til eier, det synes jeg er kjekt. Kan dra den litt lengre, men vil ikke ha hund som går på tur med seg selv. bikkja må med andre ord kunne gå løs og jeg vite at den er i nærheten og at den kommer inn og stempler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne rasetråder synes jeg er vanskelig, det er da det går opp for meg hvor lite kunnskap jeg har om forskjellige raser som ikke er "meg" på en måte.

Whippet er ikke nødvendigvis et dårlig valg. Såvidt meg bekjent skal whippeten egentlig jakte nær til eier og har derfor ikke samme anlegg for stor radius som de andre myndene. De krever ikke pelsstell og de bjeffer lite(min bjeffer nesten aldri). Jeg synes ikke det har vært noe problem å lære innkalling, men nå har jeg fått et ganske treningsvillig individ da. 

Vi går mye i skogen og jeg synes ikke min frøken kommer hjem med nevneverdige sår altså. Litt rifter om sommeren blir det(overfladiske, ikke trengt vet. behandling) innimellom, men på høst/vinter osv. bruker man ofte klær og det beskytter huden en hel del mot småsår. 

Ang. vær og vind så tror jeg det er litt hva du gjør det til. Jeg går tur med min whips i allslags vær og hun har bare med å bli med. Hun er kanskje ikke supergira på å gå ut og tisse og sånt, men går vi først på tur så kommer hun inn i en annen modus og bryr seg ikke så mye, har hun da på seg et godt regndekken eller lignende, så ser det ut som hun synes det er ganske kjekt å gå tur, selv med vestlandsvær med vind og regn. 

Med min begrensa kunnskap om mer type "selskapshunder" så synes jeg whipsen matcher de fleste kriteriene dine. Laid back hund som ikke krever mye, men som blir med på det meste. 

Det kan dog sikkert være andre raser som passer bedre da :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Kokospaniel skrev:

@Helianthus du har helt rett med hensyn på hvilken rase en ønsker seg. Jeg er glad i cockere, jeg er bare veldig lei av pelsstell. Hvis en ser bort fra jaktvarianten, avles det dessverre stadig mer pels på rasen. 

Jeg har til nå (sorry sonen) ikke møtt en eneste gjennomtrivelig dvergsnauzer. Mellom har jeg bare truffet noen få av. Jeg har ikke hender til å nappe en hel hund, og til tross for mannens ivrighet på en hund til når dagens vandrer, mer enn aner det meg hvem som må ta stellet... 

Gammeldagse labradorer er fine saker, finnes det å få tak i noe steder? Friske og ikke jaktvarianten... DSG har jeg tenkt på, har ei venninne som har. 

Hva er forskjellen på working og "vanlig" kelpie forresten? @mokken har vanlig fx?

Working kelpie og australsk kelpie blir vell registrert som to forskjellige raser. :)

WK, er rene gjeterhunder, gjeting er "tingen" deres, AK er vell ikke en gjeterhund i den grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Kokospaniel skrev:

@Helianthus du har helt rett med hensyn på hvilken rase en ønsker seg. Jeg er glad i cockere, jeg er bare veldig lei av pelsstell. Hvis en ser bort fra jaktvarianten, avles det dessverre stadig mer pels på rasen. 

Jeg har til nå (sorry sonen) ikke møtt en eneste gjennomtrivelig dvergsnauzer. Mellom har jeg bare truffet noen få av. Jeg har ikke hender til å nappe en hel hund, og til tross for mannens ivrighet på en hund til når dagens vandrer, mer enn aner det meg hvem som må ta stellet... 

Gammeldagse labradorer er fine saker, finnes det å få tak i noe steder? Friske og ikke jaktvarianten... DSG har jeg tenkt på, har ei venninne som har. 

Hva er forskjellen på working og "vanlig" kelpie forresten? @mokken har vanlig fx?

Finnes det ingen oppdrettere som er opptatt av praktiske cockere (dvs med lite pels)? En venninne hadde cocker, en skikkelig morsom raring med utrolig mye pels, og alle verdens helseproblemer, forøvrig :( Etter å ha sett hvordan han hadde det på vinteren, og hvor mye jobb det var med pelsen hans så skjønner jeg godt at du ønsker mindre pels. 

Skjønner godt skepsisen til schnauzere, men som sagt har jeg sett noen utrolig kule også .. men så var det pelsstellet igjen.

Forskjellen på working kelpie og australsk kelpie er litt vanskelig siden jeg ikke har erfaring med ak. Wk har jeg derimot en del erfaring med. Jeg fikk min første i 1990 :) Jeg ville ikke anbefale at man anskaffer seg en bare for å stå ute i bånd, men aktivitetsbehovet er ofte sterkt overdrevet. De som er gjeterhunder skal takle både perioder med mye arbeid og lite arbeid, så det er viktig å kunne slappe av når det ikke skjer noe og gi jernet når det kreves. Siden wk har vært og er en liten rase hvor det inntil nylig var  vanskelig å få solgt alle valpene i kullene, finnes det mange kelpier der ute som er rene familiehunder som fungerer bra. Men det optimale er selvsagt at de får bra med både turer og hjernetrim.

Fysisk er de mye som ak .. ikke fullt så små, og mer langbeinte. Kort pels, ståører, klarer seg fint både sommer og vinter, spretne, umulige å slite ut, passer til alle aktiviteter. De er generelt veldig glade i folk, men mer "seriøse" enn ak, tror jeg. Lettlærte, arbeidsvillige, fungerer best med positive metoder.  Tidligere var de kjent for å være "strie" og terrieraktige treningsmessig, dvs ikke myke som border collie, men nå som de fleste trener mer eller mindre positivt så hører man lite om det. Det var nok ikke helt rett å sammenligne de med terriere uansett - de virker kanskje tøffere enn bc, som egentlig er den rasen de er nærmest, men er veldig vàre på det som foregår rundt seg, førervare og som regel førermyke, og raske i reaksjonen. Sånn sett ligner de kanskje ikke på cocker :P 

Jeg antar at wk ikke er så aktuelt for deg, men skrev nå litt allikevel :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kokospaniel skrev:

@Helianthus du har helt rett med hensyn på hvilken rase en ønsker seg. Jeg er glad i cockere, jeg er bare veldig lei av pelsstell. Hvis en ser bort fra jaktvarianten, avles det dessverre stadig mer pels på rasen. 

Jeg har til nå (sorry sonen) ikke møtt en eneste gjennomtrivelig dvergsnauzer. Mellom har jeg bare truffet noen få av. Jeg har ikke hender til å nappe en hel hund, og til tross for mannens ivrighet på en hund til når dagens vandrer, mer enn aner det meg hvem som må ta stellet... 

Gammeldagse labradorer er fine saker, finnes det å få tak i noe steder? Friske og ikke jaktvarianten... DSG har jeg tenkt på, har ei venninne som har. 

Hva er forskjellen på working og "vanlig" kelpie forresten? @mokken har vanlig fx?

Åpenbare løsningen for meg ville vært cavalier. Der får du spanielmentaliteten, kanskje noe mindre enn cockeren, på det meste annet enn størrelsen. Men så er det helsa da :( 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Raksha skrev:

Åpenbare løsningen for meg ville vært cavalier. Der får du spanielmentaliteten, kanskje noe mindre enn cockeren, på det meste annet enn størrelsen. Men så er det helsa da :( 

Men er det noe mindre pelsstell der da? Jeg tror det er cocker uten pelsstell hun vil ha?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Men er det noe mindre pelsstell der da? Jeg tror det er cocker uten pelsstell hun vil ha?

Mye mindre pelsstell på en cavalier enn enn cocker ja. Defintivt. Pelsstell er ikke en "greie" på cavalieren, børste bukser og ører innimellom - thats it. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, simira skrev:

Okay. Spaniel = for mye pelsstell, i mine øyne. :P

:lol: Ja, stemmer nok for mange av dem, man skal være veeeeldig antipelsstell for at en normal cavalier skal bli for mye. Men den røyter som et helt lite ******* da, hvertfall den jeg hadde. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Kokospaniel skrev:

 

Hva er forskjellen på working og "vanlig" kelpie forresten? @mokken har vanlig fx?

Jeg har australsk kelpie ja.:)

Wk avles primært på gjeteregenskaper og kan ikke stilles ut. Det er minimalt med helse- og mentaltesting på avlsdyr så vidt meg bekjent.

Ak oppdrettere i Norge og Sverige er flinke til å både helse og mentalteste, ikke bare avlsdyr men også hele kull. De fleste avler allsidige aktive hunder til  hundesport. Noen veldig få avler til gjeting.  Man kan også stille ut ak. 

Noe variasjon i aktivitetsnivå på ak er det jo, jeg har selv en som krever mye og en som krever middels av aktivitet men begge to er tilpasningsdyktige.

 

Edit: 

Hva med en av de norske da, feks buhund. Fin størrelse, aktiv og trivelig familiehund som så langt jeg kjenner rasen ikke sier nei til noe men alikevel tåler rolige dager. 

 

Edit igjen:

Ikke varsling nei, det fikk jeg ikke med meg. 

Lundehund da kanskje, mener å ha lest at det er mindre lyd i de. Ikke en rase jeg kjenner så det er mulig jeg husker feil. Om du ikke skal ha en hund til utstilling så er kanskje krysningsprosjektet aktuelt? En fin måte å bidra på synes jeg  :)

Endret av mokken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på staff? Ikke veldig spanielaktig, nei, men jeg opplever dem som happy og trivelige (mot mennesker, i hvert fall :P). Jeg har passet en staff et par ganger, og han har jeg aldri hørt bjeffe, men vet ikke om det er representativt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...