Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder og mosjon


charlotte
 Share

Recommended Posts

12 minutter siden, Lene_S skrev:

Mulig et dumt spørsmål, men er en sånn normal sunt for en hund? Altså, en gang i uka går jo greit, men 5-7 dager i uka, blir ikke det vel mye stimuli for en stakkars hund? Er det ikke bedre å spre utover, slik at hunden får hvile og fordøyd inntrykk innimellom øktene? Eller er jeg på bærtur her?

Jeg tror kanskje det eksempelet til @charlotte var litt overdrevet. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Med fare for å kaste bensin på bålet, og nå får jeg sikkert mye rare svar, men jeg reagerer på alle innleggene som sier at en halvtime til en times tur hver dag er for lite for en hund. Whaaat? Altså,

Jeg mener jo at som hovedregel bør alle hunder ha minst en times aktivitet hver dag sånn i snitt. Selvfølgelig er det unntak og individuell tilpasning (for eksempel er jeg kronisk syk og den korte run

Jeg <3 startinnlegget! Er alene med en gutt på tre, har en hund, og er sykepleierstudent og har ikke hage. Noen mener sikkert jeg ikke burde hatt hund i det hele tatt, men den hunden er virkel

Jeg har hatt og har hund som liker mosjon (forrige hunden min var Engelsk Setter hun jeg har nå er mest Gordon Setter og litt Labrador)  Vi driver ikke med noe hundetrening da. Untatt jobb er frøkena med overalt så leng det er mulig. Er aldri alene på,kveld når vært det når jeg er å jobb. Er aldri i bur.  Ja jeg er nok over gjennomsnittet ivrig på mosjon og mye sitter nok i mitt hodet :) Jeg får dårlig samvittighet om ikke er ute 3 timer+- dagen. Jeg teller ikke timer men,er nå ofte de timene vi ender på. Ofte mere da jeg ikke har bil tar litt tid gå til fra turplaser så hovedturen er på et par timer.Så morgen/kveldstur.  Hun er veldig lite i bånd i løpet av turene også.Vi er veldig mye ute men,det er ikke for frøkena krever det ingen problem ta det me ro en periode. Nå starter og slutter jeg tidlig på jobb ( starter 06) Før da jeg startet 10 og sluttet seint gikk jeg bare 2 timers tur før jobb. Poenget er at hunden min ikke krever det men,jeg mener hun fortjener såpass mye aktivitet hver dag. Passer ikke for alle men,det er et slik hundehold jeg liker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hva er viktigere enn hvor lenge. Men jeg velger selv å være ute noen timer om dagen forid jeg ikke egentlig er veldig glad i å ha hund i leilighet uten direkte tilgang på uteområde hvor hunden kan være uten oppsyn hele tiden. Vi er nok ute ca 3 timer til sammen hver dag. Om vi da sitter i parken og ser på folk , går, jogger eller om bikkja leker med andre varierer. Det viktigste for min er å faktisk være ute. Hun kjeder seg lett inne og jeg har ikke samvittighet til at hun skal være inne så mange timer i døgnet. Selv har jeg også behov for å koble av litt, og da er tur en perfekt måte å gjøre det på! 

Hadde jeg ikke hatt mulighet til å gå mer enn en time til sammen om dagen hadde jeg aldri skaffet meg hund. Jeg har ikke veldig store problemer med at andre synes det er greit, men for min del blir det helt feil. Om hunden får være ute i hage når det er folk hjemem så er det en annen sak. Alikevel synes jeg det er en selvfølge at hunden får gå en tur utenfor eiendommen minst en gang om dagen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får hundene minimum en time til dagen i gjennomsnitt, som regel ender det opp på halvannen-to timer, så kommer jo tisseturer og sånt i tillegg, men de er veldig korte. Rett ut og rett inn. Jeg synes alle hunder burde ha minst en time tur. Hva man gjør på den turen er ikke så viktig, men en time til dagen sammenhengende med frisk luft mener jeg de bør ha.Vi gå i hovedsak turer der hundene går løse og som regel treffer andre hunder, noen ganger går vi i byen i stedet, og da er det mer trening enn mosjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi går som oftest 1-1,5t tur. Mer hvis det er fint vær, mindre hvis det er drittvær.

Vi går ikke i nærheten av like langt som mange andre her, siden jeg ikke klarer gå så fort/langt pga helsen. Men vi er ute i stort sett en time eller mer. På turen får hun løpe løs utenom båndtvang, gå tur med bestekompisen sin, trekke kjetting, bære kløv eller så tar vi en bytur og bare ser på livet og trener. Hun ser i grunn ut til å trives greit med det.

Jeg hverken jobber eller har barn, så utenom turene så er hun med på det aller meste som skjer, enten vi er med å skrur bil, er på besøk hos venner og familie, eller bare ligger på sofaen og ser film og koser. 

For meg er det å ha hunden med på det som skjer det viktigeste, ikke hvor lang tur det blir i km og timer. Min er sjelden alene, og sover i tillegg med meg om natten. Det er for meg ofte like viktig, særlig på min hund. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også har reagert på hvor mye tur det virker som om folk går, eller folk mener at man bør gå. :ahappy:  Jeg selv er skikkelig dårlig på å gå lange turer, men sliter vanligvis ut hunden på andre måter da (flirtpole, springpole, kjettingtrekk, lydighet). Så for meg blir det ikke lengden på turen som er viktig, men hva hunder får av stimuli i løpet av en dag, og hvor sliten den blir fysisk og psykisk. Selv om jeg ikke bruker veldig mye tid på å gå tur eller trene hund, så er det veldig viktig for meg at bikkja blir ordentlig sliten flere ganger i uka. 

Og jeg tenker at hunden til Ola Nordmann har kanskje mer behov for mer mental stimuli enn mer tur? 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går 15 min om morgenen og 1-1,5 time om ettermiddagen, som hovedregel. Så har vi variert med trening en-to ganger i uka i noen perioder, og andre perioder mindre trening. Men da går vi ikke 1,5 time ettermiddagstur og så to timer trening. Da er det 15 min lufting før vi drar på trening. Jeg har dårlig samvittighet de dagene ettermiddagsturen er på 40 min, men sånn blir det bare i blant. Hunden min må være alene mens vi er på jobb, men vi prøver å unngå å forlate ham mer om dagen da. Han sover på soverommet vårt, for jeg synes det blir mye alenetid ellers. 

Jeg merker også stor forskjell nå som det er surt, vått og mørkt ute, og ellers på året. Jeg orker ikke gå i skogen når det er slik, og i hvertfall ikke alene. Hadde det i det minste vært snø, så hadde skogen vært mer aktuell. Da blir det mindre frislipp og mer trasking langs veien hvor det er lys. Jeg kjenner jo at hunden godt kunne fått løpe mer løs, spesielt nå som unghund. Men jeg har en ganske aktiv rase. 

Jeg synes de fleste hunder fortjener en time utenfor døra som hovedregel hver dag. Ikke alle krever like mye, men jeg synes de fortjener det :) Det er jo godt for oss menneskene også å komme oss ut!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror ikke alle hunder/raser har behov for 1 times tur hver dag. Ja, i rasetråder sier jeg alltid at en hver hund skal ha 1 times tur hver dag. Grunnen til det er at de fleste mennesker er gode til å sette urealistiske mål og intensjoner for seg selv. 1 time hver dag blir veldig raskt til 45 minutter når man har det travelt, er sliten, eller at været ikke er helt bra. Det kan i allefall jeg skrive under på, og jeg tror ikke jeg er alene!

En annen grunn er at jeg mener en valpekjøper bør ta høyde for at de kan være så uheldige å få et ekstra krevende individ av rasen, som har behov for mer enn andre for å ikke spise opp inventaret eler gå på veggen.

Tredje grunn er at alle hunder trenger minimum 1 time med dedikert oppmerksomhet/aktivitet HVER dag, uansett rase. Hvis man ikke har tid til hunden i mer enn 30 minutter om dagen, så har man det for travelt for å ha en hund, og man har sannsynligvis undervurdert hvor mye det krever.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jma skrev:

Jeg også har reagert på hvor mye tur det virker som om folk går, eller folk mener at man bør gå. :ahappy:  Jeg selv er skikkelig dårlig på å gå lange turer, men sliter vanligvis ut hunden på andre måter da (flirtpole, springpole, kjettingtrekk, lydighet). Så for meg blir det ikke lengden på turen som er viktig, men hva hunder får av stimuli i løpet av en dag, og hvor sliten den blir fysisk og psykisk. Selv om jeg ikke bruker veldig mye tid på å gå tur eller trene hund, så er det veldig viktig for meg at bikkja blir ordentlig sliten flere ganger i uka. 

Og jeg tenker at hunden til Ola Nordmann har kanskje mer behov for mer mental stimuli enn mer tur? 

Jeg tror kanskje mange av oss inkluderer annen aktivitet også i den ligningen, jeg gjør iallefall det så lenge det er en del av et variert liv. All aktivitet må ikke være helt bokstavelig å gå tur. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler at veldig mange gir hundene for lite aktivitet. Jeg vet om flere som aldri går turer, kanskje 1 gang i uken, og det er på grensen til hva jeg syns er dårlig behandlig ovenfor en hund. Hvis man ikke har helse til å gå tur, så kan man få seg en katt å kose med. Eller hvis helsen til hunden er så dårlig at den ikke klarer å gå turer på permanent basis, så syns jeg den skal få slippe.

ALLE hunder fortjener å lufte seg hver eneste dag. Om det så er en liten rusletur ved huset, eller løpe litt i hagen. Hunden må få gjort noe annet enn å ligge inne dagen lang.  Uansett rase, om det så er en såkalt fang-rase som ikke krever mye, så fortjener de å gjøre noe slags aktivitet. 

I en familie er det gjerne mye liv å røre i hjemmet, og hunder er forhåpentligvis en del av familien og vil få aktivitet rundt det. Barna leker med den, barne er gjerne ute daglig, ting skjer osv.

Noen personer liker å gjøre masse med hundene sine, noen har aktive hunder og er aktive selv. Noen elsker å gå timeslange turer i fjellet,eller jogge langt. Andre ikke. Jeg, feks har hundene for at jeg skal komme meg ut på tur i det hele tatt. Jeg går ikke de lengste turene eller tilbringer timesvis ute hver dag. Jeg bor i nord, og på denne årstiden er det nesten umulig å skal være ute over lengere tid, fordi det er uvær hele tiden og mørkt hele dagen. Så det blir mindre aktivitet på denne tiden av året. For oss alle. Men jeg lar hundene mine få 2 turer hver eneste dag, uansett vær. Så det blir i snitt 1 time om dagen.  I noens øyne lite, i andres øyne ok. Jeg selv syns jeg gir de bra med aktivitet. Jeg kjenner raskt på den dårlige samvittigheten når jeg føler de ikke får nok. Men samtidig så bor de inne sammen med oss og får mye oppmerksomhet, så det går bra med de roligere dagene, så får jeg ta det igjen i helgen feks, med lengere utetid.

Jeg syns ikke det er noen fasit. Annet enn at jeg personlig mener at turer hver dag er minstekravet. Og man velger en rase som passer ditt aktivitetsnivå.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg <3 startinnlegget!

Er alene med en gutt på tre, har en hund, og er sykepleierstudent og har ikke hage. Noen mener sikkert jeg ikke burde hatt hund i det hele tatt, men den hunden er virkelig helt fornøyd med livet sitt. 

Uken min handler om utrolig mye mer enn hund, og sånn er det antakelig for de fleste. Noen dager løper vi lange mil i skogen, andre dager lekes det med hunder, andre dager er det bare litt surr i bånd i nabolaget. Sånn er livet, sånn er verden, og for de aller fleste er det godt nok. 

Han er riktignok meget lite hjemme alene og aldri i bur, så det kunne vært langt verre..

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, mara skrev:

Jeg <3 startinnlegget!

Er alene med en gutt på tre, har en hund, og er sykepleierstudent og har ikke hage. Noen mener sikkert jeg ikke burde hatt hund i det hele tatt, men den hunden er virkelig helt fornøyd med livet sitt. 

Uken min handler om utrolig mye mer enn hund, og sånn er det antakelig for de fleste. Noen dager løper vi lange mil i skogen, andre dager lekes det med hunder, andre dager er det bare litt surr i bånd i nabolaget. Sånn er livet, sånn er verden, og for de aller fleste er det godt nok. 

Han er riktignok meget lite hjemme alene og aldri i bur, så det kunne vært langt verre..

Jeg vet om flere oppdrettere, inkludert her inne, som ikke ville solgt meg hund pga arbeidtiden/timene mine. Og ja, mine hunder ligger faktisk "brakk" flere ganger i uken. 

Men det folk ikke ser på er at jeg har mye færre oppmøte dager, turnusfri osv. Så totalt så tilbringer jeg mange flere timer i aktivitet med hundene mine om man ikke ser på dager men den totale pakken. Men nå har jeg en aktiv rase med ett stort behov. De timene jeg bruker på de hadde gjerne "slitt ut" andre raser, tiltross for oppholdene pga jobb. 

På bakgrunn av dette så kommer jeg aldri til å bli komfortabel med "en time for dagen" opplegget. Og hva som er stimulering er også så himla stor forskjell fra hund til hund og rase til rase. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg reagerer på at det går an å synes at én time om dagen er mye å bruke på et dyr, som også lever 24 timer i døgnet. Nå er min mening kanskje farget av at jeg også er en hestejente og ser at de aller fleste bruker totalt 2-3+ timer i stallen tilnærmet hver dag på alt stallarbeid, gjøre hesten klar til trening, trene, rydde vekk etter trening etc - og ja, det inkluderer studenter som snart har eksamen, gravide, trebarnsmødre, etc. Har man skaffet seg dyret får man prioritere det og vite at man klarer å bruke tid på det også. Selv er jeg veldig redd for å nettopp ikke få til å gi hunden min det den trenger dersom jeg blir gravid/er småbarnsmor e.l., men da hadde jeg f.eks. ansatt en hundelufter i perioder der det trengs.

Nå har jeg en aktiv rase, så det spiller jo litt inn. Har trappet opp litt mental trening ift. det jeg var vant til med whippetene, men det kunne aldri falt meg inn å gi dem en halvtimes tusletur om dagen heller. Med Linus (bc-en) tipper jeg vi stort sett bruker 1,5-2 timer om dagen på aktivitet. Det vil si tur løs i skogen (går aldri båndtur langs veien), smeller, lydighet, triks, agility. Et par dager i uken går vi lengre turer, alt fra 3 timer til halvdagstur og heldagstur. Minst en gang i uken går vi lang fellestur med bestevenninna der de virkelig får rast fra seg og lekt masse. I tillegg er han med i stallen og er da løs ute og tusler rundt, leker litt for seg selv, etc (ikke regnet med i aktivitet) i alt fra 30 min. til noen timer, stort sett hver dag. Han er knapt alene og er med ''overalt'' - dvs til alle steder det er lov å ha med hund. Aldri i bur/annet rom enn oss, han bor i sofaen (med en strykende hånd på magen, stort sett). :P

Noen dager har jeg dårlig tid, er syk eller det er dårlig vær. Men da trener vi minst 30-60 min. innendørs, gjerne smeller. Ikke særlig slitsomt for meg, og hunden blir enda raskere sliten og fornøyd enn ved turgåing. Såpass tar jeg meg tid til uansett - og blir det kanskje bare en halvtime, så kan han jo få en leke og leke litt for seg selv, få en kong å holde på med, slike ting i tillegg. Hjelper det også. 

Totalt sett er jeg greit fornøyd med det jeg tilbyr Linus, men jeg føler i blant på at jeg godt kunne gjort enda mer, hvis jeg prioriterer litt annerledes. Men jeg kommer i hvert fall ikke til å klare å tilby særlig mindre over lengre tid uten å få utrolig dårlig samvittighet og skaffet hjelp på en måte. Føler ikke at det er en menneskerett å ha dyr, noe man burde ha uansett livssituasjon, litt tid til dyret synes jeg faktisk man burde ha. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke snakk om å bruke 1 time på hunden om dagen, jeg presiserer nok en gang at det er hovedturen jeg mener, ikke alt man gjør sammen med hunden. Jeg snakker ikke om tiden man bruker til stell, fôring, tisseturer, klippe klør osv - men "kravet" som mange setter angående hvor lang tur eller trening man skal ha hver dag. 

Mener du at f.eks din rutine @ElisabethHH burde være minstekravet for en vanlig hund? Ingen angrep - bare nysgjerrighet.

Jeg leser litt overdrivelser i mange fremstillinger av sine superkrevende raser som ingen kan takle for de er så spesielle. Spesielt bakoversveis får jeg når folk som ikke har jakthund setter standarden for førstegangseiere av jakthund, hvor de beskriver opp og ned hvor innmari mye disse hundene krever og at man hvertfall burde vente til man er ferdig med småbarn osv.

Hund er for meg ikke hele livet mitt, men en del av det. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, charlotte skrev:

Men det er jo ikke snakk om å bruke 1 time på hunden om dagen, jeg presiserer nok en gang at det er hovedturen jeg mener, ikke alt man gjør sammen med hunden. Jeg snakker ikke om tiden man bruker til stell, fôring, tisseturer, klippe klør osv - men "kravet" som mange setter angående hvor lang tur eller trening man skal ha hver dag. 

Mener du at f.eks din rutine @ElisabethHH burde være minstekravet for en vanlig hund? Ingen angrep - bare nysgjerrighet.

Jeg leser litt overdrivelser i mange fremstillinger av sine superkrevende raser som ingen kan takle for de er så spesielle. Spesielt bakoversveis får jeg når folk som ikke har jakthund setter standarden for førstegangseiere av jakthund, hvor de beskriver opp og ned hvor innmari mye disse hundene krever og at man hvertfall burde vente til man er ferdig med småbarn osv.

Hund er for meg ikke hele livet mitt, men en del av det. 

Kan ikke du og evt andre som mener det samme svare på hvor dere ser disse fremstillingene hen da? For nå driver jo de fleste her og gjentar og gjentar at det ikke er "hver dag", men hovedsaklig, som oftest, stort sett, de fleste dager etc. Det er heller ingen(så vidt jeg har sett) som sier at ikke mer aktivitet noen dager og mindre andre dager ikke er ok, feks ref jeanetteh sitt innlegg, men det er liksom litt vanskelig og skulle ta høyde for alle om og men og viss om atte i et innlegg og derfor brukes gjerne en sånn minimumsligning når man uttrykker hvor mye aktivitet man synes en hund bør få. For min del er det min en time sånn til vanlig, gjerne da at det er hovedturen/aktiviteten og at smålufting kommer i tillegg. Men det betyr ikke at jeg ser et problem med å gå feks to timer en dag og litt mindre den neste, eller å ta en fridag i ny å ne bare fordi, eller å være syk i perioder eller ha det travelt noen ganger.. Jeg tror ikke jeg har sett en eneste en som mener at man må gå tur eller mosjonere hunden hver eneste dag i minst en time uansett hva man gjør ellers den dagen eller hva man har gjort dagen før og planlegger å gjøre dagen etter. For min del så gjelder løsslipp på jordet, ballkasting i hagen, byvandring i bånd, stå i ro å se på at hunden leker med andre, spe på turen med litt godbitsøk, sitte i parken å se på livet, besøk hos andre og hva nå annet man måtte finne på like mye som tur/aktivitet, så lenge det er en del av et variert liv, men jeg gidder jo somregel ikke å øse ut alle mulige scenarioer hver gang det er snakk om slike ting. 

Forøvrig så er det vell sjeldent hva hunden krever som er problemet, jeg synes ikke at mallene jeg har møtt eller de to hollenderne jeg har i hus er noe mer krevende hva angår tid, eller mengde aktivitet enn malamutene. Tvert imot finner de seg i det meste og hadde nok vært like enkle og greie å ha i hus om de hadde fått 45 min tur pluss lufting sånn til vanlig, men de fortjener jo mye mer enn det. Det samme gjelder malamutene som sikkert hadde sovet 14 dager i strekk om de hadde fått lov(som forøvrig er mye mindre krevende enn hva folk skal ha det til). 

Jeg tror dere leser litt forbi meningen i innlegget jeg, selvsagt vil det alltids finnes noen som mener at alle hunder bør få 3 -4 timer mosjon hver eneste dag uten unntak pluss hjernetrim osv og aller helst skal man være hjemmeværende for å kunne ha hund, på samme måte som det finnes de som mener at hunder bare kan ligge i sofaen hele dagen, være hjemme alene hele dagen og litt til, få en liten tur en gang i uken osv, men det er ikke noen av de jeg oppfatter som normalen her inne. Jeg anser meg som en av de som mener at hunder bør få en del aktivitet, mer enn en del andre, men jeg kjenner meg ikke igjen i det som står i startinnlegget, hverken på mine meninger eller på hva jeg leser ellers av de som drar i samme retning som meg. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på hund og hest er jo at du tar ikke hesten med deg hjem i stua. 90% av tiden jeg bruker på hest bruker jeg på andre ting enn å ri og drive med den. Og jeg har hesten hjemme, regner med de som har hest på stall kanskje fordeler det 50/50 - men likevel. Hundene har vi rundt oss i større eller mindre grad hele døgnet. Vi putter ikke hundene i stallen etter tre timer og går. 

Ikke den vanlige familiehunden hvertfall. 

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ligger hovedturen på en times tid stort sett, med trekk et par ganger i uka. 

Det er også den turen de får, vi har hage og et jorde rett utenfor hagen. 

I helgene er turene gjerne kortere faktisk,  men varer lengre.  Når man har med barn kan en tur som normalt tar 20 min ta 2 timer.  Jeg tilpasser turen etter ungen, ikke bikkjene :P 

Men huskyen kløver på sånne typer turer, eventuelt trekker han poden. Pulien trener triks på tur.  

Jeg har ingen dårlig samvittighet for bikkjene,  faktisk tror jeg de til tider er litt overstimulerte siden de blir mer "kreative " i aktive perioder og det er en hektisk hverdag med barn de er en del av.  Bikkjene mine får mye mer aktivitet og stimuli nå som jeg bare har familiehund fremfor når jeg bodde alene med hunder og trente aktivt. De leker mye sammen og med poden. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en vanlig dag går vi halvannen-to times hovedtur, helst i skauen, hvor hundene får løpe løse utenom båndtvangstiden. Kveldsturen varer fra en halv time til to timer, alt etter vær, føre og hvor mye jeg gidder. Noen kvelder får de ikke tur fordi jeg har annet å gjøre, noen kvelder blir turen erstattet med litt dummykasting og lydighetstrening.

Arbeidstiden min har alltid vært hundevennlig, så hundene mine er heldige sånn sett.

Om sommeren når det er båndtvang , blir det båndturer og svømming. Jeg synes de fortjener såpass mye som de får, men de tåler rolige dager innimellom , uten å bli masete. Og har vi ikke hund for å komme oss ut i natur og frisk luft, finne på aktiviteter og holde oss i form ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vant til at vi i familien min når jeg var lita (med 4 unger) var en hovedtur på en time, halvannens tid en selvsagt greier for hunden. Småturer eksludert. Foreldrene mine var vanlige folk med en familiehund.

Alle, både folk og hunder har godt av å røre på kroppen en times tid sammenhengende hver dag. Mosjon er sunt. Men merk at jeg ikke sier "gå tur" en time, men røre på seg ;)

Jevnt over syns jeg folk her inne er ganske gode til å tenke at man skal ha litt balanse i livet sitt, men at man gjerne anbefaler folk å gå for mindre krevende hunder når de er ferske hundeeiere. Finn flommer tross alt over av hunder, spesielt av raser som trenger mye fysisk/mental stimuli. Og av små raser som folk skaffer seg fordi de tror at de ikke krever noe i det hele tatt. At man prøver å prente inn i førstegangseiere at hunder trenger endel stimuli er nok ment godt i det minste.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

Jeg skaffet meg hund nettopp for å komme meg ut på tur. Og det forekommer nesten ikke at det ikke blir tur i det hele tatt en dag.

Hvor mye tur det blir varierer, mellom 45 min og to timer. Det blir klart mer tur sommer, vår og høst enn nå på vinteren. Godbitball får de nesten hver dag, og godbitsøk, lek og diverse lydighetsøvelser slenger vi med innimellom på tur.

Prøver å la de løpe løs så mye som mulig, de leker sammen og har mye glede av hverandres selskap også.

Har høy terskel for å dra fra dem når de har vært alene en arbeidsdag. Tar de med så vi kan være sammen og de får oppleve nye inntrykk. Prøver å variere hvor vi går tur også, så det ikke skal bli så kjedelig hverken for meg eller for dem.

Vi sover også sammen for å begrense alenetiden. De er aldri i bur, bortsett fra i bilen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns absolutt en halv time til en time pr dag er for lite , selv om jeg forstår at startinlegget er satt litt på spissen. Bedre å skremme folk litt syns jeg enn å late som at alle som egentlig ikke har tid burde ha hund bare fordi de har lyst? De fleste her inne er vel ærlige på hvor mye aktivitet hundene får, men jevnt over er alt for mange hunder altfor mye alene. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid dårlig samvittighet fordi hundene mine får såpass lite turer og andre aktiviteter (Jeg er i full jobb + har unger og hjem som også trenger meg) Og grunnen til at jeg syns hundene mine får for lite av meg, er vel nettopp alle disse FB-oppdateringer om eviglange turer, og treninger. MINST 2 økter pr. dag. 

Etter å ha lest gjennom denne tråden, så er jeg ikke så ille likevel. Hundene mine er minimum på tur (eller trening) i en time hver dag. Som oftest er vi hjemmefra i ca 2 timer. (Men skulle ønske jeg også hadde hatt tid til å gå turer og trene i timesvis. Og i dagslys...)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Her varierer det hvor mye min får. Han får nok mer når det ikke er kaldt enn når det er snø og veldig kaldt ute. Vi holder på mye i skogen, og det går utallige timer i spor-, felt- og runderingstrening. I tillegg blir det mange timer på lydighetstrening. Men jeg har aldri noe fast minimum og maksimum tid jeg bruker hver dag. 

Jeg er ufør, uten barn og kan bruke dagene som jeg vil ( må selvsagt ta hensyn til kroppen og dårlige dager). Jeg lager ikke noe forutsigbart rutiner får min hund, da jeg mener at han må takle å være rolig en dag eller tre også. 

Går mye turer og lar hunden min løpe fritt, lengde og hvor lenge bestemmer kroppen min. Jeg har en hund som kan jobbe til han stuper, så det beste jeg kan gjøre er å slite ham ut mentalt de dagene kroppen ikke henger med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker tråden! 

Jeg er enig i at det er greit å si til en førstegangs hundeier at de burde være klar for minimum 1 time aktivitet med hunden hver dag, uansett rase. Som @simira sier, hva som skjer i realiteten når de faktisk får hunden og hverdagen kommer med travle dager, syke dager, dager med stygt vær osv, det tilpasser man aktiviteten til hunden etter. Men at 1 time burde være minimum hva man kan gi av aktivitet til en hund er jeg helt klart enig i at er en grei ting å si til førstegangskjøpere. 

Men jeg er også enig i at det overdrives veldig i mange rasetråder om hvor mye en rase faktisk krever. Plutselig blir en liten selskapshund fremstilt som like krevende som en aktiv bruksrase. Eller det virker som at det er rocket science å eie en hund av en aktiv bruksrase. Noen advarsler må selvsagt til, men til tider kan det bli litt mye av det gode her inne syns jeg.

Selv får hundene mine alt fra 30 min til 2,5 times tur daglig. Noen dager blir det båndturer i nabolaget, andre dager er de løs flere timer i skogen eller på fjellet. Noen dager er vi på trening. De er stort sett med meg overalt. De sover med meg om natten, er med på besøk til venner og familie. De er hjemme alene alt fra 2-10 timer om dagen til vanlig. Jeg er student, så noen dager er veldig korte. Andre dager jobber jeg, og da blir det lengre tid alene.

Jeg har stort sett ikke dårlig samvittighet for hundene mine. Men jeg kjenner av og til på det som er blitt nevnt i tråden, når folk skriver at de har vært ute og trent og turet hund i flere timer i strekk, at jeg kanskje ikke er verdens beste hundeeier som i dag bare har gått en liten runde på 40 min. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...