Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke triks og kommando kan din hund? noen råd og tips?


Gjest
 Share

Recommended Posts

Mio på 6 måneder kan litt. Han lærer superfort. Bruker klikketrening, for han blir ganske ivrig og får ikke med seg når han gjør noe riktig. Men med klikketrening så går alt mye fortere, for han merker mye fortere når han har gjort noe riktig. Kunne fint bruke 10 minutter før han gjorde samme kommandoen to ganger. Da først begynt det å gå opp for han. Nå med klikketrening så går det mye, mye fortere. 

Det han kan nå er;
- sitt
- Ligg
- Gi labb
- rull rundt
- Snurr  (som å jage halen sin, altså løpe rundt i en liten ring)
- Nuss (han sleiker meg på nesen, som et lite kyss). 

Den siste lærte han i dag. Det tar 5 minutter så sitter nye kommandoer inn. I løpet av 5 minutter så "fremprovoserer" jeg kommandoen to ganger og sier kommandoen til slutt. Altså med hjelp fra meg, så sitter det og han gjør det gang på gang i 5 minutter helt alene. 
Prøver å ikke lære alt for mye på en gang. Når han lærer noe nytt så sier jeg "gamle" kommandoer inni mellom også, slik at det ikke bare blir rull rundt, rull rundt, rull rundt om å om igjen. 

Har begynt å gå tom for ting å lære han... 
Noen tips?
Han kan delvis "kom hit" når han er løs, men har ikke vært løs uten bånd alene enda, kun med to andre hunder på hytta. Da hermer han bare etter de, så kan det ikke helt enda. Når jeg går tur og har husket på å ta med godbit så kan jeg øve. Da sier jeg "kom hit" uten å rykke i båndet, og når han da kommer til meg så får han godbit og ros. 
"Bli" har han ikke lært enda heller, for han har mark i rumpa og tenker å vente til han har roet seg bittelitt. Han blir for ivrig til å sitte stille. 
Er roligere nå enn før. Før tullet og tøyset han mye under trening. Nå så går det mye fortere nå som jeg bruker klikker. Så tenkt å prøve ut "bli" snart. 

Han kan også delvis "hopp". Men jeg øvde på det en gang bare. så gikk jeg over til noe annet i stedet. Tenkt å ta neste. Men etter det så har jeg gått tom for ideer... 

Eneste kommandoen jeg ikke ønsker å lære han er å prate, bjeffe eller lage lyd.
Hadde vært fint å lære han det, også lære han "hold kjeft", for han bjeffer en del når han ser hunder :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rocky er såkalt klikkerklok, vanvittig gøy! Lenge siden han lærte noe nytt nå, men hadde en periode der han lærte mange triks. 

- Sitt
- Dekk
- Danse (Få rundt i en sirkel/rundt seg selv, fin å bruke for å få han ut av andre kommandoer som f.eks sitt eller dekk så han kan tilby dem/andre på ny) 
- Gi labb/high Five
- Prate - bjeffe (ligner for mye på danse, så reagerer mer på "skikkelig" enn prate. :lol: må finne et annet ord på den)
- Si takk - lave bjeffeaktige lyder, men ikke helt et bjeff.
- På plass. (Her brukte vi en kombinasjon av shaping og klikkertrening)
- Gå fot
- Hent/plukk opp. (Henter eller plukker opp gjenstander jeg hiver eller peker på. Fint når ryggen min er vond f.eks :P  Denne kan man dra lenger og lære hunden navn på div ting du vil den skal hente. Man kan også videreføre denne kommandoen til å rydde ting opp i en kasse f.eks) 
- Bukke. (står med bakbena og ligger med forbena)
- Krype. 
- Søk - finne godbiter eller gjenstander jeg har gjemt. 
- Stopp - stoppe opp. 
- Helt ned - legge seg på siden/hodet helt i bakken.
- På to - stå bare på bakbena

En kommando som er fin å lære er også å Rygge. Slik at hunden blir mer bevist på bakparten sin, man kan ta den noen steg videre å få hunden til å rygge oppetter vegger osv. 
Sitte bamse er påbegynt hos oss, men fullførte den aldri. :P Fin for balanse.


Sikkert mer som jeg ikke kommer på akkurat nå :P:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine kan bare

& sitt 

& ligg 

& bli

& stå på to bein

& sitte bamse

& rull rundt

& gi labb

& stå

& kom

& være her

& finne bilen min. ( veldig Morro når man er på parkeringsplass og jeg sier hvor er bilen og hunden finner den. )

& hopp inn i bilen ( bak i bur)

kommer ikke på flere i farta. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aylas repertoar:

- Sitt

- Ligg

- Stå

- Bli

- Kom

- Rundt - rundt seg selv med klokka

- Snurre - rundt seg selv mot klokka

- Labb - med begge labber

- High five - også begge labber

- Opp - på bakbeina

- Hopp

- Ten - opp på bakbeina og en labb på hver av mine hender, som i give me ten

- Juletre - jeg sitter på gulvet og hun går rundt meg (trent inn på denne tiden i fjor :P )

- Ta på - løfte labben og ta på en gjenstand

- Nuss - sleike meg på munnen

- Tråkk på - sette forbeina oppå f.eks. en tom eske

- Hvor er *navn på leke* - jeg gjemmer leke under genseren eller andre steder på meg selv

- Hente - hente leker, ikke helt stødig på denne ennå

- Vent 'a - stoppe og vente på meg når vi er ute, denne kom helt av seg selv, kun fordi jeg sa dette ordet ofte når jeg satte på henne båndet etter å ha godt løs

- Ut og tisse - selvforklarende

- Ned - gå ned av sofa eller seng

- Vær så god - gjør som du vil

- Ut av *rom* - sitter ikke helt ennå, men hjelper seg

- Finn godbiten - brukes stort sett for godbitsøk inne

Tror det var alle. Fikk faktisk litt sjokk nå som jeg ser lista, trodde ikke vi kunne så mye, jeg. Flere av kommandoene har kommet av seg selv, uten at jeg har vært bevisst på det, hun har liksom bare plukket dem opp etterhvert. Noen er trent inn med klikker, noen med target stick. Mange av kommandoene har også håndsignaler. 

EDIT: Det kan nok være lurt å lære inn samme trikset, som labb, med begge "hender", og snurre og rulle begge veier. Hunder har en foretrukket hånd, som oss, og det er sikkert ikke dumt å trene motorikken i den andre ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste kan en haug med ting siden hun har vært prøveklut og klikkerklok, eller stor på å tilby :P alt fra, sitt, dekk, stå, gå, bli, opp, kom til tulleting som å plukke opp det jeg peker på, være sjenert, sitt bamse eller opp med labbene. Og hun kan alle øvelsene i lp1, lp2 (sånn nesten), rl1, rl2, rl3 og alle agilitykommandoene (nok til å komme seg til klasse 3).. :P

Bare fantasiden å orket som setter grenser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kan bare "sitt", og det kun når han VET at han får godis :lol:

Gamlingen kunne mange triks, nevner bare noen her. Ett av dem var "vinke", da satt han mens han løftet ene framfoten opp i luften mens han ristet lett på den. En form for "gi lapp".

Han kunne også "bak", det betydde at han skulle rygge. 

Han kunne løfte på alle fire føttene på kommando mens han sto, var veldig greit hvis han fikk båndet mellom beina. Slapp å bøye meg ned :) 

Høyre og venstre var også veldig gøy kommando, brukte den til hverdags når vi gikk tur. Også brukte jeg den når vi lekte. La ut ball midt på plassen, og sendte hunden ut til høyre og venstre (hvis der forstår). Han måtte følge alle høyre/vensre kommandoene før han fikk "vær så god", da først fikk han ta ballen. Dette syntes han var konge, men noen ganger hadde han ikke tid å vente på "vær så god" :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gira kan ikke så veldig mye, men litt. Utenom vanlige lydighetskommandoer så er det: rygge, bjeffe, spille dø, vinke, og delvis slalom mellom beina.

Forrige hunden min kunne en del. Fikk tips av å se på youtube :) f.eks rygge opp mot vegg (starten på å gå på frembeina, men vi kom aldri så langt), gjemme nesen (la nesa ned mellom labbene), snurre, danse (snurret rundt på to bein), balansere godbit på snuten til hun fikk versågod, lukke skuffer og skap, hente litt ulike ting. Og sikkert en hel del mer. Favoritten hennes var dog slalom mellom beina, både mens jeg gikk og når jeg sto stille. Ja, også kunne hun hoppe opp i armene mine, og opp på ryggen hvor hun balanserte :)

Veldig gøy å lære nye triks! Anbefaler virkelig triksefilmer på.youtube, der får du masse ideer :)

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen på 5 mnd kan:

- sitt

- dekk

- vente

- på plass

- jobber for tiden med fvf og stå

- rulle rundt

- hoppe opp med forbeina og lande på gulvet

- avlevere leker

- stå med forbeina på mine bein, mellom mine bein

- innkalling

- passivitet i bånd

- gå pent i bånd

- løper tunneler og rundt vinger på ag banen

 

Vi jobber ikke så mye med triks.Helst fordi jeg ønsker at hun skal ha grunnleggende lydighet og øvelser på plass, og det skal sitte bra når puberteten starter. Vi leker heller desto mer, og bygger relasjoner og tillit :) Og jeg belønner henne stort sett for alt hun gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oy her var det mange gode triks han kan lære! Nå nettopp lærte han "hopp", tok fem minutter så satt det. Kjempe gøy å trene på triks og slikt. Første hunden min var en utlært omplasseringshund. Hun skulle konkurrere innen noe, kunne alt ihvertfall. Han andre var dum som et brød, og da mener jeg dum. Han er 8 år og kan fortsatt ikke "sitt", han hermer bare etter de andre. Er han alene så er han helt fjern. Den tredje flyttet jeg ut like etter mamma og pappa fikk han. Så rakk ikke å lære han annet enn sitt og ligg. 

Så det å lære Mio ting er kjempe gøy! Ihvertfall når han tar det så fort, for jeg kan lett bli frustrert og lei. 

Snakke kan jeg lære han, for han bruker å boffe som jeg kaller det. Det er lavt, ikke høy bjeffing. Og det er greit, ikke høylytt bjeffing. 

Juletre kan jeg lære han! Den var genial. 

Gå/hopp ned og opp kan jeg lære han. Litt liten til å nå opp til sofa og slikt, men kan finne ei stødig kasse som han kan øve på. Fint til nå han skal opp og ned fra sengen/sofa og bil. 

Glemte å nevne at han kan "slipp". Altså leker, godbiter og pinner. Godbiter som bein og griseører og slikt slipper han på gulvet når jeg sier det, noe som er flott i tilfelle det kommer barn. Vil ikke ha en hund som glefser etter folk over et griseøre. Jeg tar ikke ifra han ting, men når jeg sier slipp så mener jeg slipp. Så legger jeg det vekk i noen minutter også får han det tilbake senere. Gjort dette siden han kom i hus. For det er viktig for meg at han tåler at jeg rører på godbiter som han elsker, men samtidig så gjør jeg det ikke vær bidige gang, for han skal jo få ha det i fred også. Bare fint å kunne når barn kommer, og jeg legger vekk slikt.
Ja jeg er litt hysterisk, for ei lita jente ble angrepet av en hund på grunn av et griseøre. Eierne brukte aldri å røre slike ting, hunden var ikke matagressiv, men så kom det ei 4 år gammel jente og da var det gjort. 

Jeg prøvde litt å gjøre ting med kun ord og ikke håndsignaler, for jeg gjør det automatisk. Nuss, sitt og ligg klarer han uten at jeg røre meg. Men de andre må jeg bruke signaler, han ser på meg for å se hva jeg mener. Noe som er kjempe bra! For før var han helt fokusert på godbiten og tok ikke øynene av den, men i dag så han meg i øynene mange, mange ganger. 
 

Noen tips til hvordan jeg skal begynne med å lære inn "hent den"? Altså leker som jeg peker på? 
Aldri lært en hund dette før, vært litt gøy å lære han det... Men vet ikke helt hvor jeg skal starte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det masse triks tips :D

Taco kan, slik utenom lp programmet til lydighet kl 3/elite og C bruks veldig lite triks, men i fjor lærte jeg henne å "tisse" på ting som en hannhund. Og vi har hatt mange stunder med latteranfall når hun driver å skal "tisse på" forskjellige ting- slik som neseprøvestativet, MEG osv osv når hun blir litt frustrert og ikke skjønner hva jeg mener.
Hun kan rygge opp trapper og litt opp mot vegg. Hun har også lært å bjeffe på kommando og nå driver vi med å fokusere på et punkt der framme og snike seg fram (det er med tanke på framsending i B-bruks det da)

Vi begynte så vidt med trikset "titte under" i fjor vinter, men våren kom og vi begynte med den vanlige treningen vår i stedet ;) 

Kanskje jeg finner noen tips her som vi kan lære inn i jula :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyx kan foreløpig:

* Rygge
* Rygge i sirkel rundt meg
* Snu foran meg og rygge gjennom beina
* Stå på to
* Stå på to og rygge mot meg
* Hoppe opp på bena mine (når jeg ligger)
* Hoppe opp på ryggen min
* Hoppe over benet mitt
* Hoppe gjennom armene mine
* Slalom mellom bena
* Åttetall mellom bena
* Bukke
* Sitte med forbena på armen min og se ned under armen
* Snurre
* High-five
* Sitte bamse


Sikkert noe jeg har glemt, men det er i hvert fall de vi kan best og de vi bruker mest :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å da kan han snakk :D 

Prøvd på "hent" men var litt vanskelig å forstå hva jeg mente. Så får pugg på de andre litt til. 2 nye på få dager er mye for en liten tass. Han ble også ganske stresset merket jeg, han begynte å tulla ufattelig mye, lekte med katten oppi alt, så måtte ta ett skritt tilbake og prøve den senere. 

Når dere lærer triks, gjør dere ting hunden gjør fra før, også gir det en kommando?
De han kan nå, utenom rull rundt og snurr har kommet av at han har gjort noe, også gir jeg det en kommando. Jeg "trigger" det på en måte, f.eks jeg vet at han boffer hvis jeg boffer, altså lav og mørk bjeff. 
Så da trigget jeg det 2 ganger og sa "snakk" rett før han gjorde det.. også klikk og godbit. 
Gjorde det to ganger å etter det så sa jeg snakk og da gjorde han det selv, voila så var det lært. 

Da han lærte "gi labb" så tok jeg opp labben og sa det, gjorde det 2-3 ganger så gjorde han det helt selv til slutt. 

Ligge gjør man ved å ta godbiten mellom forbeina slik at han legger seg ned. Sitt ved å løfte den litt opp så går rumpa automatisk ned etc. 
Vet ikke hvordan jeg skal gjøre det med de andre tingene.. som bamse, rygge, stå på to bein uten å hoppe eller sette seg ned... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, miomio skrev:

Oy her var det mange gode triks han kan lære! Nå nettopp lærte han "hopp", tok fem minutter så satt det. Kjempe gøy å trene på triks og slikt. Første hunden min var en utlært omplasseringshund. Hun skulle konkurrere innen noe, kunne alt ihvertfall. Han andre var dum som et brød, og da mener jeg dum. Han er 8 år og kan fortsatt ikke "sitt", han hermer bare etter de andre. Er han alene så er han helt fjern. Den tredje flyttet jeg ut like etter mamma og pappa fikk han. Så rakk ikke å lære han annet enn sitt og ligg. 

Så det å lære Mio ting er kjempe gøy! Ihvertfall når han tar det så fort, for jeg kan lett bli frustrert og lei. 

Snakke kan jeg lære han, for han bruker å boffe som jeg kaller det. Det er lavt, ikke høy bjeffing. Og det er greit, ikke høylytt bjeffing. 

Juletre kan jeg lære han! Den var genial. 

Gå/hopp ned og opp kan jeg lære han. Litt liten til å nå opp til sofa og slikt, men kan finne ei stødig kasse som han kan øve på. Fint til nå han skal opp og ned fra sengen/sofa og bil. 

Glemte å nevne at han kan "slipp". Altså leker, godbiter og pinner. Godbiter som bein og griseører og slikt slipper han på gulvet når jeg sier det, noe som er flott i tilfelle det kommer barn. Vil ikke ha en hund som glefser etter folk over et griseøre. Jeg tar ikke ifra han ting, men når jeg sier slipp så mener jeg slipp. Så legger jeg det vekk i noen minutter også får han det tilbake senere. Gjort dette siden han kom i hus. For det er viktig for meg at han tåler at jeg rører på godbiter som han elsker, men samtidig så gjør jeg det ikke vær bidige gang, for han skal jo få ha det i fred også. Bare fint å kunne når barn kommer, og jeg legger vekk slikt.
Ja jeg er litt hysterisk, for ei lita jente ble angrepet av en hund på grunn av et griseøre. Eierne brukte aldri å røre slike ting, hunden var ikke matagressiv, men så kom det ei 4 år gammel jente og da var det gjort. 

Jeg prøvde litt å gjøre ting med kun ord og ikke håndsignaler, for jeg gjør det automatisk. Nuss, sitt og ligg klarer han uten at jeg røre meg. Men de andre må jeg bruke signaler, han ser på meg for å se hva jeg mener. Noe som er kjempe bra! For før var han helt fokusert på godbiten og tok ikke øynene av den, men i dag så han meg i øynene mange, mange ganger. 
 

Noen tips til hvordan jeg skal begynne med å lære inn "hent den"? Altså leker som jeg peker på? 
Aldri lært en hund dette før, vært litt gøy å lære han det... Men vet ikke helt hvor jeg skal starte.

Jeg klikket det inn :)

klikk for å snuse, vise interesse, klikk for å plukke det opp. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, miomio skrev:

ok, får bare prøve og prøve :D 

Jeg gjorde det ekstremt gradvis. Først vise interesse for det jeg la på gulvet, så når han forsto at den tingen var det somb le belønnet å økte jeg gradvis vanskelighetsgraden. Røre den med snuten, så såvidt bite på den - bite på den - løfte den - holde den - slippe den i hånda mi. 
Nå når jeg vet han kan det så er jeg så streng at han skal holde den helt til jeg får den i hånda. Slipper han den før det så må han plukke den opp og gi den til meg før han får belønning. Men da skal jo hunden virkelig vite hva det er du vil da. Rocky slipper kun når han blir så ivrig på godisen at han glemmer seg. :lol: Matvrak.no 

Jeg fant en fin video om innlæringen av dette på youtube. Aner ikke hva den videoen heter, men regner med du kan søke på fetch eller noe så finner du noe som funker. :) 
Videoen jeg så var en beagle som lærte å plukke opp en gaffel tror jeg det var. 

Kan også være lurt å øve på forskjellige typer ting. Rocky syns metall er rimelig ekkelt, men kan godt plukke opp nøkkelknipper med trekuler på eller lignende "pynt". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kan

- sitt

- dekk 

- vent (vårt ord for bli)

- på plass 

- fot (gå fot)

-stå

- værsågod

- gå å lægg sæ (legg deg på plassen din)

- opp (på steiner, bord, i sofaen, inn i bilen ++)

- over (= hopp over)

- tunnel

- snurr 

- gå ned (...trappa og legg deg på soverommet)

- kor e pinnen? (finn pinnen/leken du akkurat holdt på med)

- Vegar (finn Vegar)

- søk 

Og kanskje noen til som jeg ikke kommer på i farta? Ikke alt er triks egentlig, mer ting som er praktisk å lære inn, ting dyret har plukket opp av seg selv osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, tonjek skrev:

Husk å generalisere øvelsene. At han kan f.eks gi labb i stua, vil ikke nødvendigvis si at han kan det ute i gata. emoji4.png

Vi øver overalt. Når vi går tur så prøver jeg å huske på å ta med klikkeren og godbit. Noen ganger glemmer jeg klikkeren, men han gjør det for det. :)

Skal øve mer på snakk og nuss, de to nye kommandoene. Så skal jeg prøv noe annet, men vet ikke hvor jeg skal starte :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.12.2015, 01.41.22, miomio skrev:

Juletre kan jeg lære han! Den var genial. 

Hehe, morsomt at du likte den. Det er jo det som er artig med slike triks, man kan jo gi den kommandoen man føler for, bikkjedyret kan jo ikke norsk, så det blir liksom ikke feil. 

Hvis du lurer på hvordan vi øvde inn det, så begynte jeg med å sitte på gulvet, og lokke Ayla med en godbit et skritt for å begynne runden rundt meg. Klikk og belønn. Så to skritt, klikk og belønn. Så stadig lengre rundt. Det krever litt motorikk for å bytte hånd på godbiten midt bak ryggen, men er du ikke alt for stiv, så går det :P Vi har lagt på en avslutning på runden med et sitt før hun får belønningen sin.

På 8.12.2015, 01.41.22, miomio skrev:

Jeg prøvde litt å gjøre ting med kun ord og ikke håndsignaler, for jeg gjør det automatisk. Nuss, sitt og ligg klarer han uten at jeg røre meg. Men de andre må jeg bruke signaler, han ser på meg for å se hva jeg mener. Noe som er kjempe bra! For før var han helt fokusert på godbiten og tok ikke øynene av den, men i dag så han meg i øynene mange, mange ganger. 

Ayla responderer bedre på håndsignaler enn vokale kommandoer. Noe som er merkelig, for peking og slikt skjønner hun ikke. 

På 8.12.2015, 01.41.22, miomio skrev:

Noen tips til hvordan jeg skal begynne med å lære inn "hent den"? Altså leker som jeg peker på? 
Aldri lært en hund dette før, vært litt gøy å lære han det... Men vet ikke helt hvor jeg skal starte.

Vi trener ikke så aktivt på dette, men har kommet så langt som til å legge på kommando. Jeg har ikke klart å få Ayla til å forstå den biten om at jeg skal ha tingen hver gang. Lille egotrippen min <3 

Jeg begynte med å kaste leker et stykke unna under lek, for da løper hun og plukker dem med seg. Så la jeg på kommandoen "hente" i det hun plukket opp tingen. Vi har kommet dithen at hun ofte stopper foran meg med leken, men slipper den ikke før jeg sier "tusen takk". Jeg har ikke brukt klikker på dette, for da blir hun distrahert, slipper tingen og kommer for å få godbit. Vinninga opp i spinninga her, altså :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noma kan:
Sitte bamse,
Skamme seg,
Rulle rundt,
Bukke,
Hals,
Gimme ten,
Gimme five,
Gi labb,
Bakke,

Winnie kan:
Sitte bamse,
Vinke,
Rulle rundt.

Fant kan.... ingenting... eller.. jo kanskje en ting da:
"Hva sier du?" (Wauvwauvwooooo)

(Jeg gidder altså ikke ta med "vanlige ting" her, som på plass, gå og legg deg, på puta, bli, sitt, dekk, osv...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

I tilegg til hverdags-, lp-, og agilitykommandoer kan Terven å sitte bamse, gi labb, snurre, hoppe opp i armene, spille død på merkelig måte, slalom mellom bena, løpe i åttetall mellom bena, ta *sett inn navn* (løper da bort og hopper på personen jeg sier navnet til), 3-2-1 (går fra rolig til "gal"). Må jobbe mer med triks kjenner jeg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble inspirert av denne tråden, jeg. Har ikke hatt motivasjon til å trene triks på en stund, men i kveld startet vi med å gå slalåm mellom beina. Kjøpte en kjekk liten innretning her forleden, en target stick med innebygd klikker. Hvorfor har jeg ikke sett det før? Genialt! Og veldig praktisk når man har en bitteliten hund som skal ledes mellom beina på ei stående kjerring med vondt i ryggen og HD :P Fungerte utmerket til formålet i kveld.

Jeg bruker forøvrig klikker mest i innlæringsfasen av nye kommandoer, ellers er jeg for slappfisk til å ha den i lomma hele tida i tilfelle det byr seg en anledning til å bruke den. Men veldig effektiv til innlæring altså. Target stick er også veldig praktisk å bruke, spesielt med en liten hund, eller med litt avstand. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...