Gå til innhold
Hundesonen.no

Låste frambein eller låste bakbein?


Turb
 Share

Recommended Posts

Jeg heller litt fram og tilbake mellom låste frambein og låste bakbein. 
Hva er fordelene og ulempene med de to måtene å gjøre det på?

(kan legge til at Pigg naturlig setter seg med låste frambein, men naturlig legger seg med låste bakbein - så uansett hva jeg bestemmer meg for så må noe omarbeides)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Turb skrev:

Jeg heller litt fram og tilbake mellom låste frambein og låste bakbein. 
Hva er fordelene og ulempene med de to måtene å gjøre det på?

(kan legge til at Pigg naturlig setter seg med låste frambein, men naturlig legger seg med låste bakbein - så uansett hva jeg bestemmer meg for så må noe omarbeides)

Mitt råd er å bestemme deg før du begynner å trene det inn :-) Vegas har naturlig låsing av frembein, jeg motarbeidet han og SKULLE ha låste bakbein... Før jeg til slutt krøp til korset og gjorde om og trente låste frembein :-) Det var mye ekstraarbeid og jeg angret mer enn en gang. Låste frembein er finere syns jeg når du får det skikkelig inn, men jeg synes låste bakbein er enklere å trene inn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel har egentlig ikke trent låst noe som helst, han har masse oppdrift i absolutt alt - siden hopping er livet. Derfor jeg funderer nå på hva jeg skal gjøre. Jeg vet en del dommere i Norge trekker for låste frambein hvis det ikke gjøres raskt nok for de mener hunden er oppe i stå mellom ligg og sitt. 

Jeg fikk råd om å vente til han ble større og sterkere før jeg bestemte meg, men han har veldig gode rygg og magemuskler for alderen så jeg føler at det begynner å bli litt på tide å bestemme seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det er lurt å se på alle momentene og skrive ned om han låser bak eller foran mest. Jeg har låste fremben på eldste, men ser at det er mer naturlig med låste bakben på yngste :) 

Med låste fremben på min eldste ble det mest jobb med stå-ligg og sitt-ligg. Jeg har brukt mye tid på gulvet og bare terpet på bevegelsesmønsteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns låste bakbein er mer "naturlig" bevegelsemønster med tanke på belastning o.l. Men mye mulig jeg tar feil. Føler liksom at låste frambein er helt feil med ett unntak og det er vel fra stå til sitt. Men selvsagt fins det noen unntak. 

Det er enklere å ha kontroll med låste frambein for førere. Men så må man huske at man skal liksom være konsekvent i hele programmet for å få det til å fungere 100%, personlig er jeg nok ikke konsekvent nok der :P 

Dette hjalp sikkert mye på valget tenker jeg :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte noen vekslinger fra sitt, dekk, stå osv. og noterte ned hva hun låste mest. I og med at vi også har trent inn hopp-stå. fikk hun liksom en slags hoppstå fra sitt også. Det ble til syvende og sist lettest å velge låste bakbein, så det har jeg på Nemi hvert fall.

Hva som er best er vel en smakssak. Ville tatt det han gjør mest av, så blir det mindre arbeid på deg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, JeanetteH skrev:

Jeg syns låste bakbein er mer "naturlig" bevegelsemønster med tanke på belastning o.l. Men mye mulig jeg tar feil. Føler liksom at låste frambein er helt feil med ett unntak og det er vel fra stå til sitt. Men selvsagt fins det noen unntak. 

 

Det kommer da helt an på hunden. De har forskjellige naturlige bevegelsesmønsteret.

Syns det blir feil å velge det ene eller andre bare fordi "alle andre gjør det", se på hunden og hva som faller den mest naturlig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Teserere skrev:

Det kommer da helt an på hunden. De har forskjellige naturlige bevegelsesmønsteret.

Syns det blir feil å velge det ene eller andre bare fordi "alle andre gjør det", se på hunden og hva som faller den mest naturlig :) 

Somsagt, det fins unntak. Men de fleste JEG ser på som ikke har blitt trent fra de var små har mer naturlig låst bak. Men det er min erfaring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd å hjelp hunden litt med en dekk med låste forbein da? Og se hvor lett/"naturlig" den tar det?  

Jeg tror jeg ville gått for frembein om den setter seg med låste frembein. :)

På mine har jeg sett det godt, de har ingen naturlig posisjonsendring med frembein. Tenkte at siden jeg har bakbein på eldste hadde det vært moro å prøvd frembein på yngste - men ser at hun har så naturlig bak at det hadde vært urettferdig og valgt låste frembein. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar. Skal filme noen bytter fra siden og se hva han gjør mest av. Nesten umulig for meg å se forfra pga for mye oppdrift i alle bytter - han hopper opp og ned i alle bytter :P 

Jeg synes jeg har sett begge deler på ham så får se hva vi ender opp med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var usikker lenge. Syntes Gneis viste mer framben enn bakben, men begynte på bakben siden det er det jeg foretrekker. Har hatt flere runder fram og tilbake etter det også, men har nå likevel kjørt låste bakben.

Pga rally og krypen i bruks valgte jeg nå å lære henne inn sitt-stå og sitt-dekk-sitt med låste framben og det er stor forskjell på innlæringa. Det er veldig tydelig at hun synes det er lettere.

Blir spennende å høre hva du velger å gå for!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...