Gå til innhold
Hundesonen.no

Schäfer uten stamtavle?


Duke
 Share

Recommended Posts

Akkurat nå, Duke skrev:

Oh, så fine vettu! Og den hunden til Tuvane var jo bare nydelig. 
Ja, får håpe det løser seg. Takk skal du ha:) 

Har skrevet litt mer over til deg :) Sorry pushing mot oppdrettere, men vil du skal få noe skikkelig og som du får en real kontrakt på. Ikke alle er fornøyde med dem, men slik er det vel over hele fjøla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er en enkel regel her: Avl uten stamtavle = useriøs. Dersom noen driver avl på hunder uten stamtavle er det ofte en grunn til det, enten har heller ikke foreldrene stamtavle, foreldrene oppfy

Godt tenkt :) Personlig ville jeg nok sett i retning av hvit gjeterhund jeg da. For schæferen blir ikke bedre i rygg og bein om de kommer fra ett oppdrett som ikke registrerer i NKK. Det er så mye

Problemet med uregistrerte hunder er jo at du ikke kan sjekke hvor seriøse de er. Du må bare ta deres ord på at hundene og slekta er friske. Og det er så mange som lyver, eller som ikke aner hva de sn

7 minutter siden, Margrete skrev:

Har skrevet litt mer over til deg :) Sorry pushing mot oppdrettere, men vil du skal få noe skikkelig og som du får en real kontrakt på. Ikke alle er fornøyde med dem, men slik er det vel over hele fjøla.

Er begge dine der ifra? det går helt greit at du pusher oppdrettere, da har man mer å gå etter. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Krutsi skrev:

Sånn HG vs showschäfer, så er min erfaring er at mange ligger på lik linje.. Det er en del mentalt rusk på HG, men det er det jammen meg på showschäfer også :P 

 

Du måååå bare du *ler* Jeg følger opp med det er rusk på brukslinjene å, bare ikke de samme :P
 

15 minutter siden, Duke skrev:

Er begge dine der ifra? det går helt greit at du pusher oppdrettere, da har man mer å gå etter. 
 

Nei, bare den yngste. Jeg har hatt moren til den yngste på for og begge jentene har vært supre hunder! Helsen har vært suveren og begge to er arbeidsdyr, men ikke fult så mye som en fra brukslinjer. Ikke noe tull med hodet på dem heller. Eller jo, men det tror jeg handler mer om meg enn om dem :P Den andre har jeg vært særs uheldig med, så det frister ikke å anbefale, noe som er litt dumt i og med at en hund ikke akkurat setter en standard. Han er i hvert fall fra Veemtroppen. Sier ikke noe mer om dem bare :P

Har ingen erfaring med Falkøens.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt å se at du har gått vekk fra å kjøpe uregistrert valp. Det må du ikke gjøre!

Jeg vil anbefale deg å dra og hilse på hundene, uansett hva slags linjer du velger. Det er stor variasjon i rasen, og jeg har møtt flest schæfere jeg ikke ville hatt selv. (Og jeg elsker min schæfer, favorittrase.) Det jeg tenker på er ustabile, dorske og veike hunder på showsiden, og overstressa hunder uten nok selvstendighet på brukssiden.. Som koker så mye at de ikke funker... 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Schäferhund-entustiast vil jeg bare si jeg ble glad når jeg så du gikk bort fra å kjøpe hunder uten stamtavle! :D Det er også selvsagt noe jeg selv ikke anbefaler deg å gjøre.

Men jeg skjønner jo dilemmaet ditt ift. til showhundenes anatomi vs. brukshundenes mentalitet. Jeg selv valgte jo brukslinjer mye pga anatomien til showlinjene, men aller mest fordi jeg nettopp ønsket å bruke hunden og for meg er det ingen utfordring med dens aktivitetsnivå fysisk og mentalt :) Men en ærlig sak av deg å si at det kanskje blir litt for mye for deg, det skal du ha! Så jeg syns du heller burde gå for showlinjene, og man kan finne mye bra der også uten at det er ekstremt. Hunden som kapret hjertet mitt for rasen er fra showlinjer, og jeg hadde gladelig hatt han igjen for å si det sånn! Men min erfaring også er at det er stor variasjon i rasen, på begge linjer. Som nevnt anbefaler jeg også å dra å hilse på hundene uansett linjer.

Ellers har jeg dessverre ingen andre tis eller erfaring ift. til showlinjene, siden det ikke er noe jeg ser etter selv. Nå vet jeg ikke om du har låst deg helt på valp, men evt. kan jo en mulighet være en omplasseringshund da :) Da vet jo du litt mer hvordan hunden er, spesielt hvis den er litt eldre. Vil ihvertfall ønske deg masse lykke til og håper du finner det du leter etter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, simira skrev:

Helsa på hvit gjeter er såvidt jeg har fått opplyst (av hvit gjeter-folk) ikke noe bedre enn på schæfer?

Jeg hadde ikke turt å kjøpe uten stamtavle jeg altså, på en annen side så tror jo ikke jeg på at det finnes friske schæfere (tross bevis på det motsatte her. :P

@HeraHiromi kan kanskje si litt om de hvite?

Hva med en voksen omplassering som man vet er relativt frisk?

De Hvite gjeterne har rett rygg, men desverre er det noen som begynner å helle litt da en del dommere liker at de ligner Schæfere :( Trist. Heldigvis er det mange som kjemper for å bevare den rette ryggen.

Helsemessig er det nok mye av de samme sykdommene som på Schæfer, men kanskje ikke så gale som på Schæferen? 

Mentalt: mange mener de er mykere, har mindre mot og drifter enn en Schæfer.  

 

Trådstarter: du skriver at du har sett på mentaltester at HG en er mer barnslig enn Schæfer. Hvordan har du sett det? :P Skal ikke si i mot det, har selv en kjempebarnslig tispe på 6 år som jeg av og til lurer på om er tilbakestående :P , men det så jeg ikke på mentalbeskrivelsen hennes ;) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Margrete skrev:

Du måååå bare du *ler* Jeg følger opp med det er rusk på brukslinjene å, bare ikke de samme :P
 

Nei, bare den yngste. Jeg har hatt moren til den yngste på for og begge jentene har vært supre hunder! Helsen har vært suveren og begge to er arbeidsdyr, men ikke fult så mye som en fra brukslinjer. Ikke noe tull med hodet på dem heller. Eller jo, men det tror jeg handler mer om meg enn om dem :P Den andre har jeg vært særs uheldig med, så det frister ikke å anbefale, noe som er litt dumt i og med at en hund ikke akkurat setter en standard. Han er i hvert fall fra Veemtroppen. Sier ikke noe mer om dem bare :P

Har ingen erfaring med Falkøens.

De så veldig fine ut de da, skal sjekke dem ut. 
Det er litt rart hvor lite det er å finne om hver enkelt kennel. Du sier du ikke vil si mer om dem? Hvorfor er det sånn? 
Skjønner det på en måte, men det er vell også viktig å få ut informasjon om hva som er dårlig og bra. Dette er noe omtrent alle gjør så er ikke kun siktet mot deg, og ikke meninga å være spydig eller kritisk, jeg bare lurer. :)  

Ja, det var nok lurt å sleppe det med hund uten stamtavle. God hjelp fra dere angående det, fikk meg til å grave ekstra:) 

Jeg har nok åpnet meg litt for brukslinjer nå, da jeg ikke vil ha en syk hund på noen som helst måtem og vil minimere det så mye det går. Men jeg er som sagt rimelig skeptisk til om jeg har det som skal til for å få en bra hund. Kan noen si litt om spranget mellom bruks å showlinjene? Hvor mye mer må jeg ''jobbe'' for at en med brukslinjer skal være glad iforhold til en med showlinjer. Det kan jo så klart slå feil begge veier, men sånn generelt? 

Det er jo heller ikke sånn at jeg ikke blir å bruke hunden til jobb. Planen er jo å trene søk/spor og lydighet, samt mange lange turer i fjell og skog med overnattinger osv, og med dette blir jo hunden å få dra pulk og bære kløv. Men så er det jo også dager der man er sløv og vil ta det litt med ro. Jeg bor også slik til at hunden har mye område å springe løst på, feks mens jeg jobber i hagen eller i garasjen osv.

Jeg vurderer omplassering også, men er igrunn mest interessert i valp. Jeg vil oppdra valpen selv så jeg vet hva som skjer og for å kunne rette på ting. Tror jeg kan lære mye av det selv også. Jeg har planlagt å sette av hele neste år på å oppdra denne valpen, det er første hunden min og jeg vil gjøre det riktig:)
Skal prøve å få satt opp litt møter med div oppdrettere som har valper så tar jeg en rundtur å hilser på dem. Både showlinjer og brukslinjer er av interesse nå. 

Angående Karmakollen så har jeg sendt mail til dem og de har muligens en igjen.
Langhåret er jo ellers veldig vakkert, så det er null problem:) 
Noen med erfaring med dem? 

Jeg mener ikke at jeg har lest meg frem til at HG er barnslig med hjelp av MH tester, men har sett en god del på videoer, til og med videoer når hundene tar MH test, og da får jeg inntrykket av at de er ganske ''barnslige''.
Og det med barnslig går vell kanskje litt på det du sier om at de ikke er fult så drivende og modige som schäferen. Litt sånn tilbakestående oppførsel ja. Men de er veldig fine! 

Takker for all hjelp så langt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Bruksschäfer blir for mye for deg, så jeg hadde holdt meg til show hvis jeg var deg.. 

Ellers er det ingen problemer med å ta over en voksen, da vet du jo hva du får.. Men å finne en voksen uten problemer er jo ikke bare enkelt det heller.. 

Poenget mitt er at å kjøpe valp og oppdra den selv, betyr ikke automatisk at det er det enkleste og mest uproblematiske enn å ta over en voksen ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg ville valgt brukslinjer ut i fra det du beskriver. Det spørs nok om du får kjøpe valp fra en seriøs bruksoppdretter også. De har ofte en del krav til valpekjøperne sine :) Når det kommer til helse så er det mye tull der også, så ift. å få en frisk og god hund så ville jeg ikke valgt bruks kun av den grunn. Det finnes like mye bra/dårlig i begge leire. En brukslinjet som ikke får utløp for energien og behovene sine er ikke så kul å ha i hus. Det er ikke sånn at man må være noe supermenneske, men man bør ha noen mål og ønsker ift. hva en vil oppnå. Skal hunden primært være en turkompis med litt småtrening her og der er showlinjene plenty hund nok om du velger fra en seriøs oppdretter som fokuserer på litt mer enn bare utstillingsresultater.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har nok rett her også.

Omplasseringshund er en mulighet det, men føler jeg går glipp av en god del med det. Jeg vil helst oppdra en hund i mitt eget miljø, og legge vekt på det jeg med tiden vil ha ut av hunden.
Å jeg er fult klar over at valp ikke er den enkleste veien, det enkleste ville vell ha vært omplasseringshund, om man skal se det slik. 
Vil ha valp så jeg kan oppdra hunden som passer best for meg, iaf gjøre mitt beste for å få det. 
Men det er ikke utelukket, er fult åpen for det og ser på de også. 

Men om man setter showlinjen på samme linje som brukslinjen så er vell sistnevnte friskere jamt over, så da blir det vell egentlig rett å tenke slik? 
Men hvordan er det med de roligere valpene i kullet da? Det er vell hunder i kull som ikke er bra nok for tjeneste feks? 
Og skal man bruke like lang tid på å finne en bra showlinje så må det vell gå å finne en rolig brukshund og? 
Fins det oppdrettere som avler på brukslinjer som er mer ''selskapshund''? 

Hvordan vil en showlinjehund takle måneder i skogen og på fjellet iforhold til en brukshund?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Duke skrev:

Dere har nok rett her også.

Omplasseringshund er en mulighet det, men føler jeg går glipp av en god del med det. Jeg vil helst oppdra en hund i mitt eget miljø, og legge vekt på det jeg med tiden vil ha ut av hunden.
Å jeg er fult klar over at valp ikke er den enkleste veien, det enkleste ville vell ha vært omplasseringshund, om man skal se det slik. 
Vil ha valp så jeg kan oppdra hunden som passer best for meg, iaf gjøre mitt beste for å få det. 
Men det er ikke utelukket, er fult åpen for det og ser på de også. 

 

Hvis du ønsker å kjøpe deg valp i stedet for omplasseringshund, så er det ingenting i veien for det. Det er en smakssak.

13 minutter siden, Duke skrev:

Men om man setter showlinjen på samme linje som brukslinjen så er vell sistnevnte friskere jamt over, så da blir det vell egentlig rett å tenke slik? 

Nei, brukslinjene er ikke jevnt over friskere enn show.

13 minutter siden, Duke skrev:


Men hvordan er det med de roligere valpene i kullet da? Det er vell hunder i kull som ikke er bra nok for tjeneste feks? 
Og skal man bruke like lang tid på å finne en bra showlinje så må det vell gå å finne en rolig brukshund og? 
Fins det oppdrettere som avler på brukslinjer som er mer ''selskapshund''? 

Jeg valgte den roligste valpen i min schäfer sitt kull. Hun er ikke noen rolig hund av den grunn. Hun hadde nok heller ikke egnet seg som tjenestehund, men er likevel mye hund. Spesielt som valp og unghund var hun mye jobb og arbeid. Brukslinjene er som regel mye mer driftige, og da er det en hel del drifter som skal kontrolleres og hunden skal lære når den kan dra fram hva osv. Hvis du ikke trenger en brukshund, så ville jeg heller ikke kjøpt det. Du får en del ekstraarbeid på kjøpet.

13 minutter siden, Duke skrev:

Hvordan vil en showlinjehund takle måneder i skogen og på fjellet iforhold til en brukshund?  

Det vil den takle helt fint :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren min har akkurat samme problemstilling. Driver og ser på schæfere, men er litt "redd" for sykdommer og grums i showlinjene og jeg liker spesielt ikke måten ryggen buer seg i showlinjene. Samtidig virker det som om bruksschæfere kanskje blir for mye for oss. Vi prøver å finne frem i jungelen av schæferoppdrettere, men synes det er veldig vanskelig. Er det noen som har flere tips til gode kenneler? Skulle gjerne hatt en mellomting mellom de to :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo showschäfere som ikke har den overdrevne "knekken" i ryggen som gjerne blir dratt frem når man skal fortelle hvor syk hunden er.. Ofte blir jo den tydeligere også når hunden er oppstilt enn til vanlig.. 

At ryggen "buer" er ikke det "skumleste" på en schäfer. Vær heller nøye med ledd, allergi/hud osv.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Duke skrev:

De så veldig fine ut de da, skal sjekke dem ut. 
Det er litt rart hvor lite det er å finne om hver enkelt kennel. Du sier du ikke vil si mer om dem? Hvorfor er det sånn? 
Skjønner det på en måte, men det er vell også viktig å få ut informasjon om hva som er dårlig og bra. Dette er noe omtrent alle gjør så er ikke kun siktet mot deg, og ikke meninga å være spydig eller kritisk, jeg bare lurer. :) 

Jeg vil ikke si noe, for jeg er redd det blir en hønsefarm. Hundene har jeg ikke noen problemer med. Kullet til min var nok ett aldri så lite mandagskull med litt ujevne individer av ymse slag :P La meg si jeg var veldig uheldig og behandlingen i ettertid var det så som så med da jeg absolutt ikke ville beholde han som unghund. Om du lurer på noe mer kan du jo sende meg en PM. Der svarer jeg helt åpent ;) Det ble slettes ikke oppfattet som spydig eller kritisk. Det er ett lite miljø og det er ikke noe særlig pent, så her gjelder det å gå litt forsiktig i dørene på ett åpent forum. For selv om jeg bare har hatt litt dårlig erfaring med dem, blir det fort til at jeg har hatt ekstremt dårlig erfaring, og det har jeg ikke hatt.

7 timer siden, Duke skrev:

Angående Karmakollen så har jeg sendt mail til dem og de har muligens en igjen.
Langhåret er jo ellers veldig vakkert, så det er null problem:) 
Noen med erfaring med dem? 

Jepp, veldig trivelige folk! Se litt på helsestatusen til far, men folket er veldig hyggelige og hundene deres er til å spise opp! Om jeg kan hjelpe deg med noe, så bare si i fra, men nå er jeg så trøtt at jeg ikke orker å trykke på knapper for å komme meg på NKK :P Tenkte på dem til deg i går, men så falt det ut av hodet mitt.

Showlinjer takler flere uker i strekk på fjellet, de er ikke noe pingler til tross for ryktene. Du bør bare finne deg riktig kennel ;) Så kennel er alfa omega her. Begge mine er brukshunder i sjela, men hannhunden min sliter litt med konsentrasjonen. Den lille (blir aldri voksen) er veldig på nett. Hun mangler det helt siste som du finner hos ipo-hundene, men hun er akkurat passe fin. Går turer til hun dør og gir aldri opp håpet om at noen vil leke eller at ballen dukker opp. Moren hennes var slik, og flere av søskene har vært noen rasere. Det er litt derfor jeg snakker om egen kennel. Leif er flink til å tenke bruks også. Det er gjerne litt mer å hente hos hans hunder. Så klart, han kan drite seg ut han som alle andre, men synes det hører med til sjeldenhetene at han har hunder som er fullstendig tomme i topplokket.


Helsa er vel ikke noe sånn voldsomt bedre hos brukslinjene, selv om de ynder å si det selv. Er vel ikke mange jeg har møtt som har vært helt uten kløe blant annet.

Husker ikke hvem som skrev det, seriøse oppdrettere av brukslinjer (og jeg ville aldri gått for noe annet på brukslinjene) vil nok stille en del spørsmål og det ender kanskje opp med at du ikke får pga ambisjonene eller fordi oppdretter mener du ikke er egnet for deres linjer. Her må du være hardhudet, med de gjør det i beste mening :)  Etter min erfaring så er disse veldig ok med å anbefale kenneler hvis de mener det kan være noe for deg. Den jeg tenker på i forhold til deg er Vargfjell, de har mer NBF-hunder, som er en aldri så liten potet. Funker til det meste, også gode turer, og tåler å ligge brakk en liten stund. Hunder uten kilovis med krutt i hodet sitt. Han har en finere hjemmeside, men ikke så flink til å oppdatere *flir* Så beklager, men du må nok skaffe deg profil på facebook, det er der det skjer.

Jeg er litt fascinert av dette med at TS ikke bør ha en hund fra brukslinjer. Han har vært åpen, han viser at han leter på egne bein, søker støtte og hjelp før han kaster seg ut i det og han lytter til oss "ekspertene". Han er kanskje ikke en fremtidig IPO-stjerne wannebee, men han vil jobbe med hunden sin og gå gode turer i skog og mark. Ellers så er påhoppet med at folk ikke trenger å bekymre seg for arbeidshundene, for guds skyld løp og kjøp. Alle kan da ha en slik hund og jeg får kjeft for at jeg prøver å hinte å si at det er slettes ikke alle som trenger en fra brukslinjer. Min opplevelse av TS etterhvert som han skriver er at denne faktisk vil håndtere en fra brukslinjer, men bør sørge for å få hjelp og komme seg på kurs så fort som mulig og vite at man har litt mer hund og ikke nødvendigvis en hund som bør tenke så mye selv. Når vi endelig får en som faktisk ser ut til å kunne takle det, så nei, da er det slettes ikke greit :P Raringer! Ville sagt nei ti hannhund, da disse opplever jeg som en anelse mer krevende i unghund-alderen.
@Sprettballen du har vel ikke vært helt heldig med hunden din stakkars, hun er mye hun og er litt vanskelig å holde nede på fire bein. Alle er jo slettes ikke slik, det gjelder bare å finne riktig sted å handle her som hos showlinjene. OG være villig til å vente på at det riktige kullet skal dukke opp. Det kan ta lang tid.


 

-----


@LillaCorgi Hei og velkømmin hit :) Det er ikke ryggen som er hovedproblemet hos sch. det er bakbeinsvinklene. Ryggene er på vei til å utvikle seg til å bli bedre. Mine to er rette og fine i ryggen, mens frøken fryd har litt for mye vinkler etter min mening. Hannhunden min har en ekstra ryggvirvel og ser derfor litt bulkete ut. Uten den hadde han vært rett og fin, men han har mindre vinkler. Ikke se deg blind på google-bilder, her finner du stort sett kun oppstilte hunder og enten er de vinnere, eller så er de tapere av rang for å bevise for verden hvor grusomme de ser ut. Av og til lurer jeg på om oppdrettere virkelig går inn for å vise de jævligst mulig ... Fortell oss litt mer hva du er ute etter og hvor langt du er villig til å kjøre, så kan vi sikkert hjelpe deg med anbefalinger til kennel. @Tuvane er min ekspert på det området her inne :) Så nå får hun slutte med valpeklining og heller ta litt ansvar her! 

 

 

 

7 timer siden, Duke skrev:

Får ikke bort!


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
32 minutter siden, Margrete skrev:


Jeg er litt fascinert av dette med at TS ikke bør ha en hund fra brukslinjer. Han har vært åpen, han viser at han leter på egne bein, søker støtte og hjelp før han kaster seg ut i det og han lytter til oss "ekspertene". Han er kanskje ikke en fremtidig IPO-stjerne wannebee, men han vil jobbe med hunden sin og gå gode turer i skog og mark. Ellers så er påhoppet med at folk ikke trenger å bekymre seg for arbeidshundene, for guds skyld løp og kjøp. Alle kan da ha en slik hund og jeg får kjeft for at jeg prøver å hinte å si at det er slettes ikke alle som trenger en fra brukslinjer. Min opplevelse av TS etterhvert som han skriver er at denne faktisk vil håndtere en fra brukslinjer, men bør sørge for å få hjelp og komme seg på kurs så fort som mulig og vite at man har litt mer hund og ikke nødvendigvis en hund som bør tenke så mye selv. Når vi endelig får en som faktisk ser ut til å kunne takle det, så nei, da er det slettes ikke greit :P Raringer! Ville sagt nei ti hannhund, da disse opplever jeg som en anelse mer krevende i unghund-alderen.

Lurer veldig på det samme, hvem er det som kan ha disse hundene, i følge Hundesonen så er det jo ingen! Må såfall kun være for de som allerede har en? 

Nå ble det for mye å gå gjennom alt jeg leste i går på nytt for å plukke sitater men det er noe:

På bakgrunn av det lille Duke skriver, hvordan kan dere påstå at han ikke får kjøpt brukslinjer?

Det han beskriver kunne like gjerne vært meg, vel så skal ikke jeg heller ha en bra schäfer. Kan en chihuahua passe meg?

Andre ting som Margrete nevner, kjønn! Her kan det jo også være store forskjeller på hann og hun! Selv har jeg alltid vært tilhenger av hannhunder men har snudd 180. 

Selvom målet er jevne kull er det (merkelig nok) alltid individer i kull og det ser mange ut til å glemme helt når det snakkes om brukslinjer, da er alle krevende monstere. Det er moderate hunder i kullene, også de kullene som går til tjeneste. Å benekte eller tie om dette er tøys, og eneste måten du kan finne ut om dette er noe for deg er å selv ta en prat med oppdrettere. Du må ikke satse på VM i noe for å ha en brukshund. Disse moderatene hundene går gjerne til ferskinger, dette er det masse eksempler på også fra de mest anerkjente oppdretterne i inn og utland. Å påstå noe annet er faktisk tøys.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi utfra mine erfaring kan fort brukslinjer fort bli litt mye for en som er fersk og egentlig ønsker seg en turkompis de kan trene litt.. 

Kan godt hende jeg er farget, men "alle" Bruksschäfere jeg kjenner til (ja, jeg menger meg med feil rase :lol: ) så er ikke dette hunder som hadde fungert som "familiehund".. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Krutsi skrev:

Fordi utfra mine erfaring kan fort brukslinjer fort bli litt mye for en som er fersk og egentlig ønsker seg en turkompis de kan trene litt.. 

Kan godt hende jeg er farget, men "alle" Bruksschäfere jeg kjenner til (ja, jeg menger meg med feil rase :lol: ) så er ikke dette hunder som hadde fungert som "familiehund".. 

Av de 3 jeg har hatt i hus som var bruksavlet, så hadde 2 av de fungert 100% som familliehunder. Nr.3 fungerte ikke til noe annet enn det han ble satt til å gjøre, men han var ikke skrudd sammen i samme innpakning som sch og var nok mer Malle i feil innpakning og ingen bitehemning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
10 timer siden, Duke skrev:

Jeg har nok åpnet meg litt for brukslinjer nå, da jeg ikke vil ha en syk hund på noen som helst måtem og vil minimere det så mye det går. Men jeg er som sagt rimelig skeptisk til om jeg har det som skal til for å få en bra hund. Kan noen si litt om spranget mellom bruks å showlinjene? Hvor mye mer må jeg ''jobbe'' for at en med brukslinjer skal være glad iforhold til en med showlinjer. Det kan jo så klart slå feil begge veier, men sånn generelt? 

Det er jo heller ikke sånn at jeg ikke blir å bruke hunden til jobb. Planen er jo å trene søk/spor og lydighet, samt mange lange turer i fjell og skog med overnattinger osv, og med dette blir jo hunden å få dra pulk og bære kløv. Men så er det jo også dager der man er sløv og vil ta det litt med ro. Jeg bor også slik til at hunden har mye område å springe løst på, feks mens jeg jobber i hagen eller i garasjen osv.

Jeg vurderer omplassering også, men er igrunn mest interessert i valp. Jeg vil oppdra valpen selv så jeg vet hva som skjer og for å kunne rette på ting. Tror jeg kan lære mye av det selv også. Jeg har planlagt å sette av hele neste år på å oppdra denne valpen, det er første hunden min og jeg vil gjøre det riktig:)
Skal prøve å få satt opp litt møter med div oppdrettere som har valper så tar jeg en rundtur å hilser på dem. Både showlinjer og brukslinjer er av interesse nå. 

 

Nå har jo ikke jeg hatt brukslinjer så burde vel ikke uttale meg.

Men jeg drister meg likevel til å påsta at foran bekymringer om noe spesifikt aktivitetsnivå så kommer din relasjon til hunden. Å ha en genuin forståelse av det  å kunne fungere som familiehund og samtidig være en enmannshund. Det er relasjonen som er selve nøkkelen her og at du har ett mål om og ser for deg et aktivt hundehold, minimalt med konflikter selvom de ikke er til å unngå. Utifra hva du beskriver så ser ikke jeg no problem med aktivitetsnivået, som Margrete skrev så fint så må du sørge for at hunden ikke tenker for mye selv, den bør i all hovedsak være beskjeftiget med sin oppdragsgiver. :-) Det er heller ikke sånn at de som har sånne hunder ikke har ett annet liv, faktisk så har de fleste både jobb og familie som går foran hunden. Det er vel mer et spørsmål om hvordan man disponerer tiden og selvfølgelig har folk flest dager det ikke skjer like mye.

Selvom brukslinjer tilsynelatende kommer født med skyhøye forventinger og drifter er de først og fremst ett resultat av eier og omgivelser, en ganske vanlig feil mange gjør er å konstruere forventinger også får de rykte på seg for å være stresset.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
29 minutter siden, Krutsi skrev:

Fordi utfra mine erfaring kan fort brukslinjer fort bli litt mye for en som er fersk og egentlig ønsker seg en turkompis de kan trene litt.. 

Kan godt hende jeg er farget, men "alle" Bruksschäfere jeg kjenner til (ja, jeg menger meg med feil rase :lol: ) så er ikke dette hunder som hadde fungert som "familiehund".. 

Da har vi tydeligvis forskjellig oppfatning av hva fersk her, for jeg klarer ikke lese at Duke er helt uten erfaring. Tror kanskje du skal lese litt nærmere hva han ønsker seg for det er sånnjeg ser det adskillig mer enn bare turkompis.

De fleste hunder inkludert brukshunder er familiehunder. :) (Ja, jeg skjønte hva du mente men likevel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, LillaCorgi skrev:

Jeg og samboeren min har akkurat samme problemstilling. Driver og ser på schæfere, men er litt "redd" for sykdommer og grums i showlinjene og jeg liker spesielt ikke måten ryggen buer seg i showlinjene. Samtidig virker det som om bruksschæfere kanskje blir for mye for oss. Vi prøver å finne frem i jungelen av schæferoppdrettere, men synes det er veldig vanskelig. Er det noen som har flere tips til gode kenneler? Skulle gjerne hatt en mellomting mellom de to :P

Jeg har tatt meg litt tid i å sett litt ekstra på dette nå. Når jeg først begynte å se på schäfer så syntes jeg at alle hadde denne knekken, og at det ikke fantes noen skikkelig schäfer med rett rygg lenger. Men har oppdaget at denne knekken har nok vært der en god stund og mange av hundene som vi ser her i Norge, iaf de jeg har sett på er ikke så alt for brutale. Ser man i statene så er de meget bøyd og noen av de ser helt ødelagt ut når de går. Så det er nok ikke så farlig her i Norge som man skal ha det til, sånn egentlig. Det kunne helt klart vært bedre, men alt du kan gjøre er egentlig å velge en valp fra kenneler med hunder med minst mulig knekk. Og med tiden får vi håpe det blir bedre. 
Schäferen var vell også mye tynnere før en hva den er idag? Leste også noe om at den var større før, men har ikke satt meg inn så alt for mye i det akkurat nå. 
Ellers så er det jo lurt å se på bilder av foreldrene og besteforeldre, så får man en pekepinne på om det blir verre eller bedre så å si. 
Og som de har sagt før i tråden så er nok ikke bruksschäfern noe bedre helsemessig, værtfall etter det jeg har klart å greve frem etter intens lesing i hele natt. 

Jeg har også lagt merke til at hundefolk sier mye tøv, sånn egentlig. Det er mye som blir sagt uten at det blir nevnt kilder og dokumentasjon på alt dem påstår. Man må være veldig skeptisk til mye og bygge en litt egen oppfatning av det som virker mest logisk. Til en viss grad så klart. 

1 time siden, Margrete skrev:

Jeg vil ikke si noe, for jeg er redd det blir en hønsefarm. Hundene har jeg ikke noen problemer med. Kullet til min var nok ett aldri så lite mandagskull med litt ujevne individer av ymse slag :P La meg si jeg var veldig uheldig og behandlingen i ettertid var det så som så med da jeg absolutt ikke ville beholde han som unghund. Om du lurer på noe mer kan du jo sende meg en PM. Der svarer jeg helt åpent ;) Det ble slettes ikke oppfattet som spydig eller kritisk. Det er ett lite miljø og det er ikke noe særlig pent, så her gjelder det å gå litt forsiktig i dørene på ett åpent forum. For selv om jeg bare har hatt litt dårlig erfaring med dem, blir det fort til at jeg har hatt ekstremt dårlig erfaring, og det har jeg ikke hatt.

Jepp, veldig trivelige folk! Se litt på helsestatusen til far, men folket er veldig hyggelige og hundene deres er til å spise opp! Om jeg kan hjelpe deg med noe, så bare si i fra, men nå er jeg så trøtt at jeg ikke orker å trykke på knapper for å komme meg på NKK :P Tenkte på dem til deg i går, men så falt det ut av hodet mitt.

Showlinjer takler flere uker i strekk på fjellet, de er ikke noe pingler til tross for ryktene. Du bør bare finne deg riktig kennel ;) Så kennel er alfa omega her. Begge mine er brukshunder i sjela, men hannhunden min sliter litt med konsentrasjonen. Den lille (blir aldri voksen) er veldig på nett. Hun mangler det helt siste som du finner hos ipo-hundene, men hun er akkurat passe fin. Går turer til hun dør og gir aldri opp håpet om at noen vil leke eller at ballen dukker opp. Moren hennes var slik, og flere av søskene har vært noen rasere. Det er litt derfor jeg snakker om egen kennel. Leif er flink til å tenke bruks også. Det er gjerne litt mer å hente hos hans hunder. Så klart, han kan drite seg ut han som alle andre, men synes det hører med til sjeldenhetene at han har hunder som er fullstendig tomme i topplokket.


Helsa er vel ikke noe sånn voldsomt bedre hos brukslinjene, selv om de ynder å si det selv. Er vel ikke mange jeg har møtt som har vært helt uten kløe blant annet.

Husker ikke hvem som skrev det, seriøse oppdrettere av brukslinjer (og jeg ville aldri gått for noe annet på brukslinjene) vil nok stille en del spørsmål og det ender kanskje opp med at du ikke får pga ambisjonene eller fordi oppdretter mener du ikke er egnet for deres linjer. Her må du være hardhudet, med de gjør det i beste mening :)  Etter min erfaring så er disse veldig ok med å anbefale kenneler hvis de mener det kan være noe for deg. Den jeg tenker på i forhold til deg er Vargfjell, de har mer NBF-hunder, som er en aldri så liten potet. Funker til det meste, også gode turer, og tåler å ligge brakk en liten stund. Hunder uten kilovis med krutt i hodet sitt. Han har en finere hjemmeside, men ikke så flink til å oppdatere *flir* Så beklager, men du må nok skaffe deg profil på facebook, det er der det skjer.

Jeg er litt fascinert av dette med at TS ikke bør ha en hund fra brukslinjer. Han har vært åpen, han viser at han leter på egne bein, søker støtte og hjelp før han kaster seg ut i det og han lytter til oss "ekspertene". Han er kanskje ikke en fremtidig IPO-stjerne wannebee, men han vil jobbe med hunden sin og gå gode turer i skog og mark. Ellers så er påhoppet med at folk ikke trenger å bekymre seg for arbeidshundene, for guds skyld løp og kjøp. Alle kan da ha en slik hund og jeg får kjeft for at jeg prøver å hinte å si at det er slettes ikke alle som trenger en fra brukslinjer. Min opplevelse av TS etterhvert som han skriver er at denne faktisk vil håndtere en fra brukslinjer, men bør sørge for å få hjelp og komme seg på kurs så fort som mulig og vite at man har litt mer hund og ikke nødvendigvis en hund som bør tenke så mye selv. Når vi endelig får en som faktisk ser ut til å kunne takle det, så nei, da er det slettes ikke greit :P Raringer! Ville sagt nei ti hannhund, da disse opplever jeg som en anelse mer krevende i unghund-alderen.
@Sprettballen du har vel ikke vært helt heldig med hunden din stakkars, hun er mye hun og er litt vanskelig å holde nede på fire bein. Alle er jo slettes ikke slik, det gjelder bare å finne riktig sted å handle her som hos showlinjene. OG være villig til å vente på at det riktige kullet skal dukke opp. Det kan ta lang tid.


 

-----


@LillaCorgi Hei og velkømmin hit :) Det er ikke ryggen som er hovedproblemet hos sch. det er bakbeinsvinklene. Ryggene er på vei til å utvikle seg til å bli bedre. Mine to er rette og fine i ryggen, mens frøken fryd har litt for mye vinkler etter min mening. Hannhunden min har en ekstra ryggvirvel og ser derfor litt bulkete ut. Uten den hadde han vært rett og fin, men han har mindre vinkler. Ikke se deg blind på google-bilder, her finner du stort sett kun oppstilte hunder og enten er de vinnere, eller så er de tapere av rang for å bevise for verden hvor grusomme de ser ut. Av og til lurer jeg på om oppdrettere virkelig går inn for å vise de jævligst mulig ... Fortell oss litt mer hva du er ute etter og hvor langt du er villig til å kjøre, så kan vi sikkert hjelpe deg med anbefalinger til kennel. @Tuvane er min ekspert på det området her inne :) Så nå får hun slutte med valpeklining og heller ta litt ansvar her! 

 

 

 


 

Det forstår jeg fult ut. Er jo veldig kjipt at det skal være sånn, det gjør det veldig vanskelig for oss som ikke er i miljøet enda. Og det er vell fort gjort å brenne seg på inngangsbilletten da?  

Jeg har prøvd å fått sett på faren, men jeg finner han ikke? Moren så jo bra ut, etter det jeg så i alle fall. Men jeg har fortsatt igjen å lære å tolke meg alle prisene som var registrert dog, der skjønte jeg ikke bæra. 
Men ellers så likte jeg det jeg så på facebook på den kennelen, virket som hundene hadde et fint miljø, de såg bra ut, og ryggen var ikke så alt for krokete. De virket veldig hyggelig på det lille de skrev på mailen til meg å. Fikk inntrykk av at de muligens hadde en valp, om det viste seg at jeg var rett match, og det kan man jo tolkes som et godt tegn. 
Vi får se hva som skjer. 

Den sida til Leif var jo så rar, det virker som mye mangler, div bilder osv kommer ikke opp. Jeg synes det blir vanskelig å ta kontakt når man ikke helt vet hva man tar kontakt for på en måte. Men jeg skal undersøke mer der og. Fikk ett til bra tips i pm som jeg skal se nærmere på. 

Har sett litt på varg å som du nevner, og molars, men molars siste kull blir nok for heftige ja. 
Og det er spørs om jeg må ordne facebook ja, ser det går mest i det når det kommer til hundeoppdrett. Vi får se, det går som regel greit uten også, men man må navigere litt rart for å komme seg unna maset om registrering. 

Det var veldig bra skrevet, og synes det gir en litt mer realistisk syn på saken. Jeg tror nok at brusklinjen skulle gå greit, men jeg er fortsatt redd for at det kan bli litt for mye, i alle fall om det blir feil valp. Jeg har ikke lyst å slite mer enn nødvendig med å oppdra hunden, for mitt og hundens beste. Jeg tror det kan bli ekstra jobb, utfordringer og fortsatt få samme resultatet som jeg hadde fått ved en showlinje. Større risiko for at ting blir for tungt med brukslinjen. 
Men det er ikke utelukket, jeg fikk tips om en bra oppdretter på brukshund og skal se nermere på dette. Høre litt hva de mener om saken:) 


 
 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...