Gå til innhold
Hundesonen.no

Schäfer uten stamtavle?


Duke
 Share

Recommended Posts

Hallo! 

Er det noen som har Schäfer uten stamtavle her? Og som kan fortelle litt hvordan det har gått for dere? 
Jeg sitter å vurderer å kjøpe uten stamtavle kun fordi det virker omtrent umulig å finne en schäfer kennel som avler hunder med normal rygg og bakbein.
Jeg er ikke interessert i noen form av konkurranse, så det spiller ingen rolle for meg at den ikke kan delta der, bare så det er sagt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det er en enkel regel her: Avl uten stamtavle = useriøs. Dersom noen driver avl på hunder uten stamtavle er det ofte en grunn til det, enten har heller ikke foreldrene stamtavle, foreldrene oppfy

Godt tenkt :) Personlig ville jeg nok sett i retning av hvit gjeterhund jeg da. For schæferen blir ikke bedre i rygg og bein om de kommer fra ett oppdrett som ikke registrerer i NKK. Det er så mye

Problemet med uregistrerte hunder er jo at du ikke kan sjekke hvor seriøse de er. Du må bare ta deres ord på at hundene og slekta er friske. Og det er så mange som lyver, eller som ikke aner hva de sn

Akkurat nå, Duke skrev:

Det er selvfølgelig en mulighet, men er litt usikker på aktivitetsnivået og hvor krevende akkurat den linjen vil bli for meg. 

Godt tenkt :)

Personlig ville jeg nok sett i retning av hvit gjeterhund jeg da. For schæferen blir ikke bedre i rygg og bein om de kommer fra ett oppdrett som ikke registrerer i NKK. Det er så mye mer til schæferen enn bare vinkler og rygg, de har en rekke helseutfordringer og mentale "utfordringer" (sofagriser). Vi vil ikke ha det, vi vil ha en schæfer som er aktiv, frisk og brukenes! Går man for de som avler på tispa (hun er jo så søt og snill og vakker) med parkens skrekk så vet du jo i hvert fall ikke hva du får. Vær så snill å ikke gjør det! Du bidrar bare til mer eller mindre useriøs avl.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Margrete skrev:

Godt tenkt :)

Personlig ville jeg nok sett i retning av hvit gjeterhund jeg da. For schæferen blir ikke bedre i rygg og bein om de kommer fra ett oppdrett som ikke registrerer i NKK. Det er så mye mer til schæferen enn bare vinkler og rygg, de har en rekke helseutfordringer og mentale "utfordringer" (sofagriser). Vi vil ikke ha det, vi vil ha en schæfer som er aktiv, frisk og brukenes! Går man for de som avler på tispa (hun er jo så søt og snill og vakker) med parkens skrekk så vet du jo i hvert fall ikke hva du får. Vær så snill å ikke gjør det! Du bidrar bare til mer eller mindre useriøs avl.

Jeg følger med på hvit gjeterhund også, og har vært i kontakt med oppdrettere som har det. Ikke vært helt fornøyd med mentaltestene der. De virker litt mer barnslig enn schäferen? Men liker de også veldig godt! 

Er klar over at det er mye som kan gå feil med kjøp av schäfer, men de jeg ser på nå virker ganske bra. De har solgt kull før og de påstås være friske. Det er nok også en mulighet til å treffe tidligere avkom og besteforeldre her, noe som gir en god pekepinn på åssen kullet blir.  

Jeg har sett og lest en del og det er hovedsaklig hund med stamtavle som er fristende og som er den rette vei og gå, i grunn. Men det er mye rart innen ''seriøse'' kenneler akkurat som det er med ''useriøse'', og får derfor følelsen av at om ting føles rett, alt er på stell og man sjekker alt grundig så tror jeg ikke med eller uten stamtavle har så mye å si. Synes faktisk det er en god del av de kenneler jeg har sett på som rett å slett har virket grusomme. 

Ellers så er det jo greit med råd og tips om hvordan man skal gå frem for å sjekke seriøsiteten på disse hundene uten stamtavle? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsa på hvit gjeter er såvidt jeg har fått opplyst (av hvit gjeter-folk) ikke noe bedre enn på schæfer?

Jeg hadde ikke turt å kjøpe uten stamtavle jeg altså, på en annen side så tror jo ikke jeg på at det finnes friske schæfere (tross bevis på det motsatte her. :P

@HeraHiromi kan kanskje si litt om de hvite?

Hva med en voksen omplassering som man vet er relativt frisk?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med uregistrerte hunder er jo at du ikke kan sjekke hvor seriøse de er. Du må bare ta deres ord på at hundene og slekta er friske. Og det er så mange som lyver, eller som ikke aner hva de snakker om.

Med registrerte hunder så kan du sjekke om slekta har tatt MH, om foreldrene er røntget (noe som er kjempeviktig mtp forsikring), du kan sjekke kullsøsken og tidligere avkom. På Dogweb er det bevis på om hundene regnes som friske eller ikke (tenker da spesielt på albuer og hofter. allergier er det dessverre vanskeligere med...)

Jeg er veldig veldig enig med @Margrete : Ikke kjøp en uregistrert schafer (les:hund), for du støtter opp om useriøs/lite gjennomført avl.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Duke skrev:

Ellers så er det jo greit med råd og tips om hvordan man skal gå frem for å sjekke seriøsiteten på disse hundene uten stamtavle? 
 

Om du deler litt navn og slikt, så er det lettere å svare deg. Jeg trenger da registrerte dyr så det er lettere å grave bakover og til siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

 

Hvit gjeter har ikke personligheten til schäfer sånn jeg opplever de. Riktignok noen mer oppegående eksemplarer enn andre men veike og reserverte. Nå er jo det også blitt en utfordring med schäfer, har da likevel fortsatt litt trua pådet karakteristiske temperamentet som er det jeg først og fremst verdsetter hos schäferen. Bedre å gjøre en innsats for å finne en schäfer som passer deg om det er det du vil ha? Desverre ikke mye hjelp med Dogweb da de færreste tar MH og røntger men kan jo få silt ut skrekkeksemplarene som går i avlen. Noe bevis og garanti for noe som helst er det ikke.

Hvorfor har ikke de du har sett på stamtavle? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsa på hvit gjeter er såvidt jeg har fått opplyst (av hvit gjeter-folk) ikke noe bedre enn på schæfer?

Jeg hadde ikke turt å kjøpe uten stamtavle jeg altså, på en annen side så tror jo ikke jeg på at det finnes friske schæfere (tross bevis på det motsatte her. :P

@HeraHiromi kan kanskje si litt om de hvite?

Hva med en voksen omplassering som man vet er relativt frisk?

Jeg har lest det motsatte, at HG er ganske friskere men. Hvilke problemer nevnte de, samme som Schäferen? 
Dette med hund er så fryktelig vanskelig, det er så innmari mye å tenke på å alt virker så skremmende. Det er jo forsåvidt bra også, men det er fryktelig mye nedturer når man leser seg opp på hunder. 

Jeg har tenkt litt på omplassering og, men er litt usikker på dette med å ta over noen andres hund. Det er vell en grunn for at hunden er omplassert, og siden jeg ikke er alt for hundeerfaren er jeg ikke sikker på om jeg vil begynne å rette på en eventuelt problemhund. Jeg vil helst ta alt fra starten så jeg får oppdratt den hunden jeg vil ha, og binde et sterkt bond. 
Men jo, det er jo hunder som har gitt en god følelse der å, og følger med.  

1 time siden, Lunatic skrev:

Problemet med uregistrerte hunder er jo at du ikke kan sjekke hvor seriøse de er. Du må bare ta deres ord på at hundene og slekta er friske. Og det er så mange som lyver, eller som ikke aner hva de snakker om.

Med registrerte hunder så kan du sjekke om slekta har tatt MH, om foreldrene er røntget (noe som er kjempeviktig mtp forsikring), du kan sjekke kullsøsken og tidligere avkom. På Dogweb er det bevis på om hundene regnes som friske eller ikke (tenker da spesielt på albuer og hofter. allergier er det dessverre vanskeligere med...)

Jeg er veldig veldig enig med @Margrete : Ikke kjøp en uregistrert schafer (les:hund), for du støtter opp om useriøs/lite gjennomført avl.

Skjønner hva du sier, men det må vell gå å kreve å få foreldrene sjekket for HD, AD og andre feil? Tilogmed tidligere kull? 

Jeg skjønner at folk er skeptiske til uregistrerte hunder, jeg er igrunn det jeg å, men her var det noe som føltes bra. 
Det er ikke mange kenneler jeg egentlig har følt meg noe særlig interessert i, har fått en dårlig og falsk følelse av de fleste egentlig. Kennel Trinento er veldig interessant dog, men de har ikke valper og har vell heller ikke planlagt noen kull i nærmeste fremtid. 

Men jeg skal avvente og se om det kommer innslag fra noen med hunder uten stamtavle, også skal jeg spørre de med valpene litt ekstra godt å se hva de svarer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en enkel regel her: Avl uten stamtavle = useriøs.

Dersom noen driver avl på hunder uten stamtavle er det ofte en grunn til det, enten har heller ikke foreldrene stamtavle, foreldrene oppfyller ikke kravene til å bli avlet på, foreldrene (tispa) har hatt alt for mange kull til at de får registrert flere kull, det er helseproblemer på foreldrene som gjør at oppdretter ikke ønsker å "offentliggjøre" dette med en stamtavle.... og slik kan man holde på.

Spesielt på rasen schäfer ville jeg vært utrolig skeptisk til å kjøpe av noen som ikke gir med stamtavle. Som regel avles det kun for å tjene penger, og det er en dårlig motivasjon for å drive avl på hunder. 

  • Like 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Joachim skrev:

 

Hvit gjeter har ikke personligheten til schäfer sånn jeg opplever de. Riktignok noen mer oppegående eksemplarer enn andre men veike og reserverte. Nå er jo det også blitt en utfordring med schäfer, har da likevel fortsatt litt trua pådet karakteristiske temperamentet som er det jeg først og fremst verdsetter hos schäferen. Bedre å gjøre en innsats for å finne en schäfer som passer deg om det er det du vil ha? Desverre ikke mye hjelp med Dogweb da de færreste tar MH og røntger men kan jo få silt ut skrekkeksemplarene som går i avlen. Noe bevis og garanti for noe som helst er det ikke.

Hvorfor har ikke de du har sett på stamtavle? 

Jeg har også fått det inntrykket. Har ikke truffet noen HG personlig, men har studert videoer og lest MH tester og synes også de virker veike og reserverte. Nå kan man jo ikke dømme helt ut ifra film slik, men man får en pekepinne. Schäferen har litt mer personlighet og virker mer selvsikker, iaf de jeg har møtt og sett. 
Det var igrunn schäfer jeg sikta meg inn på, men så ble jeg skremt over til GH pga sykdommer og alle linjene osv, og nå er jeg tilbake til schäferen igjen. 

Jeg er veldig innstilt på å få en hund som er rett for meg, og derfor spiller det ingen rolle for meg om den har stamtavle eller ikke, sånn egentlig. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Siri skrev:

Det er en enkel regel her: Avl uten stamtavle = useriøs.

Dersom noen driver avl på hunder uten stamtavle er det ofte en grunn til det, enten har heller ikke foreldrene stamtavle, foreldrene oppfyller ikke kravene til å bli avlet på, foreldrene (tispa) har hatt alt for mange kull til at de får registrert flere kull, det er helseproblemer på foreldrene som gjør at oppdretter ikke ønsker å "offentliggjøre" dette med en stamtavle.... og slik kan man holde på.

Spesielt på rasen schäfer ville jeg vært utrolig skeptisk til å kjøpe av noen som ikke gir med stamtavle. Som regel avles det kun for å tjene penger, og det er en dårlig motivasjon for å drive avl på hunder. 

Jeg tror ikke det er så enkelt i dette tilfellet faktisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å kjøpe schäfer med stamtavle. Du har mer å gå etter da. Selv om foreldrene til denne uregistrerte hunden du snakker om er frirøntget, så er ikke genetikken så enkel at det garanterer at din valp blir fri. Hvis f.eks. akkurat mor til valpene er frie, mens resten av søsknene har HD, så er det ikke nødvendigvis sånn at valpene blir frie. HD/AD kan også hoppe over generasjoner, akkurat som allergi. 

Du har ingen garanti for å få en frisk hund ved å kjøpe med stamtavle, men du har muligheten til å gjøre litt mer research og du kan danne deg et større bilde av helsen på slekta. Sykdommer som allergi o.l som det ikke finnes tester for må du jo ta oppdretter sitt ord for det uansett. Hvis oppdretter avler på hunder som er HD frie og som har god kontroll på linjene som avles på, er det større sjanse for at de også er mer up to speed når det kommer til allergi. Akkurat allergi er noe som ofte blir holdt hemmelig, så selv om oppdretter har de beste intensjoner så er det flere ledd hvor dette kan holdes skjult, at f.eks. eier av hannhunden tier stille osv. og bruker sin hund i avl osv.

Sykdommer som ikke testes for er uansett vanskelige, det lander til syvende og siste på om oppdretter har kunnskapen og er ærlig.

Jeg synes også det er litt misstenkelig å avle renrasede hunder uten stamtavle. Hva er det som gjør at de ikke ønsker å avle på registrerte hunder? Hvis alt er på stell i oppdrettet, hvorfor ikke bare gjøre det skikkelig med en gang? 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Siri skrev:

Det er en enkel regel her: Avl uten stamtavle = useriøs.

Dersom noen driver avl på hunder uten stamtavle er det ofte en grunn til det, enten har heller ikke foreldrene stamtavle, foreldrene oppfyller ikke kravene til å bli avlet på, foreldrene (tispa) har hatt alt for mange kull til at de får registrert flere kull, det er helseproblemer på foreldrene som gjør at oppdretter ikke ønsker å "offentliggjøre" dette med en stamtavle.... og slik kan man holde på.

Spesielt på rasen schäfer ville jeg vært utrolig skeptisk til å kjøpe av noen som ikke gir med stamtavle. Som regel avles det kun for å tjene penger, og det er en dårlig motivasjon for å drive avl på hunder. 

Enig.

 

Det var noe av det jeg også prøvde å få fram. Hvis disse uregistrerte hundene er HD/AD-testet, hvis de er friske og fine, hvorfor avler man da utenfor NKK? Det er vel ikke noen grunn til det hvis alt faktisk er på stell?

det er som regel kun penger det går på dessverre. Eller så er det ett eller annet grums som ligger der, men som ikke "offentliggjøres".

Lær av meg. Min første hund, en labrador, ble kjøpt av en oppdretter jeg hadde veldig god følelse for. De var flinke til å svare for seg, jeg fikk møte foreldrene, valpen min var trygg og sosial. Jeg fikk dog vite at de var registrert (noe de ikke var). Etterpå, når jeg gjør enda mer research, finner jeg ut av at dette er det dårligste og mest useriøse oppdrettet i Norge (utenom kanskje Drøbakk HH)...

Heldigvis for meg er jo Labrador en relativt frisk rase, så min har ingen helseplager eller adferdsproblemer, men jeg kan ikke drømme om å kjøpe en uregistrert Schafer uten å vite -alt- om linjer og slekt. Og det får du ikke når du kjøper uregistrert...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, dere har nok rett. 

Har funnet annonser tilbake til 2012, samme tekst helt frem til i år. Samme mor i år som i 2012. Samme folk hadde også ett kull i ifjor på omtrent akkurat samme tid, som også er samme mor. Synes det ble mye rart nå ja. 

Ene tispa av 2012 kullet har valper med faren til 2014 kullet i år. 

Det er meget merkelig at de ikke er registrerte om de driver så intensivt. Det må jo også være en del som har en av disse hundene for alle er tydeligvis solgt. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Duke skrev:

Det er meget merkelig at de ikke er registrerte om de driver så intensivt. Det må jo også være en del som har en av disse hundene for alle er tydeligvis solgt. 

Det er vel nettopp for å kunne gjøre akkurat som de vil med tanke på innavlsprosent, antall kull, hyppighet på kull og det å bare bruke egne hunder som gjør at de ikke registrerer. Ikke så mystisk i det hele tatt...

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Duke skrev:

Huff, dere har nok rett. 

Har funnet annonser tilbake til 2012, samme tekst helt frem til i år. Samme mor i år som i 2012. Samme folk hadde også ett kull i ifjor på omtrent akkurat samme tid, som også er samme mor. Synes det ble mye rart nå ja. 

Ene tispa av 2012 kullet har valper med faren til 2014 kullet i år. 

Det er meget merkelig at de ikke er registrerte om de driver så intensivt. Det må jo også være en del som har en av disse hundene for alle er tydeligvis solgt. 

Huff ja, de ter akkurat slike smutthull det blir når man avler uregistrert. Ingen mulighet til å kunne undersøke hyppighet på kull, innavlsgrad, objektive helsetester etc. I NKK, selv om ting ikke er perfekt, så har man ihvertfall det på plass.

Og enig med de over her, er man seriøs, så avler man med papirer. Er man useriøs, så avler man utenfor. Det finnes ingen grunn i verden til å avle utenfor NKK, siden kravene for å registrere kull er fantastisk lave, så lave at det er flaut at folk dropper det. Å være uenig i raseklubben og avle utenfor den, det kan være noe annet, og da kan det være interessant å se på hvorfor, for det trenger ikke være useriøst. Men uregistrert = alltid useriøst.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Duke skrev:

Jeg skjønner at folk er skeptiske til uregistrerte hunder, jeg er igrunn det jeg å, men her var det noe som føltes bra. 
Det er ikke mange kenneler jeg egentlig har følt meg noe særlig interessert i, har fått en dårlig og falsk følelse av de fleste egentlig. Kennel Trinento er veldig interessant dog, men de har ikke valper og har vell heller ikke planlagt noen kull i nærmeste fremtid. 

 

Dette er en seriøs kennel som er flinke til å følge opp valpe-kjøpere. Ett veldig godt valg :)@Tuvane har hund fra denne kennelen og for øyeblikket er hun valpe-vakt i en ukes tid :) Så de har har valper nå, men mulig alt er solgt. Tror du gjør lurt i å følge med på facebook, Kennel Trinento følg med på facebook, tror de er mer aktive der :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Margrete skrev:

Dette er en seriøs kennel som er flinke til å følge opp valpe-kjøpere. Ett veldig godt valg :)@Tuvane har hund fra denne kennelen og for øyeblikket er hun valpe-vakt i en ukes tid :) Så de har har valper nå, men mulig alt er solgt. Tror du gjør lurt i å følge med på facebook, Kennel Trinento følg med på facebook, tror de er mer aktive der :)

Ja, de virket meget seriøse og skikkelige. Jeg har sendt dem mail. Begrenset hva jeg kan gjøre på facebook siden jeg ikke har bruker der, men takker for tipset! håper virkelig de har valper ledig og en som passer perfekt! 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Duke skrev:

Ja, de virket meget seriøse og skikkelige. Jeg har sendt dem mail. Begrenset hva jeg kan gjøre på facebook siden jeg ikke har bruker der, men takker for tipset! håper virkelig de har valper ledig og en som passer perfekt! 

Ja, send dem en mail :) Så krysser vi alle fingrene for at du har ett lite krapyl i armen om ett par uker. Her har du noen bilder av dem:

12308235_10156387802440165_5847151040338

Her er de sammen med hannhunden til Tuvane.

12278672_10156384463545165_4254404881815

Dette er foreldrene deres: Ylva av Trinento/ Laban v Emkendorfer Park, så kan du søke litt på google om dem :)

Beklager men de var vist solgt alle sammen, med venteliste.

Men Kennel Welincha's har kull nå. Leif som holder på i all hovedsak er en seriøs oppdretter som sier lite, men vet mye ;) Kullet han har nå er ett bra kull. Litt kleint å anbefale min egen oppdretter, men er så fornøyd og har fulgt med lenge på deres oppdrett. Kanskje ikke like flink til å følge opp kjøpere som Trinento da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Margrete skrev:

Ja, send dem en mail :) Så krysser vi alle fingrene for at du har ett lite krapyl i armen om ett par uker. Her har du noen bilder av dem:

12308235_10156387802440165_5847151040338

Her er de sammen med hannhunden til Tuvane.

12278672_10156384463545165_4254404881815

Dette er foreldrene deres: Ylva av Trinento/ Laban v Emkendorfer Park, så kan du søke litt på google om dem :)

Oh, så fine vettu! Og den hunden til Tuvane var jo bare nydelig. 
Ja, får håpe det løser seg. Takk skal du ha:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...