Gå til innhold
Hundesonen.no

Melkeproduksjon


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

11 timer siden, HeleneFS skrev:

Først vil jeg bare si tusen takk for gode argumenter fra begge sider av saken, jeg setter pris på en god diskusjon der man trekker frem flere synsvinkler.

Jeg har tatt et par sitater fra ting som traff meg litt

Dette har jeg også lurt på, hva gjorde de i "the good old days" ??!

Dette er jeg 100% for, jeg betaler alltid mer for kiloet dersom jeg vet at det garanterer dyrevelferd, selv om jeg er student.

Synes dette er interessang lesing, om det er sånn at de faktisk velger å være inne så er det jo nok sagt om den saken. Jeg tolker det som de har fått sjangs til å teste utelivet om vinteren, og det ser jeg som positivt. Jeg forstår også alle de praktiske årsakene du nevner på slutten.

Det kan godt være du har rett i at vi menneskeliggjør dyrene for mye, men det er vel naturlige instinkter som slår inn i kyrne? Kanskje de ikke føler ting på lik måte som oss, men instinktene vil vel gi en form for reaksjon?

Her er det jeg sliter med, for de må melkes for ikke å få jurbetennelse, men dersom kalven hadde gått med de hadde de jo blitt melket naturlig av kalven.

Jeg synes det er drøyt at vi setter kalv på en ku for å så ta den vekk når den blir født slik at vi MENNESKER kan få melke kua og drikke melken selv. Hadde kuen hatt normalt melk hele tiden hadde jeg ikke hatt noe problem med det, men man skaper et liv, for å gi oss selv en gode. Det er der det skurrer.

Tenk om vi satte små babyer til livs for å bruke vår melk, så ga vi babyene NAN og brukte melka i brystene våre til noe annet. Teit sammenligning, men vi er jo kategorisert som dyr vi også?

Har ingen problemer med at vi bruker overskuddsmelk, eller tar melken når kalven ikke trenger den mer, men jeg HAR problemer med måten det drives på i det moderne fjøset.

Men mange av kyrne gir ingen reaksjoner i der hele tatt hvis kalven blir tatt relativt fort.. Hvem er det egentlig som lider da? 

1 time siden, 2ne skrev:

Jeg går ut fra at selv løsdriftfjøs har mulighet til å ta ut kuer og melke de utenom systemet, bl.a. fordi at man ikke skal blande inn melka til kuer som får antibiotika. Det var det selv i løsdriftsfjøset på Hvam (landbruksskole) på begynnelsen av 90-tallet, så det bør/skal det være mulighet for enda, vil jeg tro. Da hadde det ikke vært verre enn at man melka overskuddsmelka fra diekyr i det samme systemet. Men da måtte man hatt egne båser og noen som faktisk gadd å melke de, og da snakker vi kostnad kontra dyrevelferd igjen. 

Man har mulighet til å melke på spann, men antibiotikakyr melkes fortsatt i robot, men melka kjøres i en annen tank. 

Det er kun 2-3 melkinger rett etter kalving som melkes på spann, ellers melkes de på robot. Til tross for blod i melka osv. Melka kjøres i egen tank, som kalvene får, inntil blodnivået osv er fint.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ok, jeg har egentlig lovet meg selv å ikke svare på slike tråder. Men jeg gjør et untak. Klarte bare å se halve filmen.  Største forskjellen på her og newzealand er vel størrelsen på gårdene. Ing

Kommer fra en liten gård med melkeproduksjon og kjøttproduksjon. Innbiller meg at de hadde det ganske greit sammenlignet med drifta i andre land. Ja, ku og kalv ble adskilt, og det er grusomt når kua

Noe sier meg at propaganda fra noah og dva fungerer som fakta for enkelte...

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Man har mulighet til å melke på spann, men antibiotikakyr melkes fortsatt i robot, men melka kjøres i en annen tank. 

Det er kun 2-3 melkinger rett etter kalving som melkes på spann, ellers melkes de på robot. Til tross for blod i melka osv. Melka kjøres i egen tank, som kalvene får, inntil blodnivået osv er fint.. 

Og hvis man har muligheten til å melke på spann, faller da ikke argumentet om dyrevelferd og sprengte jur bort? Det er jo ikke sånn at kua ikke kan få melket overskuddsmelka si om hun står med kalven sin, det er bare det at det ikke er spesielt effektivt med tanke på økonomi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

So much talk, so little sources... I stedet for å være belærende og forsøke å heve seg over andre med å fortelle de har mangelfull kunnskap -- kan man jo heller besvare spørsmålet mitt. Jeg sier jeg er interessert i å lese mer om dette (gi meg kilder!), men like lite som pringlen ville akseptert en pdf fra NOAH som et sannhetsvitne... Så er jeg interessert i en uavhengig tekst (aka ikke fra bransjen) som forteller om dette.

http://www.arild-hauge.com/husdyr.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, 2ne skrev:

Jeg går ut fra at selv løsdriftfjøs har mulighet til å ta ut kuer og melke de utenom systemet, bl.a. fordi at man ikke skal blande inn melka til kuer som får antibiotika. Det var det selv i løsdriftsfjøset på Hvam (landbruksskole) på begynnelsen av 90-tallet, så det bør/skal det være mulighet for enda, vil jeg tro. Da hadde det ikke vært verre enn at man melka overskuddsmelka fra diekyr i det samme systemet. Men da måtte man hatt egne båser og noen som faktisk gadd å melke de, og da snakker vi kostnad kontra dyrevelferd igjen. 

Jo melka kan skilles ut fra enkeltdyr i robot. Våre kalver får kumelk ganske lenge da dette har vist seg å være det som fungerer best på våre kalver. Men de får ikke gå med mor, nei. Fjøset er ikke lagt opp til at det er forsvarlig. Det vil kreve ganske annen bygningsmasse og oppsett av fjøset for å få til det på en forsvarlig måte, ikke dermed sagt at det ikke lar seg gjøre. 

2 timer siden, Mirai skrev:

Du skriver det som om det er en allmenn sannhet. Kubonde-naboen min har gummimatter + sponstrø til alle kuene sine. Det betyr ikke at alle har det, men påstanden din er veldig drastisk.

Mente gummimatter var pålagt nå? Både i båsfjøs og løsdrift? Men jeg har ikke kilder. 

 

Flisa er for å holde det tørt og rent, ikke for mykhetens sin del - det er gummimatta sin jobb. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Raksha skrev:

Jo melka kan skilles ut fra enkeltdyr i robot. Våre kalver får kumelk ganske lenge da dette har vist seg å være det som fungerer best på våre kalver. Men de får ikke gå med mor, nei. Fjøset er ikke lagt opp til at det er forsvarlig. Det vil kreve ganske annen bygningsmasse og oppsett av fjøset for å få til det på en forsvarlig måte, ikke dermed sagt at det ikke lar seg gjøre. 

Nei, men siden det var det her jeg i utgangspunktet kommenterte: 

 

14 timer siden, Krutsi skrev:

Så skrev jeg at det ble ofte gjort av praktiske årsaker. Det har ikke noe med lønnsomheten. Kua må melkes. Hvis ikke får den jurbetennelse, det ER dårlig dyrevelferd og ikke melke kua. I forbindelse med melking, er det som regel i bruk automatiske grinder osv. Kalven lever derfor et utsatt liv hvis den løper etter kua. Den kan bli skadet, klemt osv. 

Så står poenget mitt fortsatt - det har med økonomi å gjøre, det er ikke økonomisk å la kua og kalven gå sammen fordi det som du skriver krever en helt annen bygningsmasse, og det blir for lite produktivt. Så lenge det er mulighet for å få melka overskuddsmelka av ei diende ku, så kan man ikke skylde på at kalven tas bort for kuas del, liksom. Eller kalvens, for den saks skyld. Det gjøres av økonomiske og praktiske grunner. 

Endret av 2ne
La til to setninger :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, 2ne skrev:

Nei, men siden det var det her jeg i utgangspunktet kommenterte: 

 

Så står poenget mitt fortsatt - det har med økonomi å gjøre, det er ikke økonomisk å la kua og kalven gå sammen fordi det som du skriver krever en helt annen bygningsmasse, og det blir for lite produktivt. Så lenge det er mulighet for å få melka overskuddsmelka av ei diende ku, så kan man ikke skylde på at kalven tas bort for kuas del, liksom. Eller kalvens, for den saks skyld. Det gjøres av økonomiske og praktiske grunner. 

Helt enig, det gjøres av praktiske og økonomiske grunner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men bygget man i utgangspunktet nytt fjøs, vil ikke den økonomiske biten gjøre noe stor forskjell om man har kalven gående eller ikke.. Det er det praktiske som er største årsaken. Vi har prøvd å funnet løsninger som gjør at kalven kan gå med kua, men det er ikke mange gode løsninger der ute på markedet som vi har funnet enda.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Krutsi skrev:

Men bygget man i utgangspunktet nytt fjøs, vil ikke den økonomiske biten gjøre noe stor forskjell om man har kalven gående eller ikke.. Det er det praktiske som er største årsaken. Vi har prøvd å funnet løsninger som gjør at kalven kan gå med kua, men det er ikke mange gode løsninger der ute på markedet som vi har funnet enda.. 

Ville vel krevd mer oppdeling av løsdriftenheten, jeg tror ikke jeg ville hatt småkalver inne med 40-50j melkekyr som fjaser og fjoller, krangler litt om rang og er litt brunstige osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Raksha skrev:

Mente gummimatter var pålagt nå? Både i båsfjøs og løsdrift? Men jeg har ikke kilder. 

Flisa er for å holde det tørt og rent, ikke for mykhetens sin del - det er gummimatta sin jobb. 

Det kan godt hende, jeg trodde at det er det, men siden jeg ikke vet det sikkert så tenkte jeg det var dumt å påstå det :D . Hadde ikke tid til å google istad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mirai skrev:

Det kan godt hende, jeg trodde at det er det, men siden jeg ikke vet det sikkert så tenkte jeg det var dumt å påstå det :D . Hadde ikke tid til å google istad. 

Bonden sier at han tror det, men vet ikke. Hos oss går de stort sett på gummimatter over hele hele, kun akkurat foran roboten det er spaltegulv, mens resten har gummimatter  over betongen, både i liggebåser, gangareal og overganger.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

So much talk, so little sources... I stedet for å være belærende og forsøke å heve seg over andre med å fortelle de har mangelfull kunnskap -- kan man jo heller besvare spørsmålet mitt. Jeg sier jeg er interessert i å lese mer om dette (gi meg kilder!), men like lite som pringlen ville akseptert en pdf fra NOAH som et sannhetsvitne... Så er jeg interessert i en uavhengig tekst (aka ikke fra bransjen) som forteller om dette.

*ler* Ja, for jeg er fra bransjen :D Takk for tilliten. Jeg er i overkant interessert i Nordisk historie, ja det har du rett i, men er da slettes ikke i noen bransje. Og sammenligningen din med en ideologisk gruppe med historiske fakta er jo litt rart. Dette er ikke ideologi, det er fakta. Kilde skal du få lell, men finner ikke noe bransjeløst  :) 

Langhus/tufer, forklaring på hvordan de var bygd opp.

http://www.nrk.no/ostfold/fant-de-norges-eldste-langhus_-1.8125248

https://no.wikipedia.org/wiki/Langhus_%28bygning%29

http://www.tronderbladet.no/incoming/article7846347.ece

https://snl.no/hustufter%2Farkeologi

http://www1.uis.no/fag/Learningspace_kurs/guide/Tidslinjer/Arkitekturhistorie/tekstsider/antikken/norsk.htm

http://www.ostfold-f.kommune.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=279&I=22284&mid=
 

http://www.norgeshistorie.no/forromersk-jernalder/hus-og-hjem/0403-det-lille-langhuset.html

http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/id/174969/Hustyper

Holder det? Jeg kan spy opp flere og få en ekte historiker inn om du ønsker ;) En ting er sikkert det er ikke noe oppdiktet ved noe av dette, like lite som verdenshistorien vår.



 

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raksha skrev:

Ville vel krevd mer oppdeling av løsdriftenheten, jeg tror ikke jeg ville hatt småkalver inne med 40-50j melkekyr som fjaser og fjoller, krangler litt om rang og er litt brunstige osv. 

Jojo, men det er ikke innredningen som koster mest ved et fjøsbygging ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

Jojo, men det er ikke innredningen som koster mest ved et fjøsbygging ;) 

Nei, men avdeling krever mer plass også. Men klart det er mulig, lov å håpe at nybygg får en slik standard etterhvert hvor det er mulig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Margrete skrev:

*ler* Ja, for jeg er fra bransjen :D Takk for tilliten. Jeg er i overkant interessert i Nordisk historie, ja det har du rett i, men er da slettes ikke i noen bransje. Og sammenligningen din med en ideologisk gruppe med historiske fakta er jo litt rart. Dette er ikke ideologi, det er fakta. Kilde skal du få lell, men finner ikke noe bransjeløst  :) 

Langhus/tufer, forklaring på hvordan de var bygd opp.

http://www.nrk.no/ostfold/fant-de-norges-eldste-langhus_-1.8125248

https://no.wikipedia.org/wiki/Langhus_%28bygning%29

http://www.tronderbladet.no/incoming/article7846347.ece

https://snl.no/hustufter%2Farkeologi

http://www1.uis.no/fag/Learningspace_kurs/guide/Tidslinjer/Arkitekturhistorie/tekstsider/antikken/norsk.htm

http://www.ostfold-f.kommune.no/modules/module_123/proxy.asp?D=2&C=279&I=22284&mid=
 

http://www.norgeshistorie.no/forromersk-jernalder/hus-og-hjem/0403-det-lille-langhuset.html

http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/id/174969/Hustyper

Holder det? Jeg kan spy opp flere og få en ekte historiker inn om du ønsker ;) En ting er sikkert det er ikke noe oppdiktet ved noe av dette, like lite som verdenshistorien vår.

 

*ler* Det var OVERHODET ikke ment som at DU var i bransjen :D Men hyggelig at du tror det meste av omtale omhandler deg da  :P Det var ment som at jeg ikke var interessert i skriv fra "melk.no" eller "norsk landbruksforening" et cetera.

Da har man noe å lese i juleferien ;)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Sommeren nærmer seg (håper jeg), og jeg har begynt å tenke på om jeg skal klippe ned hunden i år også (som tidligere somre), eller ikke: Han blir så fin med kort lettstelt pels, Han takler varmen så mye bedre, han tørker fortere etter han har badet osv. Men; Han liker absolutt ikke denne timen det tar å klippe han ned. Hundefrisøren sier han er grei, oppfører seg bra. Men pistrer og piper. Og jeg må dra han inn "med makt". Og da blir jeg litt sånn; "Er det verd det? Skal han få slippe klippingen?" Skal / Skal ikke 
    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur.    EDIT: Sånn ang. selve bjeffingen, så ville jeg kanskje trodd at dette hadde roet seg av seg selv dersom den generelle tryggheten rundt fremmede mennesker og dyr ble bedre, for å konkludere. Men nå var jo dette bare en enkeltsituasjon. Hvorvidt bjeffingen i situasjoner med fremmede er et generelt problem hos dere vet jo ikke jeg
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
    • Nå må jeg faktisk klage litt. Tiden går jo alt for fort 🥲 Jeg synes ikke det er mer enn noen uker siden jeg hentet hjem den lille krabaten min jeg, og nå er han snart 10kg tyngre og 30cm høyere 😂❤️ Melvin, 5,5mnd gammel ❤️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...