Gå til innhold
Hundesonen.no

Tørrfôrjungelen, dine erfaringer.


Rocket
 Share

Recommended Posts

Hvilke tørrfôr merker og produkter har du brukt eller bruker du nå, og er du fornøyd. Hvorfor/hvorfor ikke? 
Bruker du senior, nyre, ledd, valpe eller andre spesialfôr?

En liten guide/oversikt til oss som stadig vekk forviller oss inn i denne jungelen omatt og omatt. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Siden det er en stund siden sist jeg gjorde det så tok jeg en runde på prisene i dag. Dette er hva det koster oss å fôre på noen av de tilgjengelige merkene.  

Har i det siste brukt et som heter High-Energy. De vi har brukt er Professional og Extreme. Fant de på animail og det er der jeg har kjøpt fra siden (det er så veldig greit med maten levert på døra..)

Skal prøve ut denne nå på svartingen som ikke vil legge på seg, takk  

Posted Images

Har i det siste brukt et som heter High-Energy. De vi har brukt er Professional og Extreme. Fant de på animail og det er der jeg har kjøpt fra siden (det er så veldig greit med maten levert på døra..). 

Har brukt det fordi han ene har trengt å legge på seg, og dette er veldig student-vennlig i prisen; i underkant av 500 kroner for 15kg. Han ene har nå blitt lettere lubben og han andre har lagt på seg nok til at jeg skal kjøpe noe annet neste gang. Men om vi plutselig skulle få behov for mer energi, så er det nok dette vi blir å bruke

hesortiment.jpg.23f46c21de3dcab7c0db2b8d

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proplan laks: god erfaring med. Men den ene mine blir himla tjukk av det. De har endret innhold nylig valgte derfor bytt för. Så vet ikke ståa med innholde nå. Fram til nå det föret jeg har vært mest fornøyd med. Gitt både valp og voksen versjonen.

Robur m/lam: også vært fornøyd med, men litt ujevn tilgang lokalt.

Acana: har nå prøvd det på drektig tispe og valpekull-valpeföret til medium hund. Så langt fornøyd, med valpen. Og godt fornøyd med tispen og kullet fram til levering. Förer også Talli med light föret for øyeblikket da jeg vil ha litt hurtig vektnedgang eller nesten 4 mnd "valpepause" og litt småfeit :P Talli er en sånn hund som kan leve på sagmugg, så hun er ikke så veldig "målbar" når det kommer til kvalitet på för :lol: 

Labb: vant to 20 kg sekker for noen år tilbake. Tror det var active föret deres. Kastet det halvveis nedi sekken da de dreit 3-4 ganger daglig horrible mengder.

Dr.Caluders: valp, og drektig-diegivene tispe (valpeför) ente med å kaste og kjøpe annet för da tispen ikke ville ha det når hun gikk drektig (ikke smaklig nok?). måtte ha liter med för pr.måltid når hun begynte die. Og valpene hadde ingen interesse av föret når jeg begynte före. De andre voksene spiste og merket ikke noe, men valgte byttet etter resultatet med valpene og valpemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo skrive litt om mine erfaringer også. :) 
Vi har prøvd mye rart i Rockys levetid på straks 9 år. Han er jo en slik type som nok kunne overlevd på mose, hestebesj eller sagmugg, så sier nok lite om de små forskjellene i fôrene om han funker på det eller ei. :P

Oliver's Adult var det første skikkelige fôret vi brukte. Dette var vi veldig fornøyd med, kanskje ikke så rart iom han fikk fôr fra Rema før dette. Røyte mindre, mindre dritt osv. Sluttet å bruke det iom vi flytta vekk fra forhandler av fôret. (Ser de har fått en del nye varianter siden vi brukte dette, kunne igrunn kanskje tenkt meg å prøve dette igjen om det er lett å få tak i)

Så gikk han noen år på Specific, rett og slett fordi det var lett tilgjengelig hos dyrelegen. like fornøyd med det som med Olivers, lite forskjell på bikkja på disse fôrene. Husker dessverre ikke hvilken type vi brukte, husker vi hadde noen gule poser, men det kan like godt ha vært kattemat iom kattene også fikk specific i denne perioden. Han fikk også ett sånn allergi fôr derifra en periode iom jeg mistenkte allergi, men det endret ingenting på magen hans så det droppa jeg. 

Dr.Clauders ble valget når jeg fikk ham hjem for det solgte de på den lokale dyrebutikken min, ble da medium adult tror jeg den het. Helt ok fôr, fisene hans var kanskje litt mer merkbare og gikk en del mat. Fordel at han kunne få litt mer iom han er ekstremt hol, men her holdt han seg mett ganske lenge, selvom han ALLTID tigger mat. :P Gikk vel på dette i 9mnd ish. 

Prøvde meg på Orijen etterhvert, var innom alle typene (Regional Red, 6 Fish og Adult). Fornøyd med alle 3, var i denne perioden jeg mistenket allergi pga magen hans, men han var lik på alle 3 fôrene. Og han gikk på dem i hvertfall 6mnd hver, Adult noe lenger (opp mot et år). Ble veldig blank og fin i pelsen, minimalt med fising, eller i hvert fall minimal  lukt fra fising. :P Dyrt i innkjøp, men veeeeeldig drøyt i bruk. Virka kanskje litt mer sulten. (Allergi er vel i grunn nå utelukket, er nok forventingsstress som fører til mage som går fra løst til fast på hver tur. )

Pga økonomi og mistanke fra veterinær om at det ble for mye protein så gikk vi over til Acana, valget falt da på Okanagan Apple and Lamb. Stort sett fornøyd med dette, men pga litt rar lukt så var jeg skeptisk til å fortsette med dette. Rocky fikk også omgangssyken mens han gikk på dette, så var i starten usikker på om han spydde/dret pga fôret eller noe annet, men det viste seg å være spysyka. Brukte vel 1 sekk av dette tror jeg. 

Prøvde så ProPlan Lam og Ris, iom det ble solgt på Animail.no, lett å bestille samtidig som kattematen + det leveres på døren. Finner det dog ikke igjen, så må bli noe nytt igjen nå. Veldig fornøyd med størrelsen på knottene, spiste litt saktere på dette, virker mett en god stund. Syns han holder seg likt i vekt, pels osv på dette som alt det andre. 


Så nå er vi på jakt etter noe nytt, gjerne noe som inneholder glukosamin. Gir ved siden av uansett, men da trenger jeg ikke gi like mye. Har vurdert seniorfôr, men vet ikke om det har noe for seg? Hva tenker folket om det? Veterinæren hans vil egentlig ha han over på leddfôr, men jeg har valgt å gi ham selolje og glukosamin på siden istedenfor. Vurderer å prøve Josera da det selges på min lokae dyrebutikk, eller et annet av Acana fôrene, eventuelt noe som selges på animail.com. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RC medium valp: Ekstremt mye røyting og dårlig mage. Ikke særlig interessant på smak virket det som.

 

Orijen adult: fin pels og poter, men veldig mye dårlig mage og mye fising.

Acana kylling og potet: samme som orijen.

Appetitt(noen prøveposer): kjemisk krigføring og matvraket ville ikke ha.

Ideal balance kylling og brun ris - voksen: veldig fin i magen, veldig glad i foret. Men hatt sopp på potene to ganger nå, KAN være foret, men håper ikke det. egentlig veldig fornøyd. bra i magen med en gang ved bytte direkte fra Acana.

Ideal balance kylling og potet - voksen: ok mage, men ikke like bra som den med ris. Ellers samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært gjennom litt av hvert :P

royal canin Junior medium - helt ok, noe bløt avføring.

Brit premium junior medium - avføringen ble mye bedre

brit premium lam & ris - fortsatt alt bra, utenom at han sleit med å holde vekta oppe

Royal canin sporting life endurance 4800 - gikk opp i vekt igjen, og holdt seg der (selv om vi startet med fri tilgang). Ingen endring i avføring, heller ikke i starten, selv om vi gikk direkte fra lam&ris til 4800 uten tilvenning.

specific adult medium - Fortsatt alt bra. Tydeligvis en smak han likte, da han ikke har hatt småspiste perioder, som med de fleste andre.

har også hatt en sekk her og en sekk der med royal canin Sporting life trail 4300, Hills science plan vet essentials adult, og acana Puppy. 

Nå har vi nettopp starta på et nytt RC-fôr.

 

Har aldri opplevd endringer i pelsen hans, igrunn ikke avføringen heller (utenom forbedring fra RC junior). Selv ikke ved brått fôrskifte. Det vi igrunn sliter med uansett type fôr er å holde vekta. Vi tilleggsfôrer en del med kjøtt (v&h, provit og NP) samme hvilket tørrfôr han går på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se husker ikke helt navnet på de fleste da men

Vom og hundemat valp kjempe topp

Noen ganger trenger en jo tørrfor og husker:

Eukanuba working/endurance hundefor han gikk ned 1,5 kg i løpet av 15 kg sekk og jeg foret godt over anbefalt dose

Hills kraftig for gikk også ned 1,5 kg 

Rc adult gikk ned 1,5 kg

Canimat holdt han vekten på og spiste.

JA nå er han nesten tre og endelig kunne kalles voksen så nå kan han faktisk legge på seg av RC 4800 utrolig men skiter jo mer enn på V&H og ja det lukter mer. Så vi komemr til å ende tilbake

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RC mini adult: mer bæsj og mye mer fising enn på V&H. Bruker det bare sporadisk, så kan ikke si noe om langtidseffekten. God smaklighet virker det som, men vanskelig å si med matvraket.

Taste of the wild (husker ikke smak): Matvraket ble småspist og spisevegret etter et par dager. 

RC senior: min ikke senior hund begynte å oppføre seg som en gamling raskt av det foret, ble daff og lat. Uhorvelige mengder drit. Og bikkja begynte å lukte vondt. Men det gikk ned på høykant.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H: Odin blir for hard i magen på det, dessverre. Kovu halvfôres på det og fungerer bra på halvt. Fullt metter for lite og avføringen blir litt for tørr.

Robur light/sensitiv: Begge går greit på det, og det er et av de billigere, og kortreist, så det er det vi har landet på å bruke, selv på forsøk på å bytte bort til Orijen og et par andre varianter.

Orijen rød: Odin fikk dårligere pels og klødde mer. Synes Kovu fikk dårligere pels også. Ellers ok.

Nature's Menu pakker med råfôr av ulike smaker: fôret Odin på det da vi bodde i England (i motsetning til her så er det svinebillig der). La til frosne grønnsaker, fungerte veldig bra.

Nature's Best: Fôret Odin på det da jeg oppdaget at det gikk an å bytte fôrtype på en hund. :P Husker han fungerte greit på det, tror vi byttet pga pris.

Vi har vel vært innom litt forskjellig annet også, de går greit på RC adult også. Det er ca samme pris som Robur, noe mindre kjøttinnhold tror jeg. Og så har jeg litt mental aversjon mot dem bare fordi de "eier" hundefôrmarkedet. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke variert fôringen så veldig mye opp gjennom årene egentlig. 

V&H-valp: Jeg startet å fôre Willy på dette som valp - han fikk veldig hard mage og peip til og med når han bæsja. Begynte å blande med ProPlan for valp - og da gikk det mye bedre. Yasmine fikk også V&H som valp, blandet med valpefôret til ProPlan. Fungerte utmerket. 

Pro-Plan m laks: Dette har vært hovedfôret til begge mine to siste hunder. De har fungert veldig bra på dette, fin og fast avføring, fine i pelsen etc. Tidvis har jeg også blandet med V&H 25 som ikke utgjør noen forskjell i mengde avføring eller konsistens :)

Taste of the Wild - vet ikke variant: Fikk et par sekker som premie. Jeg husker at det ble veldig mye promping av det. Ellers likte vel Willy det mener jeg, men han er ikke direkte kresen :D

Orijen 6 fish/regional red: Hundene fikk veldig løs mage og bæsjet MYE, selv med laaaaang periode med overlapp med gammelt fôr. Mye promping også - dette ble også blandet noe med V&H. Jeg ga til slutt bort fôret da hundene aldri ble fine i magen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gode erfaringer med Orijen. Valpen ble litt dårlig i magen i starten, men det har gått over nå. Kanskje promper han litt hvis jeg tenker over det. En av dem får 50% orijen og 50% VoH, den andre får 100% orijen for hun blir så ekstremt sulten av VoH, mens den siste kun får 100% VoH (allergi). Lurer på å bytte ut orijen med noe annet etter å ha lest litt om for mye proteiner (kan noen fortelle meg mer om dette?). 

Har ingen gode erfaringer med RC large breed på de voksne hundene da de har fått kløe hver gang vi har forsøkt dette. Eukanuba large breed har jeg vært fornøyd med i alle år.

Vi er ikke så kreative på matmerkefronten.  :lol: Var såvidt borti proplan og olivers for hundre år siden, men allergikeren min er ikke representativ for hvor godt de forene fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ziva får appetitt sensetive grain free og jeg er veldig fornøyd så langt, men vi er bare halvveis ned i første sekken, så det er ett litt tynt grunnlag å uttale seg på. Dette er i alle fall det tørrformerket som har gitt minst avføring, prøvde en sekk med pro plan laks og ris før jeg kjøpte appetitt, og da dreit hun mer enn hun spiste omtrent. Hun er også fin og blank i pelsen. Før jeg prøvde grain free varianten fikk hun energy foret fra samme merke, men det syns jeg hun klødde en del av. Hadde tenkt å prøve energiforet uten korn, men det hadde de ikke inne da jeg skulle kjøpe nå sist, så får se om jeg kanskje prøver det neste gang for ziva bør ha litt høyere fettprosent i maten for å holde vekta oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt litt forskjellig de årene eg har hatt hund, så husker ikke alt... Første hund fikk for det meste Labb, og fungerte fint på det. Andre hund gikk på royal canin og eukanuba, aldersbestemte typer. En og annen sekk høyenergi for å få opp vekt. 
Mellomsten eg har nå fikk eukanuba valp siden oppdretter gir dette. Han er en småspist type, så nå går han på RC 4800 og V&H. Eldste får kun V&H, ett og annet måltid tørt. Valpen får en mix av RC valp, eukanuba valp og V&H. Det har vert litt prøving og feiling for å få han stabil i magen, men dette ser ut til å fungere bra. Prøver nok å kutte ut en av tørrfortypene når sekken er tom. 
Vi har også vunnet en del tørrfor av ymse varianter som bare har blitt blandet med den vanlige maten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg V&H som hovedfor, men blander inn litt tørrfor innimellom.

Orijen - i forhold til V&H er det mer avføring, men av alle tørrfor jeg har prøvd er det dette jeg har vært aller mest fornøyd med.

RC junior - Flassing og dårlig pels, løs avføring og valpen nektet og spise det tilslutt.

Dr.clauders - Hjort og potet er den sekken jeg har stående nå. Jeg merker ikke noe forskjell på Mocca annet enn at det er ekstremt mye avføring av dette foret. I tillegg til at det lukter veldig mye mer enn det pleier av avføringen.

Sent fra min GT-I9506 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kristina skrev:

Lurer på å bytte ut orijen med noe annet etter å ha lest litt om for mye proteiner (kan noen fortelle meg mer om dette?). 

En gang vi var hos vet å sjekke ører fikk jeg beskjed om at det kunne være alt for mye protein i valpefôret, og han derfor hadde svært høy voksproduksjon. Gikk over til voksenfôr med lam og ris (veldig lite fett og proteiner i forhold), men ingen forskjell.

Gamlesjefen min fortalte senere at det er "gammel kunnskap". Den godt voksne veterinærgjengen i dag lærte dette på skolen, men i nyere tid har hun lært at det ikke stemmer. Hun har gått en del hudkurs og lignende i senere tid. Veterinærene på jobb nå, som er av den yngre garde har også lært at det ikke kommer an på proteinmengden. Om en hund tåler feks kylling, så skal ikke mengden protein gjøre noe. Det er kun om hunden reagerer på det spesifikke proteinet det kan slå ut, men da er det jo selve proteinkilden som gjør det, ikke mengden protein.

udugelig på å forklare, men håper det er mulig å forstå :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Monikawt skrev:

En gang vi var hos vet å sjekke ører fikk jeg beskjed om at det kunne være alt for mye protein i valpefôret, og han derfor hadde svært høy voksproduksjon. Gikk over til voksenfôr med lam og ris (veldig lite fett og proteiner i forhold), men ingen forskjell.

Gamlesjefen min fortalte senere at det er "gammel kunnskap". Den godt voksne veterinærgjengen i dag lærte dette på skolen, men i nyere tid har hun lært at det ikke stemmer. Hun har gått en del hudkurs og lignende i senere tid. Veterinærene på jobb nå, som er av den yngre garde har også lært at det ikke kommer an på proteinmengden. Om en hund tåler feks kylling, så skal ikke mengden protein gjøre noe. Det er kun om hunden reagerer på det spesifikke proteinet det kan slå ut, men da er det jo selve proteinkilden som gjør det, ikke mengden protein.

udugelig på å forklare, men håper det er mulig å forstå :P 

Okei, så noen tenker at hud- og øreproblemer er relatert til proteiner i maten? Jeg visste ikke dette, tenkte mer i retningen proteinoverskudd skilles ut via urin (nyrer etc). Min eldste hund hadde ørebetennelser hele tiden i sine yngre dager, men det har ikke vært en betennelse (bank i bordet!) etter hun ble fullfôret på VoH. Det har vi gjort de siste 8(?) årene. :)

Jeg driver og lurer på om det til de andre bikkjene er en god kombinasjon med VoH + Orijen, eller om det er bedre med VoH + et mindre proteinrikt for, men jeg kommer til kort uten en master i ernæring på hund. :P Hva tror dere? Jeg tenker å kombinere fordi de rett og  slett ikke får særlig metthetsfølelse av VoH og derfor blir ekstremt sulte. Det er litt mer magefyll i tørrfôr som sveller litt. I tillegg er det jo veldig praktisk å bare kunne gi de tørrfôr uten tilvenningsperiode når vi skal på teltturer o.l.

Altså. Er det vits i å bruke mange penger på en sekk orjien som "tilleggsfôr" til VoH, blir det smør på flesk, eller funker f.eks noe billig som feks Sportsmans pride like godt som dette tillegget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Kristina skrev:

Okei, så noen tenker at hud- og øreproblemer er relatert til proteiner i maten? Jeg visste ikke dette, tenkte mer i retningen proteinoverskudd skilles ut via urin (nyrer etc). Min eldste hund hadde ørebetennelser hele tiden i sine yngre dager, men det har ikke vært en betennelse (bank i bordet!) etter hun ble fullfôret på VoH. Det har vi gjort de siste 8(?) årene. :)

Jeg driver og lurer på om det til de andre bikkjene er en god kombinasjon med VoH + Orijen, eller om det er bedre med VoH + et mindre proteinrikt for, men jeg kommer til kort uten en master i ernæring på hund. :P Hva tror dere? Jeg tenker å kombinere fordi de rett og  slett ikke får særlig metthetsfølelse av VoH og derfor blir ekstremt sulte. Det er litt mer magefyll i tørrfôr som sveller litt. I tillegg er det jo veldig praktisk å bare kunne gi de tørrfôr uten tilvenningsperiode når vi skal på teltturer o.l.

Altså. Er det vits i å bruke mange penger på en sekk orjien som "tilleggsfôr" til VoH, blir det smør på flesk, eller funker f.eks noe billig som feks Sportsmans pride like godt som dette tillegget?

Ja, det var visst det de lærte i "gamle dager" :P 

hehe, jeg har bachelor i husdyrernæring, men grubler en del innimellom alikevel :P  For min del bryr jeg meg ikke så veeldig hardt om hvordan kjøttinnholdet er i tørrfôret, siden vi tilleggsfôrer såppas med kjøtt som vi gjør. Men hunden skal jo så klart fungere på tørrfôret den får. I forhold til veiledende mengde kjøtt (v&h, provit, NP) så fôrer vi nok 50/50 rått/tørt. Men siden han trenger mye mer enn veiledende for å holde vekta (spesielt nå i jakta) så blir det ikke fullt 50/50 alikevel, da han får veiledende mengde kjøtt 3-4 dager i uka, men spiser en god del tørt i tillegg på disse dagene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker jo ikke tørrfor fast, men jeg syns jevnt over hundene fungerer ganske likt på de forskjellige tørrformerkene egentlig. Vi bruker tørrfor i de periodene vi er tom for V&H eller dersom vi er på ferie :)

Vi kjøper som regel Orijen nå, mest fordi hundene virkelig digger det. Hadde jeg fått tak i små sekker med RC 4800 hadde jeg heller kjøpt det tror jeg, for jeg mener hundene faktisk fikk mindre avføring på det.

Som regel bruker vi de boksene fra Bozita som tilleggsfor, 20 kr for en boks med over 90% kjøtt (450 g i hver boks tror jeg). Syns det er greit egentlig. Pleier å ha de stående til de gangene vi har glemt å ta ut V&H :)

 

Taste of the wild er kanskje eneste tørrforet wippetene ikke har likt, de spiste det selvfølgelig, men de tok seg tid til å tygge kuler fremfor å bare innhalere dem. Dvergpinscheren rørte det såvidt, hun sluker vanligvis maten sin. Så ingen av mine hunder likte dette foret. 

Labb har jeg ikke vært fornøyd med (noen år siden jeg prøvde det, da vi vant en sekk), de måtte spise veldig mye av det og det kom mye ut igjen også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi bruker royal canin  (RC 4800 til spannhunder, seniorfôr til gamla og juniorfôr til valpen) på våre og er fornøyd med det. 

Tidligere har vi bruk eukanuba, det fungerte jo det og, men litt mer avføring

vi bruker 60-70 % kjøtt og 40-30 % tørrfôr da, til opplysning

på familehunden brukte vi precept og eukanuba, det fungerte fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter mange år med div.tørrfôr, og mange år med kjøtt, er konklusjonen at tørrfôr er tørrfôr, og kjøtt er mat.

pr. i dag blander jeg litt tørt i v&h, mest for å gjøre det enklere med mengde fôr til tining pr dag :P Dermed spiller det heller ikke så stor rolle med type tørrfôr. Akkurat nå er det skyttens 20/30 som det spes ut med. I og med at det blandes, kan jeg ikke si noe om skyttens, til eller fra.

Jeg har dog fullfôret på tørt i mange år, før jeg begynte å kjøpe vom på hedop, og lage fôr selv av det. Samt en fryserløs periode, før vi begynte med v&h. Jeg har aldri hatt hunder som har reagert på, eller ikke tålt noen typer fôr, ei heller noen som ikke hiver i seg hva som helst med stor lyst. Vurderinger av kvalitet er derfor ut fra hva som kommer ut, hvor lett det holder hundene i riktig hold, hvor godt det fungerer for hunder under hard bruk, ved diegivning osv. Jeg har prøvd en del ulike fôrtyper. Noen over mange år, andre har det vært mer enn nok med en sekk av. Siden 95 har jeg aldri hatt færre enn 5 hunder samtidig, så vurderingene er ikke individbaserte. Dette er de fôrtypene jeg kommer på i farta:

Fungerer ok, også over tid:

Pro Plan

Ok, men holder ikke mål over tid:

Eukanuba, Troll

Ikke noe å skryte av:

lone star, RC, spesific

Ganske ubrukelig: 

Hills, Labb, Nutranuggets, Ok

Direkte uegnet som hundeføde:

Kajsa.

---------------

Og så har man jo vært innom noen sekker som jeg enten ikke husker navnet på, eller som jeg ikke kan si noe om pga at de har blitt brukt sammen med kjøtt. feks Orijen, Appetitt, Pro pac etc.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke prøvd så mye forskjellig, men her er mine erfaringer:

V&H nr. 33: bikkja spiser godt, legger på seg om jeg forer nok, trives. 

V&H nr. 25: Bikkja spiser når han er sulten nok, men dette er egentlig ikke noe særlig godt. 

Pro plan performance: funket bra da han var yngre, men nå går han ned i vekt på dette. 

Kommer til å prøve noe annet neste gang vi skal kjøpe tørrfor. Vet ikke helt hva, men det er greit å ha tørrfôr stående til de dagene man har glemt å ta opp vom fra fryseren eller har gått tom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg förer også hovedsaklig eller 50/50 på V&H nå når vi har fryseplass, men føler bikkja er mett lengre når han får tørrfôr i tillegg. Pr idag får han 100% Sprint iom jeg er tom for tørrfôr. :P 

Står per nå, etter en kjapp gjennomgang på Animail.no og den lokale dyrebutikken (Nettdyret.no), mellom 1st Choice Dog Adult Sensitive, Acana Senior(eller annet Acana tørrfôr), Josera Festival og Josera Balance
Jeg vil helst ha et fôr som inneholder glucosamin så jeg kan minske/ikke være så nøye på mengden jeg gir som tilskudd ved siden av. Gis hovedsaklig forebyggende, han har ikke noe leddissues pr idag svjv. 
Vil helst kjøpe på en av disse stedene iom det er der jeg handler kattemat og V&H, så må uansett innom dem iblant. Eventuelt FK eller BI, men igjen, skeptisk til labb/appetitt etter disse sekkene som svigers har fått med mugg.
Jeg kjøpte en sekk med Proplan Lam og ris sist, men den finner jeg ikke på animail lenger, syns igrunn det var helt ok å bruke. (EDIT: fant det, har bare fått nytt navn, heter noe med digest nå)

Kunne egentlig tenkt meg å kjøpe kortreist så har tittet litt på noen svenske fôr, men klarer ikke helt å bestemme meg hva jeg syns. Vil gjerne kjøpe minst 12/13kg i gangen, helst mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fôrer på RC Giant Adult og V&H. Skal egentlig gi 50/50 men glemmer ofte v&h :P  

Damir fungerer fint på RC og jeg får det gratis så da gidder jeg ikke bytte :P   

 

(han har forøvrig fått både orijen og fish4dogs men likte de ikke.) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hvis du kommer hit en tur så blir nok den valpefeberen kurert rimelig kjapt 😆
    • Fryseren er vel slått på uavhengig av hva som ligger inni den  
    • Jeg laget et regneark for dette, hvor jeg regnet ut kilospris og dagskort for hver av hundene på ulike typer fôr og sånt, og sjekket merkene mot vår faste butikk innimellom. Her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1NNLDwmbxwhxZqruvn6GVUY0zzKvpg86hZJ8u2usy_6E/edit?usp=sharing
    • Du er ikke på villspor såvidt jeg kan se med et kjapt overblikk! Skal man flisespikke så får du jo strømkostnad i tillegg på råfôr ifm fryseplass, men tror ikke akkurat det bikker skalaen. 😂   
    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...