Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene svake mellomhender?


maysofie
 Share

Recommended Posts

Er det mulig? Noen som har tips og triks til å styrke svake mellomhender? :)
Nå tenker jeg ikke på konstruksjon med tanke på utstilling, men for å tåle belastning bedre.

Keo har fått utdelt en hengslete og stor kropp med svake mellomhender. Han er godt trent og i god fysisk form. Vi tenker å begynne en del med agility til våren med mer regelmessig og aktiv trening. Selv om man er flink til å variere trening og tur, varme opp og gå ned, så tenker jeg at det er lurt å gjøre hva man kan for å unngå eventuelle skader. Akkurat mellomhendene vet jeg er en av hans svakeste funksjon, så tenker det aldri er dumt å gå litt ekstra inn for å forbedre slikt. Skjelettet hans er heldigvis bra, røntget fra hode til tå uten anmerkninger.

Fikk en liten oi s**t!-opplevelse da vi mottok bilde fra Agilityuken fra Kristiin, dette er kanskje en av delene med mest belastning på forbeina, men venstrelabben er ikke svært så heldig(?).
11218499_1076526095708713_35818205557805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte meg her på sonen for en stund siden. Kunne godt tenke meg å vite mer om funksjonelle håndledd (eller mellomhånd) støtte..

http://hundesonen.no/topic/79775-håndleddstøtte-tull-eller-fornuftig/

Trening for å styrke hadde også vært interessant å vite mer om :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke så mye man kan gjøre med dette hos en voksen hund. Venus har svake mellomhender så det synger etter, men hun har nå tålt mye belastning gjennom årenes løp. Trukket, båret, gått/løpt lange, tunge turer. Hun har aldri slitt med mellomhendene. Nå når hun er 12 og et halvt år så er det fortsatt ikke noe å si på mellomhendene. Eneste hun sliter med er forkalkninger i korsryggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg fant av bilder av ham stående, synes ikke jeg han har spesielt svake mellomhender. BC og mange andre gjeterhundraser skal ha svikt i mellomhånden, da en virker som en støtdemper f.eks. ved bråstopp, for å skåne bl.a. skuldrene. Bare se på bilder av f.eks. spranghester, og se hvordan de bruker koder og kodeledd i landingen for å dempe støtet.

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...