Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvem er sjefen?


Julie9696
 Share

Recommended Posts

7 minutter siden, Tuvane skrev:

Konklusjonen er vel at all erfaring ikke nødvendigvis er god erfaring (typ hatt hund i 50 år). Hvis erfaring skal fungere, så må man også ta læring av det man har gjort tidligere, og ikke bare gjøre det samme med hund nr 10 som hund nr 1, fordi det ble en grei hund av hund nr 1. Hund nr 10 blir sikkert en grei hund den også, men den blir sannsynligvis ikke verdensmester i noe. Det er jo noen med "mye erfaring" som kjøper hund etter hund, men som ikke lykkes eller kommer videre, og sannsynligheten for at det er deres manglende utbytte av erfaringene de har gjort med tidligere hunder, framfor at alle bikkjene er ræva, er jo da ganske stor.

Dersom man bruker erfaringen man har opparbeidet seg til å lære og forbedre seg, da er det god erfaring - bruker man den ikke til noe og ikke tar læring av den, er den da verdt noe?

Peder er forøvrig en av de flinkeste hundetrenerne jeg vet om, han er utrolig god til å lese hund og dermed veldig god til å trene dem! :)

Man lærer vel ganske fort å se om erfaring fra hund nr 1 lar seg overføre på hund nr 2 eller senere hunder? Jeg har mine tvil om folk flest ikke evner å ta lærdom. Etter min mening skal det godt gjøres å tråkke i de samme skoene og de samme sporene gjennom flere hundeliv - og jeg tror ikke at ei bok eller fem gjør folk bedre i å trene hund. At bøker kan være "opplysende" tror jeg nok, men den praktiske erfaringen får man gjennom treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Man må ha ganske dårlig selvtillit for å frykte at en cavalier tar over styringen i heimen. :D

Har ikke våkna helt men må bare... @Julie9696 først må jeg si at du MÅ slutte å gå i kamp med hunden, det er svært lite fruktbart. Og slutt å hør på sånne som har hatt hund i alle de år, kom deg

En del erfarne hundeeiere tror fortsatt på dette med rang og at hunden prøver å være sjefen. Mer oppdaterte instruktører og hundetrenere har gått bort fra dette. På noen fungerer det kanskje, fordi du

1 time siden, vivere skrev:

Tja. Jeg kommer nok i kategorien folk som "har hatt hund i alle år". Min lille erfaring (upps - det er visst negativt å ha "erfaring", "fartstid" eller "hatt hund i alle år" på sonen) - men altså: man må gjerne tro at man er kvalifisert til Finnmarksløpet etter å ha sett programmet og et x antall repriser på TV. Det er godt mulig at man blir kløpper i kart og kompass ved å lese bøker om friluftsliv eller komme i eliteklassen i lydighet, spor, rundering etc ved å lese hundebøker. Min påstand er at man helst bør ha praktisk trening og erfaring i det man gjør. Jeg har en mistanke om at de som når lengst i disse grenene har lengre "fartstid" blant likesinnede i sporet, på banen eller hvor de måtte befinne seg enn i godstolen med ei hundebok.

Ja, og hvor sier jeg noe annet?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, vivere skrev:

Man lærer vel ganske fort å se om erfaring fra hund nr 1 lar seg overføre på hund nr 2 eller senere hunder? Jeg har mine tvil om folk flest ikke evner å ta lærdom. Etter min mening skal det godt gjøres å tråkke i de samme skoene og de samme sporene gjennom flere hundeliv - og jeg tror ikke at ei bok eller fem gjør folk bedre i å trene hund. At bøker kan være "opplysende" tror jeg nok, men den praktiske erfaringen får man gjennom treningen.

Ja, det er det jo ingen tvil om, men problemet er jo at det er flere med såkalt "lang erfaring" som ikke har evnet å bruke erfaringen sin til noe. Hvis jeg skal gå kurs hos noen går jeg hos noen som har fått til noe, ikke en som sier at han/hun har masse erfaring, men aldri har startet en prøve eller trent opp en hund. De kan ofte ting i teorien, men teori er ikke alltid praksis. Og har man de som bare trent én hund og startet med denne, så tror man kanskje at man har løsningen på alt, men så viser det seg at dette ikke fungerer på alle andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det forskjell på erfaring og erfaring :) Du blir jo ikke god på ski av å ha et skipar i boden i 30 år. 

Men hvis du jobber aktivt med noe (om det er hund eller hva som helst annet) i et halvt eller helt liv, og aktivt tilegner deg kunnskap, både praktisk og teoretisk, så er vel sjansen god for at du kan "litt" mer enn en med kortere fartstid. Og selvsagt også har langt bedre kunnskap og ferdigheter enn en som bare har hatt hund til "oppbevaring" i tilsvarende antall år.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Tuvane skrev:

Ja, det er det jo ingen tvil om, men problemet er jo at det er flere med såkalt "lang erfaring" som ikke har evnet å bruke erfaringen sin til noe. Hvis jeg skal gå kurs hos noen går jeg hos noen som har fått til noe, ikke en som sier at han/hun har masse erfaring, men aldri har startet en prøve eller trent opp en hund. De kan ofte ting i teorien, men teori er ikke alltid praksis. Og har man de som bare trent én hund og startet med denne, så tror man kanskje at man har løsningen på alt, men så viser det seg at dette ikke fungerer på alle andre hunder.

Jeg tror vi er enige - men neigu om jeg er sikker :P det kan vi kanskje oppklare om vi møtes på lp-konkuranssen over nyttår.

Når jeg leser de unge framadstormende på sonen får jeg inntrykk av at etter at man runder de magiske 29 blir man værende i en boble uten kontakt med omverdenen, men leser man diverse hundefora eller er tilstede på ulike konkuransser/arrangementer tyder ikke noe på at "den eldre garde" - d v s de over 30 eller 40 ikke er opptatte av å fornye seg eller å motta nye impulser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pringlen skrev:

Selvsagt er det forskjell på erfaring og erfaring :) Du blir jo ikke god på ski av å ha et skipar i boden i 30 år. 

Men hvis du jobber aktivt med noe (om det er hund eller hva som helst annet) i et halvt eller helt liv, og aktivt tilegner deg kunnskap, både praktisk og teoretisk, så er vel sjansen god for at du kan "litt" mer enn en med kortere fartstid. Og selvsagt også har langt bedre kunnskap og ferdigheter enn en som bare har hatt hund til "oppbevaring" i tilsvarende antall år.

Nå handler jo denne diskusjonen om å gi råd til andre, og da vil jeg si at det er en variabel til som må være på plass: Evnen til å formidle. Det hjelper ikke en dritt om man har hundre års erfaring og lært masse i praksis, hvis man ikke kan sette ord på og forklare det man har lært. For ens egen del spiller det jo ingen rolle, da gjør man jo bare det man vet fungerer, og prøver seg frem basert på erfaringer man har fra tidligere, men hvis man skal kunne hjelpe noe andre, så må man også kunne forklare hva som skjer og hvorfor. Man kan selvfølgelig bare gå inn og fikse, men den andre vil da ikke lære noe, og vil trenge hjelp igjen ved neste hinder. Det blir litt som det gamle ordtaket "Gi en mann en fisk, og han blir mett for en dag. Gi mannen en fiskestang, og blir mett hver dag" (eller noe sånt). Altså, det hjelper verken med praktisk kunnskap eller teoretisk erfaring hvis man ikke klarer å formidle det til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som mener det er negativt med erfaring i seg selv? Det som er negativt er de som tror at 30 år som hundeeier gjør at du kan hund så mye bedre enn andre, og at man ikke trenger å underbygge påstander eller råd med annet enn at man har hatt hund i 30 år. Jeg har selv rundet de 29 og har hatt hund mesteparten av livet, men jeg skjønner godt hva som menes med de "som hatt hatt hund i alle år."

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eloise skrev:

Det er vel ingen som mener det er negativt med erfaring i seg selv? Det som er negativt er de som tror at 30 år som hundeeier gjør at du kan hund så mye bedre enn andre, og at man ikke trenger å underbygge påstander eller råd med annet enn at man har hatt hund i 30 år. Jeg har selv rundet de 29 og har hatt hund mesteparten av livet, men jeg skjønner godt hva som menes med de "som hatt hatt hund i alle år."

Jeg er trolig litt eldre enn deg men kan ikke si at jeg har møtt noen slike. Riktignok er det endel jeg kjenner som ikke har hyllemeter med hundebøker i bokhylla men som "leser hund" kanskje bedre enn de fleste på sonen. Det er utrolig hvor effektivt muntlige "overleveringer" kan være når det gjelder praktisk hundehold selv om forklaringene på dette og hint ikke "holder vann" rent etologisk. F eks er det sikkert skrevet mange hyllemeter om hundekjøring men om man står med problemer ute i løypa og langt fra folk er det den praktiske erfaringen som hjelper deg ut av problemene. Jeg tror at for mange er diskusjonene og "praten rundt hundeholdet" av større verdi enn mange hyllemeter med hundestoff når problemene oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, vivere skrev:

Jeg er trolig litt eldre enn deg men kan ikke si at jeg har møtt noen slike. Riktignok er det endel jeg kjenner som ikke har hyllemeter med hundebøker i bokhylla men som "leser hund" kanskje bedre enn de fleste på sonen. Det er utrolig hvor effektivt muntlige "overleveringer" kan være når det gjelder praktisk hundehold selv om forklaringene på dette og hint ikke "holder vann" rent etologisk. F eks er det sikkert skrevet mange hyllemeter om hundekjøring men om man står med problemer ute i løypa og langt fra folk er det den praktiske erfaringen som hjelper deg ut av problemene. Jeg tror at for mange er diskusjonene og "praten rundt hundeholdet" av større verdi enn mange hyllemeter med hundestoff når problemene oppstår.

Mulig det har noe med miljøene man er i. Jeg driver ikke med noe spesiell trening av hund, har den bare som venn/turkamerat. De treningene og treffene jeg drar på er altså ganske mange nye hundeeiere på, samt en del gamle travere. Det er bare sosialisering, passering og ringtrening vi driver med, så nivået er nok en del lavere en det mange på sonen driver med.

Men jeg mente ikke at man må stå med forskningen klar i hånden altså, bare at det er greit å kunne ha en begrunnelse for det man gjør annet enn at man alltid har gjort det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Eloise skrev:

 

Men jeg mente ikke at man må stå med forskningen klar i hånden altså, bare at det er greit å kunne ha en begrunnelse for det man gjør annet enn at man alltid har gjort det sånn.

Men det er jo ikke alltid man kan gi en begrunnelse på egen erfaring. Jeg kan ikke på tørre møkka forklare hvorfor jeg reagerte som jeg gjorde i møte med en hundeaggressiv hund på en slik måte som jeg gjorde der og da. Ingen bok i verden fortalte meg hva jeg skulle gjøre i den situasjonen. Helt spontant skjønte jeg at eier var kilden til trøbbelet og tok hunden hans. Vi gikk tur sammen og som en trylleformel var hunden helt ok i møte med andre hunder. Eier fikk ta over båndet etter en liten stund, da han hadde sett at hunden hans var rolig, og vi ruslet sammen hvor jeg lekte pustemaskin for han. Eller jo, det kan forklares, men det er fra en mann vi alle liker å hate, nemlig Cesar Milan. Jeg brukte hans metoder rent instinktivt, uten tanke på noen og det fordi jeg har erfaring med å forholde meg rolig i slike situasjoner eller andre litt overreaksjons situasjoner. Det er på en måte helt logisk for en som knapt har lest en hundebok i sitt liv  :P 

På trening kan jeg ikke forklare hvorfor jeg velger å shape noen øvelser, mens andre går jeg inn med en hjelpende hånd. Det bare er slik. Det er dette som kalles erfaring som i følge sonen er FYSJ! fordi vi kan ikke forklare hvorfor vi bytter mellom metoder under trening OG lykkes med det. De aller fleste i toppen i dag gjør dette.

Tror stikkordet i alt er instinktivt, hundene skjønner dette på en veldig fin måte, unngår å oppleve at verden er rar og vi møter dem på deres nivå, om det er høyere eller lavere enn oss er ikke så viktig. De opplever å bli forstått.

Nei nå babler jeg fært, nå skal jeg ut med hunder jeg blir rasende på :P Du skal gjøre som jeg sier og ikke som jeg gjør, er ett annet fint ordtak i hundetrening :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forklare det, @Margrete. Vi gjør det sånn fordi det kommer til å funke med den hunden. Vi veit det kommer til å funke med den hunden fordi vi har erfaring nok til å se det. 

- Og lista di ligger nok veldig høyt, for bikkjene dine er både lydige og veloppdragne :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

Du kan forklare det, @Margrete. Vi gjør det sånn fordi det kommer til å funke med den hunden. Vi veit det kommer til å funke med den hunden fordi vi har erfaring nok til å se det. 

- Og lista di ligger nok veldig høyt, for bikkjene dine er både lydige og veloppdragne :) 

Ja til å ikke ha lest en bok og med 25 års erfaring er det jo ett under at de i det hele tatt er lydige :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, vivere skrev:

Jeg er trolig litt eldre enn deg men kan ikke si at jeg har møtt noen slike. 

Du omgås ikke "mannen i gata" altså :P Det er ikke fyktelig uvanlig at folk har hatt hund i 30 år, men knapt kan bak fram på dem, altså. Og når kunnskap og evner kommer til kort, så kommer gjerne kommentaren "jeg har hatt hund hele livet, altså". Men da har de strengt tatt ikke erfaring, annet enn i å oppbevare en hund.

Har du derimot holdt på aktivt med hund i de 30 eller 40 åra, så har man ofte noe å komme med. Da blir det litt kleint når førsteganseiere som har lest et par bøker avfeier kunnskapen som ubrukelig, fordi erfaring =avleggse metoder (som vel var utgangspunktet for denne diskusjonen)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Pringlen skrev:

Du omgås ikke "mannen i gata" altså :P Det er ikke fyktelig uvanlig at folk har hatt hund i 30 år, men knapt kan bak fram på dem, altså. Og når kunnskap og evner kommer til kort, så kommer gjerne kommentaren "jeg har hatt hund hele livet, altså". Men da har de strengt tatt ikke erfaring, annet enn i å oppbevare en hund.

Har du derimot holdt på aktivt med hund i de 30 eller 40 åra, så har man ofte noe å komme med. Da blir det litt kleint når førsteganseiere som har lest et par bøker avfeier kunnskapen som ubrukelig, fordi erfaring =avleggse metoder (som vel var utgangspunktet for denne diskusjonen)

Jeg synes at "mannen i gata" eller "kvinnen" for den saks skyld blir veldig generaliserende. Jeg vil nok tror at enkefru Hvermansen som nærmer seg de 80 og som har hatt dachs i alle år vet hvor maten går inn og "fordøyelsen" kommer ut av de hundene hun har hatt. For alt jeg vet kan enkefru Hvermansen ha vært en habil hundeeier i alle årene hun har hatt hund. En av naboene mine som har hatt omplasseringshunder har neppe lest så mange hundebøker - om noen - men hundene har vært rimelig lydige og greie. Petter, naboen på andre siden som fikk en harehund for noen år siden har neppe lest så mange hundebøker han heller, men verken eier eller hund er det lite - om noe - å utsette på.  At det finns "gæmliser" som ikke har "bred" hundeerfaring tror jeg nok kan stemme men jeg blir litt undrende når "de unge fremadstormende" på sonen åpenbart mener at hundekunnskap, " vidsynthet", evne til fornying og formidlingsevne er forbeholdt deres generasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble mange å sitere, så jeg bare skriver generelt. :)

Det dere skriver om hvorfor erfaring er så bra er jo alle enige om, men det er ikke kun erfaring som ligger bak. En hundeeier som har hatt hund i 20 år, er ikke en hundeeier som har hatt hund i 20 år. Det er forskjell på innstilling, lærevilje, engasjement, nysgjerrighet, og ikke minst evner. Man trenger ikke å ha lest en eneste bok for å bli en dyktig hundeeier, men man trenger mer enn erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...