Gå til innhold
Hundesonen.no

Regulering på hund


mushi
 Share

Recommended Posts

En bekjents puddel fikk regulering som unghund, den hadde tenna kasta i kjeften. Det ble så ille at ene hjørnetanna laget hull i tannkjøttet nede.

Etter å ha kjent den strammende, langvarige smerten tannregulering kan gi selv, så håper jeg virkelig ikke folk gjør dette på dyra sine av rene kosmetiske årsaker...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Malamuten skrev:

Har hatt regulering selv og ville aldri ha utsatt hunden min for noe slikt. Det er vondt og det er langvarig og vanskelig å forklare for en hund hvorfor det må være slik :( stakkars.

Skjevstillinger i tennene kan gi kroniske smerter på lang sikt, så i enkelte tilfeller kan det nok forsvares medisinsk.
For eksempel kan hjørnetennene nede i noen tilfeller være problematisk å fjerne har jeg fått høre av veterinær. I tilfeller der nedre hjørnetann har begynt å vokse opp i kjeven over skal det ofte ikke mer enn noen dagers "press" før hjørnetannen er på riktig plass, dette er da klart en bedre løsning for hunden enn å trekke hjørnetennene.

Av kosmetiske årsaker er det selvsagt helt på tryne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt høl i huet å gjøre noe sånt for syns skyld. Da mister man jo helt styring over bittfeil og sånt i forhold til avl, eller er jeg helt på jordet? Om det er til den enkelte hunds beste, så blir det noe annet, da er vel eier også ærlig om saken i forhold til oppdretter og sånt, regner jeg med.

Var det forøvrig bare jeg som reagerte på at et par av de tannsettene var ekstremt unaturlig hvite? Bleikes tenna også? Det er i så fall fullstendig på trynet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min dyreklinikk sier de kan benytte seg av regulering som behandling for å redusere komplikasjoner til bittfeil, men kun hvis det er for å unngå eller fjerne lidelse hos dyret.

Såvidt jeg ser, så skriver jo vedkommende her også, at det er for å lage bedre forhold i munnhulen?

Jeg synes det er fint at det tilbys og at man ikke bare trekker rubbel og bit på de hundene som har store problemer med tenner som er kastet inn (og de hundene er det mange av), men det er klart at det vil brukes som ren kosmetikk også, folk jukser med det meste om de kan.

 

Forøvrig tror jeg ikke det er blekede tenner, men et overeksponert bilde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt om folk som har sendt hunden til utlandet for regulering feks for å endre tangbitt til saksebitt, også avlet på hunden etterpå... [emoji20] 

Yep! Her opereres det til og med for HD i tidlig alder også røntges hunden offisielt uten anmerkninger og avles på..

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eloise skrev:

Vil det ikke være bedre å trekke tenner i stedet, i de aller fleste tilfeller?

Hvis det er for dårlig plass til tennene, så bør det jo trekkes noe. Om det derimot blir stående tomrom, så vil de andre tennene kunne migrere inn mot den åpne plassen og påvirke hele tannstillingen. Det er vel også en viss tilbakedannelse av kjevebein og tannkjøtt der det trekkes, og det er vel ikke alltid bare bare det heller.

Små feilstillinger kan få store konsekvenser, f.eks. hjørnetenner som står for langt inn og krasjer med motsatt kjeve. Da synes jeg regulering er et fint alternativ til å fjerne det ene hjørnet av kjeven.

Hva som utgjør "de aller fleste tilfeller" vet jeg dog lite om, jeg er ikke veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet gjøres ikke dette av kosmetiske grunner, det er vel forsåvidt ikke lov heller? Men hos noen unge hunder fører feil tannstilling til groper i gane eller tannkjøtt. Da brukes regulering for å få korrekt bitt slik at hunden slipper ubehaget tanna lager. Å trekke hjørnetenner er vel ikke helt gunstig, med mindre det MÅ gjøres. Da tispa mi brakk 104 rotfylte vi heller for å bevare bedre struktur i kjeven. Hvertfall med tanke på at hun allerede hadde slått ut/knekt 4 tenner fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Superbikkja skrev:

Så vidt jeg vet gjøres ikke dette av kosmetiske grunner, det er vel forsåvidt ikke lov heller? Men hos noen unge hunder fører feil tannstilling til groper i gane eller tannkjøtt. Da brukes regulering for å få korrekt bitt slik at hunden slipper ubehaget tanna lager. Å trekke hjørnetenner er vel ikke helt gunstig, med mindre det MÅ gjøres. Da tispa mi brakk 104 rotfylte vi heller for å bevare bedre struktur i kjeven. Hvertfall med tanke på at hun allerede hadde slått ut/knekt 4 tenner fra før.

Ingen som sier det ikke er lov til å gjøre av kosmetiske grunner. Det som ikke er lov er å stille ut hund som har hatt regulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Line skrev:

Ingen som sier det ikke er lov til å gjøre av kosmetiske grunner. Det som ikke er lov er å stille ut hund som har hatt regulering.

Det faller gjerne innunder dyrevelferdsloven § 9. Medisinsk og kirurgisk behandling?

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-06-19-97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Line skrev:

Ja, men det finnes jo flusst av argumenter for å regulere fremfor å trekke - bare å lese denne tråden det :) 

Det var til din kommentar om at ingen hadde sakt det var ulovlig å gjøre det av kosmetiske grunner. For å uttdype tror jeg altså at regulering av kosmetiske grunner er ulovlig, og jeg tror det faller innunder paragrafen jeg viste til.

At regulering kan være medisinsk riktig er det ingen tvil om, jeg har selv kommet med eksempler der regulering kan være et bedre alternativ enn trekking. I de tilfellene er det også fult lovlig å gjennomføre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde de filte ned/klipte ned hjørnetenner som gikk opp i gangen fremfor å trekke jeg, ikke brukte regulering. 

Jeg kan ikke helt se at det er spesielt dyrevennlig å sette på de regulering. Da er det jo dagesvis med ømme munner, gjerne over flere perioder? 

Av kosmetiske grunner er det bare forkastelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...