Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennel Ascari


Sveinung
 Share

Recommended Posts

Kjære orakler!

Ser på hund fra en annen kennel nå, er å der er Mor HD C, med HD-index 99,17. Far er HD A, flere av valpene fra tidligere kull har tatt røntgen å fått karakteren A, mens noen har ikke tatt røntgen, og 1 har fått HD C, og en annen har fått AA 3.

 

Er annen far til valpene enn tidligere nå. Burde jeg ikke kjøpe her heller?

Har brukt dogweb for å søke dem opp..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Sveinung skrev:

Kjære orakler!

Ser på hund fra en annen kennel nå, er å der er Mor HD C, med HD-index 99,17. Far er HD A, flere av valpene fra tidligere kull har tatt røntgen å fått karakteren A, mens noen har ikke tatt røntgen, og 1 har fått HD C, og en annen har fått AA 3.

 

Er annen far til valpene enn tidligere nå. Burde jeg ikke kjøpe her heller?

Har brukt dogweb for å søke dem opp..

 

Ville gått for hd frie foreldre. Vet ikke hvor lett det er på rasen, men ideelt sett bør HD-indexen være over 100.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Krutsi skrev:

Whippet er enkelt å få til en glatthåret frisk en :P så frisk man kan ha garanti for ved en valp :) 

Men det er ikke en schæfer. Whippeten mangler en god del på mine krav, skal jeg ha en hund i den størrelseskategorien blir det nok uansett dsg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problemer å finne en schæferkull hvor begger er fri på hd (A eller B) så jeg ville ikke gått for noe annet. Om ikke annet så bare fordi du da får bedre dekning hos forsikringsselskapet. Hd kan bli dyrt. Ellers ville ihvertfall jeg helst at de skulle vært røntget fri på albuer også (men jeg veit ikke hvor vanlig det er å røntge albuer?) og helst at begge foreldre har gått MH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
På ‎2015‎-‎11‎-‎26 at 0:27 PM, Margrete skrev:

Ok, nå har jeg sett på stamtavlen til valpene og noe helse: Ikke noe jeg ville kjøpt ;) Det ligger litt HD grums, jeg ser det har vært AA på linjene. Ingen titler og lite stilt ut.

Hva sier @Tuvane ? Hun er opptatt nå, men kommer sterkere tilbake med sine kunnskaper litt senere i dag.

Sånn ja, da har jeg snakket med "sjefen" :P Ascari er ikke medlem av hovedklubben fordi de avler på hunder som ikke er avlsgodkjent (det bør ikke være noe problem å finne skikkelig hunder som er godkjente for avl på showlinjer, særlig når de bruker egne hunder ;) )

Far til valpene har ikke avlsgodkjenning, ingen meritter eller testet på noen måte. Har helt grei HD index da.
Mor til valpene har ikke avlsgodkjenning, ingen meritter eller tester. HD index'n er elendig. Mor har også HD C

Far er ikke stilt, mor er stilt noe.

Så min anbefaling er, finn deg ett annet kull ;)

Kennel Welinch's har ett kull nå, kanskje ringe de å høre om de har noe ledig. Har hund derfra selv og er veldig fornøyd med både oppdretter og måten de avler på :)

Trist og se att det er så mye sjalusi i i hudesporten att det må legge ut saker på nett som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎2015‎-‎11‎-‎26 at 1:04 PM, Tuvane skrev:

Min mening: kun avl for å tjene penger, de bruker den samme hannen (sin egen) på alle kull, på samme tispe, igjen og igjen.

Sjekk valpelista til schäferhundklubben, der finner du godkjente kull (ikke alle legger inn, dessverre, så det er flere godkjente kull som IKKE ligger på lista). Da vet du at hundene er røntget for HD/AD (kan avle på svak grad, da må den andre være fri - kjøp helst fra fri/fri), at de er stilt ut og at de har et minimum av meritter, enten ferdselsprøve eller funksjonsanalyse (eller mer).

Hvis du finner en interessant kombinasjon anbefaler jeg deg å sjekke dogweb grundig, og se på kullsøsken til avlsdyrene, evt avkom, foreldre, foreldrenes andre avkom osv. Ikke kjøp fra avlsdyr med lavere enn 100 i HD-indeks (vær oppmerksom på at endel oppdrettere på hjemmesiden oppgir den tyske indeksen - den er motsatt av den norske, så jo lavere tall, jo bedre). :)

Hvordan kan du si att de bruker samme hannen på alle kull?? Sjekke opp litt bedre da kanskje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Zizzi skrev:

Trist og se att det er så mye sjalusi i i hudesporten att det må legge ut saker på nett som ikke stemmer.

Hva er det som ikke stemmer? Når @Margrete har fått stamtavlenavn på foreldredyrene så er jo dette fakta det er lett å sjekke (som er vel det hun har gjort) i DogWeb, ikke noe hun har funnet på selv dette?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Zizzi skrev:

Trist og se att det er så mye sjalusi i i hudesporten att det må legge ut saker på nett som ikke stemmer.

Da foreslår jeg at du motbeviser det vi har funnet ut :) Er alt løgn og fanteri så kan jeg jo ikke annet enn å beklage.

Jeg vil rette på meg selv litt, så nå at jeg har skrevet at far ikke er stilt. Det stemmer ikke, han er stilt i junior og unghund :)

Endret av Margrete
La til to settninger
  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...