Gå til innhold
Hundesonen.no

Identifisering av fisk (ciklide)?


Shlush
 Share

Recommended Posts

Det er kanskje noen flinke her inne også :-)

Kjøpte nettopp nye ciklider til mitt akvarium. Kjøpt som egyptisk munnruger, men de ligner ikke egypterne jeg hadde for mange år siden :-) Noen som har en formening? Jeg har fått ett forslag på face. 

Bilder her:

akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=79458&message_id=677127#677127 

 

IMG_20151123_235957.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte sjefen som er himla god på fisk, aner ikke selv :

 

Det er en afrikansk munnruger, men ikke så lett å se hvilken. Den hører til "Haplochromis"-komplekset/gruppen og kan komme fra Lake Victoria eller en av utallige elver og innsjøer på det afrikanske kontinent. Hvor store er de ? Bilde av hannen i bedre farge hadde også hjulpet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Ozzy skrev:

Spurte sjefen som er himla god på fisk, aner ikke selv :

 

Det er en afrikansk munnruger, men ikke så lett å se hvilken. Den hører til "Haplochromis"-komplekset/gruppen og kan komme fra Lake Victoria eller en av utallige elver og innsjøer på det afrikanske kontinent. Hvor store er de ? Bilde av hannen i bedre farge hadde også hjulpet :-)

Lurer på om jeg lander på Astatotilapia burtoni

De er ca 8-10 cm tror jeg... Hannen hvertfall 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Shlush skrev:

Det er garantert IKKE en sommerfugl :-P

De finnes i blå også.

Men så det etter at jeg hadde skrevet at denne kanskje var noe lengre i kroppen. Det er snart et år siden jeg satte akvariet mitt ned i kjelleren, og er 2-3 år siden jeg satt i styret i akvarieklubben, så jeg er ganske rusten nå ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Vimsy skrev:

De finnes i blå også.

Men så det etter at jeg hadde skrevet at denne kanskje var noe lengre i kroppen. Det er snart et år siden jeg satte akvariet mitt ned i kjelleren, og er 2-3 år siden jeg satt i styret i akvarieklubben, så jeg er ganske rusten nå ^_^

Joda :-) jeg har hatt sommerfugler. Disse er ikke sommerfugler :-P er munnrugere av noe slag, bare vanskelig å finne ut hvilken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Shlush skrev:

Lurer på om jeg lander på Astatotilapia burtoni

De er ca 8-10 cm tror jeg... Hannen hvertfall 

Får du tatt et bra bilde av hannen vet han nok garantert hvilken fisk og det er, han er en av Norges fremste innen akvariestikk. Men hunnene i den gruppen er så og si klin like så det er hannen det går ut på. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Lunatic skrev:

Det er garantert ikke sommerfuglciklide. De ser ikke ut som de her i det hele tatt :P

mer enn det har jeg ikke å bidra med dessverre. Hadde det bare vært en apistogramma :sleep:

.

Jeg har ikke hatt noen andre ciklider enn sajica, sommerfugl, juvel, sjakkbrett, scalarer og en eller to typer til i løpet av de 14 årene jeg har hatt akvarie. :P Jeg har skjønt det nå at det ikke er en sommerfugl, trenger ikke gni det mer inn. Neste gang skal jeg holde kjeft. :teehe:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11/27/2015, 2:37:26, Vimsy skrev:

.

Jeg har ikke hatt noen andre ciklider enn sajica, sommerfugl, juvel, sjakkbrett, scalarer og en eller to typer til i løpet av de 14 årene jeg har hatt akvarie. :P Jeg har skjønt det nå at det ikke er en sommerfugl, trenger ikke gni det mer inn. Neste gang skal jeg holde kjeft. :teehe:

*gni det inn litt til* Det ekke Sommerfugl :-P lol! 

@Vimsy :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27. november 2015 kl. 14.37.26, Vimsy skrev:

.

Jeg har ikke hatt noen andre ciklider enn sajica, sommerfugl, juvel, sjakkbrett, scalarer og en eller to typer til i løpet av de 14 årene jeg har hatt akvarie. :P Jeg har skjønt det nå at det ikke er en sommerfugl, trenger ikke gni det mer inn. Neste gang skal jeg holde kjeft. :teehe:

Men hallo, de ligner ikke i det heele tatt jooo :teehe:

haha, sorry, jeg er flink til å gni ting inn :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"det er litt feil farger til å skulle være eguptisk munnruger eller en av de andre Pseudocrenilabrus. Disse er små, 6-7 cm som voksne, mens andre sånne tidligere Haplochromiser stort sett er litt større fisker omtrent som Malawiciklidene.

Er nok lettere å se når de er helt farga ut. Sjefen tipper det er en viktoriaciklide men vanskelig å være helt sikker med det utgangspunktet.  Men han er temmelig sikler på at det ikke er en egyptisk munnruger, pga størrelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27. november 2015 kl. 10.52.45, Shlush skrev:

Skal vi se :) De er noe avfarget, og ikke villige til å bli fotografert. @Ozzy

12301658_10153636528391357_7795455406960

12314030_10153636528446357_6090174753708

12299234_10153636528696357_6709562604594

12299332_10153636528981357_7708653199334

Sliiik!

Det ser liksom litt ut som en "Prinsessen av Burundi", men det svarte v øynene går feil vei... Det er mulig de har litt annen halefinne også. Kanskje det er noe i samme...familie? Men da ville vel kanskje eksperten til Ozzy sett det... De er jo ganske kjente...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, *Marianne* skrev:

Det ser liksom litt ut som en "Prinsessen av Burundi", men det svarte v øynene går feil vei... Det er mulig de har litt annen halefinne også. Kanskje det er noe i samme...familie? Men da ville vel kanskje eksperten til Ozzy sett det... De er jo ganske kjente...

Prinsessen har ganske spiss bakfinne, topfinne og bukfinne. Men ellers ligner den jo :) 

Tror det beste er å vente et par mnd og  få tatt et bra bilde av hannen :P   

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...