Gå til innhold
Hundesonen.no

Åpen livmorbetennelse eller skjedekatarr?


Elisabeth00
 Share

Recommended Posts

1 time siden, Elisabeth00 skrev:

Jepp. Hun er lite påvirket altså, overrasker meg veldig. Enda piggere i dag, jeg tenkte ta hun kanskje kom til å være dårligere igjen i dag når den smertestillende hun hadde fått hos veterniær omtrent var gått ut. Hun har fått første dose med metacam nå, så krysser fingrene for at hun tåler den :)

Usikker på hvor lenge vi kan gå ute forresten? Nå tuslet vi rolig (dvs jeg holdt henne i rolig tempo, hadde jeg sluppet henne hadde hun løpt :blink:) i 10-15 min rett utenfor i hagen. Holdt tempoet sånn at hun gikk, ikke travet. Jeg så at hun måtte drite, men virker som akkurat det er vondt for henne. Så hun setter seg og reiser seg flere ganger før hun endelig går skikkelig på do. Samme i går kveld, da var vi ute i et kvarter før hun etter noen forsøk klarte å få ut driten. Og vi er jo nødt til å gå til hun får gjort fra seg som hun skal.

Hun er også uinteressert i å bli båret nå. Er det ok for henne å gå ned 5 etasjer med trapper allerede? Nå har jeg båret henne ned, og så har hun gått rolig opp selv.

Hun tåler jo fint å gå litt og høre seg.. Men det er jo bråe bevegelser, hopp og sprett som er skummelt.. 

Ho mi fikk ikke engang smertestillende etter kastering hun.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, var nok noe sånt. Bare var så uventet. Hun var jo helt rolig i samme lokalet hele mandagen, ingen snusing eller noe sånt. Tisset ganske mye også før jeg fikk stoppet henne. Rare dyret  

Oppdaterer her i tilfelle noen kommer i samme situasjon. Pennys diagnose: Cystiske ovarieforandringer Agria forhåndsgodkjente kastrering av Penny, så hun skal opereres i morgen. Gruer meg

Tusen takk dere   Jeg syns hun er overraskende pigg allerede faktisk, hun spiste middagen sin klokken 9 og virker generelt kvikk. Hun er preget av det selvsagt, men mye mindre enn jeg hadde forve

Posted Images

Så bra :) Jeg spurte dyrepleieren da vi hentet og fikk beskjed om at vi ikke skulle gå tur i det hele tatt, men tror kanskje hun misforsto spørsmålet mitt og trodde jeg mente vanlig tur. Så da bare fortsetter vi med rolige turer noen ganger om dagen, hvis ikke får hun jo ikke gjort skikkelig fra seg eller noe :)

Metacamen er betennelsesdempende også, så det er vel litt av grunnen til at hun har fått det. Hun hadde jo tegn på begynnende betennelsestilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

Så bra :) Jeg spurte dyrepleieren da vi hentet og fikk beskjed om at vi ikke skulle gå tur i det hele tatt, men tror kanskje hun misforsto spørsmålet mitt og trodde jeg mente vanlig tur. Så da bare fortsetter vi med rolige turer noen ganger om dagen, hvis ikke får hun jo ikke gjort skikkelig fra seg eller noe :)

Metacamen er betennelsesdempende også, så det er vel litt av grunnen til at hun har fått det. Hun hadde jo tegn på begynnende betennelsestilstand.

Er bare å gå noen kortere rolige tusleturer med henne ja. :)

Jeg har fått onsior som betennelsesdempende med beskjed om å gi dette hver dag. Dette er pga betennelsesrisken og ikke nødvendigvis smertene har jeg fått opplyst. Mener jeg i hvert fall å huske... til Winnie sine operasjoner fikk jeg jo annen smertestillende i tillegg som bare skulle gis ved tegn til smerte. Det trooor jeg egentlig jeg gjorde ved Noma sin kastrering også...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Elisabeth00 skrev:

Så bra :) Jeg spurte dyrepleieren da vi hentet og fikk beskjed om at vi ikke skulle gå tur i det hele tatt, men tror kanskje hun misforsto spørsmålet mitt og trodde jeg mente vanlig tur. Så da bare fortsetter vi med rolige turer noen ganger om dagen, hvis ikke får hun jo ikke gjort skikkelig fra seg eller noe :)

Metacamen er betennelsesdempende også, så det er vel litt av grunnen til at hun har fått det. Hun hadde jo tegn på begynnende betennelsestilstand.

De må jo få ut og gjøre fra seg.. Og jeg tror de har godt av å røre seg litt.. Men det som er viktig er at kroppen får nok ro til at det ikke blir irritert, såret får grodd og at stingene (både de innvendige og utvendige) ikke revner :) 

har hun fått antibiotika?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har bare fått metacam, ingen antibiotika :) 

Hun er veeeldig kosete, så jeg måtte til slutt installere henne under bordet der jeg sitter med eksamenslesningen min, sånn at hun kunne få kosen sin med jevne mellomrom :lol:

Skal plasteret sitte på til det faller av? Vi glemte å spørre om det og det er jo ikke åpent på klinikken før mandag igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Hun har bare fått metacam, ingen antibiotika :) 

Hun er veeeldig kosete, så jeg måtte til slutt installere henne under bordet der jeg sitter med eksamenslesningen min, sånn at hun kunne få kosen sin med jevne mellomrom :lol:

Skal plasteret sitte på til det faller av? Vi glemte å spørre om det og det er jo ikke åpent på klinikken før mandag igjen.

Ha plasteret på til mandagen i alle fall.. Men uten antibiotika ville jeg ha fulgt nøye med at det ikke ble betent.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Hun har bare fått metacam, ingen antibiotika :) 

Hun er veeeldig kosete, så jeg måtte til slutt installere henne under bordet der jeg sitter med eksamenslesningen min, sånn at hun kunne få kosen sin med jevne mellomrom :lol:

Skal plasteret sitte på til det faller av? Vi glemte å spørre om det og det er jo ikke åpent på klinikken før mandag igjen.

Plasteret skal bare sitte på til det evt har sluttet å blø, så trenger egentlig ikke sitte på så lenge... men nå som det er æsjete ute så tenker jeg at det ikke er noe problem å ha det på til i morgen. Winnie sitt måtte jeg dra av til slutt (med såpe og vann til å hjelpe med), det sitter sinnsykt godt på whippeter... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Vimsy skrev:

Plasteret skal bare sitte på til det evt har sluttet å blø, så trenger egentlig ikke sitte på så lenge... men nå som det er æsjete ute så tenker jeg at det ikke er noe problem å ha det på til i morgen. Winnie sitt måtte jeg dra av til slutt (med såpe og vann til å hjelpe med), det sitter sinnsykt godt på whippeter... :(

Det er ikke noe blod som syns gjennom plasteret i alle fall, så virker ikke som om det har blødd. Lar det sitte på litt til jeg da. :) Huff ja, det er ikke noe tegn i det hele tatt på at det skal falle av henne, så sitter sikkert godt ja..

Hun blør litt bak enda da, "løpetid". Heldigvis ikke mye, men er noen dråper på bodyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Taz skrev:

Var ikke det et veeeeeldig stort snitt de har gjort? 
Altså, det så veldig pent ut. :P Men ble bare overrasket over det lange snittet.

Jeg og stussa på det, men er jo mindre hund enn  mine som har blitt kastrert. 

 

Ser kjempefint ut!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Taz skrev:

Var ikke det et veeeeeldig stort snitt de har gjort? 
Altså, det så veldig pent ut. :P Men ble bare overrasket over det lange snittet.

Det reagerte jeg også på. Tatt i betraktning størrelsen til en whippet, så ser det ut som om det er nærmere 15 cm, men ikke så lett å beregne slik ut fra bildet. Noen mulighet for å måle lengden på snittet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også snittet var langt, men jeg aner ikke hva som er vanlig. Det er 12-13 cm sånn ca. Skal høre når vi skal tilbake hva som er grunnen.

Her er det i stil til resten av hunden:

Spoiler

12305809_10156214957745109_85756342_n.jp

 

2 timer siden, Tekopp skrev:

Har hun nesten ikke patter? Ser nesten ingen på bildet jo.

Huh? Hun har normalt antall patter. Vet ikke om jeg skjønner hva du mener, for hun har vanlige patter :P 

EDIT: Tror kanskje jeg skjønte hva du mente. Hun mangler en patt akkurat over øverste del av snittet, mens den som er på undersiden ligger under kroppen. Hun har normalt antall oppover :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var etter kastraksjonen at Aiko lærte seg å leke drakamp med båndet sitt, for ellers fikk hun ikke utløp for noe av energien. Hun var frisk og rask dagen etter rundt lunsjtider, nemlig. :P

Hun gikk også opp og ned trappene fra 5. etg. Veldig fint å høre at det går så greit med Penny!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Jeg syns også snittet var langt, men jeg aner ikke hva som er vanlig. Det er 12-13 cm sånn ca. Skal høre når vi skal tilbake hva som er grunnen.

 

Her er et bilde av hva som er normalt:

Spoiler


desex_fd_06__large.jpg

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Lene_S skrev:

Her er et bilde av hva som er normalt:

Både korte og lange snitt er helt normalt, jeg ble sittende å søke på det i går og snakket med vet-søster i dag. Penny sitt snitt er altså normalt. Vanligvis gjøres snittet kortere, men det er flere grunner som kan gjøre at det blir nødvendig med et lengre snitt. Kastrering i forbindelse med løpetid, kastrering i forbindelse med sykdom, unormaliteter på eggstokker eller livmor, betennelsestilstander, blødning, unormal anatomi på hunden, osv. Det er altså mange faktorer som kan gjøre at det trengs et lengre snitt. Uansett har ikke snittlengde noe å si for hvor raskt såret gror. :)

Jeg skal spørre hvorfor de behøvde å lag et lengre snitt på Penny når vi skal på oppfølgningstimen, men hun har jo flere av punktene som var listet opp som vanlige grunner til lengre snitt (løpetid, sykdom, cyster, forandringer på eggstokker og livmor, betennelsestilstand), så jeg tipper der er en kombinasjon av alle de over.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper en av grunnene til at hun plagdes litt med å gå på do var smertestillende hun fikk. Emma får alltid litt forstoppelse når hun har måttet ta smertestillende fra vetten. Det er nok litt hardt på noen små hundemager :) Godt å høre det går fint hos dere med pasienten. ^^

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Her er bilde fra 2 uker etter operasjonen, syns det ser bra ut :) Glemte selvsagt å spørre hvorfor snittet er langt da vi var på kontrollen, men vet vel egentlig svaret uansett.

Hun må vente en uke til før hun kan løpe whippet-løs, og det merker jeg kommer til å bli en lang uke.... Hun er rolig og grei inne, men på tur er det som å gå på tur med en metallfjær på speed. Hun krøker seg samme og tar sånne små-burns med jevne mellomrom hele turen... Tror jeg skal filme henne første gang vi slipper henne igjen :lol:

12358245_10156249107640109_1867827072_n.

@Tekopp her ser du at pattene fortsetter oppover som normalt også :lol: 9 stk har hun :lol:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...