Gå til innhold
Hundesonen.no

"En labrador skal ha slankefôr som voksen"


Tempus
 Share

Recommended Posts

Labradorer kommer til å være sultne. Alltid. Uansett hvor mye mat de får. Man kan alltids døyve sulten med litt ekstra fyll, men de kommer aldri til å bli mette. Jeg er helt overbevist om at Luna hadde spist til hun kastet opp, spist oppkastet, spist mer mat, mer mat, mer mat til hun kastet opp igjen. Hun hadde virkelig spist seg til døde om hun hadde hatt tilgang på mat 24/7. :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hunder "uttrykker sult" uansett hvor mye mat de får. Det er som meg og sjokolade. Jeg har nettopp spist middag og er stappmett, men hvis noen kom inn døra og ga meg en sjokoladeplate så hadde jeg på mystisk vis fått plass til den også. Man kan ha lyst på mat uten å føle sult!

Jeg passer 2 franske bulldoger, enda en rase hvor standarden er overvektige hunder. De jeg passer er slanke/normalvektige i følge flere dyrleger, men ville blitt regnet som for tynne i miljøet. Min erfaring (basert på disse to, og andre jeg har blitt kjent med) er at rasen ikke har spesielt lett for å bli tykke, men at eierne har lett for å gi for mye mat, og gjerne gir for store godbiter. Jeg sto å snakket med en fransk bulldogeier som lurte på om han kunne gi hundene godbit, og jeg ga klarsignal. Så trekker han store frolic ut av lomma... Hundene ble veldig fornøyde, i allefall. :P

Når det gjelder vomfyll, så skjønner jeg ikke at det er lurt. Da får jo ikke magesekken justert seg til riktig størrelse, og man skulle tro vomfyllet gjorde hundene mer sultne på lang sikt.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tur en mørk høstkveld for noen år siden møtte jeg på en dame med to veldig overvektige labradorhanner, og vi kom i prat om matglade labbiser og foring.

Damen: ja, altså, de er gamle.  

Jeg: Det er min også (hun var 11)

Damen: de er kastrert også!!!

Jeg: Det er min også...

Så gikk jeg. :P

 

Enkel forskning viser at labradorer, som alle andre hunder, kan bli feit dersom de får for mye mat over tid i forhold til aktivitetsnivået sitt.

 

 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...