Gå til innhold
Hundesonen.no

"En labrador skal ha slankefôr som voksen"


Tempus
 Share

Recommended Posts

Noen venner av meg skal snart få en labradorvalp. I kommentarfeltet på Facebook er det noen som har gitt dem et råd om at de må huske på at når valpen blir voksen så skal den ha slankefôr. Jeg syns det hørtes pussig ut at en rase SKAL ha slankefôr så fort den blir voksen, så jeg spurte om grunnen. Grunnen er at labradorer legger på seg, derfor er det sånn.

Av mangel på kunnskap om labrador så spør jeg dere, er det sånn?

Må da være mye bedre å gi hunden aktiviteten den har behov for istedenfor å gi den et fôr fullt av fyllstoffer..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg prøver å forklare nå, men jeg tror vedkommende så på det som kritikk. Et familiemedlem av henne har visst hatt rasen i tredve år og kan dette. Labradorer blir nemlig tjukke hvis de får menneskemat og butikkfôr. Hvorpå jeg prøver å forklare at ingen hunder skal ha menneskemat eller butikkfôr, det er ikke noe som er spesielt for den rasen. 

Har jo selv en labradorblanding og har aldri falt meg inn å skulle bytte fra vom & hundemat til slankefôr når hun blir voksen.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Monikawt skrev:

Så lenge hunden får mat tilpasset mosjon, og ikke hver gang den ser sulten ut så vil den ikke bli feit :) 

11 minutter siden, simira skrev:

Hunden får det veldig mye bedre hvis den får nok tur i stedet for slankefôr.

Spot on, begge to!

Labradorer legger ikke mer på seg enn andre raser. Forskjellen er at de er kronisk sultne, og det er utrolig lett for oss å gi etter for dådyrøynene deres. Så lenge de får nok mosjon (noe de færreste gjør dessverre) og riktig mengde mat (er sikkert greit å gi litt gulrøtter elns for å døyve sulten litt) så klarer man helt fint å holde en labrador slank og fin :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tempus skrev:

Det er det jeg prøver å forklare nå, men jeg tror vedkommende så på det som kritikk. Et familiemedlem av henne har visst hatt rasen i tredve år og kan dette. Labradorer blir nemlig tjukke hvis de får menneskemat og butikkfôr. Hvorpå jeg prøver å forklare at ingen hunder skal ha menneskemat eller butikkfôr, det er ikke noe som er spesielt for den rasen. 

Har jo selv en labradorblanding og har aldri falt meg inn å skulle bytte fra vom & hundemat til slankefôr når hun blir voksen.

 

Det at man har hatt hund i tredve år betyr ikke at man kan hund. Det er som den ene diskusjonen jeg hadde en gang på FB: Det var en dame som kjente en mann som hadde vært hundeinstruktør i 15 år, og han hadde sagt at bikkja måtte legges i bakken hver gang den gjorde noe galt. Man får ikke automatisk kunnskap av å ha drevet med noe i mange, mange år :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei og atter nei ... :gaah: Labradorer, som alle andre hunder (og mennesker for den saks skyld :P), blir feite hvis de får for mye mat i forhold til aktivitetsnivå. Og siden de er ekstreme matvrak og flinke til å tigge og se fryktelig sultne og søte ut, i tillegg til å sluke alt de kommer over som kan minne om noe spiselig, blir det veldig fort for mye mat. Plutselig er de feite og daffe og beveger seg mindre som et resultat av det, og så blir det en ond sirkel.

Det skjedde med labradoren min, som bor hos foreldrene mine. De er utrolig dårlige på å følge med på hold og justere formengen deretter, så "plutselig" veide hun 5 kg mer enn hun skulle. Det var ikke verre enn at jeg tok over i noen uker og ga henne mindre mat og mer mosjon. Plutselig var hun sitt gamle slanke og aktive jeg igjen. Slankefor har hun aldri fått, og hun er 9 år gammel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Lunatic skrev:

Det at man har hatt hund i tredve år betyr ikke at man kan hund. Det er som den ene diskusjonen jeg hadde en gang på FB: Det var en dame som kjente en mann som hadde vært hundeinstruktør i 15 år, og han hadde sagt at bikkja måtte legges i bakken hver gang den gjorde noe galt. Man får ikke automatisk kunnskap av å ha drevet med noe i mange, mange år :P 

Nei det er akkurat det. Alt for mange som nekter å få andre innspill fordi "sånn har det alltid vært og sånn kommer det alltid til å være".

Nå kjenner jo ikke jeg personen som jeg har lagt meg ut i en diskusjon med, men jeg syns det er så alt for synd om folk som aldri har hatt hund før faktisk skal komme til å tro på noe sånt.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

Slankefor er noe herk uansett, for det er enormt mye "fyllstoff" i de (aske?) så bikkja driter 3-4-5-6-7 gang om dagen. Satt på spissen. Men iallefall 3-4 gang for vår del.

Aske er mineraler :) 

 

___

ellers må jeg bare si at jeg synes det er horribelt om det er slike holdninger "labradorfolket" (drar IKKE alle under en kam nå :P ) har til rasen. Fysj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Slankefor er noe herk uansett, for det er enormt mye "fyllstoff" i de (aske?) så bikkja driter 3-4-5-6-7 gang om dagen. Satt på spissen. Men iallefall 3-4 gang for vår del.

Vil ikke gå så langt som til å si at slankefôr er noe herk, for det er noen ganger et nødvendig onde. Ayla går nå på Metabolic, fordi selv med lavere fôrmengde enn anbefalt for hennes matchvekt og mye mosjon, så legger hun veldig lett på seg. Og det er liksom en grense for hvor lite mat man kan gi en chihuahua. Så fremfor å kutte ned matmengden enda mer, valgte vi, sammen med vet, å gå over til Metabolic for 2 av 3 måltider. Men vi merker tydelig det du nevner om økt bæsjemengder. Det kommer jo av økt fibermengde for metthetsfølelse, men det er litt slitsomt når bikkjedyret legger kabler 4 ganger i døgnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Lene_S skrev:

Vil ikke gå så langt som til å si at slankefôr er noe herk, for det er noen ganger et nødvendig onde. Ayla går nå på Metabolic, fordi selv med lavere fôrmengde enn anbefalt for hennes matchvekt og mye mosjon, så legger hun veldig lett på seg. Og det er liksom en grense for hvor lite mat man kan gi en chihuahua. Så fremfor å kutte ned matmengden enda mer, valgte vi, sammen med vet, å gå over til Metabolic for 2 av 3 måltider. Men vi merker tydelig det du nevner om økt bæsjemengder. Det kommer jo av økt fibermengde for metthetsfølelse, men det er litt slitsomt når bikkjedyret legger kabler 4 ganger i døgnet.

 

Selvfølgelig er det et nødvendig onde, been there done that. (33kg=>30kg) Det var et herk, da bikkja måtte drite til alle døgnets tider. På samme måte er tannlege et nødvendig onde, men også noe herk fordi det både koster skjorta og buksa, og det kan medføre ubehag. Nødvendig ubehag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

 

Selvfølgelig er det et nødvendig onde, been there done that. (33kg=>30kg) Det var et herk, da bikkja måtte drite til alle døgnets tider. På samme måte er tannlege et nødvendig onde, men også noe herk fordi det både koster skjorta og buksa, og det kan medføre ubehag. Nødvendig ubehag.

Jeg vil heller snu på flisa, og si at det er noe herk at noen av dyra må på slankern, og at det er bra det finnes alternativer for dyr med vektproblemer. Har hatt diverse katter der også, men de driter jo uten assistanse, så det det merker vi ikke så mye til. 

Tannleger går langt forbi herk, btw, og videre til onde og sadistiske :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, julnil skrev:

Det er ikke sånn at labradorer er mer "nøysomme" som rase, og raskere legger på seg?

 

 

Postet via Tapatalk (som fan ikke funger med forumet enda)

Hva mener du med "nøysomme"?

Labradorer legger nok ikke på seg mer enn andre raser, men problemet er som sagt at de har dådyrøyne til tusen og de kaster seg over mat de finner ute. Det er rett og slett vanskelig for mange å holde fôrmengden nede.

i tillegg tror jo mange at labradoren skal være sånn. Jeg fikk jo alltid masse kommentarer på Luna, for det var så mange som aldri hadde sett en så "slank og fin" labrador. Jeg tørr ikke tenke på hvor mange bælfeite labber jeg har sett. Og sier man at den kanskje burde ta av noen kg så får man som svar at "det er jo sånn h*n skal være".. Det er rett og slett trist :( 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Lunatic skrev:

Hva mener du med "nøysomme"?

Labradorer legger nok ikke på seg mer enn andre raser, men problemet er som sagt at de har dådyrøyne til tusen og de kaster seg over mat de finner ute. Det er rett og slett vanskelig for mange å holde fôrmengden nede.

i tillegg tror jo mange at labradoren skal være sånn. Jeg fikk jo alltid masse kommentarer på Luna, for det var så mange som aldri hadde sett en så "slank og fin" labrador. Jeg tørr ikke tenke på hvor mange bælfeite labber jeg har sett. Og sier man at den kanskje burde ta av noen kg så får man som svar at "det er jo sånn h*n skal være".. Det er rett og slett trist :( 

Foreldrene til en god venn av meg har golden og har samme innstilling. Jeg klarte ikke kjenne ribbeina hans om jeg trykte fingrene inn i sida engang og hinta om at han kanskje hadde litt ekstra. De nekta så klart for det og mente at det er akkurat sånn en golden skal være. Den labber småturer i nabolaget. Har aldri sett den hunden få bevege seg fritt.

Har inntrykk av at noen misforstår spesielt labrador og golden og tenker at de er så flotte familiehunder fordi de ikke krever noen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labradoren min fikk slankefôr i lengre perioder som voksen. Hun var en slank labrador som fungerte helt fint på vanlig fôr, men med slankefôr fikk hun litt mer vomfyll og ble dermed bittelitt mindre sugen på å ransake huset etter mat hun kunne stjele. Det er ikke noe problem å holde en labrador slank, men de kan være drøyt griske på mat og da kan det være kjekt å ha mulighet til å gi litt mer i mengde uten at kaloriinntaket går opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lene_S skrev:

Vil ikke gå så langt som til å si at slankefôr er noe herk, for det er noen ganger et nødvendig onde. Ayla går nå på Metabolic, fordi selv med lavere fôrmengde enn anbefalt for hennes matchvekt og mye mosjon, så legger hun veldig lett på seg. Og det er liksom en grense for hvor lite mat man kan gi en chihuahua. Så fremfor å kutte ned matmengden enda mer, valgte vi, sammen med vet, å gå over til Metabolic for 2 av 3 måltider. Men vi merker tydelig det du nevner om økt bæsjemengder. Det kommer jo av økt fibermengde for metthetsfølelse, men det er litt slitsomt når bikkjedyret legger kabler 4 ganger i døgnet.

Jeg gjetter på at din hund legger raskt på seg fordi hun er kastrert. Det er en ganske utbredt bieffekt av slike inngrep (jeg er ikke ute etter å kritisere kastrering nå altså, men dette er noe som skjer med mange kastrater). At din hund da må gå på slankefôr kan like gjerne ha en medisinsk årsak. At friske labradorer systematisk bør få kun slankemat er dermed ikke helt sammenliknbart synes jeg. En "frisk" (siden din er frisk, men mangler hormonproduksjon) hund som får nok aktivitet blir ikke feit av normal hundemat eller av vom&hundemat bare fordi den er av en spesifikk rase. 

-------------------------------

Jeg er heldig som har to hunder som er ganske flinke til å regulere matmengden sin selv. De er ikke feite, og de spiser seg ikke fordervet. Jeg kjenner dog hunder som kunne spist til de døde, og det er nok slik mange labradorer er, ref erfaringer beskrevet over. Jeg synes ikke det at mange gir hundene slankefôr i seg selv er et problem - problemet er ansvarsfraskrivelse fra å holde hunden sin i god kondisjon, mosjonere den og gi den aktivitet. DET er ikke greit!

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ingvild skrev:

Labradoren min fikk slankefôr i lengre perioder som voksen. Hun var en slank labrador som fungerte helt fint på vanlig fôr, men med slankefôr fikk hun litt mer vomfyll og ble dermed bittelitt mindre sugen på å ransake huset etter mat hun kunne stjele. Det er ikke noe problem å holde en labrador slank, men de kan være drøyt griske på mat og da kan det være kjekt å ha mulighet til å gi litt mer i mengde uten at kaloriinntaket går opp. 

Nemlig. Er det så ille å gi hunden en skikkelig porsjon mat OG mosjon (selv om det er fyllstoff i maten), så hunden ikke går rundt og bryter seg inn i alt av kjøkkenskap/vesker/søppelkasser/fordunker osv.

Jeg syns det kan være litt trist når en hund går rundt og uttrykker at den er skrubbsulten hele tiden. Selvsagt kan man gi V&H med raspa gullerøtter i, men hvorfor er det så himla mye bedre enn fyllmassen i slankeforet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Tekopp skrev:

Nemlig. Er det så ille å gi hunden en skikkelig porsjon mat OG mosjon (selv om det er fyllstoff i maten), så hunden ikke går rundt og bryter seg inn i alt av kjøkkenskap/vesker/søppelkasser/fordunker osv.

Jeg syns det kan være litt trist når en hund går rundt og uttrykker at den er skrubbsulten hele tiden. Selvsagt kan man gi V&H med raspa gullerøtter i, men hvorfor er det så himla mye bedre enn fyllmassen i slankeforet?

Jeg har ikke merket noen forskjell på min labrador i periodene da hun har blitt overfôret av foreldrene mine, sammenlignet med når hun har fått "slankemengde". Sulten er hun uansett og stjeler så fort hun får sjansen. Jeg synes også at det er trist at de går rundt og er skrubbsultne hele tiden, men etter min erfaring er det rett og slett bare sånn de er, uansett om de er feite eller slanke eller hva slags fôr de går på. Hvis man skal gjøre noe med det, må man ta tak i det i avlen.

Jeg vil også tro at et fôr med mye fyllstoffer og mindre næring metter mindre? Det blir litt som å spise loff i stedet for grovbrød slik at man kan spise mer. Men man blir jo gjerne mer mett av to skiver grovbrød enn fire skiver loff. Det blir selvfølgelig ikke helt det samme, men bare for å illustrere poenget mitt om at mengde ikke er alt når det kommer til metthetsfølelse :)

Forresten så ble vi anbefalt et slankefôr av veterinæren da labradoren min veide 5 kg for mye. Jeg spurte om det ikke bare var å redusere mengden på det vanlige fôret, og hun svarte at joda, men det synes eieren ofte er så vanskelig. Det var det eneste argumentet hun kom med for slankefôr. Vi fortsatte på det vanlige fôret, og som sagt tok det ikke lang tid å få henne ned i vekt. Og hun virket glad og fornøyd i slankeperioden og ikke noe mer sulten enn vanlig.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del tolleroppdrettere i usa og canada skryter av "a toller can hunt an entire day on a box of kibble". Og jeg opplever at de fleste med retrievere må fore mindre volum enn på mange andre raser av samme vektklasse (og da snakker jeg om hunder som får mye mosjon og blir brukt aktivt i hundesport hver dag). 

Jeg mener ikke at det er noen automatikk i at labradorer skal gå på slankefor (er heller ikke noe fan av den type for).
Men kan det være sånn at man har avlet opp matinteressen for at de skal være lettere å trene, men samtidig avlet dem nøysomme - dvs energieffektive, slik at de ikke behøver så mye mat? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Maria skrev:

Jeg gjetter på at din hund legger raskt på seg fordi hun er kastrert. Det er en ganske utbredt bieffekt av slike inngrep (jeg er ikke ute etter å kritisere kastrering nå altså, men dette er noe som skjer med mange kastrater). At din hund da må gå på slankefôr kan like gjerne ha en medisinsk årsak. At friske labradorer systematisk bør få kun slankemat er dermed ikke helt sammenliknbart synes jeg. En "frisk" (siden din er frisk, men mangler hormonproduksjon) hund som får nok aktivitet blir ikke feit av normal hundemat eller av vom&hundemat bare fordi den er av en spesifikk rase. 

-------------------------------

Jeg er heldig som har to hunder som er ganske flinke til å regulere matmengden sin selv. De er ikke feite, og de spiser seg ikke fordervet. Jeg kjenner dog hunder som kunne spist til de døde, og det er nok slik mange labradorer er, ref erfaringer beskrevet over. Jeg synes ikke det at mange gir hundene slankefôr i seg selv er et problem - problemet er ansvarsfraskrivelse fra å holde hunden sin i god kondisjon, mosjonere den og gi den aktivitet. DET er ikke greit!

Jeg vet at mange kastrater gjerne blir litt runde i kantene, dette gjelder også hos katter. Men hos katter har det ikke med manglende hormoner å gjøre direkte, men at katten blir mer bedagelig. Etter det jeg har forstått, så gjelder det samme for hunder. 

Chihuahua går for å være en rase som "legger lett på seg", slik som labrador. Nå tror jeg det har mye å gjøre med at de færreste av dem får mosjon av betydning, men jeg fikk påpakninger fra både oppdretter og veterinærer, lenge før kastreringen, om å passe matinntaket, for chi'ene spiser til de ramler om. 

Forøvrig helt enig med deg i det siste avsnittet, slankefôr skal ikke være en sovepute, verken for den ene eller den andre rasen, men brukes som et verktøy når andre ting ikke fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig (som flere nevner) ikke noe problem å holde rasen på et sunt nivå i forhold til fedme uten å bruke slankefôr. Synd at oppdrettere er så lite informert, eller kanskje det bare er en som ikke driver med noen aktiviteter, og dermed kompenserer med slankefôr?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tekopp skrev:

Nemlig. Er det så ille å gi hunden en skikkelig porsjon mat OG mosjon (selv om det er fyllstoff i maten), så hunden ikke går rundt og bryter seg inn i alt av kjøkkenskap/vesker/søppelkasser/fordunker osv.

Jeg syns det kan være litt trist når en hund går rundt og uttrykker at den er skrubbsulten hele tiden. Selvsagt kan man gi V&H med raspa gullerøtter i, men hvorfor er det så himla mye bedre enn fyllmassen i slankeforet?

Dog dette var flat men han uttrykte at han var sulten etter å ha fortært 3 kg med kylling kjøtt det var 10% av hans egen vekt. ikke altid det stemmer at dem slutter å uttrykke sult

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...