Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasekatt og litt funderinger rundt det


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

2 timer siden, Lene_S skrev:

Sånn for moro skyld: Kan du plassere disse kattene i bås for meg (kattene på samme bilde er ikke nødvendigvis samme rase, eller mangel på sådan)?

1. Huskatt
2. Skogkatt
3. Skogkatt
4. Skogkatt(?)
5. Huskatt

Er vanskelig å bedømme fordi man ikke kan se alle kattene like godt på alle bildene, men dette er hva jeg tror. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette stemmer ikke. Katter er faktisk å anse som en stor trussel for vår fuglefauna. Det finnes utrolig mange katter her til lands, og de forsyner seg grovt av småfuglene våre. Dette er et kjent fenom

Jeg er så sneversynt at jeg syns rasekatter er for entusiaster, alle andre klarer seg utmerket med en katt fra dyrebeskyttelsen. Man har returrett om det ikke funker.  Misforstå meg riktig, ønske

Dyrebesyttelsen, der kan du velge den tammeste kattungen, eller den mest lekne, eller en litt eldre katt som du ser kvalitetene til. 

Posted Images

Akkurat nå, Chako skrev:

1. Huskatt
2. Skogkatt
3. Skogkatt
4. Skogkatt(?)
5. Huskatt

Er vanskelig å bedømme fordi man ikke kan se alle kattene like godt på alle bildene, men dette er hva jeg tror. 

Takker, men beklager å mase igjen. Kan du forklare hva som får deg til å bedømme slik? For etter jeg kom over min umiddelbare "skal se om jeg klarer å lure deg", så er det hvorfor som er mest interessant for meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, ChristinB skrev:

Jeg blir litt lei når dere sier skogkattrasene (norsk skogkatt, maine coon og sibir) ligner på huskatter, jeg. Nei, de har ikke så flotte og fancy farger som f.eks maskekatter og bengaler, men de har en standard som sier hvordan de skal se ut, og en som er god etter standard, ser ikke egentlig ut som en huskatt. Derimot har du visse huskatter som ligner på de nevnte rasene

Jeg har ikke peiling på katt, og ser ikke forskjell på en skogkatt og en huskatt altså, og da regner jeg med at andre med lite kattekunnskaper når det kommer til rase er ganske likedan. En bengal ser dyrere og mer eksotisk ut, og jeg tror derfor de er mer fristende å stjele enn en katterase som kan forveksles med en huskatt. 


Sett bort i fra allergien vil jeg si skogkatten - som jeg selv har - passer inn på ønskene dine; familievennlig, sosial, ikke skrikete, aktiv uten at den er ekstrem. Som sagt er den ikke allergivennlig, i samme grad som sibir, men det kan gå avhwengig av hva det er du reagerer på. Som regel reagerer man enten på spyttet eller flasset til katten - er det flasset du reagerer på så finnes det ikke egentlig noen allegivennlig katt for deg. Reagerer du på spyttet, så kan det være at sibir funker, siden den ofte mangler det enzymet i spyttet som folk flest er allegiske mot. Likevel anbefaler jeg at du prøver å besøke et testhjem, for å se hvordan *du* reagerer på det, og evt finne katten som passer med deg. Husk at mange reagerer mer på kattunger enn voksne katter..

Jeg vet ikke hva det er jeg reagerer på, men om den ikke er regna som allergivennlig, så er det nok ikke en katt for oss. Jeg reagerer mer eller mindre på alle katter jeg koser med. Mer på voksne enn på kattunger, kattunger går som regel fint.

Argumentet med å velge rasekatt er så klart at det er et mer homogennt utseende kontra huskattene, dersom det er noe spesielt du ønsker. Ved å velge en ordentlig oppdretter også, så får du oversikt over helsestatus både på katten din og linjene bakover, og man vet mer hva man forvente eller ikke forvente av sykdommer. Og gemytt, ikke minst. Det er også mer forutsigbart på en rasekatt.

Hovedgrunnen til at jeg ser på rasekatt, er mest pga. allergien(okei, jeg skal ikke lyve, noen av rasekattene som bengal eller hellig birma er jo ekstremt vakre også), ut over det kan jeg gjerne ha en huskatt.

 

Får ikke delt opp qouten -.- så nøyer meg med å svare inni med fet skrift :)

 

5 timer siden, Aussieglis skrev:

Sånne hårløse katter da? Minx eller hva de heter. Utrolig kule dyr! Men de krever visst sin eier, har jeg forstått. :lol:

Nei, noe hårløs katt vil jeg ikke ha :) Må ha noe som er godt å kose på!

 

 

Ellers takk til alle som har svart i tråden! Jeg har lest alle svarene selv om jeg ikke har kommentert de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ørene er veldig rette, smale sidelinjer på hodet. Hodet ser ikke spesielt stort ut, ingen bredde. 
2,3 og 4  Trekant form på hodet, tufser(selv om ikke alle skogkatter har dette), 
5. Igjen ører og plassering. Her er de også veldig runde, rund hodeform

Dette går veldig mye på den totale looken og feelingen for min del. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha Bengal uten at noen vil stjele den også , hvis den er fra en som avler mer på type enn pels (men de er det få av her i landet). Jeg er virkelig glad i en veldig godt typet katt. For meg er det DE som ser ville ut. Selv om en vakker rosettet pels jo er fin å se på, så klarer jeg bare ikke de runde hodene og store ørene mange av disse kattene har :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lene_S skrev:

 

DSC_5384-2.jpg

forstcattabby-blackwhite.jpg

Lunaraine%20Tigradottir.jpg

Maysula%20Vara-.jpg

Turbo.jpg

1 - denne er i grenseland for meg, siden det er et veldig uheldig bilde. Tatt med blitz og katten myser. Lik øresetting som ei jeg hadde, og den var grisedårlig. Det kunne sett ut som henne om jeg lokket på henne samtidig som jeg blitzet. Basert på dette bildet vil jeg si huskatt, men argumentasjonen min over åpner for at det kan være renrase. 

2 - jeg ser ikke katten forfra og avslutning på profilen/haken. Basert på øreform, øyne og uttrykk på den brune (svarte og svarthvite er håpløse å fotografere), samt poter, vil jeg gjerne si at dette er en skogkatthunn.

3 - Skogkatt eller hvertfall med mye skogkatt i seg. Jeg ser ikke ben og poter til å bedømme benbygning. Den har pene ører, haken ser jeg ikke siden bildet er tatt ovenfra, øynene er litt tyngre enn ønsket nfo-uttrykk.

4 - skogkatt

5 - huskatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Chako skrev:

1. Ørene er veldig rette, smale sidelinjer på hodet. Hodet ser ikke spesielt stort ut, ingen bredde. 
2,3 og 4  Trekant form på hodet, tufser(selv om ikke alle skogkatter har dette), 
5. Igjen ører og plassering. Her er de også veldig runde, rund hodeform

Dette går veldig mye på den totale looken og feelingen for min del. 

 

12 minutter siden, ChristinB skrev:

1 - denne er i grenseland for meg, siden det er et veldig uheldig bilde. Tatt med blitz og katten myser. Lik øresetting som ei jeg hadde, og den var grisedårlig. Det kunne sett ut som henne om jeg lokket på henne samtidig som jeg blitzet. Basert på dette bildet vil jeg si huskatt, men argumentasjonen min over åpner for at det kan være renrase. 

2 - jeg ser ikke katten forfra og avslutning på profilen/haken. Basert på øreform, øyne og uttrykk på den brune (svarte og svarthvite er håpløse å fotografere), samt poter, vil jeg gjerne si at dette er en skogkatthunn.

3 - Skogkatt eller hvertfall med mye skogkatt i seg. Jeg ser ikke ben og poter til å bedømme benbygning. Den har pene ører, haken ser jeg ikke siden bildet er tatt ovenfra, øynene er litt tyngre enn ønsket nfo-uttrykk.

4 - skogkatt

5 - huskatt

Tusen takk, begge to!

Og dere har begge helt rett :D Bildene av skogkattene er rappet fra et googlesøk, btw.

1: Er min egen, Muffi, en hittekatt som vi mistenker har skogkatt i seg (basert på utseende er vel ikke det så fjern tanke?). Hun er dessuten en ekte skogskatt, som elsker å være i skauen, og hun er veldig street smart. Det siste er bra, for hun ble funnet ca 6 mnd gammel.

2: Den til venstre ville jeg også trodd var skogkatt, eller minst halvt i hvert fall, men den svarte og hvite ville jeg aldri mistenkt var nært beslektet en skogkatt.

3: Er såpass lik min fra bilde 1, at jeg ville vært veldig usikker.

4: Ville tenkt skogkatt, pga det litt grovere uttrykket (finner ikke beder ord for det)

5: Min søsters katt, Turbo. Vi vet han er blanding. Nå husker jeg ikke helt hvilken vei dette var, men moren var enten sibirkatt eller norsk skogkatt, og faren var mistenkt å være den rasen moren ikke var (han ble født hos noen som hadde begge deler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig. Nr 5 tenkte jeg på som en dårlig sibir, men valgte å ikke skrive det.

Her er hvorfor jeg ikke vil bedømme katter ut fra kun bilder:
eksempel.jpg.2d144617d208986d321a94da1fb
Du ser øresettingen er for høy også på andre bildet, men dette er altså samme katt i to ulike settinger. Hun er renraset skogkatt, men fikk ikke ørene hun ønsket seg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange flotte katter her uansett hva slags rase eller type det er. Takk for at dere deler, jeg blir full av lengsel etter mine katter. :)

Men dere, det heter ikke "i forhold til" når dere egentlig mener angående, med tanke på, i forbindelse med, når det gjelder osv. :aww: Jeg jobber på et sted hvor feil bruk av ift har blitt en ***** farsott, jeg sitter på møter og hører ingenting annet hvor rart alt høres ut. "Vi skal oppdatere nettsidene i forhold til utsatt eksamen". "Dette er viktig å tenke på i forhold til skrivehjelpa". Nei nei nei.

Please. Ikke sonen også. 

Mvh kvinne 35, desperat på grensa til manisk.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipe betraktninger: Jeg ville tenkt meg om 14 ganger før du går til anskaffelse av katt dersom du er allergisk. Selv om noen katteallergikere opplever at allergien kan bedre seg etter en stund med katt i hus, så er det langt vanligere å oppleve at allergien øker. Den eneste risken din er heller ikke at du kan bli nødt til å finne nytt hjem til katten, du risikerer også å bli skikkelig syk. Allergi kan ligge på samme nivå lenge, men så plutselig over et kort tidsrom utvikle seg kraftig, slik at du i verste fall kan oppleve at allergien blir så sterk at du får problemer når du er på besøk hos andre med katt.

Jeg har svært lyst på devon rex selv, men har konkludert med at det ikke er en risiko jeg er villig til å ta. Jeg har såpass mange venner med katt og katt er et såpass vanlig kjæledyr at det ville vært krise om jeg ikke tålte å besøke et hjem med katt uten å bli syk.

Hilsen en som har utviklet astma i voksen alder fordi jeg ikke tok allergi på alvor. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis

For meg var det aldri noe alternativ å ha innekatt. Jeg lot rasekatten min komme og gå som det passet han gjennom katteluka, i alle år. Det gikk fint.

Venninna mi hadde katteluke til begge bengalkattene sine. Det gikk også fint.

Ja, det er klart det er en viss risiko i forhold til at noen stjeler en rasekatt som går løs.

Den sjansen tok jeg, fordi jeg mente at det var riktig for han. Han var 1 år, og hadde aldri vært løs ute på egenhånd da han kom til meg. Han levde som utekatt hele sitt liv, og fortsatte med det videre da jeg omplasserte han 9 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ChristinB skrev:

Artig. Nr 5 tenkte jeg på som en dårlig sibir, men valgte å ikke skrive det.

Her er hvorfor jeg ikke vil bedømme katter ut fra kun bilder:
eksempel.jpg.2d144617d208986d321a94da1fb
Du ser øresettingen er for høy også på andre bildet, men dette er altså samme katt i to ulike settinger. Hun er renraset skogkatt, men fikk ikke ørene hun ønsket seg

Hun der var veldig lik Muffi, hun på bilde 1. Synes kanskje ikke så godt på akkurat det bildet, men begge bildene dine ligner henne i virkeligheten. De til venstre Muffi i avrøytet sommerpels, det til høyre Muffi i vinterfluff. Ser til og med ut som om din har den samme mørke klovnemunne som frøken Muff har. Hva mener du, tror du den fluffballen av en hittekatt vi har har skogkatt nært i slekta?

2 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Men dere, det heter ikke "i forhold til" når dere egentlig mener angående, med tanke på, i forbindelse med, når det gjelder osv. :aww: Jeg jobber på et sted hvor feil bruk av ift har blitt en ***** farsott, jeg sitter på møter og hører ingenting annet hvor rart alt høres ut. "Vi skal oppdatere nettsidene i forhold til utsatt eksamen". "Dette er viktig å tenke på i forhold til skrivehjelpa". Nei nei nei.

Please. Ikke sonen også. 

Mvh kvinne 35, desperat på grensa til manisk.

Åh nei, ikke enda en! :P Jeg bor sammen med en språknazi, som har stående forbud mot å se på når jeg skriver. Men jeg skriver mer riktig når jeg skal skrive noe mer alvorlig å seriøst, i forhold til litt mer uformelt (oops :P).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Lene_S skrev:

 

det kan hende, men er umulig å si uten å vite mer om foreldrene. Det er hun jeg la ut bilde av som jeg sa kunne ligne din i bildeforklaringen. Hun var kald svarttabby, og hadde mørk snute. Ikke varm brun og med typisk lys agoutinese og hake. Veldig flashy farge, og det gjorde at hun så enda litt råere ut enn hun var

 

Her som voksen. Dessverre måtte jeg avlive henne i høst

FB_IMG_1447838410787.thumb.jpg.ac90d5019

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...