Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasekatt og litt funderinger rundt det


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

Jeg er oppvokst med katt og elsker katter, men har de senere år blitt veldig allergisk mot enkelte type katter. Noen katter tåler jeg bedre enn andre. Jeg har truffet særdeles få rasekatter, så har bare vanlig huskatt å sammenligne med. En gang måtte jeg gå ut fra et dyrlegekontor fordi de hadde en katt i bur i et annet rom. Jeg ble skikkelig dårlig. Det har jeg heldigvis ikke opplevd siden. Det går som regel greit å oppholde seg i samme rom som en katt er/har vært og jeg kan klappe litt om jeg vasker hendene rett etterpå. Det virker dog som om jeg reagerer mindre på kattunger enn voksne katter av en eller annen grunn.

Jeg tenkte derfor å sondere terrenget litt etterhvert på rasekattfronten ift. mer allergivennlige katter. Jeg må jo så klart møte en oppdretter eller to og kjenne om jeg faktisk tåler den katten, men foreløbig sitter jeg og kikker litt på raser. Jeg er spesielt fascinert av bengalkatt og sibirkatt, i tillegg synes jeg hellig birma og radoll er ganske fine. Jeg kjenner ikke så veldig mye til rasene annet enn at jeg vet at spesielt bengalkatten er en veldig aktiv katt.

Hvis det ender med at jeg skaffer meg katt, så vurderer jeg sterkt å lage kattegård til den/de og la de kunne ha tilgang til den i tilknytning til huset. Jeg er skeptisk til å la rasekatter få gå fritt, jeg er litt redd for at noen skal ta de. De har jo ofte et noe spesielt utseende. Så får jeg gå turer med de i bånd sånn som med hundene. Noen som har erfaring med et slikt kattehold? Jeg er oppvokst med katter som får gå ut og inn som de vil, og det er jo det som er ideelt. Vet ikke hvor vanlig det er å la rasekatter "gå løse". 

En ting jeg er litt bekymra for da, er ift. schäferen, for hun er veldig redd katter etter at hun ble skikkelig angrepet av mammas katt da hun var valp. Hun gikk godt overens med katter som liten, men nå skal hun jage de for alt det er verdt. Det virker mest som hun blir gira på å se de og løpe etter de, heller enn at hun skal ta de i aggresjon, men det er litt vanskelig å vite i og med at hun aldri har kommet i nærheten av en katt. Det vil vel gjerne bli annerledes om jeg henter hjem en kattunge og gjør introduksjonen forsiktig og under strengt oppsyn håper jeg. Noen som har erfaring med å introdusere katt for en hund som har en skikkelig dårlig erfaring med katt?

Tips, råd og erfaringer eller betraktninger noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dette stemmer ikke. Katter er faktisk å anse som en stor trussel for vår fuglefauna. Det finnes utrolig mange katter her til lands, og de forsyner seg grovt av småfuglene våre. Dette er et kjent fenom

Jeg er så sneversynt at jeg syns rasekatter er for entusiaster, alle andre klarer seg utmerket med en katt fra dyrebeskyttelsen. Man har returrett om det ikke funker.  Misforstå meg riktig, ønske

Dyrebesyttelsen, der kan du velge den tammeste kattungen, eller den mest lekne, eller en litt eldre katt som du ser kvalitetene til. 

Posted Images

_summer_mikken__by_missheike-d6dk091.png

Mikkel syns i sine yngre dager at spaserturer i bånd var kjekt. Slikt tull liker han ikke i dag, 6 år gammel. 

Man kan fint gå tur med pus, men du får nok en del rare blikk, så det må du jo tenke over om du syns er greit. Bengalkatten er jeg også veldig fascinert av, selv om jeg er veldig skeptisk til å støtte hybrider. 

Er ei på katteforumet jeg er på som har 3 sibirkatter og de er virkelig herlige katter, fine katter jeg vurderer som neste katt selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv rasekatt, og de er bare innekatter. Ønsker for fremtiden å få en kattegård, men de fungerer helt fint inne. Når de ikke kjenner noe annet er ikke det noe problem. Nå vet jeg ikke hvordan det er med Bengal å kun være inne, men vil tro det fungerer så lenge den blir aktivisert nok. Jeg tror det er ganske mange som også har rasekatter som har fri tilgang utenfor huset, samtidig som folk flest blir litt mer forsiktig med tanke på at de gjerne koster en del i forhold til huskatter som ofte gies bort. 

Har ingen erfaringer med å introduserer hund for katt etter at den har blitt angrepet, men har introdusert min voksne husky som aldri hadde hatt kontakt med katt uten problemer. Var veldig spent på det med tanke på jaktinstinkter, men har gått veldig fint. Kan være en idè å se etter oppdrettere som også har hund, slik at kattungen er vandt med hund. De har jo lettere for å godta kattunger, og tenker at med tilvenning så vil det gå helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to rasekatter og de er ute så mye de vil, jeg synes ikke de får et fullverdig liv ved å ikke få være ute. Spesielt hun ene vil ut hele tiden og blir frustrert om hun ikke får lov, selv om hun var innekatt det første året. Den andre katten kunne nok levd fint som innekatt, men hun er rar og ligger bare og sover :p

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo hatt, og kommer sikkert engang i fremtiden til å ha igjen, Bengalkatt(er). Jeg synes de bør få være to ;)

De er herlige katter, relativt vokale selvom de fleste ikke lager lyd hele tiden, og/eller uten at de spesifikt vil noe. Aktive, og de aller fleste er lekne hele livet. Noen er veldig glade i vann = plasking i vannskål og dynking av leker. Man må altså tåle litt vannsøl. Dessuten er våte poter og klumpesand en herlig kombinasjon :P

Angående det med hybrider, jeg er også ambivalent der. Jeg synes Bengal slik den er hos de FLESTE individer i dag er helt grei rasekatt. Der ble ALCen krysset inn for en god del generasjoner siden. MEN det finnes de som fortsatt lager F1 katter. jeg kan jo på en side forstå hvorfor, de er kjempeflotte! (dog veldig spesielle og absolutt ikke for hvermansen, dessuten ikke lovlige i Norge - noe jeg synes er helt greit). På den andre siden synes jeg det er totalt unødvendig og etisk problematisk. Jeg vil derfor ikke ha noen katter med disse nye ALC linjene bak seg. :)

 

PS , mine hadde løpegård + ble luftet i bånd. Sånn vil nok evt neste få det også. Samt kanskje gå løs sammen med meg ute. De har en tendens til å ikke stikke så langt i min erfaring.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, MissHeike skrev:

Man kan fint gå tur med pus, men du får nok en del rare blikk, så det må du jo tenke over om du syns er greit. Bengalkatten er jeg også veldig fascinert av, selv om jeg er veldig skeptisk til å støtte hybrider. 

Det gjør meg ingenting med rare blikk. Jeg er allerede vant med at folk krysser gata pga. schäferen *flire*

Er bengalkatten en hybrid? Jeg vet jo litt om opprinnelsen, men jeg er av den oppfatningen at det er katter liksom? Litt sånn på samme måte som en tsjekkoslovakisk ulvehund er en hund, ikke en ulvehybrid om du skjønner hva jeg mener.

11 minutter siden, Chako skrev:

Jeg har selv rasekatt, og de er bare innekatter. Ønsker for fremtiden å få en kattegård, men de fungerer helt fint inne. Når de ikke kjenner noe annet er ikke det noe problem. Nå vet jeg ikke hvordan det er med Bengal å kun være inne, men vil tro det fungerer så lenge den blir aktivisert nok. 


Kan være en idè å se etter oppdrettere som også har hund, slik at kattungen er vandt med hund. De har jo lettere for å godta kattunger, og tenker at med tilvenning så vil det gå helt fint :)

Jeg er klar over at bengalkatten er en aktiv katt, det er derfor jeg også ønsker å ha en stor kattegård med leker og aktiviteter den kan holde på med. Litt trær å klatre i, noe hyller og baner opp langs nettingen den kan gå på osv, for å gi den et spennende miljø å være i utenfor husets fire vegger, i tillegg til å gå tur med den. Jeg har også lyst til å prøve å trene den litt, lære den triks og sånt. I tillegg får den jo selskap med hundene.

Ang. finne oppdretter som også har hund, så er det også noe jeg har tenkt på at kan være lurt, sånn at jeg ikke står der med to redde, hehe. Kattunger er jo ganske store når de får nytt hjem, det er nok lettere å introdusere om katten er hundevant.

7 minutter siden, Snøfrost skrev:

Angående det med hybrider, jeg er også ambivalent der. Jeg synes Bengal slik den er hos de FLESTE individer i dag er helt grei rasekatt. Der ble ALCen krysset inn for en god del generasjoner siden. MEN det finnes de som fortsatt lager F1 katter. jeg kan jo på en side forstå hvorfor, de er kjempeflotte! (dog veldig spesielle og absolutt ikke for hvermansen, dessuten ikke lovlige i Norge - noe jeg synes er helt greit). På den andre siden synes jeg det er totalt unødvendig og etisk problematisk. Jeg vil derfor ikke ha noen katter med disse nye ALC linjene bak seg. :)

 

Jeg var ikke klar over at de blandet inn nytt...ehm...villt blod. Jeg ønsker ikke en hybrid uansett, jeg vil jo ha katt. Jeg synes de er veldig pene og det er nok i hovedsak utseende foreløbig som tiltrekker meg, så jeg må nok lære mer om rasen før jeg bestemmer meg for om det blir en slik eller ikke. Nytter ikke med fin pus om den går deg på nervene. Det finnes mange flotte katteraser, så mine kriterier foreløbig er at de skal være allergivennlige(eller hvert fall en type jeg finner ut at jeg tåler), at de helst skal være relativt friske og at det ikke er flatnese eller naken. Gjerne litt stor, jeg liker store katter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, KristinR skrev:

Hva er ALC?
Jeg skjønte lite av det hybridsnakket her. 

Det er en vill kattetype som ble blandet inn i katt for å lage bengal(sånn enkelt forklart). Litt sånn ulv og schäfer opplegg liksom. (dere som kan det får korrigere om jeg tar feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Jeg var ikke klar over at de blandet inn nytt...ehm...villt blod. Jeg ønsker ikke en hybrid uansett, jeg vil jo ha katt. Jeg synes de er veldig pene og det er nok i hovedsak utseende foreløbig som tiltrekker meg, så jeg må nok lære mer om rasen før jeg bestemmer meg for om det blir en slik eller ikke. Nytter ikke med fin pus om den går deg på nervene. Det finnes mange flotte katteraser, så mine kriterier foreløbig er at de skal være allergivennlige(eller hvert fall en type jeg finner ut at jeg tåler), at de helst skal være relativt friske og at det ikke er flatnese eller naken. Gjerne litt stor, jeg liker store katter :)

Jeg la ut igjen min rasebeskrivelse av Bengal på snøfrost siden min. Jeg vet menyen peker til mye annet, men de sidene er ikke der, så ingen vits i å klikke :)

Letteste er vel å klikke videre med linken som er nederst i høyre hjørne når du har lest ene siden.

http://snofrost.net/Kimburu/no-BG_rasen-hist.htm

Jeg savner Bengalene mine jeg :(

Grunnen til at jeg ikke har noen lenger er smittsom sykdom (FeLV), og det var helt ******. Kom med en importkatt, som hadde papirer på at den var frisk. Tydligvis ikke da. Fikk totalt "dørfobi" og orket ikke være rundt de som ble igjen for de minte meg om for mye vondt. Men nå savner jeg de. Snart 2 år siden siste "forlot" meg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det at de er hybrider er litt det som er "problemet". De fleste i Norge ser ut til å være veldig mange generasjoner ut så det er jo veldig bra. Det er det at de fremdeles produserer F1 Bengaler. Når man tenker på opphavet til Savannah, hvor man tar en sjanse på om Serval hannen parrer eller dreper hunkatten så er det vel sjanser for at den asiatiske leopard katten kan gjøre det samme, men jeg er ikke sikker, det har jeg ikke orket å forske for mye på.

Om jeg skulle velge Bengal ville det ikke vært en tidlig generasjon i allefall. Men det er jo mange ikke hybrider å velge blandt, så da får vi vel bare se hva jeg ender opp på. Er nok en god del år før ny katt kommer i hus uansett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan IKKE sammenligne serval med asian leopard cat! Det er en ENORM forskjell. Mens en ALC er på størrelse, eller litt mindre enn en vanlig katt, så er jo servalen enormt mye større!

 

Dette er da en tamkatt og en serval. Fant ikke i farta noe tilsvarende for en ALC.

compare_serval_domestic_cat.jpg

 

Serval med menneske

servalcompress.jpg

 

Edit. kan jo legge inn dette historiske bildet av en huskatt og noen F1 Bengaler, de første. Disse F1'ene er om noe større enn sin ALC far (er stort sett alltid faren) og i alle fall ikke mindre.

millwoodgroupnew.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer jeg sikkert til å erter på meg noen, men det får så være.

Vi har en rasekatt blant våre 9 puser. Det er en somaligutt på 3,5. Han får gå inn og ut katteluka som alle de andre. Han er derfor selvfølgelig kastrert, og får ellers ingen spesialbehandling, annet enn at han er livsforsikret. Jeg er veldig i mot at rasekatter skal behandles annerledes enn huskatter. Kattene selv driter i at de har stamtavler, og jeg synes det er, brutalt sagt, helt bak mål at de skal gå glipp av det perfekte kattelivet, kun fordi de har kostet penger, og at mor eller far har noen papirer liggende i en skuff. Filosofien er i gården er at det er bedre med et fullverdig og kort liv, enn et halvveis og langt liv. Det er oss det går ut over dersom katten blir drept, mens det er katten det går utover dersom vi begrenser dens liv og utfoldelse. 

Som det sikkert skinner i gjennom, så mener jeg som hovedregel at innekatter ikke har et fullverdig liv. Uten at jeg dømmer noen personlig, bare så det er sagt. Det finnes selvfølgelig unntak fra hovedregelen. Det finnes katter som selv velger å være innekatter enten helt eller delvis, og det er selvfølgelig helt greit. Også dersom helsen tilsier at katten må være inne, så er det i en del tilfeller greit. Som den ene katten vår, som har kronisk betennelse i blæren som slår ut når det er kaldt og vått. Hun må derfor være inne hele vinteren. For henne var det helt greit, for hun var omtrent ikke ute på vinterstid før hun fikk diagnosen heller. Dette har fungert greit for henne i langt over 10 år når. En annen katt, derimot, var det like før vi måtte ta det motsatte valget for. Han hadde en alvorlig skade i bakbeinet, og måtte holdes i ro. Han ble fullstendig gal av å ikke få gå ut, men som et siste alternativ prøvde vi løpestreng. Det funket heldigvis. Hvis ikke, hadde vi avlivet han, for det hadde vært tortur for han å ikke få være ute. 

Det er altså tilfeller der innekatt kan forsvares, men jeg er ikke fan av å skape innekatter fra begynnelsen. Sorry til dere som har det, men jeg føler at det beste og mest riktige for en katt, uansett pris og opphav, er å få gå fritt i gresset, og få jakte mus og fugler. Jeg har sett og hørt om så mange tilfeller der innekatter har blitt utekatter, og eierne har fått sjokk når de plutselig ser hvordan en lykkelig katt egentlig ser ut. Mange har fått et slag i magen av dårlig samvittighet og skyldfølelse da.

Kan også nevne at vi har hatt en del kattunger som har vokst opp hos oss. De har selvfølgelig blitt holdt inne til de har blitt kastrerte, samt er gamle nok til å ha utviklet retningssans. Uten unntak har vi sett et sterkt drag mot det som befinner seg på utsiden av huset. Det er helt åpenbart at det er instinkter som trekker dem som magneter mot utelivet. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Lene_S skrev:

(...)

Jeg skjønner tankegangen din, helt klart :) Vi har selv aldri hatt innekatter før. 

Det kommer litt an på hvor vi velger å bo, hvorvidt det blir innekatt eller ikke. Bor vi i skogkanten uten masse naboer og trafikk i nabolaget, sånn som hjemme hos mamma, så er det en ting. Jeg er bare litt redd for at f.eks. en bengalkatt eller en annen katterase med et spesielt utseende, som man SER er en rasekatt, at det ser større sjans for at de f.eks. blir stjålet? Det har ikke noe med hvor mye penger katten koster eller at den har stamtavle. Hadde jeg ikke vært allergisk hadde jeg med glede skaffet en katt fra DB eller lignende. Hadde jeg f.eks. kjøpt en norsk skogkatt eller lignende katterase, så hadde det vært litt annerledes, fordi den rasen ligner på en vanlig huskatt og dermed faller faren for at den blir stjålet eller noe litt mer bort. 

Skal jeg ha innekatt, så ønsker jeg at den hvert fall skal ha muligheten til å være ute i en luftegård og at den skal få tur. Det er ikke sånn at bare fordi det er en innekatt, så skal den ikke få være utenfor husets fire vegger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri hatt en innekatt alene. Jeg har tre utekatter og en frivillig innekatt. Er de andre kattene ute en dag og hun bare er sammen med hundene kan jeg se på atferden at hun har kjedet seg og savnet de andre kattene veldig. Synes de får mye ut av hverandres selskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Snøfrost skrev:

Du kan IKKE sammenligne serval med asian leopard cat! Det er en ENORM forskjell. Mens en ALC er på størrelse, eller litt mindre enn en vanlig katt, så er jo servalen enormt mye større!

 

Dette er da en tamkatt og en serval. Fant ikke i farta noe tilsvarende for en ALC.

compare_serval_domestic_cat.jpg

 

Serval med menneske

servalcompress.jpg

 

Edit. kan jo legge inn dette historiske bildet av en huskatt og noen F1 Bengaler, de første. Disse F1'ene er om noe større enn sin ALC far (er stort sett alltid faren) og i alle fall ikke mindre.

millwoodgroupnew.jpg

 

Du leste vel at jeg sa jeg kan tenke meg det er noe lignende men at jeg vet ikke om det stemmer? Men det er fint at du oppklarer det. Da er det ikke like ille som med Savannahen. Den vil aldri komme i mitt hus. 

 

@Lene_S du kan ikke seriøst sitte å tro at de fleste som har innekatter ikke gir kattene det beste liv de kan gi dem? De fleste som har innekatt har tenkt mer igjennom det å ha katt enn noen som bare får en søt pus hos naboen, jeg tror nok at Norge beviser ganske godt at de fleste med utekatter lar de gå for lut og kaldt vann, det er jo bare å kikke rundt på alle katte organisasjonene så får man bevis. Det handler ikke om papir i en skuff, ingen katt i mitt eie får være utekatt for eksempel. Papir eller ikke pga. det ikke er forsvarlig å la de gå ut her jeg bor. Jeg ser faktisk det at det er ett unntak at innekatter i Norge ikke får det de trenger for å få ett fullverdig liv når de ikke kan få lov å gå ut. 

Når man bor slik at det er forsvarlig å slippe katten ut så skal man selvsagt ikke holde en rasekatt inne pga. opphavet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MissHeike skrev:

Du leste vel at jeg sa jeg kan tenke meg det er noe lignende men at jeg vet ikke om det stemmer? Men det er fint at du oppklarer det. Da er det ikke like ille som med Savannahen. Den vil aldri komme i mitt hus. 

Ja, jeg leste det. Men om jeg ikke hadde svart så hadde det jo blitt stående der som "kan være det samme med ALC x tamkatt". Men det er det jo overhodet ikke!

Jeg aner faktisk ikke hvordan de får en serval og tamkatt paret. Jeg har aldri sett bilder eller videoer av det. Jeg  har derimot sett en video av en ALC (i Malaysia) som parer en tamkatt. Og den ALCen oppfører seg som en hvilken som helst tamkatt mot tamkatten. Men den er temmelig mye mindre. Er nok like høy og lang, men mye smalere.  Nå varierer jo str. til ALCer en del. Fra voksne hanner på 2,5 kg til de som er 7-8kg. Begge ekstremer er uvanlig. Med andre ord, ca som en tamkatt i vekt.

Serval er str. gaupe, på 9-18kg for hannene. Og de har vel gjerne en skulderhøyde på ca 55-65cm (lange bein!). Det er liksom samme størrelse som mine Siberians. De er en smule større enn en tamkatt :P

Beklager hvis jeg hørtes litt skarp ut, men jeg synes bare ikke de to kan sammenlignes.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Snøfrost skrev:

 

Beklager hvis jeg hørtes litt skarp ut, men jeg synes bare ikke de to kan sammenlignes.

Det er i orden, jeg ville bare forsikre meg om at du så at jeg ikke vet om det er sånn. Jeg syns det er bra du skrev at det ikke kan sammenlignes, da får man jo det som er riktig, ikke det som er feil.

Når det gjelder Serval hanne som parrer en tamkatt, om det er sant at den oftest dreper tamkatten så er det kanskje ikke rart at dem ikke filmer prosessen, mange av dem prøver jo å holde tett om det som jeg har forstått. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg skjønner tankegangen din, helt klart :) Vi har selv aldri hatt innekatter før. 

Det kommer litt an på hvor vi velger å bo, hvorvidt det blir innekatt eller ikke. Bor vi i skogkanten uten masse naboer og trafikk i nabolaget, sånn som hjemme hos mamma, så er det en ting. Jeg er bare litt redd for at f.eks. en bengalkatt eller en annen katterase med et spesielt utseende, som man SER er en rasekatt, at det ser større sjans for at de f.eks. blir stjålet? Det har ikke noe med hvor mye penger katten koster eller at den har stamtavle. Hadde jeg ikke vært allergisk hadde jeg med glede skaffet en katt fra DB eller lignende. Hadde jeg f.eks. kjøpt en norsk skogkatt eller lignende katterase, så hadde det vært litt annerledes, fordi den rasen ligner på en vanlig huskatt og dermed faller faren for at den blir stjålet eller noe litt mer bort. 

Skal jeg ha innekatt, så ønsker jeg at den hvert fall skal ha muligheten til å være ute i en luftegård og at den skal få tur. Det er ikke sånn at bare fordi det er en innekatt, så skal den ikke få være utenfor husets fire vegger. 

Jeg skjønner at du bekymrer deg for tyveri. Det var en tanke vi måtte bruke litt tid på da vi ventet vår somali. Lynx er en villfarget somali, og har dermed en meget spesiell farge (hadde jeg fått en tier for hver kommentar om den vakre fargen, hadde jeg vært gjeldsfri :P). Alle skjønner at han er rasekatt. Vi fant dog kjapt ut at den tanken måtte vi bare prøve å legge fra oss. Sjansen er så forsvinnende liten at vi rett og slett ikke kan begrense hans liv pga det. 

Du var forresten inne på sibirkatt i startinnlegget, og det er jo den som regnes som mest allergivennlig. Den ser dessuten ikke så rasekattaktig ut som f.eks. bengal. Den ene hittekatten vår f.eks. ser ut som hun har noe skogkatt/sibirkatt i seg. Skogkattrasene er såpass integrerte blant huskattene at mange av dem ligner veldig, og derfor tror jeg at de har lavere risiko for tyveri.

22 minutter siden, MissHeike skrev:

 

@Lene_S du kan ikke seriøst sitte å tro at de fleste som har innekatter ikke gir kattene det beste liv de kan gi dem? De fleste som har innekatt har tenkt mer igjennom det å ha katt enn noen som bare får en søt pus hos naboen, jeg tror nok at Norge beviser ganske godt at de fleste med utekatter lar de gå for lut og kaldt vann, det er jo bare å kikke rundt på alle katte organisasjonene så får man bevis. Det handler ikke om papir i en skuff, ingen katt i mitt eie får være utekatt for eksempel. Papir eller ikke pga. det ikke er forsvarlig å la de gå ut her jeg bor. Jeg ser faktisk det at det er ett unntak at innekatter i Norge ikke får det de trenger for å få ett fullverdig liv når de ikke kan få lov å gå ut. 

Når man bor slik at det er forsvarlig å slippe katten ut så skal man selvsagt ikke holde en rasekatt inne pga. opphavet.

Selvfølgelig sitter jeg ikke å tror at folk som har innekatter ikke gir dem det beste livet de kan. Men stikkordene i den setningen er "de kan", for jeg mener at det å være innekatt ikke er det beste livet for en katt. Punktum. (igjen, hovedregel, finnes unntak) Innekatter kan selvfølgelig ha et godt liv, men de kan, i mine øyne, aldri ha et fullverdig katteliv. Enkelte ting kan man legge til rette for, men man kan aldri dekke opp alt. Man kan aldri erstatte det å snike seg rundt i tussmørket på jakt etter mus, man kan aldri erstatte bevegelsefriheten, og man kan aldri fullt ut oppveie for tap av den selvstendigheten som er så inngrodd i katter. Kan en innekatt ha et greit liv? Ja, noen kan nok det, men ikke alle. Er det optimalt. Nei!

Uten å sammenligne katt med hund for mye, så tror jeg de alle fleste her inne er ganske negative til konseptet "innehund". Altså, sånn de holder på i f.eks. USA, hvor bikkjer har dokasse inne og aldri blir tatt med på så mye som en tur rundt kvartalet. Hvis innekatt er greit, må jo dette være greit også, eller? At katter er mer selvstendige enn hunder, og har en mindre domestisert natur er opplest og vedtatt. Bare av den grunn bør jo terskelen for innekatt være høyere enn for innehund, eller hur?

Når det gjelder det å bo slik til at man "må" ha katten inne, så er jeg ganske steil, må jeg innrømme. Jeg ville aldri hatt katt hvis jeg bodde sånn til. Eller, for å snu det, jeg ville aldri bodd sånn til. Da vi kjøpte hus, så valgte vi beliggenhet ut fra hva som ville være best for kattene. Vi bor i skogkanten. Her er det selvfølgelig andre farer enn i byen, men det kan vi ikke tenke på. Kattene lever glade dager, og vi nyter å se dem.

De som lar katter gå for lut og kaldt vann, er undermennesker, og de kunne gjerne brenne i det ******* jeg ikke tror på. Hvordan tror du jeg har endt opp med 9 katter, når kun en av dem er rasekatt? Pga sånne ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg har hatt innekatt, og skal aldri ha det igjen. Og det er eneste grunnen til at jeg ikke har katt nå. Jeg bor ikke sånn at katten kan gå ut, så da får jeg heller vente. Det er ikke det at innekattene hadde det så veldig ille. ihvertfall ikke etter at de ble to. De leke mye sammen, leke med meg og koste med bikkjene. Men jeg ser hvor mye mer tilfredse, aktiviserte og fornøyde kattene var når de fikk gå ute. De kunne gå tur i bånd, men å gå tur med en katt er ikke som å gå tur med en hund. Når jeg flytter så en katt kan gå ute, så skal jeg ha katt igjen :)

Mine hunder jager katter, men egne katter var noe helt annet. De har vært gode venner både da jeg hadde innekatt og katt som gikk ut og inn som de ville.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tidligere katteoppdrett, og alle kattene mine var innekatter. Når det er sagt så hadde jeg en kattegård-løsning sånn at de fikk så mye frisk luft de måtte ønske, og jeg bodde i en to-etasjes leilighet som var tilrettelagt for kattenes behov (øverste etasje var f.eks. "katteetasje", og der fikk aldri hunden være). For drøyt to år siden flyttet jeg inn i et kott av en hybelleilighet i 4. etasje i en blokk, og dit syntes jeg ikke det var forsvarlig å ta kattene med. Alt for liten plass til god nok tilrettelegging, og de ville heller ikke ha noen mulighet til å trekke seg tilbake når de ble lei av den innpåslitne hunden. Jeg tror innekatter helt fint kan ha et fullverdig liv, så lenge man tilrettelegger godt nok.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvordan man kan forsvare å ha innekatter. De lever i 15 år (?) og alt de skal se er det samme huset og kanskje en liten utegård (den samme hele tiden). Det må være et utrolig kjedelig liv, selvom man tilrettelegger så godt man kan? 

Opplys meg gjerne. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Kaja skrev:

Jeg forstår ikke helt hvordan man kan forsvare å ha innekatter. De lever i 15 år (?) og alt de skal se er det samme huset og kanskje en liten utegård (den samme hele tiden). Det må være et utrolig kjedelig liv, selvom man tilrettelegger så godt man kan? 

Opplys meg gjerne. 

Det er nok litt rasebetinget og, vil jeg tro. Mine Birmaer hadde neppe jaktet på noe som helst - der var det ikke spesielt mye rovdyr igjen, for å si det sånn. Jeg har en gammel huskatt og, den kunne jeg aldri ha forsvart å ha som innekatt. Sammenlignet med rasekattene blir det to forskjellige verdner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...