Gå til innhold
Hundesonen.no

Innlæring av gå foran i line?


Shlush
 Share

Recommended Posts

Gå foran i line... En øvelse jeg foreløpig ikke er særlig fan av :-P 

Jeg trenger veldig god beskrivelse av innlæring av denne øvelsen :-)

 

Jeg har prøvd å plassere hunden i stående foran meg. Har plassert ball i front enkelte ganger og uten andre ganger. Venter han ut til han tilbyr å gå fremover, rooolig uten å stramme båndet. Han kan tilby 4-5 skritt før jeg sier bra/versegod. Men det er helt tydelig at han ikke helt skjønner hva han skal gjøre :-P og om vi går lengre så strammer han gjerne båndet/øker farta fordi han ikke vet hva han skal, men også fordi han forventer versegod eller at jeg hiver ball/godbit fremover. 

Lurer også på hvordan man lærer inn at han går frem fra utgangsstilling og frem i line, starten på den øvelsen

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet med lysestake, og hunden en meter eller to forran. La godteri på staken, satte ham i stå og fikk ham til å gå rolig fram og ta. Dette holdt jeg på med en stund, men øking av avstand til staken. Når jeg så at atferden ( rolig gange) var inne, døpte jeg det ( heter snik hos meg). 

Så jobbet jeg med å komme meg bak hunden ( startet på siden, får å lede ham fram og får å få riktig tempo). 

Når det var inne, kjørte jeg ham fra stake til stake, en på hver side av en strekke. Her gikk jeg strekka begge veier med ham først. 

Når han var god på retning, kjørte jeg ham på vekselsvis en stake midt på strekka, som han måtte fortsette forbi, eller mot skulte staker i hver ende på strekka. 

Når jeg hadde jobbet med dette, kjørte jeg uten staker. Gikk strekkene ( alltid med hunden) og sendte.

Jeg kan også nå etter at han kan det, inni mellom kjøre ham mot stake, får å skjerpe opp retning og får å få dragning framover på ståen. 

Har ikke jobbet spesielt med å få ham til å gå fra siden min, for ham er det nok å si kommando ordet, så går han fra siden min og ut i linas lengde.  Så jeg ville ikke stresset med det før selve sakte biten er klar og du skal sette det sammen som øvelse. Det kan hende det ordner seg selv.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stake med en liten skål på :) poenget er at det kommer opp fra bakken. 

Det at hunden skal gå rolig lærer jeg den med å jobbe i kort avstand fra staken i starten. Derfor skal den stå og ikke gå før du vise med hånda eller lar hunden få tjuve. 

Det skal ikke mange repetisjonene til før de syns dette er ustyrtelig gøy og tempo øker. Da må en be dem om roe ned, være veldig bestemt. De skal aldri ha belønning for å rase/springe/ dra i båndet fram til staken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sophie skrev:

Hvordan gjør du det da, for å få de til å forstå det? Stopper hunden fysisk med båndet hvis den begynner å dra/springe? 

Jeg bruker stemmen min, og sier fra at nei, det er rolig. Tar hunden tilbake, setter den i stå, klapper/ stryker den sakte over ryggen. Prøver igjen. 

Jeg bruker stemmen veldig aktivt, roser rolig når hunden gjør rett og sier fra om det går for fort. Dette er en øvelse jeg har måttet ha mye ro rundt på min hund ( enten etter at han har ligget en stund, eller helt til slutt når han har fått gjort noe før i innlæring), nå kan jeg ta ham rett fra bilen, eller rett fra høyintenistet øvelser. Han er på generalisering av øvelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips som jeg fikk av en instruktør når det gjelder det å gå fra utgangsstilling til foran deg er å bruke plattform (ev target). En plattform er en target som er litt oppreist over bakken, den skal være så stor at hunden får en fot i hvert hjørne når den står. Belønn opp at hunden går å stiller seg på plattformen først, deretter er det bare å sette plattformen foran seg få hunden inn i utgangsstilling og gi den en frikommando. Hvis man har belønnet opp plattformen vil hunden søke seg dit og du får hunden til å stå foran deg med blikket festet framover. 

Begynte med det på Turbo, og det fungerte fint. Brukte også plattformen under stå under marsj feks eller utsending når du ville at hunden skulle stoppe og se fra deg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få henne til å gå rolig må du begynne så nærme targeten at hun bare har mulighet til å ta ett skritt fram, og så belønne det ene skrittet, men kun hvis det er en rolig bevelgelse. I starten kan det lønne seg å faktisk bare belønne at hunden står foran target og "fryser" på den (enten toucher eller ser på den). Ikke belønne når hunden ruser fram. Og sakte, men gradvis øke avstanden. Viktig å fange den der litt nølende, første bevegelsen mot target. Jeg begynte i litt feil ende og gikk for fort fram, så jeg fikk også for høy fart og måtte tilbake til starten, men hun har tatt poenget nå, og kan gå ca. en meter (3-4 skritt) sakte. Holder meg der enda en stund før jeg øker, men jeg øker avstanden mellom meg og henne (står 4-5 meter bak nå). Det her er ikke noen øvelse man kan skynde seg med, og man blir "aldri" ferdig. Hilsen "holder-på-med-fremadsending". :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
På 26.11.2015 at 4:40 PM, Caroline skrev:

For å få henne til å gå rolig må du begynne så nærme targeten at hun bare har mulighet til å ta ett skritt fram, og så belønne det ene skrittet, men kun hvis det er en rolig bevelgelse. I starten kan det lønne seg å faktisk bare belønne at hunden står foran target og "fryser" på den (enten toucher eller ser på den). Ikke belønne når hunden ruser fram. Og sakte, men gradvis øke avstanden. Viktig å fange den der litt nølende, første bevegelsen mot target. Jeg begynte i litt feil ende og gikk for fort fram, så jeg fikk også for høy fart og måtte tilbake til starten, men hun har tatt poenget nå, og kan gå ca. en meter (3-4 skritt) sakte. Holder meg der enda en stund før jeg øker, men jeg øker avstanden mellom meg og henne (står 4-5 meter bak nå). Det her er ikke noen øvelse man kan skynde seg med, og man blir "aldri" ferdig. Hilsen "holder-på-med-fremadsending". :P 

Jeg ser poenget, og poenget til alle over, men jeg har en hund som går inn med alt i trening og jeg ser for meg belønne ett skritt rolig kommer hun aldri til å ta poenget av... :P Jeg antar du bruker noe annen target enn hva hunden er vant til ellers? fordi legger jeg ut en matte så får jeg blodspurt :P

:gaah: begynner bare å trene på denne nå vi, så har vi goood tid til B :lol: og c :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anette skrev:

Jeg ser poenget, og poenget til alle over, men jeg har en hund som går inn med alt i trening og jeg ser for meg belønne ett skritt rolig kommer hun aldri til å ta poenget av... :P Jeg antar du bruker noe annen target enn hva hunden er vant til ellers? fordi legger jeg ut en matte så får jeg blodspurt :P

:gaah: begynner bare å trene på denne nå vi, så har vi goood tid til B :lol: og c :aww:

Matte er full fart her også. Bruker skål på pinne :) Tanken er at de skal "gjete" gjenstanden, og poenget er å fange den første nølende bevegelsen når de tror de ikke egentlig får lov til å ta den. Tro meg, det er en tålodighetsprøve. Tonks vet ikke om andre gangarter enn raskt trav og full galopp, så å finne sakte-knappen tar tid. Laaang tid :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...