Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillingskritikker- behov ved Excellent?


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Kom i prat om dette her dagen og tenkte å lufte tema her.

Aller først; hva gjør raseklubben din med kritikkene de får tilsendt etter utstillinger?
Jeg vet hva min klubb gjør, vi legger de inn i en database som er åpen for alle. Vi er ikke stor rase og ikke mange utstillinger heller, så det er overkommelig. Men vil tro på store raser med masse utstillingsresultater så gjøres ikke dette?
Vi henter resultatene fra dog web og skriver manuelt inn alle kritikker (et helt annet tema, for det er ofte vanskelig å lese og noen skriver som en gris i tillegg).

Og det var her diskusjonen startet. Hva skal vi (som klubb) egentlig med kritikkene på hunder som eks får Excellent. Som klubb er det jo mest intr å få kritkikkene til de som avviker (blir disket, KIP, Sufficent, Good og evt very Good). For her vil man kunne lese grunnen til "dårlig" kritikk. Og ta hensyn til dette i evt avl.

Spørsmålet blir om vi egentlig trenger kritikk når man får excellent? Noen utstillere vil kanskje det, men hadde det holdt med et "diplom" som på ESD som beviser at du fikk excellent. Må en ha kritikken? Samme for champion (der står det nesten ingenting heller). Hva synes du? Er det viktig for deg å få kritikken?

Jeg samler på kritikker selv og er litt usikker. I teorien bør det jo på en excellent kritikk alt være excellent og derfor ikke så spennende å ha?
Mens på de andre så står jo avikene hunden din har og det er jo mer viktig.

Jeg ser jo den at på Norsk Vinner i fjor og ESD i år når det ikke var noen kritikk, så var det enkelt hunder man lurte på hvorfor fikk den graden osv. Uten å være 100% sikker så mener jeg at en hund ble disket i fjor (NV) pga høyden. Men siden vi ikke får noe kritikk på dette så vet jeg ikke. På min rase med høydekrav er akkurat sånne ting greit å få med seg. (er stort sett pga høyden  man får 0/disk hos oss, men noen kan jo være gemytt også).

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv de som får Excellent og evt CK vil som regel ha noen små detaljfeil. Samt at dommere vektlegger ulikt. Slik sett kan man jo få et bilde av hva dommerne vektelgger om ikke annet, og er det noe "ingen" sier noe om kan jo disse opplysningene brukes mot neste dommerkonferanse f.eks. for å få et økt fokus. Da spesielt om det er en relativt viktig detalj.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden trenger ikke være feilfri fordi om den får Excellent eller cert. Det kommer helt an på hva som er akseptabelt i dommerens øyne. 
Uansett kan det være greit å få med hva som er akkurat den hundens styrke også. Det kan være en grei pekepinn å ha i avlsarbeidet når oppdrettere velger ut hvilke individer de ser for seg å bruke i sitt oppdrett. 

Er helt enig i at det hadde hatt større verdi å vite hvorfor en hund får KIP for eksempel, men slike kritikker sendes vel heller ikke inn. Slike ting hadde vært enda viktigere å få dokumentert, men jeg er så dum og naiv der at jeg kan aldri tenke meg at en seriøs oppdretter avler på en hund med alvorlige feil. Alle kan ha en dårlig dag, men KIP føler jeg sitter langt inne for en dommer å gi ut... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, *Kat84* skrev:

Er helt enig i at det hadde hatt større verdi å vite hvorfor en hund får KIP for eksempel, men slike kritikker sendes vel heller ikke inn. Slike ting hadde vært enda viktigere å få dokumentert, men jeg er så dum og naiv der at jeg kan aldri tenke meg at en seriøs oppdretter avler på en hund med alvorlige feil. Alle kan ha en dårlig dag, men KIP føler jeg sitter langt inne for en dommer å gi ut... 

Alle raseklubber kan få tilsendt kritikkskjema fra utstillingene om de ønsker, og da får man alle skjemaene uavhengig av premiering. Det er ikke hver enkelt hundeeier som sender skjemaene til raseklubben. En KIP kan fort komme fordi hunden enten halter litt på et bein, eller hopper og spretter så mye at dommeren ikke har mulighet til å se bevegelsene. Det trenger ikke å være noe som helst alvorlig. Men får en hund 0  og blir diskvalifisert er det ofte langt verre... Da har hunden en feil som dommeren mener er diskvalifiserende ihht rasestandard, det er ofte pga gemytt, men kan også være pga tannmangel eller andre grove feil. DA er det grunn til bekymring. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

Alle raseklubber kan få tilsendt kritikkskjema fra utstillingene om de ønsker, og da får man alle skjemaene uavhengig av premiering. Det er ikke hver enkelt hundeeier som sender skjemaene til raseklubben. En KIP kan fort komme fordi hunden enten halter litt på et bein, eller hopper og spretter så mye at dommeren ikke har mulighet til å se bevegelsene. Det trenger ikke å være noe som helst alvorlig. Men får en hund 0  og blir diskvalifisert er det ofte langt verre... Da har hunden en feil som dommeren mener er diskvalifiserende ihht rasestandard, det er ofte pga gemytt, men kan også være pga tannmangel eller andre grove feil. DA er det grunn til bekymring. 

Akkurat, jeg har ikke drevet med klubbarbeid mer enn noen måneder før NPPK ble lagt ned, så det var lite arbeid med den type ting :)
Det jeg (dessverre) var med på var å få tilsendt kritikkskjemaer fordi folk skulle være med på mestvinnerlista. Aldri mer om jeg står midt i det der :P 

KIP kan komme av mange ting ja. Derfor sier jeg at det er like interessant å se hva som er grunnen for det. 
Spesielt siden jeg selv har sett en dommer gi KIP til en hund som var aggressiv i ringen fremfor å gi den 0. Hvis hunder får 0 2 eller 3 ganger blir de utestengt totalt fra utstilling hvis jeg ikke husker helt feil. 
Så KIP er definitivt interessant å se på, på lik linje med Excellent og cert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at dere har en slik database! Min tanke er det vell at det også er fint å kunne se hundenes sterke trekk, ikke bare svakhetene hos de med dårligere premiering. Har den veldig korrekt ditt eller datt for rasen, så blir det ofte gjentatt for flere dommere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norsk Pinscherklubb blir alle årets kritikker på våre 3 raser (affen, dverg og pinscher) samlet og skrevet ned, for så å bli utgitt som årbok. For oss utstillingsinteresserte er årbøkene spennende lesning. Det er alltid interessant å sammenligne en hunds ulike kritikker fra forskjellige dommere. Dommeres ulike tolkning av standaren. Og ikke minst om samme dommer har dømt samme hunder flere ganger er det interessant å se likheter/ulikheter av hvordan de ser hunden på den aktuelle dag. 

Flere ganger er det tydelig at dommeren har endret fokus siden sist de dømte. F.eks at den ene gangen er det ingen fokus på forbryst og neste gang kan det virke som om forbrystet er så å si hele hunden.

Det som derimot har vært et problem de siste årene er at klubber ikke har sendt gjenpartene av kritikkene til raseklubbene. Og dermed blir det jo også en slunken årbok.

(nå vet jeg av erfaring at noe av den manglende utsendelsen skyldes dårlig gjennomslagspapir fra NKK. Det var en lang periode kritikkarkene var så harde/tykke at det knapt nok ble gjennomslag tl siste side.)

For min egen del syntes jeg det er greit med kritikk på nye/unge hunder i utvikling. Men når det gjelder championer som har vært i ringen langt over hundre ganger så spiller det ikke lenger så stor rolle. Man kan sin egen hunds sterke og svake sider. 

 

Tillegg: Om bare NKK kunne gått over til å benytte online resultater/kritikker slik som DKK så ville klubbene bli spart for dette arbeidet, og alle kritikkene vil være tilgjengelige på nett. Jeg fikk ikke vært på Københavnvinnerutstillingen i år, men det var jo nesten vel så spennende å sitte hjemme og følge med på kritikker og premieringer. I store klasser fikk man jo lest de fleste kritikkene før plasseringen, og dermed så fikk man en idé om hvordan dommer tenkte før det ble plassert.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, *Kat84* skrev:

KIP kan komme av mange ting ja. Derfor sier jeg at det er like interessant å se hva som er grunnen for det. 
Spesielt siden jeg selv har sett en dommer gi KIP til en hund som var aggressiv i ringen fremfor å gi den 0. Hvis hunder får 0 2 eller 3 ganger blir de utestengt totalt fra utstilling hvis jeg ikke husker helt feil. 
Så KIP er definitivt interessant å se på, på lik linje med Excellent og cert. 

Pysete dommere, gitt! Ved aggresjon mot dommer SKAL det gis 0. Og dersom hunden får 0 tre ganger pga dette SKAL den få utstillingsforbud. Biter hunden etter dommer eller andre så har den null og niks i ringen å gjøre, og den bør i alle fall ikke brukes i avl.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ha kritikken ihvertfall, spesielt interessant er det jo å sammenligne med de andre etterpå. Hvorfor fikk min hund 3BHK f.eks og hva gjorde at 1BHK ble BIR og tispa BIM?

Dette er mye mulig siden jeg fortsatt anser meg selv som ung og uerfaren. Etter 30 års erfaring så kan det være jeg endrer mening, men per dags dato liker jeg kritikken godt uavhengig av plassering. Men ja til dansk system!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2015, 18.38.56, Tuvane skrev:

Pysete dommere, gitt! Ved aggresjon mot dommer SKAL det gis 0. Og dersom hunden får 0 tre ganger pga dette SKAL den få utstillingsforbud. Biter hunden etter dommer eller andre så har den null og niks i ringen å gjøre, og den bør i alle fall ikke brukes i avl.

Mange reagerte på dette rundt ringen. Det er det desidert rareste jeg har sett. Hunden beit ikke, men knurret. Men det var helt klart en trussel, og jeg hadde ikke nølt. Den svensken kommer jeg ikke til å stille for igjen for å si det slik :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å droppe kritikken ville være en perfekt måte å ta knekken på hele utstillingssporten. Hvordan skal nye utstillere lære dersom de ikke får kritikk? Og hvorfor skulle vanlige hundeeiere uten erfaring gidde å dra mer enn max en gang for å få hunden bedømt dersom de bare fikk høre "hunden ser bra ut," eller excellent, som det heter på utstillingsspråket.

Jeg har vært noen få ganger, og jeg har betalt over 500 kr for å få hunden bedømt. Da forventer jeg også å få en ordentlig kritikk, ellers er det ikke verdt de pengene.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...